Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna d la oczu?

Witam. Taki luĹşny temat weekendowy.
Kupiłem sobie myszkę laserową. Ładnie świeci w podczerwieni :)... Ale
pytanie - niby jest to światło laserowe, natomiast na opakowaniu ani na
myszce nie widzę ŻADNYCH ostrzeżeń o niebezpieczeństwie... Wiem, że
laser słaby, no ale nawet "głupi" wskaźnik laserowy może być
niebezpieczny na dłuższą metę... Jak to jest z tymi myszkami?? Ten laser
jest aż tak słaby? Czy może tak zbudowany jest układ optyczny, że już
parę cm od myszki światło nie jest skupione i jest niegroźne?? Mysz to
A4TECH GLASER X6 80D.

  Konop

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczn a dla oczu?
  Jak to jest z tymi myszkami?? Ten laser

No nie uwierzę że nie masz w domu komórki z aparatem.

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczn a dla oczu?

No mam!! Dlatego napisałe,, że ładnie świeci w podczerwieni, bo sobie go
oglądałem... Ale jak miałem sprawdzić, czy jest on niebezpieczny dla
oczu?? :D...

  Konop

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczn a dla oczu?
Bo zobaczysz czy wiązka jest stożkowa czy jak to w laserze bywa spójna
czyli potencjalnie niebezpieczna.

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczn a dla oczu?

Ja mam Logitech'a jakiegoś też niby laser i kosztowała jak inne
"lasery". Nie powiem bo działa elegancko ale tak z ciekawości raz przez
fotografa popatrzyłem na ten "laser" to zwykła dioda IR i tyle zalet ,
że nie świeci mi nic na stoliku jak na noc zostawię kompa odpalonego.
marketing panie tego... ma się sprzedawać :)

Jakiekolwiek mocy laser IR po zostawionej myszy na włączonym kompie
przez dwa dni spodziewałbym się wyjaranej dziury w stoliku. To tak z
przymruĹźeniem oka weekendowo.

pozdrawiam
Bassteq

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpi eczna dla oczu?
UBF%ytkownik Bassteq napisaB3%:

WiB1%zka laserowa nie musi byE6% koniecznie skolimowana na rF3%wnolegle -=
 i20%
zapewne w myszach nie jest. To nie ma wypalaE6% dziury w stole - to ma20%
oB6%wietliE6% podB3%oBF%e B6%wiatB3%em koherentnym. UBF%ycie laserowego B6%
wiatB3%a20%
koherentnego w miejsce niekoherentnego B6%wiatB3%a LED pozwala na wykryci=
e20%
interferencji na szczegF3%B3ach podB3%oBF%a niemoBF%liwych do zauwaBF%en=
ia w20%
B6%wietle niekoherentnym. Po prostu obraz w B6%wietle lasera staje siEA% =
taki20%
migotliwy - i wB3%aB6%nie dziEA%ki temu moBF%na wykrywaE6% ruch myszy na =
podB3%oBF%ach20%
ciemnych i gB3%adkich, bB3%yszczB1%cych na ktF3%rych zwykB3%e optyczne my=
szy majB1%20
kB3%opoty.

PatrzB1%c na nieskolimowanB1% wiB1%zkEA% lasera IR przez kamerkEA% migotl=
iwoB6%ci20%
obrazu nie dostrzeBF%esz, kolimacji programowo nie ma (wiB1%zka silnie20%
rozbieBF%na) to i niczym ci widok siEA% nie rF3%BFni od zwykB3%ej LED.

A ostrzeBF%eF1% nie ma bo ten laser ma pracowaE6% na dystansie pojedynczy=
ch20%
milimetrF3%w - czyli moc ma minimalnB1%, wiB1%zkEA% rozbieBF%nB1% - zero =
zagroBF%enia20%
dla wzroku.

--20%
Darek

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpi eczna dla oczu?

OK, mniej więcej tak sobie to tłumaczyłem, ale "na chłopski rozum",
dzięki za porządne wytłumaczenie :)...

  Konop

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla oczu?

Ja tam mam kilka roznego rodzaju myszy z laserami, ale podczas
"nieuzzywania" wsyztski sie wylaczaja (taki tryb uspienia). Wiec moze jakby
sie nie wylaczaly to dziura by byla :)

Fantom

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla oczu?

Nie ma żadnego znaku z klasą lasera? No to możesz walić do sklepu i żądać
zwrotu pieniędzy. Znak być musi, nawet jak laser wyłączony :-), norma IEC
EN60825-1.  Lasery w myszach są klasy 1, o ile czerwone. Jak podczerwone, to
klasy 2a i to musi być na znaczku.

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpi eczna dla oczu?

Klasa 2a to stara klasyfikacja.

Teraz (wczesniej chyba tez) klasa 1 nie byla ograniczona do laserow
widzialnych - warunkiem jest nieprzekraczanie MPE (max permissible
exposure). Wlasnie sprawdzilem: Logitech, laser podczerwony, class 1.

--
Jerry1111

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla oczu?

Wcześniej była. Jak niewidzialne, to musiało być kompletnie zabudowane.
Obecnie klasa 1 to moc lasera < 1mW (tak mniej więcej). Ale znaczek musi
być. Większa moc może być niezdrowa, nawet, jak jest optyka. Głupoli,
przykładających mysz do oka nia brakuje :-).

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla oczu?

parę

Tu jest opisana różnica między różnymi myszkami optycznymi:
http://www.ohgizmo.com/2007/06/11/a4tech-glaser-mouse-works-anywhere/

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla oczu?

----

Najwieksze cholerstwo jest przy kasach w marketach itp sklepach gdzie jest
laserowy odczyt kodów od spodu. Każdy jest tu narażony na stopniowe
niszczenie wzroku. Dla tego warto uważać przy zbliżaniu się do takich kas.
Myślę, że każdy klient prędzej czy później oberwie, albo juz wiele razy
oberwał
laserem po oczach. Co ciekawe nikt zdaje się nie dostrzegac problemu.

Janusz

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpi eczna dla oczu?
Rozumiem, że na zewnątrz nie wychodzisz, bo to straszne słońce ciągle
próbuje Ci wzrok zniszczyć?

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla oczu?

Gzieś słyszałem, że lasery niszczą wzrok dwustopniowo.

Ale jak się je próbuje ominąć, to obsługa wzywa policję.

I co? Jeszcze coś widzi?

Może nie dostrzegają, bo już oberwali?

-- Może pan wystartować w Wielkiej Pardubickiej?
-- Nie widzę przeszkód.

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpi eczna dla oczu?
"Nie patrzec w laser pozostalym okiem" :DDDD

--
Marcin "Ahmed" Gala
m.gala(maupa)interia.pl

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla o czu?

Fakt, że czytniki kodów w kasach stosowane są powszechnie (w Polsce) od
około 20 lat, a kasjerki w sklepach dalej widzą pozwala być spokojnym, że
zbliżenie się do takiej kasy jest mniej niebezpieczne, niż unikanie zakupów
i śmierć głodowa.

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla oczu?

---------

Robicie sobie jaja, a problem istnieje.
Kasjerki na kasach siedzą pod takim kątem, że im laser nie świeci w oczy,
chyba że sie od czegos bezpośednio odbije.
Ja wielokrotnie nadziałem sie na promień lasera z klasy i nie było to
przyjemne.
A raz jakoś pod paskudnym kontem laser zaświecił mi w oko tak że miałem
wrażenie silnego bólu i chwilowe porażenie wzroku.
Zauważcie, że na kążdym nawet najmniejszym laserze są nalepki ostrzegajace,
aby na niego nie patrzeć bo jest to niebezpieczne dla wzroku.
Zobaczcie np.wasze CD czy tego tam nie ma? Światło lasera zachowuje się
inaczej niż te pochodżace z żarówki.
Onego czasu były popularne małe wskażniki laserowe w formie breloczków
zailane bateriami zegarkowy.
Promień z takiego lasera był widoczny na budynkach w odległości około
kilometra (czerwona plamka). Świecenie nimi po oczach było zabronione.
To laserami się tnie np. stalowe płyty na czołgi, a nie promieniami
słonecznymi czy tymi z żarówek.
Laserów używa się w medycynie do wypalania tkanek  i nie są to lasery o
dużej mocy. Laserami dokonuje się różnych operacji oka, w tym przykleja
siatkówkę.
Wystaczy, że za każdym takim zaświeceniem nam w oczy laserem cos w oku nam
się poraza lub przepala, aby skumulowany efekt pogorszył nam w istotny
sposób wzrok na stare lata.

Janusz

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpi eczna dla oczu?
Nie bardzo.

Może jesteś jakiś wyjątkowo wrażliwy? Albo byłeś bardzo zmęczony? (Ból
spowodowało gwałtowne zwężenie źrenicy - zdarza się gdy wychodzisz na
słońce z ciemnego pomieszczenia.)

Na wszelki wypadek. Zauważ, że do klasy 2 włącznie lasery są uznawane za
bezpieczne (co nie znaczy, ze przez kilka minut nie będziesz miał
ciemnych plam w polu widzenia) bo człowiek odruchowo mruży oczy a moc
nie przekracza 1mW.

CD ma laser podczerwony, oko się nie zmruży - uszkodzenie możliwe o ile
wsadzisz oko w soczewkę -  dalej światło będzie raczej zbyt rozproszone.

I mimo masy uczniów szkół to robiących i medialnej zawieruchy o
wypadkach jakoś nie było słychać.

Tylko tu jest ważna moc w impulsie - musi być wystarczająca do
odparowania warstwy atomów. Jeżeli jest za mała to tylko grzeje okolicę
i nic nie przetniesz.

To tak nie działa. Albo impuls jest na tyle silny aby uszkodzić (choćby
w lekkim stopniu) albo jest jeszcze w naturalnym zakresie pracy oka.

Taki obrazowy przykład: masz prostopadłościan stalowy - jak go uderzysz
młotkiem 5kg z prędkością 1m/s to go przesuniesz o 10cm. Ale jak go
uderzysz 1000 razy młotkiem 50gr z tą samą prędkością to mimo, że
sumaryczna energia była 10 razy większa to nic się nie stanie, bo żadne
z uderzeń w pojedynkę nie było w stanie pokonać tarcia statycznego.

Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla oczu?

Łoj Janusz, pofolguj

Na dzień dobry przeczytaj sobie normę IEC EN 60825-1. Tak dla informacji:
stalowe płyty na czołgi można również kroić światłem słonecznym.
Następne zadanie domowe: jakich laserów i jakiej mocy używa się do wypalania
tkanek, jakich do rozbijania kamieni w śliniankach i pęcherzu, jakich do
spawania siatkówki oka. Zobacz następnie jakiej mocy są lasery w skanerach,
ile czasu są w jednym miejscu czyli jaka jest gęstość mocy na siatkówce oka,
jak przyłożysz do skanera.

Jak zadanie odrobisz lub masz jakieś pytania, to się zgłoś. Kto pyta nie
błądzi.