Organizacja danych w EEPROM

W pewnym urządzeniu muszę zapisywać do 512 zdarzeń do pamięci EEPROM. Z tym urządzeniem będzie się komunikować drugie, które kolejno będzie te dane odczytywać. Potrzebuję więc dodatkowo zapisywać dwa wskaźniki zapisu i odczytu danych. EEPROM ma 1mln cykli zapisu, więc przy standardowym zapisie (dane i wskaźniki zawsze pod tym samym adresem) zapiszę 1mln zdarzeń. Chciałbym zwiększyć tą liczbę. EEPROMy są bardzo tanie, więc wykombinowałem że dam np. taki 8kB = 256 stron * 32 bajty. Dane (zdarzenia) zapisywałbym powiedzmy na 254 stronach a wskaźniki na dwóch ostatnich stronach. No i pojawia się problem zapisu wskaźników. Najprostsze rozwiązanie jakie przychodzi mi do głowy to na początku wyzerować całą stronę przeznaczoną na wskaźnik, i w momencie zapisu/odczytu zapisywać wskaźnik po kolei w pamięci, a po dojściu do końca pamięci zerować całą stronę i zapisywać od początku. Żeby odczytać wskaźniki, trzeba by szukać "wartownika" w postaci 0x0000 (adres 16 bitowy). Czas nie jest tu elementem krytycznych, ponieważ minimalny czas pomiędzy wystąpieniem zdarzeń to

400ms. Czy macie jakieś inne pomysły?
Reply to
Bool

Użytkownik "Bool" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:51b04d1f$0$1255$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Sprawdź FRAM. Nigdy nie używałem, ale o ile wiem to różnica jest taka: EEPROM - zapisy go zużywają, czytać można dowolną ilość razy. FRAM - zarówno zapisy jak i odczyty go zużywają, ale ilość tych zapisów odczytów jest ileś (nie wiem ile) razy większa od EEPROMów. Zapis jest chyba tak samo szybki jak do RAM. Jeszcze przed rokiem 2000 na targach Elektronika w Monachium widziałem taki pokaz że razem były męczone EEPROM i FRAM. EEPROM wysiadał chyba po kilkunastu minutach, a FRAM wytrzymywał cały dzień. Ale może wtedy to EEPROMy były gorsze niż teraz. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2013-06-06 12:35, Piotr Gałka pisze:

FRAM to dobry trop. Zdecydowanie droższe rozwiązanie, ale w tym projekcie mogę sobie na to pozwolić. Widzę że są F-RAMy z interfejsem I2C pinowo zgodne z AT24Cxx. W dokumentacji FM24CL64 widnieje "Unlimited Read/Write Cycles". Trochę mnie to zaskoczyło.

Reply to
Bool

Użytkownik "Bool" snipped-for-privacy@nospam.com napisał w wiadomości news:51b04d1f$0$1255$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Nie wiele to da ale może tak - zastosować pośrednie wskaźniki i lepiej wykorzystać pamięć. Podzielić całą pamięć na umowne strony np. po 584 bajtów co daje 14 obszarów "umownych stron" i zajmuje 8176 bajtów Pozostaje 16 poza stronami i w nich umieszczasz główny wskaźnik do umownej strony (Wskaźniki w przypadku rozjechania odczytu i zapisu między stronami) Na początku każdej umownej strony masz 72 bajty na wskazniki w obszarze strony i licznik przepełnienia strony Ja bym wpakował w pierwszych 4 bajtach strony dwa wskażniki "pośrednie" do miejsca zapisu i odczytu w obszarzes danej strony, w następnych zależnie od przyjętej ilości zapisów jakie wytrzyma wskaznik tyle bajtów bym przeznaczył na zapisanie licznika przepełnien strony strony. Po określonej liczbie obiegów strony, zwiękaszamy wskaźnik główny jednocześnie przesuwamy sie ze wskażnikami o 4 pozycje w "prawo". Zostawiając po "lewej stronie zużyte komórki wskaźników pośrednich" i wykorzystujemy na wskaźniki pośrednie komórki dotychczas wykorzystywane na zapis licznika przepełnienia strony Znów po określonej liczbie obiegów strony powatarzamy zabieg zmiany w głównym wskaźniku i przesuwanie pośrednich wskażników w prawo i tak długo aż uzamy że obszar strony nie nadaje się do użycia.

Po kolejnym zwiększeniu głównego wskaźnika przeskakujemy na następną stronę i znów "uśmercamy" komórki w kolejnej umownej stronie.

Przyjmująć 1 mln cykli zapisu komórek jako górną granicę żywotności, żeby każdą komórkę w obszarze strony zapisać 1 mln razy liczniki zapisały by się

512 mln razy.

A w tym wykonaniu, mając 72 bajty na liczniki, z czego 4 bajty na wskaźnik w obszarze strony i 3 lub 4 bajty na licznik przepełnienia stron możemy przesuwac się z licznikami 17 razy w prawą stronę, i zawsze mieć licznik zapisywany w miare świeżej komórce.

Wychodzi że każdą stronę można zapisać 1mln / 512 * 17 czyli około 33 tyś razy.

Można zmniejszyć ilość stron jednoćześnie zwiększajac obszar na liczniki i uzyskac większą ilość zapisów.

Zostajew jeszcze drobny szczegół jeżeli zapis dochodzi do końca "żwywotu" strony to należy zadbać żeby odczyt nastąpił z właściwej strony. Może trzeba by zastosować osobne zestawy wskaźników do zapisu i odczytu.

Cała idea polega na tym żeby przesuwac się ze wskaźnikami do coraz to nowych komórek a położenie tych wskaźników wyliczać na podstawie jednego lub 2 wskaźników głównych które będa na tyle rzadko zapisywane że nie powinny się uszkodzić.

Z wyliczeń widać że ilość zapisów samych danych ni jak się ma do maksymalnej wytrzymałości komórek. Wychodzi na to że należało by na wskaźniki przesnaczyć praktycznie cały obszar pamięci :/ pozostawiając jedna stronę na same dane.

Tutaj masz wszystko wyliczane na podstawie odczytu kilku komórek z czego 2 lub 4 pierwsze, któe musimy odzytać, znajdują się w stałym miejscu, a reszta to dodawania i mnożenie.

Ale elaborat wysmarowałem ;) Myślę że nie walnąłem się w założeniach.

Pozdr. Gejzero

Reply to
Gejzero SQ3OGX

W dniu 2013-06-06 15:01, Gejzero SQ3OGX pisze:

Dziękuję! Ciekawy pomysł.

Reply to
Bool

W dniu 2013-06-06 10:49, Bool pisze:

A zamiast używać wskaźników nie lepiej w danych trzymać informację, czy dany wpis był już odczytany? EEPROM można chyba przeprogramowywać z 1 na

0 bez wywoływania wbudowanego mechanizmu kasowania, więc nie powinno to dodatkowo obciążać komórek. Żeby przyśpieszyć wyszukiwanie nieodczytanych wpisów wystarczy zbudować indeks/mapę (jednobitową) w RAMie procka po każdym starcie i pilnować, żeby był zsynchronizowany z danymi w trakcie pracy urządzenia. Dodatkowo bloki danych możesz kolejno numerować, żeby wiedzieć który blok jest najstarszy i w pierwszej kolejności użyć go do zapisu nowych danych.
Reply to
Zbych

W dniu 2013-06-06 15:29, Zbych pisze:

Bardzo ciekawa koncepcja. Tym bardziej że ja potrzebuje tylko 4 bitów (mam 16 kanałów) żeby zapisać zdarzenie i pozostałe 4 się marnują (pakować danych nie mogę, muszę zapisywać na bieżąco). Jeden bit mogę przeznaczyć na zapis odczytany/nie odczytany.

Reply to
Bool