Odległość między ścieżkami dla gniaz

Stosunkowo mało robię przy wyższych napięciach, więc zebrane informacje nie są dla mnie jasne. Chciałbym wyprowadzić z płytki kilka gniazd 230V AC, ale ze względu na skąpość miejsca i liczbę gniazd chciałbym użyć możliwie najmniejszych gniazd. Prądy niewielkie, rzędu 1A. O ile regulacje w zakresie bezpieczeństwa przeciwporażeniowego poznałem kiedyś dość dokładnie, to tu nie zachodzi możliwość dotknięcia/przeskoku wyładowania do dostępnych dla użytkownika obwodów NN i odstępy mają pełnić rolę czysto izolacyjną. Ile więc przyjąć minimalnego odstępu między ścieżkami?

3.2mm?

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Czy mi się wydaje, czy bywają zasilacze, do których AC230 podłącza się do terminal bloków w rastrze 5mm? Jeśli tak to pady pod takie terminal bloki mają rzędu 2mm więc odstęp rzędu 3mm. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Bez nacięć izolacyjnych odstęp separacyjny od 230VAC wynosi ok dla izolacji wzmocnionej 6,4mm (3000V) lub 3,2mm (1500V) przy izolacji podstawowej gdy wszystkie dostępne elementy przewodzące są uziemione.

Reply to
jacek

To są odstępy izolacyjne służące przeciwporażeniowej ochronie użytkownika. Moje pytanie dotyczy izolacji funkcjonalnej, gdy zwarcie pomiędzy elementami pod napięciem sieciowym nie może się przenieść na stronę użytkownika (ze względu na osobno istniejące wspomniane prze Ciebie dystanse wokół części WN). W żadnym wariancie obudowy TO-220 odległości między pinami/padami nie są rzędu 6mm (nawet w TO247 nie są), a o 3mm trzeba się postarać. Obudowa służy jednak do pracy ciągłej przy napięciu np. 650V. Można więc zejść niżej z dystansami, tylko nie wiem, jak nisko. Wspomniane przez Piotra 3mm wydaje się sensowne. Moje "idealne" gniazdka pozwalają na max. 1mm, a to już pachnie katastrofą.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 20.10.2017 o 10:05, Piotr Wyderski pisze:

Norma IPC-2221 mówi, że to będzie 2,5 mm dla ścieżek niepokrytych lakierem przy napięciu 300-500 Vpp.

Reply to
Jakub Rakus

Co zamyka temat, bardzo dziękuję wszystkim za odpowiedzi!

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W kicadzie jest kalkulator i wg niego odstępy wynoszą dla 500V niezabezpieczone 2,5mm do 3km nad ziemią, 12,5 powyżej :) z powłoką polimerową 0,8mm, wyprowadzenia 1,5mm powleczone wyprowadzenia 0,8mm niezależnie od wysokości. Połączenia wew 0,25mm.

Reply to
Janusz