Nowy polski procesor - Page 12

Re: Nowy polski procesor

Jaka tam połowa, prawie cała pamięć! Konkretnie 24 wiersze po 32 znaki,
to 768 bajtów. Tyle że tam była inteligentna organizacja pamięci obrazu
(uwzględniająca znak końca wiersza), więc dało się wcisnąć jakiś program
i coś przy tym wyświetlić.

Pewnie suszarka też była zepsuta i nigdzie w handlu uspołecznionym nie dało
się kupić nowej grzałki.

Re: Nowy polski procesor

Mooże... Ale też nic nie stoi na przeszkodzie, aby dobrą suszarkę "popsuć",
poza tym, dawne suszarki miały też "opcję" odłaczania grzałki i dmuchania
zimnym powietrzem, fabrycznie.

Re: Nowy polski procesor

Jak program był długi, to coś dziwnego się działo, wyświetlał część
obrazu czy jakoś tak. Nie pamietam dokładnie, bo nie miałem magnetofonu
i zadko wklepałem tak długi program ;)

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: Nowy polski procesor

E tam od razu długi. Jak się napisało coś takiego (nie wiem czy dobrze
pamiętam składnię, chodzi mi o zapełnianie strony znakami "X", bez znaku
nowego wiersza po każdym "X"):

   10 PRINT "X";
   20 GOTO 10

to zanim ekran sie wypełnił, komputer się zatrzymywał z komunikatem na
dole ekranu o braku wolnej pamięci.

Re: Nowy polski procesor

Dokładnie tak! Spity w trupa to na ślepo wpiszę i będzie działać :))

(uproszczę trochę kilka rzeczy)
Ale jajca, teoretycznie mógłby, gdyby miał babola w obsłudze łańcuchów -
każde wywołanie wydruku znaku jak tu - to macanie po pamięci łancuchów (w
róznych kompkach różnie zorganizowanej), dla odmiany zwykle zajmowanej od
góry. Jeśli się zdarzy, że kolejne wywołanie zderzy się z brakiem pamięci
(dla szybszej obsługi kolejne wywołania zmiennej łańcuchowej są kładzione
pod spodem poprzedniego), to teoretycznie system powinien wykonać "garbage
collection", wtedy sprawdza, ile jest rzeczywiście zajętej pamięci, użyte,
niepotrzebne już obszary są uwalniane, a nasze wywołanie (i w ogóle użyte
zmienne łańcuchowe, jeśli jest ich więcej) znów jest przepisywane na górę.
Wnikliwy obserwator zauważy chwilowe wstrzymanie wykonywania programu - w
tym czasie system odśmieca pamięć, przygotowujc ją do nowego cyklu
zapełniania. Widać, tu stało się inaczej.

Re: Nowy polski procesor

Zdecydowanie inaczej. Tutaj nie śmieci przepełniały pamięć, a tylko
użyteczne informacje. Skoro na pamięc obrazu trzeba było 800B (a może
nawet 825), to z jednego kilobajta pozostawało około 200 bajtów. To
naprawdę niewiele. Może powyższy program jeszcze działał (tego aż
tak dokładnie nie pamiętam), ale taki, który używał zmiennych i na
przykład wywoływał generator liczb losowych, już się kładł gdzieś tak
w przedostatniej linii ekranu.

Mimo tego dało się na tym komputerze to i owo policzyć. Pod warunkiem,
że nie kazało mu się zbyt wiele wyników pisać na ekranie. Na pokazanie
białego ekranu potrzeba było tylko 25 bajtów RAM.

Re: Nowy polski procesor

Ja miałem (leży gdzieś w szafie i gnije) Commodore VIC20 (zagadka za 50
punktów - dlaczego w Europie ten komputer ma symbol VC20, bez literki "I"
jak Irena w środku?). Kiedyś dawno, nie mając chwilowo monitora, podjąłem
się wpisania całej melodii "wlazł kotek na płotek", 3 generatory tonów
(prostokątne), oraz jeden szumów (nie wykorzystałem). Każdy generator
ustawiany osobną komórką pamięci. Udało się :)) Całkowicie na ślepo :))
Ręczna palcówka, że mi się chciało :)
Pomyslałem sobie, żeby zrobić konkurs - kto wykaże się największą
cierpliwością :))

Re: Nowy polski procesor

Pisałem na kartce w ramach laboratoriów na studiach jakieś 3 czy 4 lata
temu. A potem wklepywałem ten kod do pamięci ram za pomocą zestawu
przycisków.

A to uzasadnia, jakoś, ze dzisiaj, na x86 należy liczyć każdy bajt? Są
układy gdzie trzeba, chociaż szczerze mówiąc to nawet na attiny 2313
który ma 128B ram pisałem w C++.

I - co, można było?? Można!

Re: Nowy polski procesor

Stwierdzenie "tam się liczył każdy bajt" + hasło 128B zawsze mi się kojarzy
z zastosowanym przez nas rozwiązaniem w picco-GALu (1992 - może ktoś jeszcze
pamięta to urządzenie).
128bajtów RAMu 8751 starczało na program (FORTH), 2 stosy danych dla tego
programu i stos procesora.
Jedna z pierwszych instrukcji programu ustalała miejsce podziału tej pamięci
na 2 części. W jednej program (już załadowany i w trakcie interpretacji) i
stos danych do programowania EEPROMu, GALa (zazwyczaj zamazujący już
wykonaną część programu). W drugiej rosnące na przeciwko siebie stos danych
sterujących przebiegiem programu i stos procesora. Dane sterujące stopniowo
się "zużywały", a z kolei każde zagłębienie pętli programu powodowało wzrost
stosu procesora o 2 bajty.
P.G.

Re: Nowy polski procesor

bajt to moze nie, ale powaznie sie zastanawiam co przechowuje te 4 czy
8GB pamieci peceta.

Przeciez nie programy, bo one nie sa takie duze, ani nie dane, bo ja
nie symuluje galaktyki, tylko pisze np proste pismo w Wordzie :-)

Albo program mi sie laduje 10s. To przeciez sa dziesiatki miliardow
operacji.
A on odczytuje 20 tys rekordow z bazy. Tylko 20 tys ...

J.

Re: Nowy polski procesor

To całe twoje przemyślenia ?

Re: Nowy polski procesor

Nie, jeszcze jest np. taki Płatnik, który wysyłanie deklaracji pięciu
osób realizuje w czasie, w którym mógłby zestawić statystyki wyglądu
wszystkich ziemian.

Kupa współczesnych programów zawodowych służy przede wszystkim do
nabijania godzin serwisom.

--
pozdrawia Adam
Re: Nowy polski procesor

Czy to m.in. z tego powodu ZUS tak się zapiera(ł) (i jak, udostępnił w
koń... tzn. czy wykonał wyrok sądu nakazujący udostępnienie specyfikacji
protokołu?) przed udostępnieniem? Gdzieś czytałem skomplikowany opis, jak
uruchomić Płatnika pod WINE. W połowie czytania prawie się "zesrałem"...
Ktoś komuś musiał posmarować...?

Re: Nowy polski procesor

Odczyt danych z elektronicznych liczników energii elektrycznej przez
tzw. optozłącze (coś podobnego do Irda) odbywa się wciąż z zawrotną
prędkością 4800bps - pobranie kompletu danych zajmującego mniej niż
200kB trwa kilka-kilkanaście minut. Ponoć jest tak wolno ze względu na
chęć zapewnienia niezawodności przesyłu danych...
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Nowy polski procesor

Ma to sens, 115200 po IR potrafi być wrażliwe na otoczenie (przynajmniej
jak się to składa na płytce stykowej ;) )... Ale czyżby o kodowaniu
namiarowym nikt tam nie słyszał?

Re: Nowy polski procesor

A sumy kontrolne? Chyba nie przekłamie wszystkiego, a jak już będzie jakiś
kłopot, to powtórzy ramkę, a gdy i to stanie się trudne, to wtedy dopiero
prędkość powinna być zmniejszona. Nie wiem, czemu tyle rzeczy jest robione,
by były jak najwolniejsze. W czasach, gdy mechanicznie umiemy zejść poniżej
setki nanometrów, 4800 w transmisji wygląda śmiesznie. 115200 niby już
lepiej... ale to tyle, co SDI, które mi zakładali 13 lat temu.

Re: Nowy polski procesor

Kodowanie nadmiarowe to takie sumy kontrolne ++. Np. dość popularny
Reed?Solomon - jak długo transmisja nie jest totalnie zepsuta możliwe
jest wykrycie błędów i odczytanie danych przy np nadmiarowości na
poziomie 20-30%.

To często wynika z braku myślenia przy projektowaniu - 115200 jest
ciężko zrobić nawet przy zegarze 16 czy 20MHz. Niestety niektórzy nie
zdają sobie sprawy dlaczego istnieją kwarce w rodzaju 18.432MHz.

Re: Nowy polski procesor

No dobra, źle użyte słowo ''wysyłanie'' - zamieniam na ''proces
przygotowania do wysłania''. A jak płatnik nie przeraża, to polecam
reinstalację Optimy.

--
pozdrawia Adam
Re: Nowy polski procesor

A sprawdź w specyfikacji urządzenia czy nie ma dostępnego przełączania
na wyższy speed.
2400/4800 to zwykle prędkość startowa

--
DJ

Re: Nowy polski procesor

Więcej niż 9600 nie pójdzie, przynajmniej nie dla liczników Pozytonu.
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Site Timeline