Najprostszy mechanizm do stabilizacji napięcia

Jaki jest najprostszy mechanizm (może posiadać wiele wad z różnych powodów), który spełnia funkcję stabilizacji napięcia choćby w minimalnym zakresie?

Reply to
Mateusz Bogusz

Dioda Zenera w polaryzacji zaporowej?

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Lub lampowy stabilitron

dla większych napięć

W.

Jakakolwiek dioda? ;) A na serio, z diodami LED bywa różnie. Ja zacząłem oczy otwierać, jak na białej odłożyło mi się ponad 7V - nieniszcząco oczywiście.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

A jakie jest kryterium prostoty? Jeżeli ma się dać zbudować drutu i blachy, to stabilizator ferrorezonansowy albo transformator parametryczny. Wszystkie pozostałe konstrukcje wymagają przemysłu półprzewodnikowego albo próżniowego. O to pytasz?

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Za byle jaki bareter moze robic zarowka. Nie potrzeba przemyslu polprzewodnikowego. W dawnych czasach zarowek uzywano w sprzezeniu zwrotnym generatorow przebiegu sinusoidalnego.

Reply to
Zenek Kapelinder

Dnia Tue, 13 Aug 2019 16:37:40 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder napisał(a):

Tylko ze napiecia tak wprost to to nie stabilizuje, wrecz odwrotnie - bo prad stabilizuje.

A owszem, moze nadal sie uzywa ... ale to dzieki sprzezeniu.

No - jeszcze byly elektromagnetyczne regulatory/stabilizatory do pradnic DC.

On 2019-08-14 05:04, J.F. wrote: (ciap)

Z tym, że to PWM realizowane elektromagnesem :-)

W.

Stałego czy zmiennego ?

Reply to
Roman Rogóż

jest zmienne 8-12V ma być stałe 5V co proponujesz? ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 2019-08-14 o 10:43, ToMasz pisze:

Jaki prąd?

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2019-08-14 o 10:43, ToMasz pisze:

dowolna przetwornica "zapalniczkowa" 12V na USB za 10 zł

Reply to
Roman Rogóż

Dodatkowa zaleta taka, że jednocześnie robi za nadajnik radiowy. :)

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

miało być najprościej

Reply to
Roman Rogóż

Zależy od prądu. A tą informację wątkotwórca utajnił.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Synowi zrobiłem tablicę z woltomierzem, włącznikami, żarówkami, wiatraczkami i kilka innych pierdół które zasilam z koszyczka 4x NiMh, czyli mam napięcie w przedziale 3-6V.

Chce dodać do tablicy paski LEDowe i dlatego wymieniłbym koszyczek na 3x

18650 ale żeby nie upalić tego co mam to chciałbym na aktualne graty podłożyć jakąś stabilizację żeby napięcie nie przekraczało tych 5-6V.

Nie jestem elektrykiem, widzę na allegro że można kupić małe gotowce na płytce z np. 8-32V wejście i 5V wyjście. Ale ta robota to jest też dla mnie jakaś zabawa (np. do 18650 będę musiał dodać jakąś ochronę przed rozładowaniem) i zastanawiam się jak z prostych, podstawowych elementów mogę coś takiego sam zrobić.

Reply to
Mateusz Bogusz

O! Jak na początek, dla mnie super! Dzięki :-)

Reply to
Mateusz Bogusz