"Nowoczesne" liczniki energii el.

Po raz kolejny spotykam się z opinią, że elektroniczne liczniki
energii elektrycznej montowane od jakiegoś czasu przez niektóre
zakłady energetyczne, to jakiś straszny szajs jest. Spotykam
przeróżne opinie i opowieści, generalnie wyglądające mi na typowe
przykłady urbanlegend ("a mojego sąsiada znajomy to miał taki
licznik i ten licznik to..." i tym podobne), niemniej powtarzające
się doniesienia a to o jakiejś niezwykłej awaryjności tych
liczników, a to o zawyżaniu wskazań mnie irytują, ponieważ również
założono mi taki licznik.

Amatorsko sprawdzać jego kalibracji szczerze mówiąc mi się nie chce,
zresztą w zawyżanie wskazań raczej nie wierzę, nie w tego typu
konstrukcji, ale dla świętego spokoju wolałbym spytać.
A więc ktokolwiek widział, ktokolwiek wie... (ale _wie_!!!, a nie
"słyszał, jak kolega opowiadał, że jego sąsiadowi inkasent mówił")

J.

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.
Załóż za tym licznikiem zwykły mechaniczny i potestuj 2-3 miesiące.
zobaczysz co to warte.

--
VSS
http://vss.pl

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Przy czym jak sie beda roznic, to nie wiadomo ktory zawinil :-)

Mysle ze te elektoniczne sa z gatunku porzadnych, skoro atest dostaly.

J.

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Niestety nie mam pod ręką. Poza tym w ten sposób i tak przetestuję
jedynie wiarygodność wskazań, a w to, że te liczniki oszukują,
szczerze mówiąc nie wierzę, w końcu ktoś toto zatwierdził, ktoś dał
homologację. Kwestia awaryjności i tak zostanie otwarta.

J.

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.
Witam
W kwestii liczników elektronicznych to testowałem układ doświadczalny
bez specjalnych filtrów itp. Ogólnie potrafiły się dziać cuda, jeśli
chodzi o wskazania przy np. podłączaniu włączonego odkurzacza.
Co do spełnianych norm, to też zaburzenia na jakie powinien być odporny
miernik są ściśle ustalone, ale nie jest oczywiste, że np. stara
spawarka, itp. generują zaburzenia o tak 'niskim' poziomie.

W normalnej, domowej eksploatacji raczej bym się nie przejmował
wskazaniami, powinny być bardziej dokładne niż starego miernika.

Z tego co wiem, to jest tutaj najmniej jeden specjalista w tej dziedzinie.

Pozdr
EM

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

A możesz przybliżyć jak to się stało że taki licznik ci zamontowali?
Wersja "na szynę DIN" czy taki montowany w miejsce "wielkiego blaszaka"?
Jaki dostawca energii?

Bardzo by mi było wygodniej dostać licznik na szynie DIN w rozdzielnicę,
która choćby miała i 200 pól to będzie ładniejsza niż wieszać osobną
paskudną szafkę rozmiaru małej lodówki ;) Ale mój lokalny ZE wydaje
takie a nie inne warunki przyłączenia...

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

No po prostu, nowy klient, nowa instalacja i nowy licznik. Wersja montowana
na klasycznej "desce" podlicznikowej (a jako zabezpieczenie przedlicznikowe
klasyczne wkręcane główki w oprawie z pokrywą z czarnego bakelitu, model
1948 ;-) ). I w tej samej skrzynce wisi zakładany dwa lata temu licznik
sąsiada, klasyczny mechaniczny, a obok mój - elektroniczny.
Dostawca energii to ZEWT (ZE Warszawa Teren o/Wołomin)

Licznik w rozdzielnicy u mnie był nierealny. Abo w granicy albo na zewnątrz
budynku i nie ma innej możliwości.

J.

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Cos w tym musi byc...
Mam taki licznik w jednym ze swoich lokali uslugowohandlowych. Od zalozenia
licznika do kapniecia sie, ze cos jest nie tak minelo ok 2 lata. Generalnie
nieprawidlowosc wylapal moj pracownik, rachunek na 620 zl  w lokalu ktory
dziala od 10 do 18 z komputerem i 2 zarowkami byl nieco za duzy... po
zlozeniu reklamacji wymianie licznika dostalem korekte. Korekta pokrywala
zapotrzebowanie na prawie rok wiec stary elektroniczny licznik zawyzal
rachunki prawie dwukrotnie...

Picasso

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Jaki to był model licznika?

--
http://www.gophi.pl /

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Plaski z szybka i guziczkami :) chyba byl bialy i montowany zamiast zwyklej
stalowej puszki. Dwutaryfowy, ma nawet zlicznie czasu oddzialywania
zewnetrznego pola magnetycznego.
Co teraz zamontowali, nie wiem, nie zagladalem od tamtego czasu do skrzynki.

Picasso

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Czyli taniocha z przekładnikiem magnetycznym. Takie w pełni
elektroniczne liczniki są niewrażliwe na pole magnetyczne i raczej są
bezbłędne.

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Dobra to z innej beczki z tym licznikiem elektronicznym
 u mnie po podłączeniu dużej spawary na biegu jałowym miga awaria
po rozpoczęciu spawania gaśnie
czym to może byc spoawodowane?

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Wg mnie dużym prądem biernym. Licznik go pewnie wykrywa, ale nie zlicza,
bo nie ma liczydła prądu biernego, tylko sygnalizuje, że jest.

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.
Pytanie co to znaczy nowoczesny.
Generalnie trzeba zacząc od podstaw elektrotechniki.
Energia elektryczna czynna jest iloczynem wartości skutecznych napięcia i
prądu oraz cosinusa fi.
Przetworniki analogowo cyfrowe opierają sie na algorytmach i z zasady mierzą
poprawnie wielkości napiecia i prądu ale sinusoidalne. Wyznaczenie wartości
skutecznej przy prądzie odkształconym nie jest już takie proste.
Przy badaniu układu pomiarowego mierzy sie uchyby pomiarowe ale przy prądzie
sinusoidalnym lub stałym.
w rzeczywistości mamy do czynienia z przebiegami odkształconymi i dlatego
pomiary elektroniczne często różnią się w praktyce od pomiarów analogowych
(indukcyjnych).

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Jest bardzo proste. Szczegolnie gdy wcale nie trzeba jej wyznaczac.

Klopoty sprawiac moze jedynie PFC.

J.

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Stary licznik mi "stanął" (ale tak naprawde stanął, od starości zębatki
 straciły łączność, tarcza sie obracała) i mam od roku:
PAFAL 12AE5gw
BEznadziejny jest.... :) atakuje mnie w nocy, ( jak wychodze
półprzytomny za potrzebą) tą swoją czerwoną diodą. Tak znienacka! :)
Rachunki za prąd płace takie same jak dotychczas. Innych problemów nie
zaobserwowałem.

Jednak jak sie zastanowić to jeśli mechaniczny sie zepsuje to
najczęsiciej "stoi" jak ten elektroniczny sie zepsuje to zgaśnie, i
dupa. brak odczytu, brak zużycia, a zgłosze po 5 latach. Nikt w ZE na to
nie wpadł?

ToMasz

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Bardzo się zdziwisz jak się okaże, że wg ZE brak odczytu nie oznacza braku
zużycia albo, że w pamięci nieulotnej licznika zapisuje się coś więcej niż
tylko skumulowane zużycie :)

e.

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Nie wiem jak w Polsce, ale w tutejszych stronach jest wymĂłg, by conajmniej
raz na pół roku to pracownik ZE sprawdził własnymi oczyma stan licznika.

Zdarzyła już mi się kiedyś usterka licznika (oczywiście elektroniczny, bo o
mechanicznych to już najstarsi górale nie pamiętają), i ZE podarował mi
kilka miesięcy energii :-)

Pozdrawiam,
Mateusz Viste

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

Mnie się kiedyś zdarzyła usterka gazomierza. Stanął. Zakład gazowniczy
podarował mi wtedy fakturę, którą sobie ekstrapolował na podstawie
zużycia gazu w analogicznych miesiącach roku poprzedniego. Poprzedniej
zimy temperatury bywały gdzieś tak koło minus 20, a gdy gazomierz raczył
się zaciąć, było koło zera. Co kraj to obyczaj.

Re: "Nowoczesne" liczniki energii el.

I co zapłaciłeś czy walczyłeś o swoje?

Jeżeli nie było nielegalnego poboru czyli jeśli czymś go nie przyblokowałeś to
raczej nie mieli prawa czegoś takiego zrobić,