on screen display i synchronizacja

Taka potrzeba:

a) jest układ generujący obraz telewizyjny. Mam dostęp do impulsów
synchronizacji pion/poziom, choć wygodniej było by je zregenerować.

b) mam potrzebę wyswietlenia prostej grafiki na obrazie, moze być w
formie rozjasnienia/zaciemnienia. Do dyspozycji sygnał composite.
Monochromatycznie.

c) Grafika jest czymś w rodzaju prostego menu, a więc w grę wchodzi uC.

Teraz:

1) Nie bardzo mogę uzyć zwykłego CPU. Taki np. AVR ma
niedeterministyczny czas przyjęcia przerwania. Jesli nawet bedę robił
pooling to i tak będzie on niedeterministyczny. Nadążanie przez cpu za
obrazem chyba odpada.

2) Mógłbym użyć CPLD jako bufora pojedynczej lini lub fragmentu, cpu
wrzuca byle jak a cpld synchronicznie wypycha na ekran. Ale może:

3) Mógłbym użyc czegoś specjalizowanego.

Teraz jesli chodzi o 3) to na pewno wiekszośc telewizorów posiada OSD,
ale co mnie najbardziej interesuje to np. moduł telegazety. On chyba
robi to co chcę, czyli synchronizuje się z obrazem. Wszystkie które
widziałem (wszystkie 3 :) były typu RGB, a ja mam composite.

Czy istnieje jakiś gotowiec composite który pozwala wtrynić swoją
grafikę w obraz? Kilka razy widziałem to w starych systemach gdzie chyba
RGB nie było, ale z bliska nie miałem okazji pozerkać na elektronikę.

Re: on screen display i synchronizacja
(...)
ee tam opowiadasz ;) wpisz w google "avr osd" ;)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: on screen display i synchronizacja

gotowiec (schemat + program) :

http://www.avrfreaks.net/index.php?module=Freaks%20Files&func=viewFile&id10%97&showinfo=1

Re: on screen display i synchronizacja

Rozwiązania oparte o AVR bedą miały taką wadę, że będą "pływać" na
ekranie w zakresie jednego cyklu zegarowego. Kiedyś robiłem z tym
eksperymenty i to jest upierdliwe zjawisko.

Re: on screen display i synchronizacja

Nie robiłem, nie wiem.
Ale tu wygląda chyba nie najgorzej. Oczywiście kwestia potrzebnej
jakości, ale napisałeś na wstępie, że do prostej grafiki...

http://www.youtube.com/watch?v=nA3zLuIHQNs

Re: on screen display i synchronizacja

a to nawet znacznie lepsze :
http://www.youtube.com/watch?v=er8A2sSyjOE

(atmega 328)

Re: on screen display i synchronizacja

Sam nie robiłem, ale widziałem gotowca i nic nie pływało.
Podejrzewam, że program był tak napisany, żeby usypiał się tuż przed
spodziewanym wywołaniem przerwania.

Re: on screen display i synchronizacja

Też usypiałem żeby ilośc cykli przy odbieraniu przerwania była stała.
Tylko że dalej problem jest taki, że impuls synchronizacji poziomej
przychodzi niekoniecznie synchronicznie z zegarem taktujacym (który u
mnie podawany był z generatora z innych przyczyn). To drganie powodowało
ciekawe efekty na LCD bo logika w TV myślała że to interlace i próbowała
ten ruch przewidywać generując ciekawe efekty graficzne.

Wróce do tematu bo link z youtuba nie wygląda źle i może wystarczy
jednak taka jakość.

Re: on screen display i synchronizacja

Tak licząc na szybko, to przy czasie wyświetlania linii 52us (+12us na
powrót plamki) i max. 720 pikselach w poziomie wychodzi zegar dla
pikseli ~14MHz. Przy takiej częstotliwości taktowania uC będziesz miał
jitter porównywalny z czasem rysowania 1 piksela. Jestem ciekawy czy
faktycznie będzie to tak bardzo widoczne.

Re: on screen display i synchronizacja

Na pierwszym miejscu radze zapoznac sie z czestotliwoscia taktowania atmegi
, ludziska podkrecali zegar do ponad 28MHz.

Re: on screen display i synchronizacja

A później im działa, albo i nie.
Widziałem stabilne osd taktowane z 24MHz (e-osd, g-osd).
Natomiast w innym projekcie (eleres) układ ma czasami problem ze startem
przy 16MHz i zasilaniu 3.3V.

Generalnie nie ma większych problemów z generowaniem obrazu. Schody się
zaczynają dopiero jak w międzyczasie trzeba jeszcze coś bardziej
skomplikowanego policzyć (np. azymut/odłegłość między obecną pozycją, a
punktem docelowym) albo generować grafikę na którą brakuje pamięci w AVR.
Ale tu niewiele daje przetaktowanie procka - bardzie trzeba się skupić na
dobrym przemyśleniu jak to zrobić niż liczyć na MHz.

Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

On 2013-09-27 12:37, Marek Wodzinski wrote:
 > Generalnie nie ma większych problemów z generowaniem obrazu. Schody się
 > zaczynają dopiero jak w międzyczasie trzeba jeszcze coś bardziej
 > skomplikowanego policzyć

Mogę wziąść np. małego SAM7S, nie ma problemu, tam jest dma i port
wypluwający bajty szeregowo. Gdyby nie absurdalne ceny tych procesorów.
To może inaczej: jaki mały arm7 będzie miał DMA które wyrzuci mi
szeregowo bajty na jakąś nogę? A może XMEGA? Tam też jest DMA i cena
poniżej 10zł.

Re: on screen display i synchronizacja

popatrz raczej na coś z rodziny STM32 lub LPC - Cortexy (M0) kupisz już
od 3zł..

--
Pozdr.
Michał

Re: on screen display i synchronizacja

Małe LPC chyba nie mają DMA. Musiałbym więc machać ręcznie. Jesli już
wziąść coś większego to z dma.

Re: on screen display i synchronizacja

https://www.seguro.pl/sklep/?zobacz55%69
http://kamami.pl/index.php?ukey=product&productID20%4621

Re: on screen display i synchronizacja

Nawet Cortex-M0 od ST ma DMA:
http://kamami.pl/index.php?ukey=product&productID20%7211

Re: on screen display i synchronizacja
np taki MAX7456
http://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/MAX7456.pdf
http://sunduino.elektroda.eu/wordpress/elektronika/wlasne-osd-max7456-czesc-2/

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: on screen display i synchronizacja

yba
ę.

http://www.maximintegrated.com/datasheet/index.mvp/id/3415
Tylko ze jest juz wycofany, popatrz na inne w tej kategorii.

Re: on screen display i synchronizacja

Tutaj masz gotowiec:

http://www.napad.pl/produkty-72-3864-generator-obrazu-transakcji-fiskalnych-fg-4.htm

Może akurat da się zastosować, a jak nie to można wykonać
reverse-engineering i przerobić albo zrobić lepiej. Jakby co to piszę
się na wyniki sekcji. Bawiłem się czymś takim (ale nie dane mi było
zaglądnąć do środka) i ZTCP właśnie literki były czarno-białe... tzn
białe z czarnymi obwódkami.

--
Mirek.

Site Timeline