Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna - Page 3

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna

Nie mogą? Jakaś dyrektywa tego zabrania?

Za produkcję energii z biomasy (czyli spalanie tego, co dałoby się zjeść)
można dostać dopłatę. Za produkcję prądu z odpadów -- nie. Skoro coś
takiego wymyślili, to wszystko mogą.

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna

Nie bądź taki Goebbels. Wiekszość energii z biomasy jest uzyskiwana z
spalania takich rzeczy jak wierzba energetyczna, odpady przemysłu
drzewnego, słoma. Roślinne oleje napędowe czy alkohole z cukru jakoś sie
nie upowszechniają z uwagi na ceny  i dlatego szuka się dróg by te produkty
otrzymywać  nie z roślin jadalnych lecz z alg (oleje) czy celulozy
(alkohole). Zresztą, motoryzacja powoli się przestawia z silników
spalinowych na elektryczne. Do wygrania jest oprócz odejścia od paliw
kopalnych czy uprawnych o wiele wyższa sprawność całego procesu.
--
Jacek

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna

To chyba tylko w telewizji albo w opracowaniach pisanych za pieniądze
z grantów.

Tu właśnie pojawia się opisany problem. To co powstaje przy wyrębie lasu,
jest OK. Ale *odpady przemysłowe* powstające na przykład przy produkcji
mebli już nie są mile widziane. Podobnie jak zechcę spalać słomę z pola
albo paździerze lniane, to chwalebnie zużywam biomasę. Ale gdybym chciał
zamieniać na prąd stare sienniki z pluskwami i zawszone onuce z koszar,
to mam kłopot.

Nawet jak się czegoś nie da zjeść (osobiście, lub za pośrednictwem dajmy
na to świni), to i tak marne pocieszenie. Rośliny energetyczne gdzieś
muszą rosnąć, więc w praktyce jest tak, że wypierają rośliny jadalne,
a żywność drożeje i staje się mniej dostępna. Najbardziej widać to
w Ameryce Południowej.

A ten prąd do samochodów to skąd? Jak na razie widać, że odejście od
paliw kopalnych (zwłaszcza na rzecz uprawnych) jest największą przegraną,
jaką ludzie sobie fundują.

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna

Z elektrowni :) Struktura wytwarzania elektryczności powoli się zmienia.
Powoli bo stare bloki węglowe muszą się zamortyzować a robią to dłuuugo.
Dam ci konkretny przykład. U nas w elektrociepłowni w Zielonej Górze
odstawiono stare dwa czy trzy stare bloki węglowo-parowe i uruchomiono
jeden blok spalający gaz ziemny. Ma b. wysoką sprawność bo en. el. jest
wytwarzana najpierw via turbina gazowa, skąd spaliny zasilają parowy kocioł
odzyskowy zasilający z kolei turbinę parową. Niezużyte ciepło ogrzewa
praktycznie całe miasto.
Stare bloki są w rezerwie. Podobnie dzieje się i będzie dziać w skali
Polski. Niewykluczone że uruchomimy el. jądrową, co jest całkiem
ekologicznym krokiem. Prawdopodobnie powstaną elektrownie zasilane gazem
ziemnym z łupków. Dają dużo mniejsze uwalnianie CO2 niż węglowe. Ceny
fotoogniw i el. wiatrowych spadają z każdym rokiem a ich udział w bilansie
stale rośnie. Rzecz jasna, nigdy nie sięgnie więcej niż szacunkowo 20%,
stąd konieczność istnienia tradycyjnych el. jądrowych i gazowych. Dalej nie
wybiegam, ale trzeba powiedzieć że prace nad syntezą termojądrową weszły w
skalę półtechniczną.

--
Jacek

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna
Hello Jacek,

A w czym chcesz przechować tę energię i jak chcesz ją "tankować"?

[... bla, bla, bla ...]

 RoMan
Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna

W akumulatorach. Jak się rozejrzysz, to sam zauważysz trend. I konkrietno,
gdzie widzisz trudność czy niemożliwość?
--
Jacek

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna
Hello Jacek,

Rozgladam się i nie widzę.

W "tankowaniu" 100kWh w rozsądnym czasie i rozsądnymi urządzeniami.

 RoMan
Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna

To już twoje zmartwienie. Np. ok. połowa Holandii jeździ na rowerach ze
wspomaganiem elektrycznym. W wielu miastach Eu. Zach. spotykałem patrole
policji na elektrycznych jednośladach (elektromotorach ściślej) Coś o
terminie po którym auta w Kalifornii mają nie emitować CO2 zapewne
słyszałeś? I pewnie dożyjesz tego dnia więc nie każ mi się przekonywać do
rzeczy oczywistych.
Sądzę że w przewidywalnym terminie baterie samochodowe będzie można
doładować w czasie rzędu godziny. Już można tyle że prototypowo. Miła
przerwa w podróży na posiłek czy odpoczynek. Zresztą, zapewne model
podróżowania na większe odległości ulegnie zmianie. Autem będziesz się
poruszał w zasięgu jednego ładowania, na średnich dystansach.
Dłuższe odcinki - komunikacja zbiorowa, czyli szybka kolej lub samolot a na
miejscu wypożyczalnia takiego środka lokomocji jaki akurat okaże się
najprzydatniejszy.
Być może zaniknie wreszcie nieracjonalny model motoryzacji w którym auto
jest wyznacznikiem statusu materialnego czy snobizmu  a nie środkiem
lokomocji. Najlepiej świadczy o złym modelu to że większość samochodów
umożliwia jazdę z dużo większą prędkością niż dopuszczalna przepisami.
Powiedz mi jaką moc ma silnik twojej bryki a ja ci powiem jak dalece
przerośnięte ego masz :)

--
Jacek

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna
Hello Jacek,

Jaka jest powierzchnia Holandii w porównaniu z Polską? Ile jest
kilometrów z jednego końca na drugi?

Ale tu piszemy o samochodach.

Jasne. Nawet w Polsce można kupić skutery elektryczne. Znaczy można
było kupić, bo rynek ocenzurował te pomysły surowo.

Jeszcze ich nie powyrzucali?

Ależ przekonuj mnie. Pokaż mi te akumulatory o pojemnosci 100kWh,
dostepne w cenach rozsądnych ale przede wszystkim - w rozsądnych
rozmiarach.

Jasne 100kW przy 48V. 2kA z kawałkiem... Ograniczenia do 48V sam sobie
poszukaj. Ja kiedyś pracowalem w siłowni 50V/1kA/1.5kAp

Przy takiej mocy problemem staje się już wtyczka. A to dopiero
początek.

Ale energię 10-krotnie mniejszą. I jednak w dłuzszym czasie, bo trzeba
doliczyć łączenie i rozłączanie do szyny zasilania.

Sorry - dopiero co roztaczałeś piękne wizje samochodów elektrycznych a
teraz chcesz mnie do zbiorkomu ładować? Ale ja nie chcę zbiorkomu -
nie lubię być okradany, moknąć na przystankach i być związanym
ostatnim środkiem transportu w danym dniu, wymagajacym dymania przez
pół miasta, po parkingi przy zbiorstacjach będą za drogie.

Poza tym - czym chcesz ten zbiorkom zasilać? Wszyscy mamy jeździć
transportem szynowym? Wiesz ile to kosztuje?

106KM i zapewniam, że potrafię z tej mocy korzystać. I mam gdzie.

 RoMan
Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna

Co ma piernik do wiatraka? Chciałeś przykładów trendu to masz i nie
wybrzydzaj. Za to możesz postarać się o przykłady trendu odwrotnego :)

Wydawało mi się że piszemy o żródłach energii i ich przydatności
cywilizacyjnej.
Powody są dosyć jasne i nie będziemy chyba ich wyliczać. Wszelako trend
jest nieubłagany. Ceny pojazdów elektrycznych spadają, oferta rośnie i
rynek bez wątpienia to zauważy :)
Niby dlaczego? Są lepsze niż tradycyjne, spalinowe.
Wystarczy oglądać głupie Discovery żeby mieć jakieś rozeznanie. Widzę z
tego że nawet Discovery nie ogladasz, więc co ware twoje wypowiedzi.

Jakbyś oglądał głupie Discovery to byś wiedział że baterie trakcyjne LiJon
mają typowo napięcia rzędu kilkuset V.

Discovery. Samochód Tesla. Vmax 200km/h, zasięg 400 km, przyspieszenie do
100 - 3,5 s. Cena zabójcza, ale jaki zysk na ego! :) Dla zjadaczy chleba
(póki co w USA) są już normalne samochody w normalnej cenie, wchodzące w
stały użytek jako tzw. drugi samochód w rodzinie. Jeździsz cały dzień po
mieście a w nocy ładujesz.
Biedactwo. Komuna go okrada nawet w kapitaliźmie :) Na Hawaje też się
wybierzesz samochodem?

Widzę tu jakieś 100% przerostu ego.

--
Jacek

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna
Hello Jacek,

W wiatraku możesz mąkę na piernik zmielić.

Nie widzę żadnego trendu poza Holandią.

Jasne, tylko nie podajesz konkretów.

Rynek ma w dupie produkty, które wymagają wymiany akumulatorów co rok.

W czym lepsze? Że po roku trzeba utylizować akumulatory? Że jak
braknie energii to musisz kilkanaście godzin czekać?

Podaj konkret, bo na razie tylko bełkoczesz. Nawet Twoja Tesla ma
ledwie połowę wymaganej pojemności.

Poza Europą. Bo w Europie nie wolno stosować w instalacji elektrycznej
samochodu napięcia znamionowego wyższego od 48V. To dość skutecznie
blokuje możliwości.

Zasięg 400km przy prędkości stałej 40mph? Dziękuję, poprosze coś
realnego. Ja mam potrzebę pojechać do Zgorzelca i z powrotem w ciągu
jednego dnia. 500km, z tego 450km autostradą. I nie mam zamiaru być na
tej autostradze zawalidrogą. Sorry - 53kWh nie wystarczą, żeby do
Zgorzelca dojechać a na autostradzie nie przewidziano punktów
ładowania. Poza tym - półtorej godziny jazdy zgodnie z przepisami i
kilkanastogodzinny postój?

Ano własnie... I śmiesz mi coś wypominać?

Ale chcesz zastąpić wszystkie samochody. A miejskie toczydełka to
nadal zasięg rzędu 100km czy 100mil i nadal konieczność
wielogodzinnego ładowania. Płacić za niewygodne badziewie tyle co za
normalny samochód? A potem jeszcze dopłacać za wymianę akumulatorów?
To się kupy nie trzyma.

Komuna? Zwykli złodzieje mnie okradli. Za demokracji już.
Reszty argumentów nie zauważasz?

Może ty.

No to ty ze swoja Teslą masz jakieś 500%

 RoMan
Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - ef ektywność energetyczna
Moze z punktu widzenia jednoski nie potrafiacej wyjsc dalej niz poza
czubek swojego nosa. Dobrze ze jestesmy w Uni Europejskiej to wczesniej
czy pozniej samochody emitujace spaliny zostana zakazane. Tak samo jak
jedzenie miesa ze zwierzat. Ale dla goscia ktory jest ograniczony takie
scenatriusze to fiction niz science.

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna

Chodzi o to, że dzięki mądrej polityce ludzie zaczną się żreć między
sobą i to im wystarczy?

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - ef ektywność energetyczna

Moze z punktu widzenia jednoski nie potrafiacej wyjsc dalej niz poza
czubek swojego nosa. Dobrze ze jestesmy w Uni Europejskiej to wczesniej
czy pozniej samochody emitujace spaliny zostana zakazane. I dobrze.

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna

No coz, jesli pozniej i bedzie alternatywa, to dobrze, ale jesli
wczesniej i nie bedzie ?

A spaliny coraz czystsze.
Zreszta ... przez 100 lat samochody pluly z rury olowiem, ktorego
szkodliwosci nikt nie neguje, i co ... i jakby nic .

J.

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetyczna

Jak to nic? Teraz wprowadzili nam RoHS.

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efekty wno?? energetyczna
No coz, zmiany mozna wprowadzac na zasadzie ewolucji lub rewoluji.
W obu przypadkach ktos bardziej traci a ktos inny bardziej zyskuje.

To jeszcze tylko przekonaj rodakow aby kupowali nowe ekologiczne
samochody a nie sprowadzali 20letnie smierdzace diesle. Jak dla mnie to
50% tego jezdzi po drogach pownna byc skonfiskowana i na zlom.

W 1990 roku w polsce bylo 10x mniej samochodow niz jest teraz.

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu pro duktów - efektywno?? energetyczn a

A ty chcesz .. rewolucji ? Powrotu do koni ?
Bo elektrownie przeciez tez truja.

Przewrazliwiony jestes.  Ekofaszysta po prostu :-P

A rodacy kupuja ... 10-letnie. no moze 12.
Starszych sie nie oplaca, same ida na zlom. za duzo rdzy.
A to juz samochody z obecnego wieku i coraz czystsze.

Nie, az tyle nie.

A w USA ? W Niemczech ? W Anglii ?
U nich tez byla olowiowa.

J.

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu pro duktów - efektywno?? energetyczn a

A konie wydychają CO2 i pierdzą...

Re: Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywno?? energetyczna

"Powinni zabronić sprowadzania używanych samochodów, bo one trują i są
niebezpieczne" -- ileż razy to już słyszałem od różnych ludzi, w tym
od polityków. A ktoś, kto tak mówi (a zwłaszcza tak myśli) jest po
prostu głupi. Nie chodzi o ocenę, jak bardzo trują i na ile są bezpieczne.
Ale o to, że nikt nie sprowadza starego samochodu, by zastąpić nim nowy.
Już od lat mamy rynek nasycony, samochodów nie przybywa, a jeśli nawet,
to tylko zarejestrowanych, a nie poruszających się po drogach (jak toś
ma trzy samochody, to przecież nimi na raz nie jeździ). Jeśli nawet ktoś
kupuje "dwudziestoletniego śmierdzącego diesla", to po to, by zastąpić nim
trzydziestoletniego śmierdziela z odpadającymi kołami i dziurawą podłogą.
A więc z każdym sprowadzonym samochodem sytuacja poprawia się.

U nas jest na głowę po dwa samochody
Zbudowaliśmy największy świata gmach