oscyloskop 5 kanalowy

Widzial ktos takie cudo analogowe ?

Bo to wyglada dosc prawdziwie
http://allegro.pl/show_item.php?item33%08277195

J.

Re: oscyloskop 5 kanalowy

Mam w domu taką, ale chyba na cztery strumienie.
Niezależne odchylanie każdej z wiązek, można by popuścić wodze wyobraźni.
Niestety mi nigdy nie starczyło zapału by coś z niej zrobić.

Andrzej

Re: oscyloskop 5 kanalowy

Mam dokładnie taką lampę (bardziej w celach dekoracyjnych niż
użytkowych). Jest ona jak najbadziej pięciostrumieniowa. Z tego co udało
mi się ustalić te lampy pracowały w jakiś systemach radiolokacyjnych.
Może chodziło o mozliwość równoczesnego śledzenia kilku celów ;-)
Teoretycznie możnaby to uzyskać metodą przełączania z lampą
jednostumieniową, ale może w tamtych czasach łatwiej było wsadzić pięć
identycznych wyrzutni do jednej bańki.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: oscyloskop 5 kanalowy
 > Teoretycznie możnaby to uzyskać metodą przełączania z lampą
jednostumieniową,

Przełączając traciłeś na jasności.

---
stary grzyb
(tnijto z adresu email)

Re: oscyloskop 5 kanalowy

Ooo... i to jest argument.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: oscyloskop 5 kanalowy
Był.
Mam dwa PHILIPSY.
Jeden jest 4 kanałowy z lampą taką 4 strumieniową.
Drugi jest już z mikrokontrolerami i jedną wyrzutnią i ma osobny encoder do
jasności napisów i osobny do przebiegu.
Tak samo TEK.

--
-- .
Re: oscyloskop 5 kanalowy

Jest.

Jasne. Ale nadal ograniczeniem jest wydajność katody.

 RoMan
Re: oscyloskop 5 kanalowy
Tak, ale to są COMBISKOPY, więc tylko po naciśnięciu jedynego zielonego
guzika:
ANALOG.
Zazwyczaj z tego nie korzystam.
Jednak jasność @MAX BANDWITH jest wystarczająca do obejrzenia pięknych
pików.
Ale jak chcesz, to mogę sprzedać ten 100MHz - 4 kanały z osobnymi
wyrzutniami.
Tego w ogóle nie używam.
--
-- .
Re: oscyloskop 5 kanalowy

Dzięki:
 - nie stać mnie :(
 - nie mam go gdzie postawić :(
 - nie mam gdzie zrobić kalibrację :(

Mam w domu już trzy oscyloskopy z czego używam tylko jednego - taniego
Owona. I wystarczy.

 RoMan
Re: oscyloskop 5 kanalowy

Z pewnością był to argument w czasie przeszłym bo i lampa jest już mocno
"w czasie przeszłym" :-)
Również Kolegi oscyloskopy już "były" bo od pewnego czsu problem
wielostrumieniowości rozwiązauje się za pomocą LCD-TFT ;-)

No ale nie porównujmy TEK-a i PHILIPSA do radzieckiej technologii lat
50/60-tych :-)

A wspomniana sowiecka lampka jest naprawdę ciekawa. Kupiłem ją w
zasadzie tylko po to aby popodziwiać misterną konstrukcję zespołu
wyrzutni elektronowych. Jakby dać z przodu maskownicę i kolorowe
luminofory, to możnaby zrobić kineskop CMYK z jeszcze jednym kolorem
dodatkowym ;-)

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: oscyloskop 5 kanalowy
Przy okazji zawężając rozdzielczość do 800x600 (w tych lepszych!)
A 600 punktów, to tak gdzieś 9-bitów, a ten OWON, którym się bawiłem,
miał 8-bitów. No bo i po co więcej, jak LCD miał dużo mniejsza
rozdzielczość
jak 800x600.
Do tego mimo to rysują ten przebieg jakby pędzlem.
Totale katastrofe!
LCD w oscyloskopie bez HDMI i odpowiednich przetworników jest porażką.
Staje się zwykłą zabawką, a to mieliśmy już w Technikum.
Nazywało się to szkolny oscyloskop, a "rozdzielczość" 25 lat temu miał
lepszą niż niejeden OWON.
Pozdrawiam,
Sylwester

Re: oscyloskop 5 kanalowy
rozdzielczość

No ale dzięki temu 800x600 można wyświetlić dwa przebiegi 8-mio bitowe
jeden nad drugim :-)

W wolnych chwilach dłubię sobie nową elektronikę do zakupionego jakiś
czas temu analizatora widma ANRITSU MS610. Zostawiam część "radiową" w
zasadzie bez zmian. Analogowy generator "przemiatania" oscylatora YIG
zastąpiłem hybrydową syntezą PLL/DDS i wywaliłem tradycyjną część
oscyloskopową. Tzn nie do końca. Zostawiłem lampę wraz z układem
zasilania i wzmacniaczami końcowymi odchylania. W pierwszej wersji
wydłubałem na STM32 układ akwizycji danych dający na tej lampie obraz
wektorowy o "rozdzielczości" 4000x3200 punktów (dla zainteresowanych
mogę wrzucić jakies foty). Wygląda to zajefajnie do tego stopnia, że
gryzę się z myślami nad sensem wstawienia kolorowego TFT zamiast lampy.
Z jednej strony obraz wektorowy na tradycyjnej lampie jest bardzo ładny,
ale tą metodą nie jestem w stanie uzyskać efektu waterfall na którym mi
zależy. Tu juz potrzebne jest klasyczne wyświetlanie rastrowe i to
najlepiej w kolorze.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: oscyloskop 5 kanalowy

Co to za efekt waterfall ?

J.

Re: oscyloskop 5 kanalowy

Np. takie coś.

http://www.qsl.net/dl4yhf/speclab1.jpg
Górny wykres to typowy obraz z "analogowego" analizatora widma z
wyświetlaczem oscyloskopowym. Widzimy tylko chwilowy rozkład amplitud
dla poszczególnych częstotliwosci. Czyli tylko y=A(f). Nie ma
"historii". Waterfall (wodospad ;-) daje jeszcze jakby dodatkową oś czasu.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: oscyloskop 5 kanalowy

Ładnie to widać np. tu:
http://susanne.esrac.ele.tue.nl/
i tu:

http://www.youtube.com/watch?v=X1XssCF2MBo

Chodzi o ten scrolujący się obraz pod tradycyjnym wykresem amplitudowym.

To mnie coraz bardziej przekonuje w kierunku wyrzucenia lampy i
wstawienia wyświetlacza TFT 5,6" (taki akurat pasuje mi mechanicznie w
miejsce lampy) ale o rozdzielczości minimum 640x480, bo jak robiłem
próby na 320x240 to wygląda to tragicznie :-(

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: oscyloskop 5 kanalowy

Animowany gif by sie przydal, ale ok, przypomnialem sobie o co chodzi.

Czy sie nie da ... slynne youscope
http://waxy.org/2008/02/oscilloscope_fu/

J.

Re: oscyloskop 5 kanalowy

http://www.websdr.org/
Wybierasz sobie odbiornik, wymagana Java, rozkład widmowy jest zrobiony
właśnie efektem waterfall.
Można przeptaszyć na tradycyjny rozkład widmowy.

Re: oscyloskop 5 kanalowy
Eee... tam.4 kanały w 6 bitach to dopiero sukces!
:-)

Oczywiście!
Tylko należałoby raczej użyć jakiegoś scallera, bo odświeżanie przy tej
liczbie punktów to chyba masakra.
Ty robisz analogowo, a cyfrowo to prędkości są znaczne.
Wydaje mi się, że aż 4000x3200 to nie potrzeba na tej wielkości ekranie.
Jeśli jednak planujesz większą rozdzielczość, to może wyjście DVI
wystarczy
i zwykły monitor
jako interfejs.

Pokaz proszę te zdjęcia.

--
-- .
Re: oscyloskop 5 kanalowy

Rozdzielczość napisałem celowo w cudzysłowiu :-) Odświeżanie nie jest aż
tak szybkie. To nie jest raster 4000x3200 punktów tylko rozdzielczość
przetworników D/A sterujących osiami XY lampy oscyloskopowej. W jednej
"ramce" obrazu mogę wyświetlić maksymalnie 16834 punkty (ograniczenie
wynikające z ilości RAM-u w zastosowanym uC). Wbudowane w uC 12-bitowe
przetworniki D/A poganiam przez DMA więc nie jest to dla procka żadnym
obciązeniem. Przy odświeżaniu co 20ms daje to ponad mikrosekundę na "pixel".
Kombinowałem również z mniejszą rozdzielczością przetworników D/A i
układem analogowego generowania wektora (sumator, układ S/H oraz
integrator). Efekt był całkiem niezły, ale całość zaczyna się dość
mocno
komplikować układowo i potrzebne są szybkie wzmacniacze operacyjne.
Dodatkowo w tym układzie potrzebne jest szybkie sterowanie wygaszania
plamki w lampie z zachowaniem skladowej stałej, a tego w oryginalnym
układzie zasilania niestety nie ma.
Poganiając wzmacniacze bezpośrednio z D/A (po drodze mam tylko bufory na
zwykłych TL082) czasy "przelotu" wiązki elektronów pomiędzy kolejnymi
"pixelami" są na tyle krótkie, że prawie ich nie widać na ekranie pomimo
braku wygaszania.

wystarczy

Zastanawialem się czy nie odpuscić sobie TFT i zostawić rozwiązanie z
lampą, a ewentualne zabawy z waterfall itp zrobić na PC z połączenia
przez USB. Ale z drugiej strony fajnie by było mieć zupełnie niezależny
przyrząd.

Ze względu na brak czasu cała machineria leży w tej chwili w szafie w
stanie lekkiego rozkładu. Bawię się w to czysto hobbystycznie więc póki
co zmontowanie jest to "na pająka" plus stykowe płytki uniwersalne ;-)
Mam w domu parę fotek, które robiłem w początkowej fazie testowania
wyświetlania wektorowego i układu syntezy PLL/DDS. Wieczorkiem wrzucę na
serwer i dam link.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: oscyloskop 5 kanalowy