Naprawa z układami BGA

Witam ,

Kumpel podrzucił mi swojego laptopa do naprawy. W/g zeznań właściciela , dawał
to już kiedyś do serwisu i wymieniali kostkę odpowiedzialną za grafikę (BGA).
Trochę to działało , później "z przerwami" , aż w końcu zdechło. Podejrzewam
niepewny lut. Słyszałem , że można wrzucić do piekarnika , ale doświadczenia
piekarskiego nie mam. Co radzicie ??

MH

Re: Naprawa z układami BGA

Wrzucic do piekarnika jak najbardziej a pozniej do smietnika.

Re: Naprawa z układami BGA

Mam na myśli samą płytę , a nie całego laptopa , hehe.

MH

Re: Naprawa z układami BGA
ciciela , dawa

SamB1% pB3%ytEA% moBF%na tak samo jak radziB3% kolega. Albo uproB6%ciE6% =
procedurEA% i20%
zaoszczEA%dziE6% kilowaty. Czyli wprost do B6%mietnika.
Grzanie w piekarniku nie zlutuje ponownie ukB3%adu. MoBF%e spowodowaE6% j=
akieB6%20
minimalne odksztaB3%cenie powodujB1%ce zetkniEA%cie uszkodzonego poB3%B1=
czenia.20%
Na przykB3%ad na parEA% dni. NiektF3%rzy grzejB1% opalarkB1% ale podejrze=
wam ze20%
efekt sB1% podobne.

--20%

Re: Naprawa z układami BGA
Witam,

A ja tam lutuje tanie małe BGA opalarką boscha :)
No ale najpierw ustawiam temperaturę miernikiem temp.

Lutowanie 100/100 ale to mocno upierdliwe i BGA nowe.
Chemia też oczywiście niezbędna.

A tak poważnie to lepiej wywalić albo dać do serwisu.
Choć i z serwisem może być różnie.

Pozdrawiam

Adam

Re: Naprawa z układami BGA

Lutowanie to trochEA% inna sprawa. Nie sB1%dzEA% zeby podgrzanie do20%
temperatury topnienia spowodowaB3%o, BF%e uszkodzony lut zB3%apie bez top=
nika.20%
NaleBF%aB3%oby wylutowaE6%, zrobiE6% sB3%upki przez szablon i lutowaE6% p=
onownie z20%
duBF%B1 iloB6%ciB1% topnika. W sumie roboty duBF%o a ja bym nie dawaB3% =
gwarancji20%
na takB1% robotEA%.

--20%

Re: Naprawa z układami BGA

==============

Właściciel jest przygotowany na "albo się uda , albo śmietnik". Co więc radzisz ?

MH

Re: Naprawa z układami BGA

Kolega prosiB3% mnie BF%ebym mu wygrzaB3% padniEA%tB1% PS3 bo widziaB3% w=
 necie, BF%e20%
tak robiB1%. PowiedziaB3%em, BF%e nie robiB3%em takich rzeczy i nie wierz=
e BF%eby20%
pomogB3%o na staB3%e. Mam w tym takie samo doB6%wiadczenie jak on. Wygrza=
B3%20
sobie sam - opalarkB1% tak jak na filmach w YT. PomogB3%o na 3 dni a spor=
o20%
czasu zuBF%yB3% na zabawEA%. Jak masz czas na to BF%eby marnowaE6% go na =

beznadziejnB1% walkEA% to prF3%buj. Ale piekarnik to chyba trochEA% za ni=
ska20%
temperatura. Lepiej ustawiE6% stabilnie i grzaE6% opalarkB1% wedB3%ug jak=
iejB6%20
instrukcji z neta.
MoBF%na teBF% wysB3%aE6% do serwisu ale pewnie bEA%dB1% chcieli wymieniE6%
 caB3%B1 pB3%ytEA%20
za cenEA% rF3%wnB1% poB3%owie ceny nowego. KubeB3% to chyba najsensowniej=
sze20%
rozwiB1%zanie.

--20%

Re: Naprawa z układami BGA

A ja sobie kiedys wygrzalem telefon i starczylo na pare lat.

Temperatura moze i dobra (o ile piekarnik potrafi te 250C),
ale moze byc problem z czasem. To trzeba szybko, bo elementy nie
wytrzymuja. Opalarka.

J.

Re: Naprawa z układami BGA
 w necie, BF%e

A byB3%y na tym jakieB6% BGA?

Chyba przydaB3%oby siEA% z 270 ale faktycznie najwaBF%niejsze jest doB6%E6=
20%
szybkie dogrzanie i schB3%odzenie - no powiedzmy z B3%agodnym podgrzaniem=
20%
wstEA%pnym i wychB3%odzeniem koF1%cowym. BezwB3%adnoB6%E6 czasowa piekar=
nika za20%
duBF%a a wysuwajB1%c pB3%ytkEA% z piekarnika zapewne przesunie siEA% ukB3%
ady od20%
wstrzB1%sF3%w.

--20%

Re: Naprawa z układami BGA

Piekarnik sie do tego kompletnie nie nadaje, po pierwsze oczyszczenie
izopropanolem po drugie dobry topnik po trzecie dobra histereza
temperaturowa i bedzie OK.

Re: Naprawa z układami BGA
E6%

Ale BF%elowy nie wcieknie chyba pod BGA a RMA raczej nic nie warte.

--20%

Re: Naprawa z układami BGA
Na rynku jest trochę płynnych FLUXów, żelowy zanim wcieknie pod BGA
zdąży się już zasmażyć i kupa dymu z tego tylko będzie

Re: Naprawa z układami BGA
Do ręcznego lutowania/przelutowywania większych BGA a tym bardziej w
technologii bezołowiowej (jeśli laptop nowszy to zapewne w takiej jest
lutowany) 270 stopni to zbyt mało, około 300 zazwyczaj jest dobrze.
Najlepiej podejrzeć gdzieś w profilach dla maszyn BGA czasy bo to ważne
żeby układu nie ubić i nie odkształcić płyty.

Re: Naprawa z układami BGA
Użytkownik Mario napisał:
[..]

Mogę potwierdzić co do efektów, przelutowanie opalarką pomaga dosłownie
na parę dni lub tygodni, jeśli jest tam chip graficzny nvidii trzeba
wymienić kulki na ołowiowe, samodzielnie raczej nikt tego nie zrobi,
zrobiłem to raz i zajęło mi to jakieś 5-6h.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Na opalarkach pracują serwisy autoryzowane telefonów, laptopów i pewnie
jeszcze paru innych gratów i efekty są dobre. Do pewnego stawiania
dużych BGA służą automaty.

Re: Naprawa z układami BGA

Widziales ?

Re: Naprawa z układami BGA
Tak, na codzień :)

Re: Naprawa z układami BGA

To jeszcze wspomnij że nie są to prymitywne opalarki z castoramy za 20zł
tylko sprzęt z regulacją temperatury i i siły nadmuchu. Też w pracy
takich używam, BGA również.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Naprawa z układami BGA
 za
cu zdechB3%o.
 procedurEA% i
 jakieB6%
B1%czenia.

No ale oni pewnie zdejmujB1% ukB3%ady i lutujB1% na nowo a nie tylko20%
podsmaBF%ajB1%. Z maB3%ym BGA i QFB nie bEA%dzie problemu ale poB3%oBF%yc=
 na kulkach20%
duBF%e BGA to chyba nie jest B3%atwo.