Niedziałające potencjometry w działającej (czę ściowo) lampie

W marcu przytargałem z garażu lampę podłogową, posiada ona jedn
ą główną oraz jedną poboczną lampkę. Obie z nich mają żar
ówki halogenowe (duża, główna ma podłużną - około 15cm, a m
niejsza taką typową jak w lampkach biurkowych).

W lampie wymieniłem główną żarówkę ponieważ była przepalo
na, wcześniej wymieniłem też bezpiecznik ponieważ podłączyłem
 ją najpierw gdy była zimna (marzec) no i trzasnął.

W każdym razie lampa główna świeci - problemem jest to, że lampa
posiada panel z dwoma potencjometrami posiadającymi zintegrowane włąc
zniki (pstryk na początku), sęk w tym, że żaden z nich nie działa
 i lampa cały czas pali się z pełną mocą (zerowa reakcja na ruch
potencjometrem), a jedyną możliwością jej włączenia/wyłącze
nia jest odłączenie/podłączenie kabla do kontaktu.

Panel rozebrałem i nie wygląda na to, aby ktoś przy nim grzebał. Ka
belki są krótkie i posiadają fabryczne kapturki, nie widzę też
śladów ingerencji w elementy, wszystkie luty wyglądają na oryginaln
e.

Problemem drugorzędnym jest mniejsza lampka, która mimo nowej żarów
ki w ogóle nie świeci.

Poniżej zdjęcia (wiszące zawiniątko to bezpiecznik - kupiłem za d
uży i się nie mieści, lecz posiada identyczne wartości)

http://vcore.sigmeo.pl/screens/2013-04-30_151023.jpg
http://vcore.sigmeo.pl/screens/2013-04-30_150939.jpg

Moja wiedza elektroniczna to głównie umiejętność obsługi mierni
ka, stąd chciałbym prosić o pomoc. Może jakaś wstępna diagnoza?
 Na początku sądziłem, że ktoś po prostu ominął niedziałaj
ące potencjometry, ale w układzie nie ma najmniejszych śladów inger
encji.

Pozdrawiam

Re: Niedziałające potencjometry w działającej (częściowo) lampie

pomierz pstrykacze, jak nie łączą zewrzyj na stałe, potem pomierz
potencjometry czy nie przerywają i te dwa duże tranzystory pomierz.

--
Piter

Re: Niedziałające potencjometry w dział ającej (częściowo) lampie

wymieniłem
trzasnął.

Hmmm, ja bym tak od razu nie łączył wywalenia topika z temperaturą, może
poszło coś innego, a wywalenie bezpiecznika nastąpiło "przy okazji".
Posprawdzaj przede wszystkim wszystkie elementy półprzewodnikowe - jak
mówisz masz miernik i umiesz go obsługiwać to daj go na tzw. "test
diody" i sprawdź wszystkie diody oraz tranzystory, szczególnie te
ostatnie mogły dostać choć nawet może nie być tego widać gołym okiem
(nie musiały od razu eksplodować).

Jakub Rakus

Re: Niedziałające potencjometry w działającej (c zęściowo) lampie
Dziękuję za odpowiedzi - wybaczcie brak cytowania ale google groups to
straszne badziewie...

Więc tak, miernik jest - nawet całkiem porządny, tylko, że przez p
ół roku leżał sobie włączony i bateria postanowiła się zu
żyć. Muszę skoczyć i kupić - ale chyba dopiero w czwartek :( bo a
kurat nie mam takiej w domu (jakaś dziwna, pół małego paluszka)

W międzyczasie.

Nie wiem co spowodowało wywalenie bezpiecznika, ale teraz po jego wymiani
e wszystko jest ok, lampę włączam kilka razy dziennie i nic się nie
 dzieje. Czy uszkodzony tranzystor lub dioda może dać taki objaw, że
potencjometry przestają działać? Bo w zasadzie to wygląda tak, jakb
y obwód był ciągle zamknięty i odcięty od sekcji sterowania.

Pozdrawiam

Re: Niedziałające potencjometry w działającej (częściowo) lampie

Nigdy nie miałem czegoś takiego w ręku, nie jestem biegły w zasilaczach
sieciowych.
Nie napisałeś, czy żarówki 230V czy 12V. Informacja, że ta druga to jak w
lampkach biurkowych sugeruje 12V.

Ale regulacja jasności to mi bardziej podchodzi pod 230V i triak. Przepalony
(na zwarcie) triak spowoduje, że będzie się świeciło cały czas bez względu
na jego sterowanie.
P.G.

Re: Niedziałające potencjometry w działającej (częściowo) lampie
Dnia Tue, 30 Apr 2013 17:02:44 -0700 (PDT), snipped-for-privacy@gmail.com

Zasadniczo moze

Ale tak sie przygladam, to skomplikowanie wyglada.
Halogeny na 12V ? To chyba "transformator elektroniczny", skoro
dziala, to tranzystory sa sprawne.

Tylko co tam robia dwa potencjometry, skoro przetwornica jest jedna.
Aaa, widze trzeci tranzystor.

J.

Re: Niedziałające potencjometry w dział ającej (częściowo) lampie

To trzecie, to może być triak. Długie palniki są na ogół na 230V.