Ograniczenie pradu rozruchu zarowki

Czołem.

Mam problem z żarówkami, nie halogenami tylko tzw. spot, z odbłyśnikiem, na 230 V. Niezależnie od producenta te żarówki często padają przy włączeniu. Przepala się kilka żarówek rocznie, a do najtańszych one nie należą; poza tym czasem taka żarówka dosłownie eksploduje przy włączeniu. Mam pod ręką termistory, typowe do ograniczania prądu rozruchu, ale nie mam koncepcji gdzie je wsadzić, aby przy okazji nie spalić domu :| Pewnie są bardziej wyrafinowane rozwiązania, ale potrzebuję temat powielić w 5 różnych obwodach.

Reply to
PeJot

snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Takie termistory bylyby dobrym rozwiazaniem, aczkolwiek nie wiem czy do zarowki. Zadzialanie takiego termistora PTC (jesli o nich mowimy) polega na tym, ze sie musi nagrzac. Napewno ma on jakis czas nagrzewania, wiec po wlaczeniu zasilania, termistor zimny, zarowka zimna - i udar pradowy nadal bedzie. Tylko bedzie ograniczony w czasie, jesli termistor nagrzeje sie szybciej niz zarowka, ograniczajac prad. Rozwiazaniem bylyby termistory NTC duzej mocy, te znow na zimno ograniczaja prad dosc znacznie, dopiero nagrzanie sie powoduje spadek rezystancji i zwiekszenie pradu obciazenia. Spadek rezystancji > spadek wydzielanej mocy > spadek temperatury > wzrost rezystancji, wiec wydzielana moc ustabilizuje sie na jakims poziomie - zapewne niemalym, przewidywane temperatury robocze ~ 100stC

Pewnie najlepszym rozwiazaniem bylby miekki start na tyrystorze - ale nie wyjdzie to zbyt tanio. Majstrowalem takie zimne starty do halogenow

1000W, na scalaczku U2010B, ale U2008B tez na miekki start sie nadaje. Nie ma tam zbyt duzo elementow, jak sam zmajstrujesz to wyjdzie moze ~20zl (ale x5 + robota, to nie jest juz malo)
Reply to
BartekK

BartekK napisał(a):

O takie właśnie się rozchodzi. A temperatury robocze dochodzą do 150 stopni przy katalogowym obciążeniu.

O właśnie.

Reply to
PeJot

Najefektywniejsze byłoby przy każdej żarówce trafo o wydajności równej mocy zarówki. Żarówka zimna ma mały opór. Trafo nie da więcej prądu niż może więc zimna żarówka nie dostanie kopnięcia prądu. W ostateczności daj w szereg opornik drutowy w ceramice o rezystancji ok 5ohm, też pomoże dając większy spadek napięcia w momencie startu. JanuszR

Reply to
JanuszR
Reply to
Greg(G.Kasprowicz
Reply to
Andrzej Litewka

Użytkownik Greg(G.Kasprowicz) napisał:

Prąd owszem ale nie moc (VxA). Jedyną przewagą trafa nad zwykłym rezystorkiem jest większa sprawność rozwiązania. Nie znamy mocy żarówek, w przypadku dużych mocy > kW warto zastosować trafo. Dla małych mocy do

100W oczywiście nie ma co się bawić w trafa, wystarczy rezystorek. Co do termistorków może i są jakieś NTC o małej rezystancji
Reply to
JanuszR