napięcie zasilania UL149x a głośnoś ć

Kiedyś z nudów złożyłem sobie ten odbiorniczek superreakcyjny:
http://www.mt.com.pl/archiwum/84-Nw-06-Superreakcyjny_odbiornik.pdf
Raczej z ciekawości i dla samej przyjemności złożenia czegoś takiego, a
nie dla jakichś realnych "praktycznych" efektów. Układ uruchomiłem -
udało mi się złapać PR1, Radio Maryja (najsilniejsze stacje w okolicy) i
coś jeszcze (nie udało mi sie zidentyfikować stacji) jednak odbiór był
dość słaby i cichy. Wtedy zrzuciłem to na odległość od nadajnika.
Płytka wylądowała w szufladzie i tak przeleżała kilka miesięcy. Wyjąłem
ją ostatnio i z nudów jeszcze raz podłączyłem. Tym razem coś rzuciło mi
się w oczy (a raczej uszy) - gdy dotykam śrubokrętem trzymanym w palcach
wejścia UL1496 słyszę brzęczenie 50Hz, słychać je jednak dosyć cicho.
Już parę razy korzystałem z układów z serii UL149x w różnych
rozwiązaniach i za każdym razem testowany w ten sposób wzmacniacz dawał
o wiele większy hałas. Tyle tylko, że wtedy układy były zasilane
napięciem 12V. Zasilanie tego odbiorniczka to 6V (4xAAA). Czy tutaj
powinienem się dopatrywać tak diametralnej różnicy?

Moją uwagę zwrócił też fakt, że rezystor przy nóżce 5 układu
(określający wzmocnienie) ma 10 omów. W takim trnsceiverze Bartek było
47 omów a pomimo tego sygnał był znacznie głośniejszy. Zastanawia mnie
też nieco inny schemat w porównaniu do tego z karty katalogowej:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/CEMI/mXyztxvs.pdf

Krótko mówiąc: Wiem, że niedoskonałości odbiornika superreakcyjnego
(czułość, selektywność)  nie przeskoczę, ale może dałoby się coś
poradzić na problem cichego odbioru po stronie toru m.cz.?

Re: napięcie zasilania UL149x a głoœnoœć

A 12V bylo z sieci czy z baterii ?
Bo wiesz - napiecie ma dwa konce :-)

Glosnik do masy i bootstrap musieli zrobic inaczej.
Ciekawe czemu, sensu to raczej nie ma.

Tak sie patrze w te karte katalogowa .. i teraz widze kiepskie
sprzezenie dla DC. Sprawdzales jaka jest skladowa skala na wyjsciu ?
A jaki wielki sygnal wejsciowy ?

A piloksztaltna skladowa nie zatyka wzmacniacza ?

J.

Re: napięcie zasilania UL149x a gło�no �ć

Fakt napięcie 12V brałem z zasilacza. Tylko czy faktycznie różne źródło
zasilania usprawiedliwia aż taką różnicę? W przypadku tych 12V po
dotknięciu śrubokrętem wejścia wzmacniacza "brum" dosłownie miałem
wrażenie, że zaraz przybiegnie rodzina sprawdzić co się dzieje. W
omawianym superreakcyjniaku zasilanym 6V z baterii brzęczenie słychać,
ale zdecydowanie nie tak głośno.

Wersja z głośnikiem do masy też znajduje się w karcie katalogowej,
jednak wygląda trochę inaczej. Nie ma chociażby kondensatora 0,1u w
szeregu z rezystorem 1om między nóżką 12 a masą.

Około 3V.

Niestety nie mam oscyloskopu... BTW przed chwilą zdjąłem zasilanie z
części radiowej i kręciłem potencjometrem sprawdzając jak zmienia się
głośność "brumu" - wszystko wygląda ok. Może faktycznie trochę ciszej
niż przy zasilaniu 12V, ale jednak. Natomiast gdy próbowałem manipulować
potencjometrem przy zasilanym detektorze superreakcyjnym zauważyłem
występowanie naprawdę głośnych gwizdów i świstów. Wcześniej nie
zwróciłem na to uwagi, bo głośność była ustawiona na jednym poziomie a
ja kręciłem jedynie trymerem starając się wstroić w stację.

Re: napięcie zasilania UL149x a gło?no?ć

Usprawiedliwia - z jednej strony czlowiek, z drugiej masa wzmacniacza,
polaczona przez pojemnosc trafa z faza w gniazdku - to czasem potrafi
neonowke zapalic :-)

Podlacz go jednym drutem do zasilacza :-)

Ten obwod zapobiega wbudzeniom, czy jakos tak.

J.

Re: napięcie zasilania UL149x a gło? no?ć

Dziękuje za informację, okazała się bardzo pomocna. Wprowadziłem kilka
przeróbek upodobniając wzmacniacz m.cz. do schematu aplikacyjnego.
Dodałem 100uF między nóżką 2 a masą oraz ten kondensator z rezystorem
między 12 a masą. Działa o wiele stabilniej, nie wzbudza się.
Niemniej sygnał audio wciąż jest cichy. Jakiś tranzystorek w roli
przedwzmacniacza miałby szansę pomóc? Choćby zmontowany w formie pająka
na potencjometrze regulacji głośności?

Re: napięcie zasilania UL149x a gło�no �ć
Jeszcze jedna rzecz rzuciła mi się w uszy. ;)
Trochę poeksperymentowałem - wymieniłem m.in. samodzielnie wykonany
dławik na fabryczny (najpierw 12uH, potem 18uH). Odbiornik działa
stabilniej (mniej wzbudzeń) jednak gdy już słyszę w głośniku jakąś
stację i próbuję podkręcić głośność na max urządzenie się wzbudza i
zaczyna potwornie brzęczeć.

Re: napięcie zasilania UL149x a gło?no?ć

Bardzo mozliwe, ze mechanicznie przenosi sie z glosnika na cewke L1 -
sprobowac usztywnic klejem lub przynajmniej pararafina.

K.

Re: napięcie zasilania UL149x a gło? no?ć

Jednak raczej winien był uproszczony schemat wzmacniacza m.cz. - to ta
część się wzbudzała. Dodałem dwa kondensatory i jeden rezystor, aby
wszystko zgadzało się ze schematem aplikacyjnym z karty katalogowej.
Niestabilność znikła. Można spokojnie regulować głośność i przestrajać
stacje i odbiorniczek nie zmienia się w generator hałasu przykuwającego
uwagę otoczenia. ;)

Sygnał jest ciągle cichy, niemniej słucha się o wiele przyjemniej.
Zapewne w warunkach miejskich (bliżej nadajnika) byłoby lepiej. Może
jakiś przedwzmacniacz?

Re: napięcie zasilania UL149x a gło? no?ć

Chyba jednak coś faktycznie było na rzeczy. Odbiera o wiele lepiej gdy
głośnik trzyma się w dłoni. Gdy tak leży razem z płytką na stole odbiór
jest o wiele gorszy, w przypadku silniejszych (głośniejszych) stacji
wręcz się wzbudza. Gdy biorę głośnik do ręki przestaje brzęczeć i słyszę
tylko audycję, czyli faktycznie cewka mikrofonuje.
Zalałem ją termoglutem - trochę pomogło, chociaż nie do końca. Jak to
usunąć przy montażu w jakimś plastikowym pudełku? Gumowa podkładka pod
głośnikiem? PCB odizolowana od obudowy kawałkiem gąbki?

Re: napięcie zasilania UL149x a głoś ność
A jaką masz rezystancję głośnika?
Przy 6V zasilania to na wyjściu może masz z 1V amplitudy sygnału.

Andrzej

Re: napięcie zasilania UL149x a głośność

Glosnik standardowy, 8 omow.

Re: napięcie zasilania UL149x a głoś ność
BTW zauważyłem jeszcze jeden dziwny objaw - radyjko odbiera lepiej, gdy
płytka jest trzymana w powietrzu a nie leży na blacie. Co w związku z
tym powinienem wziąć pod uwagę montując ją wewnątrz jakiejś plastikowej
obudowy?

Site Timeline