Odczyt danych z karty SD

Znajomy poprosił mnie o podjęcie próby odzyskania danych z zepsutej karty SD. Karta 1GB, wyprodukowana przez jakąś "dziwną" firmę Kingdisk. Aparat jej nie widzi, po włożeniu do komputerowego czytnika zwykle nic się nie dzieje. Czasem ikonka nośnika pojawia się na parę sekund i znika.

Nie podjąłem jeszcze próby odczytu danych przez SPI.

Otworzyłem obudowę karty. W środku znajdują się dwa układy scalone:

1) Kość pamięci o następujących oznaczeniach

SAMSUNG 622 K9L8G08U0M PCB0

2) Sterownik/interfejs

SM264CF AH6RG

0620 17D

Zakładając, że próba dostania się do danych po SPI nie przyniesie rezultatu, jakie kroki mógłbym jeszcze podjąć? Myślałem o zakupie identycznej karty i przelutowaniu układu pamięci, ale trudno będzie taką zdobyć, ponieważ jest to już dość leciwy (prawie) no-name. Jeśli uda mi się zdobyć inną kartę na takiej samej pamięci, mogę liczyć na to, że podmiana przyniesie pozytywny efekt? Wszystkie dane związane z systemem plików są przechowywane w układzie pamięci? Ten mniejszy sterownik nie trzyma niczego o kluczowym znaczeniu?

Reply to
Atlantis

Kilka tyg. temu miałem podobny problem (pisałem o tym tutaj, poszukaj w arch.), karta nie była widoczna po sdio, odczytanie jej po spi magicznie.ją odblkowało.

Reply to
Marek

Dnia Sun, 29 Jun 2014 09:52:39 +0200, Atlantis napisał(a):

Zacznij od programu HxD lub podobnego, ktory odczytuje sektory bezposrednio. Moze wystarczy boot sector poprawic.

Albo przelutowac, skoro pojawia sie i znika ...

Gdzies powinna byc mapa trzymana, ale gdzie ...

To chyba ich produkt, ale sie pdf nie chwala

po rysunkach nowszych produktow, to chyba jednak wszystko w pamieci.

W dniu 29.06.2014 09:52, Atlantis pisze:

ściągnij jakiegokolwiek linuksa bootowalnego z CD, żeby nie trzeba było instalować. uruchom, otwórz terminal (czarne okno dosu) napisz małymi literami dmesg, podłącz kartę do komputera i wciśnij enter. (ewentualnie jeszcze raz dmesg enter). Dmesg powie Ci wiele informacji na temat czytnika/karty. ToMasz

Reply to
ToMasz

ToMasz snipped-for-privacy@poczta.fm napisał(a):

W dmesg będzie jedna linijka informująca o załadowaniu sterownika. Ewentualnie po włożeniu karty może wyświetlić informację o błędzie systemu plików. Dużo więcej o czytniku da się odczytać spod Windows, korzystając z Menedżera urządzeń, zakładka Szczegóły.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

W dniu 29.06.2014 14:49, Grzegorz Niemirowski pisze:

to jest dmesg z aparatu:

[14904.969621] sd 8:0:0:0: >Attached scsi generic sg2 type 0 [14904.975556] sd 8:0:0:0: >[sdb] 7831152 512-byte logical blocks: (4.00 GB/3.73 GiB) [14904.976179] sd 8:0:0:0: >[sdb] Write Protect is off [14904.976190] sd 8:0:0:0: >[sdb] Mode Sense: 02 00 00 00 [14904.976802] sd 8:0:0:0: >[sdb] No Caching mode page present [14904.976811] sd 8:0:0:0: >[sdb] Assuming drive cache: write through [14905.018230] sd 8:0:0:0: >[sdb] No Caching mode page present [14905.018241] sd 8:0:0:0: >[sdb] Assuming drive cache: write through [14905.917463] sdb: sdb1 [14906.106322] sd 8:0:0:0: >[sdb] No Caching mode page present [14906.106333] sd 8:0:0:0: >[sdb] Assuming drive cache: write through [14906.106340] sd 8:0:0:0: >[sdb] Attached SCSI removable disk nie mam żadnego uszkodzonego urządzenia, ale gdybym podłączył, powyższe linie wypełnione byłyby informacjami, co zostało podłączone, jak komputer próbował się dogadać z urządzeniem i jaki był z tego rezultat. W windowsie zobaczysz co? Znak zapytania? Bo tu będzie próba odczytania tablicy partycji i rezultat, próba odczytania systemu plików i rezultat.. ToMasz
Reply to
ToMasz

Próbowałeś może użyć specjalnego software na PC do takich celów? Polecam program Restorer 2000.

Reply to
Pszemol

W dniu 2014-06-29 21:07, Pszemol pisze:

A na czym miałby ten soft operować, skoro karta jest widoczna w najlepszym wypadku przez kilka sekund od włożenia do czytnika?

Reply to
Atlantis

Aby karta SD była widoczna jako ikona nośnika wymiennego musi być spełnionych wiele warunków, nie tylko warunków sprzętowych ale i softwareowych. W szczególności, gdy MS Windows nie rozpozna z jakichś powodów typu partycji, coś się nie zgadza z typem systemu plików, to taki dysk się nie pojawi na liście dostępnych dysków albo pojawi się na krótko i system np. zaproponuje formatowanie nośnika czy inne cuda...

Co nie znaczy że na niskim poziomie, dla sterowników, sprzęt jest odczytywalny i uszkodzony system plików może być naprawiony.

Przykład: pendrive sformatowany pod Mac OS X appla - nie będzie widoczny w Windows mimo że wszystko będzie z nim tak jak należy!

Reply to
Pszemol

użytkownik Pszemol napisał:

Sciemniasz:) Tak zdolne sa tylko sluzby:)

Dane z dysku hdd mozna odsyskac przes interfejs 3 przewodowy z allegro za 15zl, wielka tajemnica odzyskiwaczy danych:)

Reply to
leming.show

snipped-for-privacy@gmail.com napisał:

Ale on był w tej czarnej walizce, co im się gdzieś zapodziała. Więc :- (_,_) .:.

W dniu 2014-06-29 12:32, ToMasz pisze:

Czego dokładnie mam szukać? fdisk -l niestety nie pokazuje niczego związanego z /dev/sda

Reply to
Atlantis

W dniu 2014-07-01 19:22, Atlantis pisze:

Zapomniałem dodać, że Windows widzi czytnik kart pamięci. Po jakimś czasie wyświetla nawet informację o konieczności sformatowania karty. Próbowałem odpalić kilka programów do odzyskiwania danych, jednak żaden z nich nie widzi urządzenia z partycją RAW. W ich okienkach czytnika kart po prostu nie widać, dokładnie jak pod Linuksem.

Spróbuję jeszcze dostać się do danych przez SPI i Arduino. Jeśli i to się nie powiedzie, czego jeszcze mogę spróbować?

Jak wygląda kwestia przelutowania pamięci? Muszę znaleźć drugą kartę dokładnie tego samego typu, wyprodukowaną przez tego samego producenta? A może wystarczy tylko coś podobnego, w czym wykorzystywany był ten sam układ pamięci?

Ewentualnie czy istnieje jakiś sposób, żeby odczytać dane bezpośrednio z układu pamięci flash?

Reply to
Atlantis

Możesz roztopić ubudowę układu i pod mikroskopem naświetlając kolejne warstwy krzemu podejrzeć bity. Przepraszam ale nie mogłem się powstrzymać ;) Najpierw w końcu spróbuj po spi, po co na zaś wymyślasz sobie abstrakcyjne "co jeszcze można zrobić" zamiast spróbować najprostrzego odczytu po spi? Szczególnie, że już Ci pisałem, że miałem identyczny problem i odczyt po spi "odblokował kartę". Jak nie zadziała to wtedy będziesz się martwił. Jesteś jak te babcie u lekarza, które mimo jasnych zaleceń wiedzą lepiej i snują fantasmagorie "ale panie doktorze ale czy może jeszcze nie powinnam tego a tego zrobić bo u sąsiadki ..."

Reply to
Marek

W dniu 2014-07-02 10:47, Marek pisze:

Na razie i tak czekam na przesyłkę z modułem złącza SD, który będę mógł sobie podpiąć do Arduino. Pewnie przyjdzie na dniach, a do tego czasu próbuję przygotować dalszy plan działania, gdyby jednak nie wyszło. ;)

Reply to
Atlantis

W dniu 2014-07-02 08:52, Atlantis pisze:

Ja się niedawno mocno zdziwiłem, jak podłączyłem do komputera Kingstona Elite 256MB (!) - pod Win7 stwierdził, że trzeba formatować. Co ciekawe po włożeniu do XP po prostu zobaczyłem poprawnie zawartość. na razie nie próbowałem dalej, ale temat mnie zaciekawił.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2014-07-02 11:35, Dariusz Dorochowicz pisze:

Próbowałem na kilku komputerach. Karty nie widzi żaden z nich.

1) Desktop z Windowsem 7 widzi czytnik i po jakimś czasie pokazuje komunikat o konieczności sformatowania karty. Soft do odzyskiwania danych nie widzi urządzenia z partycją RAW. 2) Eee PC z Windowsem XP pokazuje przez moment ikonkę karty pamięci, która znika po paru sekundach. Soft do odzyskiwania danych nie pokazuje niczego. 3) Raspberry Pi z Raspbianem nie widzi niczego, co zaczynałoby się na "/dev/sd"
Reply to
Atlantis

Ok, dostałem przesyłkę z modułem kart SD. Podłączyłem go do mojego klona Arduino. Efekty wyglądają następująco.

1) Szkic Cardinfo z przykładów Arduino wywala następująco komunikat:

Initializing SD card...Wiring is correct and a card is present.

Card type: SD1 Could not find FAT16/FAT32 partition. Make sure you've formatted the card

Czyli jakby widzi kartę, ale bez systemu plików. Brzmi dobrze, więc ściągnąłem przykład do skopiowania zawartości karty przez port szeregowy:

sd_recovery_raw.ino)

Niestety, dostaję jedynie następujący komunikat:

16384 Z

będący efektem działania tego fragmentu programu:

long blocks = card.cardSize(); Serial.println(blocks);

uint8_t data[512]; int i = 0; boolean notZero = false; for (long blockNumber = 0; blockNumber < blocks; blockNumber++) { //card.chipSelectLow(); if (!card.readBlock(blockNumber, data)) { Serial.println("Z"); break; }

Jest jeszcze jakaś nadzieja? Coś mogę zrobić przy pomocy Arduino, czy ewentualnie teraz powinienem spróbować zabawy lutownicą? :)

Reply to
Atlantis

Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lp45jn$g7p$ snipped-for-privacy@portraits.wsisiz.edu.pl...

znaczy sie odczytuje z karty jej dlugosc ? Niekoniecznie poprawnie, bo 16384 sektory to chyba troche za malo..

Czyli co - blad odczytu ? Ale nie wiadomo gdzie ... zacznij Ty czytac losowo sektory. Albo powyginaj nieco karte, bo czasami przeciez dziala.