nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

witam,

ponad rok temu nabylem sobie w pewym sklepie rtv amplituner celem przyszlego
zamontowania w pokoju po remoncie mieszkania. kilka miesiecy pozniej,
gdy nadeszla wlasciwa chwila, zainstalowalem sprzet i sie zaczelo...

okazalo sie, ze w jednym kanale slychac brum sieci, gdy urzedzenie jest
w stanie czuwania, lub gdy odcina sygnal wejsciowy o zbyt niskim poziomie.
zdecydowalem, ze oddam to do serwisu.

przy odkrecaniu kabli glosnikowych cos mnie "skubnelo" w reke. z poczatku
myslalem, ze po prostu zadrapalem sie o kant aluminiowej obudowy,
ale blizsze ogledziny probnikiem wskazaly, ze na srubkach mocujacych
obudowe do podstawy oraz na kantach (najciensza warstwa farby) samej
obudowy probnik sie swieci. nie bylo to co prawda 220V, ale jednak
szczypalo po skorze. dalsze ogledziny wykazaly, ze tylko w jednym
polozeniu wtyczki zasilajacej (plaska, bez uziemienia) w gniazdku
to napiecie sie pojawia na obudowie.

z szerokim opisem towar poszedl do serwisu. pierwszy odbior - nic nie
naprawili - zlewka kompletna. druga iteracja z adnotacja, ze nic
nie naprawili - wymiana plyty glownej, przebicia na obudowie nie
stwierdzono. trzecia iteracja z kolejna adnotacja, ze przebicie
sie pojawia tylko w konkretnym polozeniu wtyczki i dzis dostalem
listem poleconym od *sklepu* informacje, ze w tym modelu obecnosc
pewnego napiecia na obudowie jest zjawiskiem normalnym, a nie wynikiem
usterki i jest to napiecie zarzenia wyswietlacza, ktore nie jest
izolowane od sieci.

wtf? nieizolowane napiecie na obudowie, ktore szczypie po rece jest
zjawiskiem normalnym? a co gdyby dotknelo sie tego male dziecko,
albo ktos z rozrusznikiem serca?

czy amplitunery tak sie teraz robi, czy sklep z serwsiem chca mnie
spuscic na drzewo?

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

przede wszystkim podaj jaki to pewny amplituner z pewnego sklepu? :)

może da się znależć schemat w goglarce

--
Piter

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

http://diora.eu /
"Zestaw kina domowego 5.0 z amplitunerem - AWS 001 / ZGB 001"

sprzet zakupiony w tesco, ktorego dystrybutorem byla manta sp. z o.o.
pisze byla, bo od serwisu diory dowiedzialem sie, ze zerwali wspolprace
z manta kilka miesiecy po tym jak zakupilem sprzet.
podejzewam wiec, ze chinskie lapki nie przylozyly sie do produkcji
i przyoszczedzili na jakis elementach :/

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Ja bym założył, że to kondensator w filtrze sieciowym daje taki efekt.
Obrócić wtyczkę tak aby nie szczypało. Albo dać transformator separujący.

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

nie no, raczej jest izolowane.

nikt Ci nie zabroni połączyć obudowę do bolca w gniazdku.

--
Piter

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Jak go ma.

Często takie napięcie przenosi się na instalację antenową.
Jeżeli ktoś podłaczony jest do kablówki może zostać popieszczony napięciem
od sąsiada.

Mnie kiedyś kopał komputer stacjonarny. Okazało się, że napięcie przenosiło
się z modemu kablówki po ekranie kabla RJ.

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Jak masz kompa nie podłączonego do bolca PE to może kopać z powodu
kondensatorów w filtrze. Masz wtedy 115V na obudowie. Jak urządzenie
wymaga przewodu ochronnego to nie powinno się go podłączać do gniazdka
bez PE.

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Po zmianie kabla RJ na zwykły bez ekranu nic nie kopie.

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Przecież gość powiedział że kopie tylko przy określonej pozycji wtyczki.
Jakby były winne kondensatory p.zakł. to by kopało przy obu pozycjach (i by
było mierzalne napięcie na obudowie względem ziemi, pół napiecia sieci).
W ogóle jeśli urządzenie ma metalową obudowę to IMO powinno mieć kabel
zasilający z przewodem zerującym nawet jeśli konstrukcyjnie spełnia w inny
sposób odpowiednie warunki bezpieczeństwa. Zwłaszcza jeśli chodzi o
urządzenia elektroakustyczne.
Zatem, jesli kopie przy jdnym położeniu wtyczki, sprawa jest podejrzana. A
temu mistrzowi co ściemniał o żarzeniu to ja bym poradził zmianę zawodu.

--
Jacek

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Jeśli by były 2 identyczne kondensatory. A bez schematu tego nie wiemy.

Ale chyba jest dopuszczalne żeby urządzenie II klasy ochronności miało
metalową obudowę. Oczywiście skoro kopie to nie ma II klasy ale skoro
wiadomo, że to Chińczycy to mogli zadeklarować co im się podoba.

No tak i szczęśliwy nabywca ma sobie zmieniać przewód na taki z PE albo
kopać się z diorą czy sprzedawcą.

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Jak najbardziej jest dopuszczalne, jakiś czas temu zacząłem tutaj drążyć
ten temat. Jest masa urządzeń w metalowych obudowach, posiadających II
klasę izolacji i równie dużo urządzeń w obudowach wykonanych całkowicie
z materiału izolacyjnego a mimo to wymaających podłączenia do gniazda ze
stykiem ochronnym, np. zasilacze do laptopów.
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Pod bardzo istotnym warunkiem, że nie będzie równocześnie zastosowanego
zerowania. albo-albo...
A jak jest instalacja antenowa, to oplot może być uziemiony, wtedy przy
jednoczesnym zerowaniu, pomijając, ze jest to bardzo niebezpieczne (na
szkoleniu SEP miałem to dość szeroko omówione), to przyczyni się do niekiedy
znacznych zakłóceń akustycznych w postaci przydźwięku. Przetestowane, jak
jeszcze nie wiedziałem o sile ryzyka.

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

A jak to jest w przypadku TV, które mają wtyczkę z bolcem zerującym?
Jest separacja galwaniczna ekranu anteny?

Do Pawła - zmierz prąd płynący od obudowy do bolca. Nie znam wartości
dopuszczalnego prądu w takich sytuacjach, ale jeśli jest kilka mA to już
chyba za dużo.

Michał

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Nie może być galwanicznego połączenia. Może natomiast być kondensator w
zasilaczu, bez bolca stanowiący dzielnik.

J.w. W razie, gdyby na podstacji upaliło połączenie środka gwiazdy z
ziemią,
może zajść zjawisko, że cała instalacja uziemi się przez niedozwolone
zwarcie zera z ziemią. Skutek łatwo wyobrazić.
Jak będzie jakiś kondziołek, byle chociaż względnie sprawny, to w
najgorszym
razie napięcie zatrzyma się na nim, a z Xc=1/(?C) i prawa Ohma, prąd
powinien mieścić się w wartościach nietragicznych, a co najważniejsze,
chata
ci się nie zjara.
Więc separacja jakaś być musi - instalacja antenowa bywa uziemiana, a skoro
OTV ma wtyczkę z bolcem...
Ja mam do kablówki nadający się tu separator, nie ma przejścia dla prądu
stałego i przebiegów wolnozmiennych.

Pewnie zależy co jak jest wrażliwe, ale z pewnością, prąd nie powinien
przekraczać wartości bezpiecznej.
Więcej - http://www.ciop.pl/6598.html (jak zwykle, prawo Ohma rządzi)

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Piszesz o czymś takim?

komp z kartą tv, audio out podłączony do tego amplitunera jack - chinch
i gniazdka 230v zerowane.

--
Piter

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Też. Ale np. ja mam też radio, gdzie antena ma w podstawie cewkę zwierającą
dla prądu stałego i wolnozmiennego (dzięki czemu nie lękam się statyki
podczas burzy(1)), gdzie ANT jest uziemiona prosto do konstrukcji budynku
przez barierkę balkonu, a reszta sprzętu... Muszę kombinować, aby zero i
ziemia nie uległy połączeniu. Radio czasem łączę z komputerem, wtedy
powstaje problem. Mam możność odpięcia zera, znaczy się, żeby na bolcu
zamiast zera była ziemia. Nic wtedy nie kopie ani nawet nie laskocze,
próbnik nie świeci, miernik nie wykazuje napięcia.

(1) Tak, wiem, że jak piorun dupnie prosto w ANT, to nie będzie co
zbierać... Choć mam b. blisko znacznie wyższy budynek niż mój, więc ryzyko
takiego dupnięcia nieco zmalało. Ale nie jest zerowe. Po dobrej burzy
podnoszą się warunki propagacyjne.

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

no wiesz więc Zwykły Użyszkodnik może tak połączyć sprzęt grający że
PEN połączy z oplotem koncentryka kablówki. Chyba lepiej jak się
zabezpieczy przed fazą na obudowie tego amplitunera niż będzie się bał
upalenia zera po drodze.

--
Piter

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.

Ale wtedy w razie draki sprawę ratują bezpieczniki.

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.
Jezeli urzadzenie kopie i kopanie jest zalezne od polozenia wtyczni to nie ma
dostatecznej izolacji pomiedzy zasilaniem sieciowym i obudowa.

Powinna bym wtyczka z bolcem uziemiajacym.

Jak jej nie ma to jest to urzadzenie ktore zagraza bezpieczenstru i jako takie
powinno byc bezwzglednie wycofane w handlu. Egzemplarze sprzedane sprzedawca
powinien przyjac i oddac gotowke.

Masz rachunek?

Jak beda sie opierac bedziesz potrzebowal niezaleznej ekspertyzy laboratorium.

Postrasz ich, ze jak ci nie oddadza kasy postarasz sie o opinie i zarzadasz
zwrotu kasy za urzadzenie i opinie. Sporzadzenie takiej opinii nie jest tanie.

Tego bubla nigdy nie powinno sie dopuscic do handlu.

Re: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.
Hello Mysiur,

Bzdury opowiadasz. Bez względu na to, czy sprzet ma klase 0 i wymaga
przewodu PE czy ma klasę II i go nie wymaga, posiada kondensatory
przeciwzakłóceniowe. Jeśli jest to sprzet z przewodem PE - są to dwa
kondensatory klasy Y/Y1/Y2 łaczone pomiędzy przewody L i N a PE.
Jesli to sprzęt klasy II, to jest jeden kondensator
przeciwzakłóceniowy połączony pomiedzy stronę pierwotną a wtórną
zasilacza.. Kondensator ma pojemność rzędu 1-2.2nF a to wystarczy,
żeby osoby wrażliwe odczuwały przepływ prądu.

Poucz sie trochę na temat dopuszczalnych upływności.

 RoMan