ogrzewanie mieszkania IR

Ostatnio jakoś dziwnie modne robi się temat ogrzewania mieszkań
podczerwienią. Producenci twierdzą że to niby takie nowoczesne i
oszczędne, obiecują gruszki na wierzbie, "ponoć" 30-60% oszczędności w
porównaniu z klasycznym ogrzewaniem elektrycznym. Dodatkowo na minus
przemawia, to że stosują marketing szemrany na rozmaitych forach. Z
tego powodu linków ani nazw podawał nie będę, żeby nie robić im
niepotrzebnej reklamy.

Mam tutaj jednego klienta który strasznie uparł się na montaż takiego
cuda IR na całe swoje mieszkanie, jako ogrzewanie główne. Ja go próbuję
odwieść od tego pomysłu, ale on ma już przez marketingowców tak wyprany
umysł, że ręce opadają.
W mieszkaniu ma możliwość montażu kotła gazowego na GZ50, ale uparcie
twierdzi że to IR będzie tańsze w eksploatacji, nawet od gazu. Tłumaczę
mu, że nie ma parpetum mobile, że nie uzyska więcej ciepła z
kilowatogodziny energii elektrycznej, niż fizyka przewiduje. Tłumaczę
że nie będzie mógł raczej korzystać w pełni z dobrodziejstwa taryfy
nocnej. Nic nie pomaga :(
Co najwyżej jeden plus rozwiązania - ogrzewanie radiacyjne będzie
podnosić tzw. temperaturę odczuwalną dla człowieka, więc można mieć
niższą temperaturę ogólną pomieszczenia, ale nie sądzę żeby dawało to
aż tak duże oszczędności. Poza tym jeśli temperatura faktyczna
pomieszczenia będzie niższa, to ma zagrożenie skraplaniem na zimnych
ścianach osłonowych - budynek stary, poniemiecki, nieocieplany.

Jakie macie zdanie w tym temacie, a może ktoś z Was miał do czynienia z
eksploatacją takiego cuda?
Szczerze mówiąc poszukuję argumentów przeciw temu rozwiązaniu IR.

--
DJ

Re: ogrzewanie mieszkania IR

Po prostu mu zrób. Ostrzegałeś, masz czyste sumienie :) A jak jeszcze nie,
to olej go. Niech inni mu udzielają nauczki :)

--
Jacek

Re: ogrzewanie mieszkania IR

Już lepiej zrezygnuję. Potem będzie na mnie psioczył, że "ma duże
rachunki". Oczywiście marketing przekona go z łatwością iż powodem był
"błędny montaż", gdyż montować należało w punktach energetycznych
feng-shui.

To najprostsze. Ale zawsze staram się postąpić uczciwie względem
klienta, nawet jeśli wymaga to trochę więcej wysiłku niż standard
przewiduje :)

--
DJ

Re: ogrzewanie mieszkania IR
Hello DJ,

Friday, January 25, 2013, 12:13:25 PM, you wrote:

Fizyka przewiduje, że z pompy ciepła można uzyskać nawet 3.5kWh ciepła
z 1kWh dostarczonej energii elektrycznej. Ale to ma się nijak do IR.

 RoMan
Re: ogrzewanie mieszkania IR
On 2013-01-25 12:40:58 +0100, RoMan Mandziejewicz

Tak jest, o pompach wiem. Ale tam jest transport medium i jedynie do
tego jest zużyta energia elektryczna. Żródło do ogrzewania tego medium
jest darmowe, na szczęście :)

Inne metody wytwarzają ciepło z dostarczonego paliwa, czy energii
elektrycznej jako szczególnej formy paliwa. I tu myślę, cudów nie
stworzymy. Można wybierać tańsze paliwo, i optymalną metodę produkcji
zeń ciepła. Czy to taryfa nocna, czy kocioł kondensacyjny.
Na rekuperację za mały obiekt, to tylko pojedyncze mieszkanie.
Na pompę też - mieszkanie III piętro, i brak własnego gruntu gdzie
można wpuścić/postawić wymiennik.

--
DJ

Re: ogrzewanie mieszkania IR
Zawsze jest rozwiązanie mieszane - do "średnich temperatur" zastosować
ogrzewanie pompą ciepła powietrze-powietrze - czyli klimatyzacją... Jak
nie będzie ktoś uparcie tego forsować przy -15'C na dworze, to się
opłaca wiosną/jesienią dogrzewać z sprawnością ~3.5, zamiast "odpalać
kocioł".

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: ogrzewanie mieszkania IR

Od kiedy to oplaca sie dogrzewac farelka mieszkanie ?

Re: ogrzewanie mieszkania IR
można

Jaką farelką? Tu chodzi o odwrócony obieg (przepływ ciepła wbrew
gradientowi), więc dogrzewanie lodówką.

Re: ogrzewanie mieszkania IR
Hello MT,

Skąd Ci się tu farelka wzięła?

 RoMan
Re: ogrzewanie mieszkania IR
Tak sobie przez chwile pomyslalem ze w niektorych klimatyzacjach
elementem grzejnym jest spirala grzejna.

Re: ogrzewanie mieszkania IR
"odpalać

A wiesz, że twoje pomyślenie nie jest bez podstaw? Już widziałem w
marketach takie klimatyzacje za grosze, co to miały "funkcję grzania i
chłodzenia" a grzanie realnie było wykonywane grzałką elektryczną (jak w
farelce właśnie), bo to tańsze, niż zawory i odwracanie obiegu itd. Ale
nie to miałem na myśli, pisząc o opłacalności grzania klimą ;)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: ogrzewanie mieszkania IR
Hello MT,

Ale jakim cudem napis: "zastosować ogrzewanie pompą ciepła
powietrze-powietrze" można było odczytać jako "spirala grzejna"? Tym
bardziej w kontekście współczynnika 3.5?

 RoMan
Re: ogrzewanie mieszkania IR

Zapis zapisem a tanie klimatyzacje maja spirale grzejna na grzaniu
własnie.  To tak jak z tym napisem na plocie zanim sam sie nie
przekonasz jak to dziala nie nalezy wierzyc napisom na opakowaniu.

Re: ogrzewanie mieszkania IR
Hello MT,

Friday, January 25, 2013, 3:47:39 PM, you wrote:

Ale my tu piszemy o konkretnym rozwiązaniu a nie o napisach na
opakowaniu. Widze, że nie dość, że masz problem z odczytaniem prostego
tekstu, to jeszcze nie potrafisz po prostu przyznać, że czegoś nie
zrozumiałeś czy też cos pomyliłeś.

 RoMan
Re: ogrzewanie mieszkania IR
Hello BartekK,

Nie znam takiej, która przy -15 dawałaby się odpalić bez podgrzewania
pompy... Ale nawet jak odpali, to efektywność jest już marna. Ja
właczam grzanie z klimatyzacji przy +4 stopniach. Niżej nie warto, bo
strasznie się obladza jednostka zeewnętrzna :(

Zdecydowanie się opłaca.

Czy cokolwiek innego.

Ale w tym roku mamy mrozik jednym ciągiem, niestety. I trzeba drewno
do kominka nosić :(

 RoMan
Re: ogrzewanie mieszkania IR
Oczywiście efektywność spada wraz ze spadkiem temperatury na zewnątrz,
ale nie wiem czy to zależy od ciśnienia roboczego, czynnika, wydajności
pompy - czy czego, ale niektóre sobie radzą lepiej, inne gorzej.
Niektóre praktycznie nie dają rady już przy -5'C na dworze - tylko się
obszraniają i obladzają, a niektóre jakoś chodzą, a po poborze prądu nie
widać, by ciągle im jakaś grzałka część zewnętrzną odmrażała...

Moja klima daje w tym roku radę (tzn w dzień, gdy było +3/-3'C, to sobie
troszkę dogrzewam, by nie gonić kotła gazowego). Gdy jest -10 to już nie
opłaca się - widzę że częściej włącza odmrażanie części zewnętrznej,
niż
dmuchanie ciepłym do wewnątrz...

Swoją drogą zauważyłem dramatyczny spadek kaloryczności gazu w Opolu -
nie dość że rachunek za gaz (CO gonione piecem kondensacyjnym)
kosmiczny, to stały kontrolny proceder gotowania 0.5litra wody w tym
samym czajniku, na tym samym palniku kuchenki gazowej - trwa coraz
dłużej (czajnik odkamieniony, temperatura wody z kranu w miarę stała).
Stąd pomysły dogrzewania klimą, by gazu oszczędzić.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: ogrzewanie mieszkania IR

Parę lat temu w Szczecinie to samo było, twierdzą, że trzymają normy: i
co mi pan zrobi... :/
Przem

Re: ogrzewanie mieszkania IR

Może zimna woda w kranie robi się coraz chłodniejsza, w miarę jak mróz
przenika w głąb ziemi ;-)

T.

Re: ogrzewanie mieszkania IR

Ale to marketingowy bełkot.
Tak samo można powiedzieć że pompa paliwa w samochodzie ma sprawność 1000%
bo podajesz jej ca 20W a na wyjściu 100KM.

--
Desoft

Re: ogrzewanie mieszkania IR
Hello Desoft,

Nieprawda

Zapomniałeś o tym, że dolewasz płatne paliwo. W przypadku klimatyzacji
dodatkow 2.5kWh mam za darmo. I to jest istotą.

 RoMan