Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz - Page 3

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebi e 300Hz

No to na tym nagraniu też zarejestrowało się zarówno 100Hz z lokalnych
latarni podswietlających horyzont jak i te 300Hz, nie mam oscyloskopu by
porównać zgodność czxęstotliwości, a widze ze odchyłki są małe, rzędu kilku
miejsc po przecinku.

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

W sumie nic dziwnego - jeśli jedna faza świeci mocniej niż pozostałe, to
stuprocentowo będziesz miał stówę w widmie.

Wydaje mi się, że nie ma co tych 100/300 porównywać, ale oczywiście, nie
odradzam, nie namawiam. Wydaje mi się, ze po prostu wyjdzie to
"synchronicznie".

Ja mam inną propozycję, od tej, co padła, trudniejszą do realizacji:
W domu - rejestracja odchyłek częstotliwości w funkcji czasu, z jakimś
znacznikiem by łatwiej było odszukać, w terenie - nagranie audio na
urządzeniu cyfrowym, aby, również jakoś zsynchronizowane, lub, gdy
urządzenie samo zna właściwy czas, to wystarczy (byle nagrywarka właściwie
oznaczała czasowo pliki). Jakość hi-fi mniej ważna, natomiast ważne, by nie
zniekształcało widma. Nagrać w terenie, można nawet oblecieć kilka miejsc -
w domu przecież cały czas rejestruje, po powrocie zrzucić nagrane w plikach
odchyłki, następnie porównać wykresy z odpowiednich odcinków czasu, czy
pasują. Nieistotne, czy zmierzysz 50, 100, czy 300 Hz, byle dokładnie.
Najwyżej trzeba będzie przeskalować wykres. I wtedy, jak porównanie wyjdzie
"przystająco", będzie wiadomo, ze jednak złapało coś ze świateł miast(a), a
jeśli przystawać nie będzie, to zainteresowac strefę 11 w TVN :)

Przy okazji - pomyślałem sobie o komunikacji domu z Tobą - odpowiednio silny
modulowany strumień światła świecący w niebo (no chyba, ze zakaz jest), a
Twój fotoelement jak coś złapie, to by to wyszło przy wzmocnieniu - można by
podać informację "zadzwoń do domu, bo Ciocia Krysia przyjechała", czy to w
bezpośredniej modulacji, żeby było w słuchawkach słychać, czy modulacja
strumienia - cyfrowa, wykrywana przez jakieś proste urządzenie. Powinno
najlepiej wyjść przy niewielkiej mgle, żeby nie stłumiło za szybko, a miało
się na czym rozproszyć. Może, aby ludkowie nie pytlowali, że obcy od was
świecą, niech światło będzie w bliskiej podczerwieni? Fotoelement chyba
powinien to wykryć? :)

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

To ma szanse.
Czasem widzę jak z Warszawy (centrum) oświetlają chmury reflektorami a jest
to jakies 18km ode mnie.

Można ten modulowany strumień światła puścić w bliskiej podczerwieni, tyle
że musi być oparty albo na LED albo lampie wyładowczej albo na laserze
półprzewodnikowym, bo strumienia światła z żarówki nie da się tak
zmodulować (robiłem próby)
Myślę że najlepiej przy czystym niebie z pierzastymi chmurami przez które
przeswitują gwiazdy, ale odległość to chyba nie więcej niż jakieś
kilkanaście km.

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz
Prosty schemat poglądowy.

http://img26.imageshack.us/img26/2329/transmisja.gif

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebi e 300Hz

Wlasnie wymysliles fotofon... opracowany przez Bell'a w XIX wieku....
Jak juz uzywasz LEDa to moze lepiej go zmodulowac czestotliwosciowo na
kilkudziesieciu kHz?

btw... Kiedys w jakism radzieckim badz czechoslowackim czasopismie
widzialem schemat takiego fotofonu gdzie elementem swiecacym byla zwykla
zarowka. Podobno mialo to dzialac. Pisano ze jakos glosu nie jest
zachwycajaca przez bezwladnosc zarowki...

Probowal ktos kiedys sie tym bawic?

c.

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebi e 300Hz

Tak próbowałem też z żaróweczką, a dokładnie tylną rowerową 6V 0,6W.
Jakość audio nieporównywalnie gorsza i cichsza niż w przypadku LED, brak
wysokich tonów, przytłumiona, basowa.

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

Raczej nie lepiej. Panel słoneczny ma sporą pojemność ograniczającą
pasmo przenoszenia.

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

To zmodulować niżej - trochę pozapominałem... Ale w starych nośnych grupa
wstępna miała chyba pierwszą częstotliwość bazową 12 kHz, to myślę, że można
by spróbować? Może się z tym prześpię... ile można w dół zjechać, by można
było użyć sygnału zmodulowanego, czyli audio do iluś-tam moduluje jakąś
nośną... Jak niska może być góra sygnału właściwego i f zmodulowana... może
postąpić bazując na widmie sygnau stereo - gdzie dolna wstęga różnicy jest
"o włos" od góry sumy (15 vs 23 kHz), niech sygnał będzie tak do 2.2 kHz,
góra np. 2.5-4.5 kHz, wyrobi się? Albo pojechać na chama - zmodulować
współczynnik wypełnienia, a bezwładny panel sam to scałkuje i wypluje sygnał
użyteczny?

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

Ja bym się tu spodziewał bardzo niskich częstotliwości, przy których
charakterystyka zaczyna opadać. Kiedyś przebadałem wiele różnych
struktur dużych diod krzemowych, które miały służyć do detekcji bardzo
słabego światła. Diody o powierzchni około 10 mm2 obciążone efektywną
rezystancją rzędu gigaoma miały kilkusekundowe stałe czasowe.

W tym konkretnym przypadku nie widzę żadnych zysków, jakie by miała
dawać modulacja. Nie trzeba się spodziewać naturalnych czy sztucznych
źródeł zakłóceń pracujących w podczerwieni z częstotliwocią większą
niż 300Hz, czyli dolna granicą pasma fonicznego. A im mniejsza będzie
przesyłana częstotliwość, tym lepiej.

To akurat można i warto zrobić.

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

Nie wystarczy - trzeba by punkt pracy tranzystora przeciagnąć jeszcze w
miejsce chociaż udające liniowość, aby było coś słychać sensownie, a nie
jakieś pierdzenie klasy B/C. To już lepiej coś przeciwsobnego w klasie B/AB,
a nawet D (tylko to by układ skomplikowało, wprawdzie mogło by odpaść
linearyzowanie tranzystora, ale dochodzi kluczowanie z modulowanym
współczynnikiem wypełnienia). O klasie H nie wspominam, bo to sprawa wtórna.

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

Ano właśnie. Takie wytłumaczenie mi pasuje.
--
Jacek

Re: Odbiornik podczerwieni znala zł na niebie 300Hz

------------

Te 300 Hz to moim zdaniem pewien rodzaj transformacji na styku odbiornik
podczerwieni - wzmacniacz. Lub nawet głębiej, że to się pojawia we
wzmacniaczu, a jest widoczne na oscyloskopie jako 300 Hz.
Gdyby to chcieć precyzyjnie zdiagnozować, trzeba by mięć jednak nieco inne
przyrządy pomiarowe lub mięć ich kilka rodzajów i gryźć temat z różnych
stron. te oscylacje albo są pochodzenia ziemskiego np. praca radarów lub
mikrofale z nadajników, które odbijając się od chmur powodują ich
podgrzewanie zamieniając cześć energii w podczerwień (fantazjuje tutaj bo
nie jestem fizykiem).
Może to pochodna podczerwieni z kosmosu: promieniowanie tła gwiazd. słońca
itp.
W telewizorach widać szum gwiazd - tła. Może to tez rodzaj szumu
podczerwieni, a akurat twój układ działa jak rodzaj selektywnego wzmacniacza
lub detektora?
Powinieneś się podzielic tematem z jakimś fizykiem.....

pzdr. Janusz

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

To nie pochodzi z układu odbiornik-wzmacniacz, gdyż jest słyszalne jedynie
w przypadku skierowania panelu na ciemne bezchmurne niebo (np w domu po
zgaszeniu światła jest cisza, a gdyby pochodziło z układu  to powinno też
wtedy być słyszalne)

Raczej coś ziemskiego, bo nic w naturze nie miałoby tak stabilnej
częstotliwości i w dodatku równej w setkach Hz.

A ja zawsze myślałem ze szum w TV (śnieg) pochodzi z szumów własnych
tranzystorów (jak z gwiazd, jak jest on obecny także przy odłączonej
antenie?).

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

No, bo tak jest. Tyle, że nie jest to jedyne źródło szumów. Także inne
części układu, jak i oczywiście, szum tła. Łatwo się zorientować - do
telewizora nastrojonego w miejscu, gdzie nic nie ma, wkładasz (gniazdko ANT
oczywiście) dłuższawy kawałek drutu, szum wzrośnie. Wieki gadać o tym, co
się ostatecznie składa na śnieg na ekranie.

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebi e 300Hz

Dziwne, że wróżbiarze jeszcze nie sięgnęli po to medium... wszak to
przekaz zarówno z gwiazd jak i ze świata nano.

pzdr
mk

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

Nie z takich rzeczy już wróżono. Bardziej bym postawił na to, że szum
(dźwięk) niekoniecznie jest przyjemny, choć wiele OTV wycisza je.
Zresztą, co telewizor, to inaczej to wygląda, więc nie wiem, czy taki
wróżbita uznałby to za miarodajne.
Panie, ja to z Sony i Goldstara wróżę tylko, Panasonic i Philibs za bardzo
rozmywają, a JVC wygaszają ekran, wyciszają też dźwięk, a bez dźwięku to
kochaniutki, nie mam jak powróżyć :P :)

Re: Odbiornik podczerwieni ďż˝ na niebie 300Hz

Ciekawie też powinno być słychać meteory i bolidy. Może nawet przeloty
satelitĂłw, flary Iridium?

Mirek.

Re: Odbiornik podczerwieni ďż˝ na niebie 300Hz

Nie słychać satelistów (ISS przeleciała niesłyszalna)
Słychać tylko światła migające lub zmiennoprądowe.

Zwykłe meteory są dość słabe, ale bolid powinien być słyszalny.

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

No, z pewnością jeszcze zależy, czy rozjarzenie/zgaśnięcie nastąpiło
odpowiednio szybko - jeśli powoli, to może dokładną analizą widma w zakresie
pojedynczych Hz wykryje się coś...?

Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz

Spróbuj zarzucić temat na sci.kosmos czy sci.fizyka, tam ktoś może znać
takie źródła na niebie.