Mrugajace "zrowki" LED

Tym razem 12V.

Podmienilem halogeny, niestety ledy mrugaja i nie jest to mruganie katem
oka, a normalne pulsowanie, co prawda nawet szybkie. To pewnie efekt
transformatora elektronicznego i zbyt malego obciazenia. Jest na to jakas
prosta rada?

Re: Mrugajace "zrowki" LED

Ja bym stawiał na nieodfiltrowane tętnienia. Rada jest prosta - po
prostowniku dać kondensator gładzący, problemem może być jego umieszczenie w
środku. Albo zasilić prądem o wyższej częstotliwości uważając na wielkość
płynącego prądu - wtedy efekt stroboskopowy nie będzie tak dokuczliwy, a
może nawet zupełnie niezauważalny?

Re: Mrugajace "zrowki" LED

Nie. Duch pisał o elektronicznym transformatorze. Te niestety reagują
niezbyt kooperatywnie, jak obciążenie jest zbyt niskie. Obciążenie minimalne
jest na ogół na obudowie.
W tym przypadku pomaga niestety albo dociążenie (co jest niezbyt mądre, jak
się chce oszczędzić), albo wymiana transformatora na normalny.

Re: Mrugajace "zrowki" LED

Czyli tak jak zem myslazem :-(
Anyway dzienks.

Re: Mrugajace "zrowki" LED

Ano tak, teraz załapałem, pardon...

Można dodać drugą/trzecią/kolejną "żarówkę"...?

Lub dać inną przetwornicę... kojarzę tę wadę, że przetwornice niedociążone
lubią być niestabilne. Zwłaszcza starsze konstrukcje.

Re: Mrugajace "zrowki" LED

Zdarza się.

Te przetwornice są zrobione pod koszty. Jak masz takową na 100W, to na ogół
pracuje ona stabilnie od 20-30W. Właściwie zawsze masz to opisane na
obudowie. Ja miałem tak, że jak mi szlag trafił żarówkę, to miałem
"dyskotekę" w pokoju. Trafa nie chciałem zmieniać, bo obudowa była fajnie
dopasowana do szyny. W końcu dodałem trzecią lampkę, przy dwóch zawsze
działało, było czas zmienić.

Re: Mrugajace "zrowki" LED
Hello Waldemar,

Ale to nie tak! Te zasilacze są robione w ten a nie inny sposób, bo
tak wymuszają to normy. Nie ma żadnego technicznego problemu wykonać
transformator sterujący zasilany napięciowo z dodatkowego uzwojenia na
transformatorze głównym. Jednak to normy energooszczędności oraz
porozumienia typu EnergyStar wymuszają, zeby nieobciązony zasilacz nie
pobierał energii. I tak oto króluje prosta konstrukcja, w której
warunkiem oscylacji jest obciążenie.

 RoMan
Re: Mrugajace "zrowki" LED
"transformator elektroniczny" nie nadaje się (w 99% przypadków i modeli)
do zasilania ledowych "ĹźarĂłwek" - jest zaprojektowany tylko do
obciążenia typu rezystancyjnego.
A równocześnie "żarówki" ledowe - nie są przewidziane do zasilania
wysoką częstotliwością, tylko 50Hz lub prąd stały. Zasilanie wysoką
częstotliwością z zasilacza typu "transformator elektroniczny" (które
nie mają na wyjściu filtrowania! wprost AC wysokiej częstotliwości) może
spowodować ich uszkodzenie (a dokładnie mostka gretza, który przeważnie
jest wolny i przy wysokiej częstotliwości grzeje się ponad miarę)

Albo zastosuj "prawdziwy transformator", albo "zasilacz do ledĂłw" - taki
który daje prawdziwe napięcie stałe, albo (jeśli moc tych ledów pozwala)
jakiś inny zasilacz dający 12V DC o odpowiednim prądzie (może od
jakiegoś sprzętu typu router, czy telefon został ci zasilacz np 12V 1A?)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Mrugajace "zrowki" LED

Inna opcja - jeśli na razie było tylko jakieś próbne oświetlenie i można
je wymienić (np. jest "paragon") oraz okablowanie na to pozwala - może
zainwestować w reflektorki na 230V? Lepsze mają bardzo dobrą
stabilizację w zakresie 100-250V.

Site Timeline