Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach - Page 4

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Możesz mieć rację bo opieram się tylko na tym co gdzieś kiedyś zasłyszałem,
ale nie mam wiedzy o dalekopisie która pozwalała by mi w to nie wierzyć.
Wydaje mi się, że dalekopis musi wysłać w linię impulsy prądu, co wpływa na
napięcie zasilania. Kiedyś sądziłem, że wyłuskanie słabiutkiego sygnału z
silnego to niezwykle trudne zadanie, ale kilkanaście lat temu robiłem filtr
do odbioru modulacji PSK w RFID (na 125kHz Vpp10%0V nałożona modulacja
amplitudy 62.5kHz Vpp=2mV) i wyszła mi płytka coś 3cm2 i to przy założeniu
stosowania rezystorów 1% i kondensatorów 5% bez żadnego dobierania.
Co w działaniu dalekopisu skłania Cię do braku wiary ?
Cały świat przez wiele lat po wojnie nie wierzył, że Enigma da się złamać i
wiele korpusów dyplomatycznych ją stosowało.

Ja też wątpię (napisałem: "Liczniki pewnie nic takiego nie będą miały", ale
raczyłeś wyciąć).
P.G.

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach
Hello Piotr,

Dalekopis niczego nie wysyła i w żaden sposób linii nie zasila. linia
jest zasilana od strony centrali prądem 40mA. Dalekopis jedynie
przerywa lub zamyka przepływ prądu w linii. Ponieważ prąd jest
stosunkowo duży, symetria względem ziemi słaba, to czysto teoretycznie
można by zakłócenia z linii odbierać _współczesnymi_ metodami. Ale
obecnie nikt nie używa już dalekopisów - bo i po co?

Zakładając jednak, że rzeczywiście dalekopis cokolwiek nadawałby w
linię , to nie sposób było to stwierdzić na podstawie obserwacji
zasilania. Po pierwsze z powodu prędkości modulacji 50Bd nakładającej
się na częstotliwość sieci a przede wszystkim z powodu tego, ze w
starych dalekopisach obroty silnika stabilizowane były regulatorem
odśrodkowym łączonym z resztą układu za pomocą pierścieni ślizgowych.
Iskrzyło tam wszystko - komutator, pierścienie i sam regulator.
Wyłowienie czegokolwiek sensownego w tym chaosie to czyste s-f.

Ale mówisz o czystych sygnałach harmonicznych a nie o wyławianiu
impulsów z tła chaotycznego.

j.w.

Ale to zupełnie inna bajka.

 RoMan
Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Czyli trzeba się zaczaić koło centrali....;-)

Zastanawia mnie, czy wyprostowanie sieci i uzyskanie 100Hz w którym (w
uproszczeniu) co druga połówka może być nieco obniżona nie byłoby kluczem do
ominięcia problemu 50Bd.

W zasadzie tak, choć te 125kHz 100V jest bardzo dalekie od sinusoidy -
szeregowy LC pobudzony prostokątem 5V (Vpp10%V) i ten prostokąt doskonale
widać w tym sinusie.

Nie całkiem inna bo mocodawcy prac ci sami i cel w zasadzie ten sam.
P.G.

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach
Hello Piotr,

A ile tych central zostało?

Nie, ponieważ dalekopis jest urządzeniem asynchronicznym i nigdy nie
był synchronizowany z siecią energetyczną. Nadawanie każdego znaku
może rozpocząć się w dowolnym momencie. Na dokładkę jeszcze miesza
1.5bta stopu :(

Ale mówimy o możliwości, nie o zainteresowanych. Enigma to problem
stricte matematyczny.

 RoMan
Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Ja cały czas o połowie XX wieku.

To miałem na myśli pisząc "(w uproszczeniu)", aby nie wnikać w obniżenie
drugiej połówki z połówki i pierwszej połówki z kolejnej połówki ;-).
Ale zainteresowani decydują o tym jak duże środki można przeznaczyć na dany
problem a więc i o możliwościach technicznych.

Według mnie Enigma to był problem znacznie bardziej techniczny niż
matematyczny. Mam na myśli skonstruowanie maszyn (lampowo-mechanicznych) do
łamania.
P.G.

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Zatem pełna zgoda :) A co do dalekopisu to rozważaliśmy możliwość podsłuchu
na podst. obserwacji poboru mocy. IMO to niemożliwe. Natomiast jest
zupełnie możliwe zdalne podsłuchanie linii przesyłowej, oczywiście  w
niewielkiej odległości, rzędu metrów i to dysponując całkiem skomplikowanym
sprzętem. Transmisja jest bardzo wolna, w związku z tym linia słabo
promieniuje i to w zakresie mocno zakłócanym.
--
Jacek

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Mój pierwszy kontakt z badaniami EMC był taki, że bardzo się zdziwiłem, że
transmisja RS232 9600 daje aż tak duże zakłócenia przewodzone na zasilaniu
mimo elektrolitów (pomiar od 150kHz w górę).
Głośno myśląc o tej transmisji dalekopisowej.
Może się mylę, ale przypuszczam, że 50Hz było wtedy (chodzi mi o okres
wojny) znacznie czystsze niż obecnie - znacznie mniej harmonicznych, a
impulsy dalekopisowe to chyba prostokąt o dużej zawartości harmonicznych.
Może dałoby się zrobić odbiornik, który odbierałby te zbocza.
P.G.

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

IMO tylko w ten sposób. Ale pamiętaj że ten prostokąt jest tylko z nazwy
prostokątem. Stromość zboczy jest ograniczana górną częstotliwością
przenoszenia typowej linii telefonicznej (mówię o ówczesnych realiach),
czyli jakieś kilka kHz. Nie licz na szpilki :)
--
Jacek

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach
Hello Piotr,

Po raz kolejny - dalekopis nie zasilał linii.

 RoMan
Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

RoMan, w tym podwątku była mowa o podsłuchu samej linii.
P.G.

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

W szpiegowskiej historii chodziło o podsłuch ale nie dalekopisów, tylko
elektrycznych maszyn do pisania, korzystających z głowicy obracanej i
przesuwanej przód-tył o określoną ilość impulsów. To powodowało na tyle
duże skoki prądu, że nie było problemu z jednoczesnym podsłuchem kilku
takich maszyn z jednego pokoju, na jednej "fazie".
Maciek

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Oczywiście że paranoja. Jak to ma się do osób które
wpisały się na KatalogRyjów.com i jeszcze same go aktualizują ;)

--
Piter

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach
Marek wrote:

[ciach]

Owszem, wykrywanie gatunku wyswietlanego filmu jest trudne
do zrealizowania (chociaż na podstawie małych fluktuacji
występujących regularnie co 3 sekundy można wywnioskować,
że w lista dialogowa filmu jest nasycona "yes, yes, yes!" ;->),
ale informacja "wyjechalismy na wakacje, włamywacze mile widziani"
to jest bardzo realne zagrożenie.

    Pozdrawiam, Piotr

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Naprawdę? Bo mi się wydaje, że wywiad złodziejski nie potrzebuje
teleliczników. Wystarczy im spojrzeć wieczorami, w których oknach się
nie pali. Tak jest dużo szybciej niż czekać na wyniki telepomiaru.

Może powinna być taka opcja - nie chcesz telepomiaru? Ok, co miesiąc
odwiedzi cię inkasent, ale rachunek będzie wyższy o koszt fatygi
inkasenta. Osoby wierzące w tajemne możliwości inwigilacji licznikowej
nie powinny takiej dopłaty uważać za drogą.

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Jasne, i samochodowe adaptery OBD2 komunikujące się po BT z niezmiennym
kluczem też nie są groźne

A "z kuli czego" ?! Jakoś przez tyle lat zdalnego pomiaru nie było z jego
większymi możliwościami śledzenia zużycia prądu

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Takie samo zagrożenie jest w przypadku liczników innych mediów
- wody, gazu, podzielników ciepła zimą, etc.
Jak jest odczytywany radiowo to złodziej podjeżdża pod dom
i ma sytuację na widelcu gdzie się licznik kręci, a gdzie nie.
Jedyne wyjście jeśli licznik jest na mieszkaniu robić na nim
klatkę Faradaya (strzelam, że wystarczy owinąć folią alu)
żeby nie można było go odczytać zdalnie i zdejmować to
w okresie odczytów.

Pozdr. TC

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Użytkownik "Ciemny"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:kjmt34$al1$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Oj, trzęsi doopy! Dla Was w przygotowaniu nowa edycja książki
telefonicznej tylko z numerami, bez nazwisk i adresów.
P.S. Czy przed wyjściem z domu wyłączasz też lodówkę?

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach

Moim zdaniem, trzeba sobie zadać pytanie jaką przepustowością będzie
dysponowała sieć odczytująca te liczniki.
Bo obawiam się, że zadanie "odczytaj wszystkich abonentów" może zajmować
kilka dni.

--
AWa.

Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach
W dniu piątek, 5 kwietnia 2013 14:50:22 UTC+2 użytkownik Andrzej W. nap
isał:

ędzie
ajmować

Ktoś tu pisał, że to leci po GPRS. Będą dzwonić do domu
możliwie rzadko i możliwie małymi pakietami, dane
uzyskane z takiego szpiegowania co sekundę pewnie
nawet nie są warte zwiększenia kosztu transferu;)

pzdr
bartekltg

[...]

To kwestia zużycia baterii a nie kosztu transferu

Site Timeline