neonĂłwka, Ĺźelazko

Mam ciekawe stare (25-30lat) żelazko w którym brakuje światełka. Kiedyś
w nim było, ale podobno się przepaliło i zostało usunięte.

Pytałam się w 3 sklepach o miniaturowe żaróweczki/neonówki na 230V.
Jednak nie mieli. Teraz wpadłam na pomysł, aby rozbroić śrubokręt z
próbnikiem napięcia i stamtąd wyjąc neonówkę.

Taka neonówka zda egzamin? Jeśli tak to podłączać ja bezpośrednio, czy
przez jakiś opornik, jaki?
Jeśli neonówka to zły pomysł to co innego użyć?

Re: neonówka, żelazko

Nie, lepiej kup sobie w hurtowni diodę LED na 230V z kabelkami która ma
jedną wadę tj 25zł

--
Piotr

Re: neonówka, żelazko
Pani Paulina ma ciekawe stare (25-30lat) żelazko w którym brakuje światełka:

W starych żelazkach (polskiej produkcji) były żarówki od latarki,
pewnie na 3,5V. Grzałka miała odczep, pracowała jako dzielnik
napięcia zasilający żarówkę. Nie kombinować, wkręcić taką, jak
była.

Re: neonówka, żelazko

dobry pomysł z tym ze tam zamiast rezystora moze byc pastylka, z tego co
pamietam 470k,no i sama neonowka nie ma wyprowadzen tylko kapturki
(najczesciej) najpewniejszy sprosob to wymontowac ze starego wlacznika
sciennego, neonowke juz z rezystorem

no chyba ze jest tak jak mowi przedpisca i potrzebujesz zarowki na male
napiecie, musisz rozebrac i ocenic sam

Re: neonówka, żelazko
Żarówkę i kabelki ktoś usunął. Jest tam odejście od grzałki i pojawia
się na mim napięciu do 2V. Tak wiec kupiłam żaróweczkę i ją podłączę

Re: neonĂłwka, Ĺźelazko

Pierwszy krok to rozkręcić ostrożnie żelazko i zaglądnąć co tam jest.
Czy jest tam şarówka czy neonówka? Bo to zasadnicza róşnica...
Neonówka będzie zasilana przez opornik o dużej rezystancji.

Re: neonówka, żelazko

Teraz Ty kombinujesz bez sensu.
J.S. już wyjaśnił.
Nie ma co szukać tam miejsca na neonówkę.
Nie sprawdzałem (zobaczę przy okazji) w nowych wynalazkach ale w starszych
żelazkach ZAWSZE kontrolką włączenia  była ŻARÓWECZKA na napięcie kilku V.
Żarówka podłączona do odczepu głównej spirali grzejnej ma taką przewagę nad
neonówką, że pokazuje (dopóki nie przepali się, oczywiście) nie tylko
doprowadzenie napięcia do zacisku grzałki ale świadczy, że przez grzałkę
płynie prąd - i o to chodzi.

Wmak

Re: neonówka, żelazko

Dokładnie tak jest jak napisałeś.

http://img15.imageshack.us/img15/2659/pb245225.jpg
http://img337.imageshack.us/img337/2788/pb245231.jpg
http://img163.imageshack.us/img163/5627/pb245234.jpg

Gdy termostat jest załączony na zaciskach 1 i 2 jest napięcie 2-3V
("woltomierzem" za 6zł razem z baterią ciężko dokładnie zmierzyć).
Pomiędzy 1 i 3 zawsze (niezależnie od termostatu) jest napięcie sieciowe
- to wydaje sie mi oczywiste, jednak nie rozumiem skąd bierze się
napięcie pomiędzy 1 i 2.

Jak dla mnie to żelazko wygląda jak na poniższym obrazku
http://img15.imageshack.us/img15/4485/schematn.png
i jakim cudem pomiędzy 1 i 2 pojawia się napięcie skoro one są połączone
ze sobą?

Re: neonówka, żelazko
Nie są połączone bezpośredni tylko są odczepem na ok 1,5% długości
grzałki tzn. przy mocy 1000W jest ok 0,79R a schemat jest raczej taki:
http://img8.imageshack.us/img8/2082/schematnpopr.png

--
pzdr, j.r.

Re: neonówka, żelazko

To napięcie "cudem" bierze się ze spadku napięcia na przewodzie
doprowadzającym. Ponieważ do grzałki żelazka płynie prąd rzędu 10A, na
wystarczająco długim odcinku kabla wytworzy się napięcie kilku V,
zgodnie ze wzorem U = I/R. Policzmy R = U/I = 2,5/10 = 0,25 Ohm.

Zjawisko oporu elektrycznego przewodnika można łatwo zaobserwować też
tak: weź przedłużacz 10 metrów i zwiń go w kłębek. Teraz puść przez
przedłużacz 10A, podłączając przez niego np. czajnik albo żelazko i
poczekaj jakiś czas, a następnie dotknij kłębka - będzie ciepły a może
nawet gorący.

Re: neonĂłwka, Ĺźelazko
Nie ma tam nic świecącego, ktoś wyciągnął wraz z kabelkami.

Re: neonĂłwka, Ĺźelazko

Może masz tańszą opcję żelazka, taką bez sygnalizacji świetlnej ? :-)

Re: neonówka, żelazko

Raczej nie ma takich (bezpieczeństwo). ZTCP tam żarówka mogła być
lutowana do kabelków - jak ktoś ją chciał sprawdzić to wykręcił spod
zacisków kabelki i wyciągnął żarówkę razem z kabelkami. Być może ktoś
wymieniał grzałkę i później z jakichś podwodów nie zamontował żarówki.
Tak czy inaczej trzeba zamontować żarówkę taką od latarki 2,5 - 3,5V i
powinno świecić.

Mirek.

Re: neonówka, żelazko

Może wymieniał w żelazku grzałkę z odczepem do żarówki na
grzałkę bez odczepu, taką do żelazka z neonówką?

Re: neonówka, żelazko

Nie ma tam żadnego odczepu (tzn nie na samej grzałce) - zobacz na
zdjęcia i rysunek:
http://img15.imageshack.us/img15/4485/schematn.png
Pomiędzy zaciskiem nr 2 a punktem połączenia grzałki i zacisku nr 1 jest
kawałek drutu oporowego.

Mirek.

Re: neonówka, żelazko

ale właśnie kawałek drutu oporowego to jest odczep. Wystarczy żeby
było to ok 1% długości całej spirali i już będzie ok 2,3V!!!
--
pzdr, j.r.

Re: neonówka, żelazko

Z tym ze spirala z zelazka ma jakies 10m dlugosci - kiedys rozwinalem.

J.

Re: neonówka, żelazko

Mi się przypomniało, że pasty do zębów w tubce jest od przedpokoju do
kuchni ;)

BP, NMSP

Re: neonówka, żelazko

Cos mi sie pop .. tzn owszem, z 10m, ale 1% z tego to w sam raz 10cm i
tyle tam jest ...

J.

Re: neonówka, żelazko

Toż napisałem, że jest, ale nie na samej grzałce (nie zatopiony w
ceramicznej wkładce tylko na wierzchu) - więc nie ma problemu z wymianą
grzałki z odczepem czy bez. (Swoją drogą, to zdajesie pamiętam taką
grzałkę z odczepem, ale mówimy tu o konkretnym żelazku, które mamy na
zdjęciach)

Mirek.

Site Timeline