najszybszy miernik częstotliwości na podstawie na mikr

Pytanie do mistrzów programowania. Jaki obecnie można zbudować miernik częstotliwości na jakimś współczesnym mikroprocesorze, który na podstawie, bez żadnych wejściowych dodatkowych dzielników, preskalerów da nam jak najwyższą, graniczną częstotliwość pracy. Z tego co widzę to nie chodzą wyżej 30MHz, znalazłem jakiś 50MHz ale cyfr za mało. Napędzane ma to być z omigowskiego termostatu GWM5-1 więc dyskusję na temat latających najniższych cyfr do pominięcia.

Chodzi o 8-cyfrowy wyświetlacz gdzie przy czasie bramkowania 1s uzyskam odczyt z rozdzielczością 1Hz. Czy częstotliwość 50MHz zostanie wyświetlona jako 50 000 000 Hz Jest coś takiego? Czy raczej "wypas" 8-cyfrowe konstrukcje kończą się na

10MHz ;) Chodzi o układ, który będzie miał do wyboru czasy bramkowania 0,1s, 1s, 10s. Będzie potrafił też mierzyć okres, czyli zapinam wzorzec 10MHz, bramkę otwieram na okres trwania przebiegu mierzonego i dostaję pomiar okresu. Będzie też możliwość dodatkowego wyboru podziału częstotliwości bramkowania przez 8, 64 - gdyby zaszła konieczność podłączenia zewnętrznego preskalera do pomiarów w pasmach UKF, UHF. Będzie możliwość wykorzystania tego całego ustrojstwa jako zwykły licznik - czyli bramka otwarta na stałe, a układ sobie liczy aż do zapełnienia 8-pozycyjnego licznika i tak w kółko.

Licznik budowany na piechotę na 74LS90 wysiada w okolicy ~60MHz, budowany na

74HC390 wysiada w okolicy ~80MHz. Licznik w PFL-28A na 74S112 na pierwszej cyfrze pada w okolicy 100MHz
Reply to
jedrek

Dlaczego wymagasz gołego uC? To problem akademicki? Jesli to tylko problem zachowania wszystkich impulsow to może *cały* dzielnik schować w jakimś prymitywnym CPLD (powinno dac radę uciągnąć ~100MHz w cenie kilku zł).

Reply to
Sebastian Biały

W dniu 2012-03-22 08:45, jedrek pisze:

Ciężko z budowaniem liczników na piechotę powyżej 100MHz. Moim zdaniem lepiej byłoby wykorzystać CPLD np EPM240 od Altery. Chwalą się że taki np 16 bitowy licznik jest limitowany max f wejściową czyli w tym przypadku 300 MHz. Większy licznik też powinien działać powyżej 250MHz. Tutaj limitem jest bardziej sygnał wejściowy - TTL,LVTTL itp niż sam licznik. Do szybkich dokładnych zegarów używa się zupełnie innych standardów transmisji.

Adam

Reply to
Adam Górski

Am 22.03.2012 08:45, schrieb jedrek:

A na 11C90? Tylko pewnie już nie dostaniesz. Ja mam zrobiony częstościomierz z piecykiem, z prescalerem chodzi dość dobrze do 2.4GHz, na więcej nie miałem wzorca. Zrobiony z zestawu ELV na jakimś 8051 klonie, chyba. Schemat mam, ale nie chce mi się po niego iść (jakieś

500m do drugiego biura)

Waldek

PS

serce mi się kraje, bo wyrzucamy akurat mnóstwo sprzętu pomiarowego do audio. Też częstościomierze na NIXI :-(

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@zedat.fu-berlin.de> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@mid.uni-berlin.de...

A nie dało by się tego gdzieś zachomikować?, może bym jakoś zorganizował wysyłkę do PL!

Reply to
Ukaniu

Am 22.03.2012 15:56, schrieb Ukaniu:

Trochę zachomikowałem ;-). Ale kwestia gdzie to upchnąć. Od jutra jestem na urlopie, ale po świętach będę sortował. Woltomierze HP i parę rzeczy Bruel&Kjaer odstawiłem na stronę. Ale parę generatorów szumów i innych rzeczy wagi ciężkiej, przede wszystkim lampowe ustrojstwa już są na złomie.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@zedat.fu-berlin.de> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@mid.uni-berlin.de...

to może coś wiesz o B&K Sound Power Calkulator Type 7507? Też audio.

odstawiłem na stronę. Ale parę generatorów szumów i innych

a to żeś ukłuł w samo serce "paru oldskulowców".

Artur(m)

Reply to
Artur(m

Naprawdę nie wiem, co tam wszystko jest i co było. Wiem, że jest jeszcze analizator spektralny audio z podziałem tercyjnym i parę innych podobnych rzeczy.

No mnie też bolało. Ale tego nigdy nie będziemy używać, a musimy ograniczyć powierzchnię użytkową z ok. 400m^2 na 90. Choć byśmy się wściekli, to tych bydląt nie było gdzie upchnąć. Teraz jeszcze mamy ok. 100m^2 do Wielkanocy, ewentualnie do maja. Teraz jadę na urlop i mam przerwę w wyrzucaniu.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Jeszcze jedno: jak szukasz instrukcji obsługi, to na stronie B&K są do ściągnięcia. Trzeba się rejestrować.

Ale jedną fajną maszynkę postawiłem na stronę. Stoper z rozdzielczością

10ms, max. 99.99 sekund na lampach liczących. Piękna rzecz, chyba dam do kuchni jako jajkownik :-).

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Pan Waldemar Krzok napisał:

Rozumiem, że autonomiczny. To znaczy, że sam potrafi te jajca zagrzać.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Miałem kiedyś w pokoju (w pracy, nie w domu) nieuzywaną juz szafę wzmacniaczy TV. 24 czy 48 szuflad - nie pamiętam już - to były lata siedemdziesiąte.. Ale zimą świetnie regulowałem sobie temperaturę w pokoju włączając odpowiednią liczbę wzmacniaczy.

Reply to
Andrzej