opakowanie na czujnik

standardowy czujniczek temperatury dallasa - uległ uszkodzeniu przez
pozornie złe opakowanie bo po odłączeniu do reszty sieci nagle sieć
zaczęła działać jak należy.
A zapakowany był w termokurczliwa rurkę, potem owinięty izolacją, i znów
kolejna termokurczliwą - było to nad wyraz szczelne.
A jednak padło.
Wiec się pytam grupowiczów którzy maja z podobnymi czujnikami podobne
problemy.

Czujka jest wstawiona na zewnątrz pod zadaszeniem - niedużym ale jednak
wilgoć z mgły czy innych może sobie wejść, zakres temperatur jak wiadomo
w naszym kraju od -40 do +40*C. No i najgorszy warunek - musi dobrze
reagować na zmiany temperatury ponieważ umieszczony w klatce meteo
bedzie wolniej reagował a nie chce go przykrywać grubą warstwa różnych
osłon, gdyż inaczej trudno bedzie łapać niektóre ciekawe spadki
temperatury np. przed świtem czy w czasie ulew.

Ponadto jestem zainteresowany jeszcze sposobem na:
- jak solidnie zaizolować płytkę drukowaną aby nie traciła właściwości?
- czego używać do powlekania powierzchni płytki zaraz po wytrawieniu?
- czy ktoś z was używa opakowania na czujnik z tematu ale zanurzony non
stop w wodzie?

Re: opakowanie na czujnik
Ja bym to zalał epoksydem i po problemie
Marek S

Re: opakowanie na czujnik

Robiłem projekt zaliczeniowy na tym czujniku - "góra" obudowy wystawała
w celu zapewnienia dobrego przewodnictwa, nóżki polutowane do skrętki,
luty zabezpieczone cienką rurką, w połowie wysokości obudowy obkurczona
rurka termokurczliwa tak długa by zakrywała zaizolowane luty - potem
wypełniona żywicą. Wytrzymał wielokrotne cykle gorąca woda - solony lód.

Ale o co chodzi?
- żeby nie śniedziała - powlec roztworem kalafonii, powlec soldermaską
- żeby woda nie zrobiła zwarć - albo obudowa z uszczelkami albo zalać
czymś - z najtańszych i najprostszych to świeczki z marketu, żywica
akrylowa/epoksydowa wytrzymalsza ale droższa i uniemożliwia serwisowanie.
Zależnie od potrzeb daję albo soldermaskę z allegro albo kalafonię w
acetonie. Mam gdzieś pięcioletnią płytkę w której ścieżki pod kalafonią
nadal ładnie błyszczą. Można też pocynować na gorąco - płytka z tego
samego okresu zszarzała, ale nic poza tym (a miała częsty kontakt ze
spoconymi dłońmi, bo to programator).

Nie. Ale do ciągłego zanurzenia to bym zrobił tak samo. Ewentualnie
jeszcze bym zalał parafiną i po zastygnięciu ją zdjął - powinna dać
cienką hydrofobową powłokę.

Re: opakowanie na czujnik

Parę(naście) lat temu zrobiłem termostat i szklany termistor zalałem
Epidianem (chyba 5)
Czujnik oczywiście cały czas zanurzony. Woda mogła być nieco zanieczyszczona
chemikaliami foto,
i po 3 tygodniach przestawał działać. W końcu jakoś udało mi się zredukować
korozyjne działanie na końcówki
Ale ciągle uważałem że Epidian sam koroduje miedziane końcówki NTC
Z wypowiedzi (doświadczeń) wynika, że destrukcyjne działanie ma "coś
innego".

Artur(m)

Re: opakowanie na czujnik
(...)

Nie wiem, jak Epidian-5, ale sporo żywic miewa odczyn zasadowy.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Re: opakowanie na czujnik
, i znF3%w

Bo nie byB3%o szczelne.

BF%nych

Najpierw opryskaE6% lakierem izolacyjnym (Plastik70, Urethan, Unipalst T7=
)20%
tak BF%eby polutowane styki i odizolowane odcinki przewodF3%w pokryE6% wp=
eB3%ni20%
lakierem. MoBF%na prysnB1%E6 dwa razy w odstEA%pach 30 mninut. Potem20%
ewentualnie zamknB1%E6 w termokurczliwce lub zalaE6% w niej odrobinB1% e=
poksydu.

aB6%ciwoB6%ci?

Plastik lub inne wspomniane.

Jak sam wytrawiB3%eB6% to kalafoniB1% rozpuszczonB1% w spirytusie lub ace=
tonie.
Po lutowaniu oczywiB6%cie dokB3%adnie zmyE6% i popryskaE6% plastikiem (je=
B6%B3i to20%
do warunkF3%w wilgotnych).
Jak zamawiasz to zamF3%w od razu pocynowane i ewentualnie z soldermaskB1%
2E%
I tak wymaga pokrycia potem plastikiem ale B3%adniej wyglB1%da :)

--20%

Re: opakowanie na czujnik

stosowałem i paskudzi sie, płytka nieudany projekt została właśnie tak
powleczona  roztworem kalafonii w acetonie i co? w wielu miejscach jest
zielona - dlaczego nie wiem?
ponadto płytki zaczęły tracić parametry po kilku dniach pojawiały sie
zwarcia, dla pewności nawet rozcinałem ostrym nożykiem wytrawiony
laminat - wtedy bywało ok...

Re: opakowanie na czujnik
nie tak

BC%le wypB3%ukaB3%eB6% po trawieniu.

Nie dotrawiB3%eB6%.

Generalnie to powlekanie kalafoniB1% ma uB3%atwiE6% lutowanie i uchroniE6%
20%
pB3%ytkEA% przed utlenianiem gdy ma trochEA% poleBF%eE6% przed lutowaniem=
2E% Po20%
lutowaniu powinieneB6% dokB3%adnie wypB3%ukaE6% i popryskaE6% lakierem. J=
a czasami20%
zamiast powlekaE6% kalafoniB1% pokrywaB3%em B6%cieBF%ki cynB1% przy pomoc=
y lutownicy20%
i topnika w postaci pasty.
JeB6%li czyste wytrawione pB3%ytki majB1% leBF%eE6% dB3%uBF%szy czas to BF%
eby20%
zabezpieczyE6% przed utlenianiem  moBF%esz nie B6%ciB1%gaE6% z nich Posis=
tiva,20%
tonera czy czego tam uBF%ywaB3%eB6% do maskowania przy trawieniu.

--20%

Re: opakowanie na czujnik

Robiłem to tak: na nosze toner na płytkę,  trawię, zmywam toner
acetonem, myje płytkę w zwykłym detergencie, suszę, jeszcze raz myje
acetonem, suszę.

zeżarte było do cna. Nawet wręcz przetrawiałem bo zapomniałem o płytce i
leżała sobie tak w wytrawiaczu parę godzin dłużej...

Re: opakowanie na czujnik

Plastik70 znika po kilku latach. Uretanowe ladnie sie trzymaja.

--
Jerry1111

Re: opakowanie na czujnik

Mam takich czujniczków trochę. Zwykle zalewam połączenie z kablem w
epksydowym distalu a następnie zgrzewam koszulką termokurczliwą. Kiedyś w
pośpiechu zostawiłem na dworze czujniczek tylko przylutowany do przewodu. I
tak sobie chodziło z pół roku. Pewnego dnia zdziwienie bo jeden z czujników
pokazuje temperaturę o 10 stopni inną. Myślę, uszkodził się elektrycznie ?
Nie miałem za bardzo czasu oglądać, ale kilka dni później ... no brak
wskazań. Zmobilizowało mnie to do odszukania czunika. Patrzę a tu nóżka
wytrawiła się...

http://ciepelko.pl/

Re: opakowanie na czujnik

Czyli taka tego żywotność :)

u mnie działy sie ostatnio rzeczy dziwne aż padło zupełnie, teraz myślę
jak odchodzić te kilka mln pomiarów... by mniej zajmowały miejsca a przy
okazji wydobyć informacje statystyczne i odfiltrować błędy... MS Access
nie daje rady.

Re: opakowanie na czujnik
lEA%,

Epoksyd jest korozyjny z powodu zawartych w nim pewnych iloB6%ci20%
nieprzereagowanego utwardzacza. MoBF%e byE6% teBF% z tego powodu lekko20%
przewodzB1%cy. Dlatego wszystkie poB3%B1czenia ktF3%re majB1% byE6% zanu=
rzone w20%
epoksydzie naleBF%y pokryE6% lakierem izolacyjnym. Tak samo przy zalewani=
u20%
silikonem czy innymi masami nie bEA%dB1%cymi profesjonalnymi masami20%
izolacyjnymi do zalewania elektroniki.

--20%

Re: opakowanie na czujnik

Epoksyd jest korozyjny z powodu zawartych w nim pewnych ilości
nieprzereagowanego utwardzacza. Może być też z tego powodu lekko
przewodzący. Dlatego wszystkie połączenia które mają być zanurzone w
epoksydzie należy pokryć lakierem izolacyjnym. Tak samo przy zalewaniu
silikonem czy innymi masami nie będącymi profesjonalnymi masami
izolacyjnymi do zalewania elektroniki.
--
No ale generalnie to... jeszcze mi żaden czujnik zalany Distalem nie
przestał działać. Ten wyżej nie był zabepieczony w ogóle i nóżka mu odpadła.

Wcale to nie było szczelne. Zwykle podciąga wodę po nóżkach, między
obudową a termokurczem oraz przez przewody - linki a jeśli druty to między
drutem a izolacją. Tylko pełne, fizyczne zalanie (jeśli faktycznie epoksyd
powoduje korozję to po polakierowaniu) oraz przecięcie przepływu wody w
przewodach. Inaczej czujnik zgnije (faktycznie zwykle nóżka odpada przy
obudowie, nie wiem czemu).

e.

Re: opakowanie na czujnik

Może jest to spowodowane nadwyrężeniem nóżek podczas zgrzewania
obudowy w fabryce oraz nadłamania podczas wyginania przy montażu
czujnika. Jeśli nożka jest lekko nadłamana to powłoka cynowa jest uszkodzona
dając łatwy dostep wodzie powodującej korozję.

Osobiście mam jednego dallasa umieszczonego na dworzu pod okapem
dachu od 2003 roku. Przylutowany jest do skrętki, zasmarowany
smarem (prawdopodobnie ŁT43, łożyskowym) na całej długości od miejsca
lutowania do czubka, środkowa nóżka w cienkim termokurczu a całość
ubrana w grubszego zagrzanego. Za czujnikiem zagięty i zacisnięty na ciepło
storzył ślepy koniec.

--
pzdr, j.r.

Re: opakowanie na czujnik
W dniu 2010-08-02 16:13, entroper pisze:
  Inaczej czujnik zgnije (faktycznie zwykle nF3%BFka odpada przy

http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektroliza
:)

--20%