MPEG2 MPEG4

W dniu 2011-05-16 09:43, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

A po co ? To rzecz producenta czy chce mieć w swoim produkcie moduł wymienny czy nie. Jak urzędnicy wprowadzają odgórnie takie wymogi to kończy się jak z krzywizną bananów, albo z żarówkami

Reply to
gary

Dużo da się zrobić w softwarze. Większość telewizorów ma coś na burcie, na przykład Linuxa :-)

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

W tej chwili ciezko odroznic 'software' od 'dedykowanego procesora'... gdys owe sprzetowe dekodery maja ladowane firmware podczast startu systemu. Taki najbardziej popularny SoC STi7101 i cala rodzina 710x, siedzacy w wielu telewizorach i odbiornikach SAT wlasnie tak dziala. Oczywiscie wszystko dziala pod kontrola linuxa.

c.

Reply to
Cezar

mowa oczywiscie o firmware dekodera MPEG, ktore jest ladowane po starcie linuxa.

c.

Reply to
Cezar

| Pytanie retoryczne: | dlaczego nie istnieje dyrektywa UE | nakazujaca aby TV były potencjalnie multistandartowe? | np. tor obróbki cyfrowej na wymiennym klocku jak karta w PC

Odpowiedz tez jest retoryczna: bo nie ma to sensu.

Nie ma multistandartowosci, aktualne standardy dla Europy sa jednoznacznie okreslone przez dyrektywy organizacji [Digital Video Broadcasting Project (DVB)]

[DVB Fact Sheets] [Brief introductions to key DVB stand]
Dla DVB-T2 - [DVB Fact Sheet - May 2011]
Dla DVB-S2 - [DVB Fact Sheet - September 2010]
Na swiecie rozklad standardow telewizji naziemnej pokazuje mapa:
Zostal tez zdefiniowany bardzo ciekawy nowy standard DVB-C2:
DVB-T - [DVB Fact Sheet - May 2011]
prawdopodobnie umrze w ciagu 3-4 lat, Polsce udalo sie zalapac w ostatniej chwili. Zastapi ja standard DVB-T2.

Na cytowanej stronie:

mamy: [1 Million DVB-T2 Devices Sold (February 18th)] The sales of Freeview HD (DVB-T2) devices in the UK has passed the one million milestone and now stands at 1.2 million devices.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

Dzisiaj kazdy produkowany odbiornik TV lub STB satelitarno-kablowy ma procesor sygnalowy ze sprzetowym dekoderem H.264 (MPEG-4) - (HD MPEG-2/4), VC-1, DivX.

-=-=- Sygnal (TS - strumiem transportowy) do procesora sygnalowego wchodzi przez "TSmerger/router", ktory umozliwia dekrypcje

- transkodowanie, a wychodzi przez HDMI, DVI, YPbP, ...

Czesto mamy w procesorze mozliwosc kontaktu przez Ethernet, SATA, FireWire, USB 2.0, obsluge pilota, modemu [BCM7405], DVD-R/W, ... Proces BCM7405 moze obsluzyc jednoczesnie 3 wejscia TS.

-=-=- Sygnal jest dostarczany z procesora demodulujacego, jest to tez uklad specjalizowany zawierajacy, w przypadku odbiornika satelitarego: demodulatory QPSK, 8PSK, sterowanie LNB: obsluge sygnalu DiSEqC, sterowanie tonem 22 KHz; FEC - korekcje blefow, ...

-=-=-=-=-=-=-=-=- Czesto obie te funkcje realizuje jeden uklad scalony przykladowo Broadcom BCM7335, a w polaczeniu z BCM3445 (LNA/Splitter) pozwala na jednoczesne dolaczenie dwoch LNB.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

Nie bardzo widze miejsce w ktore mozna by bylo wprowadzic standard na jakis modul wymienny. I jaki?

-=-=-

Nic praktycznie i teoretycznie.

Linux sluzy tylko do sterowania modulami i obslugi funkcji dodatkowych odbiornikow.

-=-=-

Tylko i wylacznie sprzetowa czesc procesora sygnalu.

Modul Neotion FTA NP4 dokonuje transkodowania:

sygnal wchodzi i wychodzi przez "TSmerger/router", tak jak w przypadku innych CAM.

To jest drobiazg, w ciagu 3-5 lat trzeba bedzie wyrzucic odbiornik TV z DVB-T i kupic DVB-T2 (albo przystawke).

Mozliwe, ze dzisiejsze wsciekłe kryształy sie wyświecą do tego czasu.

Latwo odroznic. Zobacz do karty katalogowej "STI7101.pdf" [Low-cost HDTV set-top box decoder for H.264]

STi7101 ma zegar tylko 266 MHz. Linux sluzy do obslugi neonek i innych dupereli.

Wiesz, 266 MHz'ami to niewiele mozna, a napewno nie zdekodowac i przetwarzac HD TV - MPEG-4.

-=-=-=-

Cyt.: STI7101.pdf

The STi7101 is a new generation, high-definition set-top box / DVD decoder chip, that provides very high performance for low-cost HD systems. The STi7101 includes both MPEG2 and H.264 video decoders.

-=-=-=-

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

Sadze, ze producenci odbiornikow TV przewidza mozliwosc wymiany glowicy (tzw. tunera) na glowicę (DVB-T2 + DVB-C

  • DVB-C2), ew. IP TV, oraz wlasciwe jej sterowanie. Tak, jak to jest w niektorych STB telewizji SAT.

Ciekawe, ze standard DVB-C2 jest radykalnie rozny od DVB-C, i jest zblizony do DVB-T, ktory jest odporny na odbicia, opoznienia, zaklocenia impulsowe.

DVB-C2 umozliwia 30% zwiekszenie wykorzystania przydzielonego pasma, w porownaniu z DVB-C: [DVB Fact Sheet - September 2010]

Natomiast, standard DVB-C jest zblizony do standardu DVB-S.

Kiedys, na grupie pl.rec.telewizja, kolega adresss zadal istotne pytanie, czym sie rozni DVB-T od DVB-S i z czego ta roznica wynika.

Wiec przypominam, kanal satelitarny jest typowym kanalem Gaussa - bez odbic i opoznien, w odroznieniu od kanalu Riceana - bezposredni odbior z dodatkowymi odbiciami, czy kanalu Rayleigha - odbior tylko z wielodrogowych odbic.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak
Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Witaj.

blur:

Strumien zwykle jest jeden - strumien transportowy - TS, opisany przez norme ISO/IEC 13818-1: [Information technology. Generic coding of moving] [pictures and associated audio information: Systems.]

A glowica to: LNA (wzmacniacz maloszumowy) + kostka pelnego demodulatora.

-=-=-

Do glowicy wchodzi sygnal z anteny (DVB-S2, DVB-T2, DVB-C2), a na wyjsciu glowicy otrzymujemy - TS (np. uklad BCM4506). I jest to sygnal z jednego transpondera, multipleksu.

TS jest podawany na procesor sygnalowy, np. Broadcom BCM7405, ktory moze obsluzyc jednoczesnie trzy TS.

Wyjscie sygnalu z BCM7405 to: HDMI, USB 2.0, SATA, ...

Praktycznie idee wymiennej glowicy realizuja niektore odbiorniki Linuksowe, np. DreamBox'y. Dokladasz lub wymieniasz wtedy glowice (tuner):

Pzdr.J.P. _____________________________ Dodatek:

[DVB-T]
DVB (Digital Video Broadcasting) jest standardem transmisyjnym telewizji cyfrowej przekazywanej z nadajników naziemnych, satelity i stacji czołowych telewizji kablowych.

Podstawą tego systemu jest strumień transportowy (TS) zdefiniowany i opisany w normie międzynarodowej ISO/IEC 13818-1. TS składa się ze skompresowanych składowych wizji, fonii i danych oraz tablic (PSI) umożliwiających urządzeniu odbiorczemu odbiór wybranego programu telewizyjnego lub radiowego oraz danych.

Standard DVB definiuje dodatkowe tablice (SI) umieszczone w strumieniu oraz parametry transmisji w zależności od typu kanału transmisyjnego. System ten został opracowany dla sygnałów poddanych kompresji MPEG-2 ale jest na tyle otwarty, że nowe efektywniejsze algorytmy kompresji typu MPEG-4 part10 (H.264) mogą również być stosowane do przetwarzania obrazu i dźwięku.

Reply to
Jerzy Pastusiak

<ciach>

Przez parcie na kase producenci tego gestu nie uczynia?

Niedawno mialem przyjemnosc rozmawiac z pewnym panem znanym rowniez jako Jacek Torun. Pytalem o mozliwosc wspólpracy z tv-dongle starego dekodera n przeprogramowanego pod enigme. Chodzi o sprzet od telewizji n. Pan Jacek stwierdzil, ze do sticka nie ma sterownikow. Prawde mówiac niewiarygodnie to zabrzmialo.

Producenci i uzytkownicy sprzetu to jednak dwie strony barykady i raczej na mile gesty tych pierwszych jak i lojalnosc oraz sentyment tych drugich nie ma co liczyc.

Brooks

Reply to
Brooks

W dniu 2011-05-31 06:06 Brooks napisał(a):

[...]

BTW: Gdzie można poczytać o takim przeprogramowaniu? Nie wiedziałem, że starego nboxa jeszcze można do czegoś innego używać. :-o

Reply to
Adam Dybkowski

Witaj.

Brooks:

Prawda. Raczej jest tendencja blokowania mozliwosci uzywania segmentow uniwersalnych - niefirmowych.

Chyba przykladem ekstremalnym jest tutaj Dream Multimedia. Destrukcyjne dzialania firmy pamietam od czasow Magic CAM'a. Potem niszczyli co popadlo, a ostatnio nawet przejeli Enigme.

To, ze uszkodzili celowo swoim oprogramowaniem, nie tylko CAM'y konkurencyjne, a przez pomylke wlasne - coz kazdemu moze sie zdarzyc. Ale niestety nie mieli sensownego pomyslu jak to naprawic, wiec chyba nie bardzo wiedzieli jak ten CAM dzialal.

(Dopiero Wlosi zrobilie sensowny programator, a nie naprawa metoda DM - mloteczek, dlutko, lutownica, programator.)

Ale w zakresie wlasnych produktow mozliwosc skladania z klockow, szczegolnie w drogich modelach (DM 8K), jest ogromna. No i wiadomo, wsparcie wielkiej rzeszy entuzjastow.

A to rozbudziles moja ciekawosc :-) Nie sadzilem, ze prace az tak daleko zaszly. Przegladalem Forum, jest 60 stron i juz E2 - ogromna praca.

Jezeli uzywasz Enigmy na tym dekoderze, prosze opisz aktualna sytuacje w kilku slowach.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

Jeśli chodzi o przetwarzanie strumienia MPEG to nowe odbiorniki są z założenia multistandardowe. Procesory zdolne do dekodowania MPEG4 HD poradzą sobie bez problemu z MPEG4 SD i MPEG2.

Co innego z głowicami. Istnieją głowice obsługujące jednocześnie DVB-T i DVB-C, ale nie ma miksów z DVB-S. Głowice DVB-S2 czytają DVB-S a DVB-T2 czytają standardowe DVB-T, ale nie na odwrót.

Jeśli zatem domagać się multistandardowości to ma ona sens jedynie w przypadku wymiennych modułów głowic lub możliwości instalacji więcej niż jednej głowicy.

Reply to
Jan Kowalski