obroty

Witam
Pytalem juz wczesniej ale bez rezultatu, wiec powtarzam pytanie. Moze teraz
dostane jakas sensowna odpowiedz.
Jak w prosty sposob regulowac obroty w silniczku filtra akwariowego (wirnik
z magnesem, stojan zasilany) Nie musi byc to koniecznie plynna regulacja.
Chodzi mi o bezpieczne obnizenie obrotow chocby do polowy wartosci.
Za odpowiedz z gory dziekuje
Pozdrawiam
Bartek

Re: obroty

teraz
(wirnik

Silniczki są różne.Jakim napięciem jest zasilany, jaką ma moc.

Pzdr

Re: obroty
Witam
Ciesze sie ze wreszcie zainteresowano sie moim pytaniem :) Silniczek jest
bezposrednio podlaczony do gniazdka 230V wirnik oczywiscie jest magnesem i
wsuniety w otwor z centralnie umieszczona oska.
Pozdrawiam
Bartek

Re: obroty

a jak dasz zarowke w szereg albo trafko obnizajace? Mam takie 400V i na wyjsciu
220, 110 i jakies tam inne napiecia. Bylo to trafo z przemyslowej klimy (made
in US). Silnik okapu kuchennego skutecznie wycisza, tu jest silnik indukcyjny.
Jako ze nie znam sie na silniczkach to nie wiem czy to ten sam typ co w pompce.
Pompke tez mialem i faktycznie do 220 odrazu idzie, zalane wszystko w cholere
wiec tylko sie da dobrac do zasilania :)

Re: obroty

kurde, jak nie wiesz, to przeczytaj chociaz pozostale odpowiedzi w
watku. Pisac byle pisac, niewazne, ze bzdury :/
NIE jest to silnik indukcyjny. Jak ma magnes w wirniku to to jest
silnik SYNCHRONICZNY i obnizanie napiecia nie zmieni jego obrotow,
najwyzej sie ZATRZYMA.
Marek

Re: obroty
ja bzdur nigdzie nie napisalem, podalem przyklad silnika indukcyjnego z okapu -
tez pisano mi ze nici z wyciszenia a jednak sie dalo. Nie napisalem ze silnik w
pompce jest taki sam...

Re: obroty
On pią, 29 maj 2009 09:04:55 in article

Czyli mamy silnik typu synchronicznego, ale diabeł tkwi w szczegółach :)

Czym zasilany? Możliwe są chyba tylko dwa warianty:

1) Bezpośrednio lub przez trafo albo kondensator prądem 50Hz
   - wtedy tylko falownik == drogo

2) Silnik ma komutator elektroniczny czyli BLDC (na 230V AC??? - chyba tam
jest jakieś trafo + prostownik) - można spróbować zbić napięcie rezystorem,
ale podałeś za mało detali.

Re: obroty

zmniejszenie sredniego przeplywu, czy zmniejszenie halasu?
Bo jak to pierwsze, to sie da latwo: sterownik grupowy ktory na minute
wlaczy, na mninute wylaczy (ew. 10 minut).

Jak to drugie, to jak toto ma silnik synchroniczny (Zasilanie
zmiennym, wirnik jest magnesem) to nie ma mocnych, potrzebujesz
jednofazowego falownika a to jest drogo - latwiej zmienic silnik na
jakis BLDC ze sterowaniem.

Marek

Re: obroty

Co za czasy - falownik 3-fazowy tanszy od falownika 1-fazowego :-)

J.

Re: obroty

ano :)
50W falowniczek na 12V kosztuje $8...

Marek

Re: obroty

ano :)
50W falowniczek na 12V kosztuje $8...

Marek

W ofercie Nowego Elektronika jest kit 255-k.
Jest to falownik o mocy wyj.max 500W i czestotliwosci od 20 - 100Hz.
Trzeba to tylko samemu polutowac .
Moze sie nada do tego celu .

Pzdr

Re: obroty

Nie za bardzo - wirnik pompy jest bezpośrednio na wale silnika i
wszystko pracuje zanurzone w wodzie.
Nie ma też przesunięcia fazy - w jednych rozwiązaniach obroty są
obojętne (wylot promieniowo), a w innych - zapadka blokująca ruch
w niepożądanym kierunku.

Do regulacji obrotów pozostaje więc jedynie zmiana częstotliwości.

Jak wcześniej pisałem - zamęczyłem kilka takich pompek, a następne są
w użytkowaniu. Konstrukcje wszystkich są podobne.

Krzysztof

Re: obroty

Pomysl sprzed lat, ktos juz testowal na innych silnikach i
narzekal, ale moze tu poskutkuje:
-przepuszczac co trzeci polokres z sieci.
Czyli + 0 0 - 0 0 + 0 0 - 0 0

Triaki w przepuszczaniu calych polokresow sa dobre, ale do
wybierania to jakis uC by sie przydal ..

J.

Re: obroty

w pompkach eheim zdaje sie siedzi cos inteligentnego tj. jak pompka nie
wystartuje
w ciagu pierwszych sekund to napiecie na cewkach jest odcinane
trzeba odlaczyc zasilanie i pompka dalej chce startowac i tak w kolo

z tanszymi pompkami bez  elektroniki w srodku jeszcze mozna powalczyc

wnioskuje ze przerobienie markowych pompek bedzie bardzo trudne a bez dobrania
sie do srodka nic nie wyjdzie