obniżanie napięcia na diodzie Zenera

Pytanie dotyczy podstaw, ale jakoś tak się złożyło, że do tej pory nie
miałem okazji bawić się w tego typu konstrukcje - skoro w handlu jest
dostępna szeroka gama scalonych stabilizatorów.
Jednak zacząłem ostatnio składać tę superheterodynę UKF z MT, o której
rozmawialiśmy wcześniej. Właśnie w ten sposób jest tam rozwiązane
zasilanie głowicy UKF (8V). Po wykonaniu najprostszej czynności (montaż
i sprawdzenie wzmacniacza m.cz.) postanowiłem zmontować właśnie ten
obwód. Rezystor 270 omów, kondensator 10uF i dioda C8V2 (znalazłem kilka
takich w domowych zasobach). Jednak po zmierzeniu wychodzi tam 0.84V.
Wymieniłem diodę na inną tego samego typu - to samo.

Coś jest nie tak? A może to działa dopiero przy odpowiednim obciążeniu i
 8.2V będą tam po podłączeniu głowicy?

Re: obniżanie napięcia na diodzie Zenera

Walnąłeś jakiegoś kleksa. A dokładniej ci nie powiem bo nie podałeś linka
do schematu, a nie chce mi się przekopywać wszystkiego co leży na serwerze.
--
Jacek

Re: obniżanie napięcia na diodzie Zen era

Proszę bardzo:
http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-12-Odbiornik_superheterodynowy.pdf

Przyglądam się przez szkło powiększające i zwarć nie dostrzegam.

Re: obniżanie napięcia na diodzie Zenera
Najprawdopodobniej włączasz te diody odwrotnie - w kierunku przewodzenia a
nie w zaporowym, jak należy zasilać diody zenera.
Obróć diodę i sprawdź napięcie.

Re: obniżanie napięcia na diodzie Zen era

Hmm... I znów brzytwa Ockhama się sprawdza. Najprostsze wyjaśnienie
okazało się najwłaściwszym. Zaufałem starej polskiej książce, która
podawała, że "ząbek" na obudowie to katoda...

Re: obniżanie napięcia na diodzie Zen era

przy diodach Zenera, szczególnie ze Związku Sąsiedniego ząbkiem lub
paskiem bywa oznaczana anoda. To tak dla zmylenia przeciwnika ;-). Ale
teraz już wiesz.

Waldek

Re: obniżanie napięcia na diodzie Zenera

Bo to prawda. Dioda zenera pracuje przy napięciu wstecznym.
Gdybyś na diodzie prostowniczej przekroczył jej napięcie przebicia też
stałaby się zenerką.

Oczywiście to w uproszczeniu, bo nie ma diód zenera na napięcie wyższe niż
7V. Powyżej tego napięcia diody stabilizują wykorzystując właśnie przebicie
lawinowe.

Poczytaj np. na Wikipedi:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Z%C5%82%C4%85cze_p-n

--
Desoft

Re: obniżanie napięcia na diodzie Zen era
UBF%ytkownik Desoft napisaB3%:

Nie staB3%a by siEA%. Z tego samego powodu dla ktF3%rego dioda stabilizac=
yjna20%
8v2 nie jest juBF% za bardzo diodB1% Zenera - rF3%wnowaga miEA%dzy efekte=
m20%
Zenera (tunelowanie wstecz) a efektem lawinowym nastEA%puje w okolicach 6=
V20%
- dioda 8V jest wyraBC%nie bardziej diodB1% lawinowB1% niBF% Zenera.

Diody prostownicze majB1% napiEA%cia przebicia znacznie wiEA%ksze - czyli=
 sB1% w20%
tym zakresie diodami lawinowymi. Na dokB3%adkEA% optymalizacja parametrF3%
w20%
diody w kierunku przewodzenia kB3%F3ci siEA% na ogF3%B3 z miarkowaniem =

rezystancji w zakresie przebicia - i wiEA%kszoB6%E6 diod prostowniczych =
ma20%
niewielki i mocno nieliniowy odcinek charakterystyki prB1%du przebicia o =

dodatniej rezystancji a dalej szybko zaczyna wykazywaE6% rezystancjEA%20
ujemnB1% - czyli ma ch-kEA% caB3%kowicie nieprzystosowanB1% do stabilizac=
ji20%
napiEA%cia. OczywiB6%cie w szereg z opornikiem moBF%na uzyskaE6% stabilna=
 pracEA%20
takiej diody w zakresieprzebicia ale napiEA%cie podzielone miEA%dzy diodEA%
 a20%
opornik bEA%dzie silnie zaleBF%aB3%o od prB1%du - czyli ze stabilizacji n=
ici,20%
zmiany napiecia zasilajB1%cego silnie bEA%dB1% wpB3%ywaB3%y na napiEA%cie=
 wyjB6%ciowe.20%
AF%e o problemach z moBF%liwymi wzbudzeniami (dioda lawinowa z ujemnB1%20
rezystancjB1% to caB3%kiem fajny jednowrotnik aktywny uBF%ywany do genera=
cji20%
przebiegF3%w okresowych).

--20%
Darek