Naprawa scalaka BGA w laptopie

Witam.

Jestem nieszczęśliwym posiadaczem laptopa z "kartą" graficzną NVidia Go.

Ma on wadę fabryczną, przegrzewająca się karta powoduje stopniowe znikanie funkcji laptopa (znika WiFi, potem audio, potem cala karta grafiki). Problem wynika z faktu ze HP źle zrobiło chłodzenie, a pewnie i sama NVidia spieprzyła, bo to nie jedyny model z takim "ficzerem" i nie tylko tego producenta posiadający wlasnie Go. Karta graficzna kontroluje (w jakimś stopniu) magistralę PCI-E dlatego zanika WiFi, bo jest do niej podpięte.

Firmy zajmujące się naprawami laptopów mają na to sposób.

A w zasadzie dwa:

a) tańszy - "robią coś magicznego" i komputer jest sprawny przez jakiś (niedługi) czas.

b) droższy - wymiana chipsetu (acz cos mi się wydaje że jest tu spore miejsce do manipulacji, byc może wlutowują ten sam robiąc tylko nowe kulki). Sprawny dłużej, ale niewiele.

Po jakims czasie pada znowu. I zabawa się zaczyna od początku.

Chciałbym zapytać na czym polega metoda a). Wydaje mi się, że na czymś podobnym jak tutaj:

A więc wygrzaniem NVidia Go w obecności topnika. Zakładam, że jesli jakaś kulka BGA straciła kontakt to topnik plus grzanie ma szanse to przywrócić. Czy to jest powód awarii i czy tak to się naprawia w serwisach?

Zastanawiam się czy nastepnym razem nie zrobić tego samodzielnie. Jutro oddaje laptop po raz trzeci w ciągu 3 miesięcy do poprawki (gwarancja na naprawę jest ...) i zastanawiam się czy jednak dałbym to radę zrobić sam następnym razem _porzadnie_ o ile to faktycznie tylko wygrzanie scalaka. Jesli zdecyduje się na samodzielną naprawę to pytanie brzmi: jaki topnik? Nie mam go jak wymyć, nie mam takiej wanny ultradzwiekowej, zakładam więc, ze powinien to być No Clean, ale czy na pewno wolno mi go zostawić. Ewentualnie może wykąpać płyte główna w denaturacie, choć nie przypuszczam, żeby wypłukała mi resztki pomiedzy kulkami.

Wiec ogolnie: na czym polega awaria i czy moge domowymi sposobami (HotAir i niezerowe doświadczenie w jego używaniu) naprawić awarię lepiej niż serwis?

Reply to
Sebastian Biały

Tak się zastanawiam - może problem polega na tym, że pomiędzy nagrzanym scalakiem a chłodniejszą płytą powstają naprężenia mechaniczne, które doprowadzają do uszkodzenia połączeń... i wtedy właściwe każde wygrzewanie i przelutowywanie będzie pomagać tylko na jakiś czas. Jedyne wyjście, to obniżenie temperatury, co może być niemożliwe (chyba, że poprzez obniżenie taktowania...). Nie znam się na technologii lutowania, ale po prostu zastanawiam się, czy nie-wiadomo-jakie czary z lutownicą są w stanie rozwiązać problem "na zawsze"... Chyba, że zastosujesz inne lutowie, które będzie bardziej odporne na naprężenia... Pamiętaj o tym, że prawo w Polsce (a pewnie nie tylko - nie wiem skąd piszesz) gwarantuje klientom, że jeśli produkt w czasie gwarancji ląduje (ZCP) 3 razy w naprawie z tego samego powodu, masz prawo żądać wymiany na nowy... Jeśli uważasz, że moje "rozważania" są bez sensu, to sorry...

Reply to
Konop

Winę za psucie się tych laptopów ponosi fatalnie rozwiązany układ chłodzenia (ale podobno projektowany na podstawie błędych informacji z NVidi i nie tylko HP ma z tym problem). Na sieci są metody typu podkładka miedziana aby go trochę usprawnić, niestety nie wiem gdzie mógłbym takie podkladni zdobyć o okreslonej grubości.

Wystarczy. Jesli wytrzyma 3 miesiące to będzie mi sie oplacać. Koszt zrobienia tego w serwisie to jakieś 400zł ... więc mając stacje hotair mogę to zrobic w 30 minut.

To nie jest gwarancja producenta. To jest naprawa pogwarancyjna w innym serwisie (z ich "gwarancją" na naprawę w czasie której mam 2x już ponowny problem). Inna sprawa ze chętnie posłucham czy w takiej sytuacji mam np. możliwość żądania zwrotu pieniędzy jeśli nie są w stanie naprawić usterki poprawnie.

Reply to
Sebastian Biały

Konop pisze:

Gwarancja jest zobowiązaniem dobrowolnym i może być w niej cokolwiek, łącznie z wymaganiami dotyczącymi tańca na rzęsach przez użytkownika. Żadne prawo w Polsce nie reguluje co jest w gwarancji. Jest tylko ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej która coś tam precyzuje ale o ile pamiętam nic z 3 naprawami.

Reply to
Filip Ozimek

Sebastian Biały pisze:

Na stronie Federacji Konsumentów masz obszerne omówienie swoich praw; na newsach raczej niczego sensownego się nei dowiesz, bo ludzie mają bardzo małą świadomość własnych praw. Może być już trochę za późno, w zależności od tego kiedy kupiłeś sprzęt i czy naprawiałeś już te usterki z tytułu gwarancji a nie niezgodności z umową.

Reply to
Filip Ozimek

Sebastian Biały pisze:

Dmuchają hot-air tak aby odklejone pady znowu polutować. Jest też wg tego co mi mówił kumpel wersja rozpowszechniona na forach z włożeniem do piekarnika z termoobiegiem na 200*C 30min. Jak to kondensatory przeżywają to nie wiem, ale podobno pomaga.

Reply to
Michoo

Na sieci są metody typu

Narysuj jak ma to wygladac.

__ Irek.N.

Reply to
Irek N.

Prostoką miedzi o grubości około 1mm (dokładnie muszę sprawdzić po rozebraniu) i szerokości około 1cm na 1cm (tyle mniej więcej ma rdzeń). Idealnie płaski. W tej chwili zamiast niego jest jakiś rodzaj elastycznej podkladki - chyba z silikonu. Znowu dokładnie będe widzial po rozebraniu.

To jest praktycznie identyczna płyta główna. Koleś mówi o podkładkach z miedzi i je pokazuje. Dokładnie w 11:50. Ale nie wydaje mi się żebym potrzebował aż tak wielkiego plastra midzi w dodatku z jakimś dziwnym wytłoczeniem. Coś co przykryje rdzeń jest i tak lepsze od kawałka silikonu.

Myślę, że kawałek blachy miedzianej wystarczyłby, ale nie wiem czy uda mi się go obciąć i oszlifować na płasko (równolegle z dwoch stron).

Reply to
Sebastian Biały

P_ablo pisze:

Tak i lutowanie bezolowiowe bo od tego sie zaczelo.

Reply to
zenek

I myslicie ze jakby to olowiowo polutowac, to byloby lepiej ?

opis uszkodzenia mnie zastanawia .. myslicie ze sie rozlutowuje od temperatury ? Watpie, az tak gorace te chipy w czasie pracy chyba nie sa.

Zrywa luty od naprezen termicznych ? Bardziej prawdopodobne.

Topnik lapie wode ?

Czy whiskersy sie robia ? Moze i sprobowac olowiowych kulek ..

U mnie przeleciało 4tyg i znowu popsute. Po raz drugi ;)

O ile wiem w _tej_ sprawie (nVisia go w niektórych modelach) był jakiś zbiorowy pozew do HP. Tutaj ewidentnie spieprzyli tą serię laptopów.

Moment, a po co mi pirometr? Hot-Air ustawiony na 210C, topnik i powolne dmuchanie nie wystarczy?

Reply to
Sebastian Biały

Z chęcią bym spróbował, ale hotair chyba nie wystarczy? Z robieniem kulek na nowo nie mam doświadczenia a tu od razu taka wielka cholera do wylotowania/przylutowania ... ;)

Reply to
Sebastian Biały

Tylko wymiana kulek na nowe, lub ewentualnie topnik do bezolowiu i grzanie. W playstation3 i xbox to normalna usterka.

Reply to
zenek

a) jaki topnik?

b) czy mozna go zostawić bez mycia?

Reply to
Sebastian Biały

Mam na mysli stare dobre cynowo-olowiowe, skoro juz taka sugestia padla.

:) to oczywiste :)

Pytam czy scalak typu współczesne GPU jest w ogóle lutowalny za pomoca hotair, czy jednak należy mieć infra-red station, wygrzewacz, xray i napęd warp do tego.

Reply to
Sebastian Biały

Ja bezolow lutuje LF-4300/4300TF, dostepny w TME Jak to wygrzejesz zgodnie z profilem temperaturowym dla bezolowiu powinno dzialac. Ogolnie wiekszosc lutow bezolowiowych pada po 2-3 latach. tego idiote co to wymysl;il powinni sciac na gilotynie bo jego glowa nie jest warta funta klakow.

Reply to
zenek

Jest lutowalny ale musisz miec doswiadczenie i podgrzewacz.

infra red station to lep na frajerow, kazda stacja lutownicza z podmuchem sciagnietym do 0 pracuje jak infrared.

Reply to
zenek

Zartujesz ? Dobroczynca ludzkosci - przemysl na zysk, ludzie prace, rzad podatki :-)