Ogranicznik prądu zasilacza

Witam. Szukam schematu ogranicznika prądy zasilacza 12V 25A. Chodzi o to, żeby był w gałęzi dodatniej zasilacza ( w plusie), minus jest na masie. Mam taki ogranicznik, ale na tranzystorze i potrzeba dużego spadku napięcia na nim, czyli wydziela się duża moc (ok 15W). Chciałem to zrobić na wzmacniaczu operacyjnym, ale w necie nic nie mogę znaleźć. Szukam rozwiazania tego problemu.

Reply to
komar

Jakie napięcie masz przed stabilizatorem przy pełnym obciążeniu?

Poza tym - ciężko coś radzić bez znajomości schematu...

Jest to prosty schemat: tranzystor P mosfet (75A 200W) sterowany przez wzmacniacz operacyjny ( z U odniesienia) + tranzystor ograniczający prąd zwierający bramkę z źródłem. Różnica napięć we-wy stabilizatora ok 3V

Reply to
komar

Rozumiem że nieregulowany. Można zmniejszyć rezystor, tak aby spadek napięcia wynosił 100mV (można spróbować nawet mniej) Tranzystor trzeba podpolaryzować - jeden lub dwa rezystory... Jeżeli obecny układ działanie Cię zadowala, to pokaż schemat, zmniejszymy ten opornik.

Reply to
Desoft

Wkleiłem schemat, ale trzeba czekać 40s na otwarcie strony,

komar

Użytkownik "komar" snipped-for-privacy@onet.eu napisał w wiadomości news:icoptb$bo$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Jeżeli do bazy tranzystora podłączysz rezystor, druga końcówka do masy. Jeżeli z zasilacza nie pobierasz prądu (więc spadek napięcia na R1 możesz pominąć) To przy pewnej wartości dostawionego rezystora spadek napięcia na 82R wyniesie 0,7V więc zadziała zabezpieczenie prądowe przy prądzie = 0.

Mam nadzieję, że dalej już wszystko jasne...

Reply to
Desoft

Użytkownik "Desoft" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:icotev$cle$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Tylko,że wykonanie takiego rezystora to jest problem, bo nie można nigdzie zakupić drutu oporowago, który daje się lutować. Rezystor wykonany z miedzi musiał by mieć średnicę min 2,5-3mm, ale był by to wielki rezystor . Nawinięcie drutem 1,1mm (teraz taki mam) powoduje mocne grzanie się, przez to rezystancja się bardzo zmienia .Wolał bym,żeby w miejsce tego tranzystora wstawić wzmacniacz operacyjny i wtedy można było by zmniejszyć rezystor kilkukrotnie.>

Reply to
komar

Nie rozumiem Cię... Drut do wzmacniacza operacyjnego da się polutować?

taki sam rząd wielkości jak dla wzmacniacza operacyjnego Przyjmując moc rezystora 5W masz spadek napięcia 200mV dałbym ~100mV i rezystor 5miliohmów a może nawet 50mV i 2,5miliohma

Jeszcze bardziej zmniejszając musisz mieć albo dodatkowe zasilanie, albo wzmacniacz operacyjny tolerujący napięcie wejściowe na poziomie zasilania

Wychodzi mi że masz opór 26mR, długości prawie 1,5m i wydziela się na nim

17W Dla 100mV masz 4mR, długość ~23cm i wydzieli się na nim 2,5W
Reply to
Desoft

To znaczy,że mam zmniejszyć opór tak, zeby na nim występowało pod obciążeniem napięcie 100-200mV i spolaryzować bazę (rezystor do masy)tak,żeby przy tym spadku napięcia zaczął działać ogranicznik ?

Reply to
komar

Działenie tego ogranicznika prądu na jednym tranzystorze jest niebezpieczne, bo ma mało podciętą charakterystykę prądową, co powoduje przekroczenie mocy strat tranzystora Ten układ na schemacie z rezystorem do plusa, ogranicza prąd do ok 13A, i ponad 200W mocy strat na tranzystorze.

Reply to
komar

Użytkownik "komar" snipped-for-privacy@onet.eu napisał w wiadomości news:icp8c1$juh$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Tak, przecież napisałęm.

Reply to
Desoft

Można podciąć bardziej, jutro jak będę miał czas to wrzucę.

Reply to
Desoft

Podcięcie realizuje się przez poprzez zamianę emitera z bazą . Układ wtedy działa odwrotnie - potrzebuje większego spadku napięcia na R1, więc do Twojej konstrukcji nie nadaje się. Jedynie można dłożyć drugi tranzystor i uzyskać tyrystorowe zatrzaskiwanie się - efekt podcięcia.

I jeszcze jedno... jeżeli robimy dzielnik napięcia na tranzystorze mierzącym prąd, to należałoby go zasilić stałym napięciem.

Reply to
Desoft

Sprawdziłem rezystor z taniego miernika cyfrowego . Ma 0,01 om i nie zmienia oporu się w funkcji temperatury. Przy 20A jest gorący, ma średnicę ok. 1,8mm i długość 40mm.

Reply to
komar

Po wymontowaniu rezystora nie ma już napisu "czas pomiaru maksymalnie XXmin) :-) Chyba że dwa równolegle... 5mili będzie chyba w sam raz.

Reply to
Desoft