Nowy polski procesor - Page 13

Re: Nowy polski procesor

Ktos pamieta programy w assemblerze umieszczane w szostej stronie
(0x600, a potem jakze czeste X=USR(1536)) pamieci na malym Atari? :-D

Ci ktorzy musza programowac ATtiny11

Re: Nowy polski procesor

Pewnie, 6 strona by┼éa chyba specjalnie na takie okazje. A zerowa to
chyba co┼Ť w stylu 256 rejestr├│w by┼éo.

--
Cezary Gr─ůdys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: Nowy polski procesor

Nie pierwsza? (nie pami─Ötam dok┼éadnie) Strona zerowa, to miejsce, gdzie
procek 6502 i pokrewne, mia┼éy do dyspozycji skr├│cone rozkazy, kt├│re
zajmowa┼éy w wykonaniu 1-2 cykle mniej, przez co program m├│g┼é by─ç wykonany
szybciej. W C64 na pierwszej stronie by┼é stos. Je┼Ťli na zerowej by┼éy jakie┼Ť
rejestry, to OIDP, pod adresem 1 by┼é sprz─Ötowy rejestr bankowania pami─Öci (w
6510 - m├│g┼é dzi─Öki temu zaadresowa─ç teoretycznie 512 kB), a reszta raczej
programowa, czyli systemowe rejestry r├│┼╝nych wektor├│w. Kurde... musz─Ö to na
nowo poczyta─ç, gdyz ostatni raz chyba ze 20 lat temu to maca┼éem, a potem mi
w ┼éapy 386 wpad┼éo. Mam 65XE tak┼╝e, ale bez zasilacza, chyba si─Ö nim pobawi─Ö
(podobno sprawny, jak m├│wi┼é mi kolega, daj─ůc w prezencie), tylko musz─Ö mu
da─ç papu z elektron├│w.
Tak wi─Öc przepraszam za pardon, je┼Ťli co┼Ť pokr─Öci┼éem, jedynie kom├│rki
pami─Öci o adresie 1 jestem pewien - trzy z jej bit├│w sterowa┼éy trzyliniowym
portem sprz─Ötowym (przy 6502 OIDP by┼é zewn─Ötrzny uk┼éad do realizacji tego)
6510 i pokrewnych, umo┼╝liwiaj─ůc bankowanie pami─Öci na ca┼ékiem przyzwoitym
poziomie, nie pami─Ötam, czy i jak to w Atarynce zrobiono.
Co do wywo┼éania X=USR(Y) - C64 te┼╝ to mia┼é, a jak si─Ö postara─ç, to po
wykonaniu pod X bywa┼éa nawet podstawiona warto┼Ť─ç zmiennej, tym si─Ö nie
bawi┼éem, ale widzia┼éem listingi program├│w, co tak robi┼éy. Czy w Atarynce
te┼╝? (chc─Ö wykorzysta─ç ten komputerek do pewnych cel├│w, jak najbardziej
pokojowych).

og┼éosze┼ä, mailing├│w, itd., ani nawet zapyta┼ä o mo┼╝liwo┼Ť─ç ich wysy┼éki.
Re: Nowy polski procesor

Chyba tak.

(chc─Ö wykorzysta─ç ten komputerek do pewnych cel├│w, jak najbardziej

Jasne, Korea P├│┼énocna te┼╝ tak m├│wi o swoim programie j─ůdrowym...

Re: Nowy polski procesor

(atarynka)

Je┼Ťli u┼╝ycie atarynki pomo┼╝e rozwi─ůza─ç ten problem - to czemu nie?

og┼éosze┼ä, mailing├│w, itd., ani nawet zapyta┼ä o mo┼╝liwo┼Ť─ç ich wysy┼éki.
Re: Nowy polski procesor

No a czemu nie - jak lecieli (podobno) na Ksi─Ö┼╝yc, to mieli chyba gorszy
sprz─Öt :)

Ja do swojej 130XE podorabia┼éem interfejsy r├│┼╝ne, to pewnie i jaki┼Ť
sterownik do odpalania pocisku by mo┼╝na :)

Re: Nowy polski procesor

Daleko nie szuka─ç - P├│┼écyfrowa (r├│┼╝ne g┼éosy co do tego s─ů, elektroniczna na
pewno) ┼é─ůcznica E10A, mia┼éa zegarek 1/8 tego, co C64... czyli 125 kHz. Mo┼╝e
kto┼Ť gdzie┼Ť co┼Ť kiedy┼Ť jako┼Ť podpatrzy┼é w ameryka┼äskim progamie kosmicznym,
po cichu skopiowa┼é - i powsta┼é ten tw├│r? (W┼éa┼Ťciwie konserwowany i
utrzymywany by┼é niezawodny, tylko cholernie powolny). Podobnie┼╝ komputer w
tamtejszej misji kosmicznej mia┼é moc ┼Ťredniolepszego kalkulatora.

Mam 65XE... nie wiem, czy dobrze kojarz─Ö, ┼╝e to stare 800XL wsadzone po
prostu w now─ů obudow─Ö? Bo 130 to ma chyba dodatkowy bank pami─Öci...?

Problem? Sterujesz dowoln─ů lini─ů nadaj─ůc jej stan "1", czesto do tego
wystarczy "nie┼Ťmiertelne" POKE x,y, ow─ů jedynk─Ö przez jaki┼Ť wt├│rnik do
tranzystora steruj─ůcego elektromagnesem rygla, a za ryglem - jebut,
g┼éowiczka jaka┼Ť, w ko┼äcu kiedy┼Ť robi┼éo si─Ö zapalniki z t┼éuczonych
┼╝ar├│weczek, nawet jakby tranzystor mia polec przy tym, to przecie┼╝ wiele
jest takich, ┼╝e bilet na autobus do sklepu wi─Öcej kosztuje, ni┼╝ gar┼Ť─ç tych
tranzystork├│w (a czasami kto┼Ť co┼Ť na fajans wystawi - i mo┼╝na "po┼╝yczy─ç")
:)) (aby tylko włókienko w żaróweczce ocałało)
W Bajtku bodaj┼╝e co┼Ť kiedy┼Ť napisali, ze uda┼éo im si─Ö z komodynki posterowa─ç
tradycyjnym dalekopisem... (w co mi się niezbyt chciało wierzyć).

On 2013-03-11 01:30, Anerys wrote:
(ciap)

  Sk─ůd taki brak wiary?

Włodek ;-)

Re: Nowy polski procesor

U┼╝ytkownik "W┼éodzimierz Wojtiuk" <"WBodzimierz Wojtiuk"> napisa┼é w

Bo napisali, ┼╝e wystarczy┼éy im dwa przewody. A przeka┼║nik/elektromagnes w
teletypie, to raczej ch─Ötny jest na wi─Öksze napi─Öcie... No chyba, ┼╝e
wystarczyło to z komodorka (5V - to jest TTL) - a to nie ma sprawy.

og┼éosze┼ä, mailing├│w, itd., ani nawet zapyta┼ä o mo┼╝liwo┼Ť─ç ich wysy┼éki.
Re: Nowy polski procesor

20mA ? Tak mi cos chodzi po glowie ze taki standard byl.
napiecie istotnie wysokie, ale przeciez ten prad musi pokonac pare km
przewodow.

W kazdym badz razie wsterowaniu nie widze problemow ... ale 2 kable to
faktycznie moze byc za malo ... chyba ze kabel do interfejsu i kabel do
zasilacza :-)

J.

Re: Nowy polski procesor

No, co┼Ť ko┼éo tego.

Czasem tam trzeba dopisa─ç cyferk─Ö. No, troch─Ö jak z telefonem.

No w┼éa┼Ťnie, nie pami─Ötam wspomnienia o interfejsie... Bo to, to ┼╝aden
problem, optron dla bezpieczeństwa, element wykonawczy, teleks, jadziem :)
40% zniekszta┼éce┼ä ma wytrzyma─ç (44 ju┼╝ nie musi, ale fajnie, je┼Ťli da rad─Ö),
wi─Öc mo┼╝e nawet w BASICu komodynki da si─Ö zaprogramowa─ç odpowiednie
sekwencje zerojedynkowe? :)

og┼éosze┼ä, mailing├│w, itd., ani nawet zapyta┼ä o mo┼╝liwo┼Ť─ç ich wysy┼éki.
Re: Nowy polski procesor
Hello J.F.,

Na linii 40mA, niestety. +/-20mA na centrali i w urz─ůdzeniach
transmisji.

Cewka odbiornika T52 mia┼éa chyba 200 om├│w i bardzo du┼╝─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç na
nawet drobne r├│┼╝nice pr─ůdu. Koniecznie  trzeba by┼éo mie─ç dodatkowy
zasilacz - ja używałem 24V. Centrala (Siemens) używała +/-60V

Zrobi┼éem kiedy┼Ť sterownik do Spectrum, z gniazda "audio" i
wykorzystaniem jFETa :) Miałem dwie wersje "drivera" w BASICu i
asemblerow─ů. Wersja asemblerowa obs┼éugiwa┼éa LPRINT i LLIST - dawa┼éo
si─Ö ustawi─ç wektory do procedur :)

 RoMan
Re: Nowy polski procesor

Znakozmiennie? Niekoniecznie, r├│┼╝ne rozwi─ůzania widzia┼éem.
Na mojej centrali (ACMM, PC-GCI), dalekopis by┼é jako odbiornik informacji
rejestratora uszkodze┼ä - specjalny modu┼é "przelicza┼é" rejestrowane
uszkodzenie na informacje wypluwane do teleksu. Oryginalnie rzeczywi┼Ťcie
by┼éo to znakozmiennie, ale pierwszy "odbiornik", oryginalny francuski, spsu┼é
si─Ö by┼é, zast─ůpiono to koby┼é─ů - czeska Zbrojovka. Tutaj juz odbiorczo
wygl─ůdao to inaczej, trzeba by┼éo zapewni─ç pr─ůd jednokierunkowy, to wstawiono
diod─Ö. Poskutkowa┼éo to jednak, ┼╝e gdy z nadajnika szed┼é sygna┼é przerwy, to
przy d┼éu┼╝szej przerwie (i by┼éa to przerwa tak┼╝e elektryczna) odbiornik
teleksu szala┼é, sypi─ůc na wydruk "krzaki", co pogarsza┼éo czytelno┼Ť─ç.
Eksperymentalnie zrobi┼éem powtarzacz, zasilacz +50V by┼é, wi─Öc przez uk┼éad z
jednym przeka┼║nikiem uda┼éo mi si─Ö zrobi─ç, ┼╝eby przerwa nie by┼é─ů przerw─ů
elektryczn─ů, a tylko "formaln─ů". I wydruk (2-3 linijki, z rzadka jedna)

Jak wspomnia┼éem, r├│┼╝ne by┼éy uk┼éady, to i r├│┼╝nie dzia┼éa─ç trzeba by┼éo. Moja
centrala pluła +48 - tyle ma Pentaconta, każda. (ale licznikowa, to już -50)

W to ju┼╝ bym pr─Ödzej uwierzy┼é - np. przeka┼║nik sterowany z Komodynki jako
powtarzacz, a za nim wa┼Ťciwy uk┼éad.

Modulacja AFSK, czy audio jest/audio brak i lecenie po obwiedni, jako
wykrywanie 0/1?
Nie wiem, jak w Atarynie, w komodzie ka┼╝de urz─ůdzenie mia┼éo zdefiniowany
numer, albo dwa, chyba by┼éo kilka wolnych numer├│w, zawsze─ç mo┼╝na by┼éo to
stosownie oprogramowa─ç, dodaj─ůc dot─ůd "nieznane" urz─ůdzenie. Musz─Ö
przeszpera─ç dokumentcj─Ö, czy nie sz┼éo przypadkiem sprz─Ötowo (przez
ustawienie odpowiednich rejestr├│w uk┼éad├│w we/wy) ustawi─ç transmisji
teleksowej (start-5 bit├│w-stop), co najwy┼╝ej zrobi─ç odpowiedni─ů tabel─Ö
znak├│w, ┼╝eby przed wydrukiem jakiego┼Ť z danej puli, prze┼é─ůczy─ç zestaw
cyfry&znaki/litery, a sam wydruk ju┼╝ da┼éby si─Ö chyba w BASICu zrobi─ç, jako,
┼╝e szybko┼Ť─ç niewielka, a system operacyjny zapewnia┼é wsparcie do 2400bps, a
teleks to przewa┼╝nie 50bps. To chyba si─Ö robi┼éo jako modem, a numer modemu,
jako urz─ůdzenia, by┼é albo 2, albo 3. Taki odpowiednik LPRINT/LLIST, kt├│ry w
komodzie można było zrobić tak:
OPEN 1,3
CMD3
LIST
odpowiadało to LLIST, przy skierowaniu na modem.

OPEN 1,3
CMD3
PRINT "proba wydruku"
(wersja 1, pusty PRINT wy┼é─ůcza┼é przekierowanie CMD)

OPEN 1,3
PRINT #3,"proba wydruku"
(wersja 2)

Oczywi┼Ťcie, zamkni─Öcie kana┼éu po u┼╝yciu wielce po┼╝─ůdane, CLOSE 1. To by┼é
odpowiednik LPRINT
Wiem, ┼╝e w Atarynie co┼Ť podobnie si─Ö otwiera┼éo, ale nie pami─Ötam sterowania.

BW. Kojarzysz...kojarzycie mo┼╝e, projekt BASICODE? Wie kto┼Ť mo┼╝e, jak tam to
dok┼éadnie wygl─ůda┼éo? (w liniach o numerach poni┼╝ej 1000, zdefiniowane by┼éy
unifikuj─ůce program podprocedury dla danego kompa, szczeg├│┼é├│w w┼éa┼Ťnie nie
znam).

og┼éosze┼ä, mailing├│w, itd., ani nawet zapyta┼ä o mo┼╝liwo┼Ť─ç ich wysy┼éki.
Re: Nowy polski procesor

Na pewno tak :)

X=USR(ADR("..."))

Najzabawniej bylo potem przepisywac te programiki semigrafika w tekscie
z gazet... ;)

Re: Nowy polski procesor
teoria m├│wi, ┼╝e jak ju┼╝ publikuj─ů, to maj─ů co┼Ť w zanadrzu... si─Ö
oka┼╝e...

Site Timeline