Nie działa jeden kanał Amatora 2 St

W moim Amatorze 2 Stereo jakiś czas temu ucichł jeden kanał. Od tego czasu leżał w szafie, jednak teraz pomyślałem, że wypadałoby coś z nim zrobić. Na początek zmierzyłem napięcia. Te na UL1321 zgadzają się z podanymi na schemacie:

Jeśli zaś chodzi o końcówki mocy GML-026 to sprawa ma się następująco

Pierwszy

1) 0V 2) 18,7-20,2V (skacze dość szybko) 3) 38,7V 4) 36,8-37,4V (skacze dość szybko) 5) 28,4V 6) 15,2V 7) 0V 8) 15,8V 9) 0V 10) 0V

Drugi:

1) 0V 2) 18,2V 3) 38,8V 4) 37,0V 5) 28,4V 6) 15,2V 7) 0V 8) 15,9V 9) 0V 10) 0V

Szczególnie niepokoją mnie skaczące poziomy napięć na nóżce 2 i 4 pierwszej końcówki.

Poziomy napięć na UL1321 jak już wspomniałem wyglądają w porządku, jednak mogę zamieścić na wszelki wypadek. Po kolei, od 1 do 14:

1,3V; 0V; 2,6V; 5,7V, 1,7V; 1,3V; 0V; 2V; 2,2V; 0V; 2V; 2,6V; 6V; 1,7V

Co o tym myślicie? Czeka mnie wymiana drogiej i rzadkiej końcówki czy może skończy się na jakimś drobiazgu, chociażby elektrolicie?

Reply to
Atlantis

Atlantis pisze:

Tam przypadkiem nie było jakichś bezpieczników na wyjściu ze wzmacniacza?

Pozdrawiam

Reply to
ColdFire

W dniu 2010-02-24 12:40, ColdFire pisze:

Były. Sprawdziłem na samym początku. Nie są przepalone.

Reply to
Atlantis

Ok, problem rozwiązany. Okazało się, że szukałem skomplikowanej przyczyny, a umknęła mi najprostsza - gniazdko. Nie brałem tego pod uwagę, bo z tego co pamiętam przestał grać nagle. Nie brałem więc pod uwagę uszkodzenia mechanicznego.

Reply to
Atlantis

Jednak za wcześnie ogłosiłem zwycięstwo. Dźwięk w drugim głośniku co prawda się pojawił po naprawieniu gniazdka, jednak jego poziom jest wyraźnie mniejszy niż w tym kanale, który działał od początku - praktycznie ginie zagłuszony. Słychać go dopiero po przesunięciu suwaka wysterowania w skrajną pozycję i podkręceniu głośności.

Jakiś pomysł? Co może być powodem takiego stanu rzeczy?

Reply to
Atlantis

Może potencjometr balansu kanałów ?

Reply to
d530

W dniu 2010-02-24 21:39, d530 pisze:

Jedna z możliwości. Ktoś z was wie jak się najprościej dostać do płytki potencjometrów? Mam nadzieję, że nie będę musiał demontować całej skali?

Generalnie obiło mi się o uszy jeszcze, że w pobliżu UL1321 powinien być jakiś PRek, który może mieć wpływ na balans. Jest tylko jeden - o oznaczeniu R417. Próbowałem nim manipulować, ale nie było żadnej zmiany, więc ustawiłem go w pozycji wyjściowej.

Reply to
Atlantis

Po odkręceniu śrubek na spodzie radia całe chassis (ze skalą) wyjeżdża do tyłu (całkiem jak w starych lampowych radiach...). Potencjometry są na oddzielnej płytce, którą, o ile pamiętam, też trzeba odkręcić. Ogólnie dość łatwa operacja :-)

W swoim Amatorze musiałem dla odmiany wymienić niekontaktujący potencjometr siły dźwięku, ale chyba trzeba było za jednym zamachem wymienić wszystkie - ostatnio zaczął "trzeszczeć" ten od balansu. Chyba czas robi swoje.

Na schemacie Amatora 3, który mam pod ręką, przy UL1321 jest tylko jeden PR-ek, regulujący sprzężenie zwrotne (R517, szeregowo z R516 i C513 do 1. nóżki UL1321, drugi koniec do masy). Na balans nie powinien chyba mieć wpływu.

Reply to
Artur Stachura

Teraz już wiem więcej. Wykonałem porosty test za pomocą prostego wzmacniacza na LM386L złożonego prowizorycznie na płytce stykowej. Podłączałem go kolejno przez kondensator 1uF do róznych punktów toru audio - raz na prawym, a raz na lewym kanale. Poziom sygnału "na słuch" jest taki sam aż do wejść GML-026. Tak więc problem nie leży ani w tranzystorach, ani w UL1321, ani w żadnym elemencie pasywnym po drodze.

Dopiero poziom sygnału na wyjściach końcówek różni się, i to znacznie. Ta sprawna jak nietrudno się domyślić "gra" tak głośno, że musiałem skręcić na maksimum potencjometr na wejściu LM386 celem uniknięcia przesterowania (choć radio i tak było dość mocno ściszone). Druga końcówka daje na wyjściu słabiuteńki sygnał.

Tak więc problem leży gdzieś tam. Co teraz powinienem zrobić? Jakieś sugestie? Istnieje procedura dalszego śledzenia uszkodzonego elementu czy może powinienem od razu wylutować, zmierzyć i wymienić wszystkie elektrolity?

Reply to
Atlantis

Użytkownik "Atlantis" napisał:

Chyba na minimum?

Zgobywać wiedzę, albo oddać do serwisu. Masz schemat tej końcówki?

Remek

Reply to
Remek

W dniu 2010-03-03 13:09, Remek pisze:

W sensie na maksymalne tłumienie sygnału wejściowego. :)

Ok, już po problemie. Był banalny - elektrolit między 7 a 8 końcówką był uszkodzony. Jego rzeczywista, zmierzona pojemność wynosiła około 700nF. Wymieniłem i gra jak należy. Teraz tylko przestroić głowicę UKF. ;)

Reply to
Atlantis