MPEG2 MPEG4

Pytanie retoryczne:
dlaczego nie istnieje dyrektywa UE
nakazujaca aby TV były potencjalnie multistandartowe?
np. tor obróbki cyfrowej na wymiennym klocku jak karta w PC

--
Włodek

Re: MPEG2 MPEG4
A po co ?
To rzecz producenta czy chce mieć w swoim produkcie moduł wymienny czy nie.
Jak urzędnicy wprowadzają odgórnie takie wymogi to kończy się jak z
krzywizną bananów, albo z żarówkami

Re: MPEG2 MPEG4
Można włożyć moduł mpeg4 jeżeli TV ma CI

Przykładowy
http://allegro.pl/modul-tv-mpeg4-neotion-cyfrowa-telewizja-naziemna-i1611902225.html

K.

Re: MPEG2 MPEG4
http://allegro.pl/modul-tv-mpeg4-neotion-cyfrowa-telewizja-naziemna-i1611902225.html

Nie z każdym działa :-)

Re: MPEG2 MPEG4

To sie wszystko rozwija w tempie zaskakujacym nie tylko urzednikow
:-)

Jeszcze wczoraj mieli stara dobra telewizje analogowa w kilku
standardach, a dzis maja juz wdrozony mpeg2 i co - co chwila jakies
zmiany ?
Owszem, mozna by to wszystko zrobic na fpga, ale byloby znacznie
drozsze .. a i tak by sie szybko okazalo ze nie dorasta :-)

J.

Re: MPEG2 MPEG4

Dużo da się zrobić w softwarze. Większość telewizorów ma coś na burcie, na
przykład Linuxa :-)

Re: MPEG2 MPEG4

U mnie w Panasonicu jest Linux na licencji GNU, podana jest stronka skąd
można ściągnąć kody źródłowe. :-)
Ale ciekawe czy za obróbkę MPEG2/4 odpowiada software czy dedykowany
procesor.

Re: MPEG2 MPEG4

W tej chwili ciezko odroznic 'software' od 'dedykowanego procesora'...
gdys owe sprzetowe dekodery maja ladowane firmware podczast startu
systemu. Taki najbardziej popularny SoC STi7101 i cala rodzina 710x,
siedzacy w wielu telewizorach i odbiornikach SAT wlasnie tak dziala.
Oczywiscie wszystko dziala pod kontrola linuxa.

c.

Re: MPEG2 MPEG4

mowa oczywiscie o firmware dekodera MPEG, ktore jest ladowane po starcie
linuxa.

c.

Re: MPEG2 MPEG4

Póki co znakomita większość chipów do dekodowania MPEG ma osobny procesor
"aplikacyjny" zasuwający pod Linuxem odpowiedzialny za dialog z użytkownikiem
i dedykowany podsystem dekodowania video oparty na DSP lub DSP ze wspomaganiem
sprzętowym. Ten moduł faktycznie wymaga ładowania mikrokodu. Niemniej jednak
procesor "aplikacyjny" choć ma kontakt z modułem dekodującym praktycznie nie
bierze udziału w samym dekodowaniu.

Re: MPEG2 MPEG4 - Standardy

| Pytanie retoryczne:
| dlaczego nie istnieje dyrektywa UE
| nakazujaca aby TV były potencjalnie multistandartowe?
| np. tor obróbki cyfrowej na wymiennym klocku jak karta w PC

Odpowiedz tez jest retoryczna:
bo nie ma to sensu.

Nie ma  multistandartowosci, aktualne standardy dla
Europy sa jednoznacznie okreslone przez dyrektywy organizacji
[Digital Video Broadcasting Project (DVB)]
http://www.dvb.org /

[DVB Fact Sheets]
[Brief introductions to key DVB stand]
http://www.dvb.org/technology/fact_sheets/index.xml

Dla DVB-T2 - [DVB Fact Sheet - May 2011]
http://www.dvb.org/technology/fact_sheets/DVB-T2_Factsheet.pdf

Dla DVB-S2 - [DVB Fact Sheet - September 2010]
http://www.dvb.org/technology/fact_sheets/DVB-S2_Factsheet.pdf

Na swiecie rozklad standardow telewizji naziemnej pokazuje mapa:
http://www.dvb.org/about_dvb/dvb_worldwide/DTT-world-map.pdf

Zostal tez zdefiniowany bardzo ciekawy nowy standard DVB-C2:
http://www.dvb.org/technology/fact_sheets/DVB-C2_Factsheet.pdf

DVB-T - [DVB Fact Sheet - May 2011]
http://www.dvb.org/technology/fact_sheets/DVB-T_Factsheet.pdf

prawdopodobnie umrze w ciagu 3-4 lat, Polsce udalo sie zalapac
w ostatniej chwili. Zastapi ja standard DVB-T2.

Na cytowanej stronie:
http://www.dvb.org/technology/fact_sheets /

mamy:
[1 Million DVB-T2 Devices Sold (February 18th)]
The sales of Freeview HD (DVB-T2) devices in the UK has passed
the one million milestone and now stands at 1.2 million devices.

Pzdr.J.P.

Re: MPEG2 MPEG4 - (2) techniki

Dzisiaj kazdy produkowany odbiornik TV lub STB satelitarno-kablowy
ma procesor sygnalowy ze sprzetowym dekoderem H.264 (MPEG-4) -
(HD MPEG-2/4), VC-1, DivX.

-=-=-
Sygnal (TS - strumiem transportowy) do procesora sygnalowego
wchodzi przez "TSmerger/router", ktory umozliwia dekrypcje
- transkodowanie, a wychodzi przez HDMI, DVI, YPbP, ...

Czesto mamy w procesorze mozliwosc kontaktu przez Ethernet,
SATA, FireWire, USB 2.0, obsluge pilota, modemu [BCM7405],
DVD-R/W, ...
Proces BCM7405 moze obsluzyc jednoczesnie 3 wejscia TS.

-=-=-
Sygnal jest dostarczany z procesora demodulujacego, jest
to tez uklad specjalizowany zawierajacy, w przypadku
odbiornika satelitarego:
demodulatory QPSK, 8PSK, sterowanie LNB: obsluge sygnalu DiSEqC,
sterowanie tonem 22 KHz; FEC - korekcje blefow, ...

-=-=-=-=-=-=-=-=-
Czesto obie te funkcje realizuje jeden uklad scalony
przykladowo Broadcom BCM7335, a w polaczeniu z BCM3445
(LNA/Splitter) pozwala na jednoczesne dolaczenie dwoch LNB.

Pzdr.J.P.

Re: MPEG2 MPEG4 - (3) odpowiedzi
Nie bardzo widze miejsce w ktore mozna by bylo wprowadzic
standard na jakis modul wymienny. I jaki?
-=-=-

Nic praktycznie i teoretycznie.

Linux sluzy tylko do sterowania modulami i obslugi
funkcji dodatkowych odbiornikow.
-=-=-

Tylko i wylacznie sprzetowa czesc procesora sygnalu.

Modul Neotion FTA NP4 dokonuje transkodowania:
http://www.hollex.pl/moduly-ci-cams/1583-modul-neotion-fta-np4-mpeg-4

sygnal wchodzi i wychodzi przez "TSmerger/router", tak jak
w przypadku innych CAM.

To jest drobiazg, w ciagu 3-5 lat trzeba bedzie wyrzucic
odbiornik TV z DVB-T i kupic DVB-T2 (albo przystawke).

Mozliwe, ze dzisiejsze wsciekłe kryształy sie wyświecą do
tego czasu.

Latwo odroznic.
Zobacz do karty katalogowej "STI7101.pdf"
[Low-cost HDTV set-top box decoder for H.264]
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/14942.pdf

STi7101 ma zegar tylko 266 MHz. Linux sluzy do obslugi neonek
i innych dupereli.

Wiesz, 266 MHz'ami to niewiele mozna, a napewno nie zdekodowac
i przetwarzac HD TV - MPEG-4.
-=-=-=-

Cyt.: STI7101.pdf

The STi7101 is a new generation, high-definition
set-top box / DVD decoder chip, that provides
very high performance for low-cost HD systems.
The STi7101 includes both MPEG2 and H.264
video decoders.
-=-=-=-

Pzdr.J.P.

Re: MPEG2 MPEG4 - (4) podsumowanie
Sadze, ze producenci odbiornikow TV przewidza mozliwosc
wymiany glowicy (tzw. tunera) na glowicę (DVB-T2 + DVB-C
+ DVB-C2), ew. IP TV, oraz wlasciwe jej sterowanie.
Tak, jak to jest w niektorych STB telewizji SAT.

Ciekawe, ze standard DVB-C2 jest radykalnie rozny od DVB-C,
i jest zblizony do DVB-T, ktory jest odporny na odbicia,
opoznienia, zaklocenia impulsowe.

DVB-C2 umozliwia 30% zwiekszenie wykorzystania przydzielonego
pasma, w porownaniu z DVB-C:
[DVB Fact Sheet - September 2010]
http://www.dvb.org/technology/fact_sheets/DVB-C2_Factsheet.pdf

Natomiast, standard DVB-C jest zblizony do standardu DVB-S.

Kiedys, na grupie pl.rec.telewizja, kolega adresss
zadal istotne pytanie, czym sie rozni DVB-T od DVB-S
i z czego ta roznica wynika.

Wiec przypominam, kanal satelitarny jest typowym
kanalem Gaussa - bez odbic i opoznien, w odroznieniu od
kanalu Riceana - bezposredni odbior z dodatkowymi odbiciami, czy
kanalu Rayleigha - odbior tylko z wielodrogowych odbic.

Pzdr.J.P.

Re: MPEG2 MPEG4 - (4) podsumowanie
Inicjując wątek miałem na mysli stare (z poczatku lat 90) pomysły Nokii -
uniwersalne chassis odbiornika TV

(ciach - rózne wazne rzeczy)

Dzieki za obszerne info, przyda się zapewne i innym.

--
Włodek

Re: MPEG2 MPEG4 - (4) podsumowanie

Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:4ddf52da$0$2456$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Ale głowica to nie wszystko jak masz różne strumienie.

Re: MPEG2 MPEG4 - (4) podsumowanie
Witaj.

blur:

Strumien zwykle jest jeden - strumien transportowy - TS,
opisany przez norme ISO/IEC 13818-1:
[Information technology. Generic coding of moving]
[pictures and associated audio information: Systems.]
http://mumudvb.braice.net/mumudrupal/sites/default/files/iso13818-1.pdf

A glowica to: LNA (wzmacniacz maloszumowy) + kostka pelnego demodulatora.
-=-=-

Do glowicy wchodzi sygnal z anteny (DVB-S2, DVB-T2, DVB-C2),
a na wyjsciu glowicy otrzymujemy - TS (np. uklad BCM4506).
I jest to sygnal z jednego transpondera, multipleksu.

TS jest podawany na procesor sygnalowy, np. Broadcom BCM7405, ktory
moze obsluzyc jednoczesnie trzy TS.

Wyjscie sygnalu z BCM7405 to: HDMI, USB 2.0, SATA, ...
http://www.datasheetpro.com/662185_download_7405-PB01-R_datasheet.html
-=-=-

Praktycznie idee wymiennej glowicy realizuja niektore odbiorniki
Linuksowe, np. DreamBox'y.
Dokladasz lub wymieniasz wtedy glowice (tuner):
http://www.satwell.com/lista.php?id11%5&l=1&w=2

Pzdr.J.P.
_____________________________
Dodatek:

[DVB-T]
http://www.telcom.pl/dvb_t.php

DVB (Digital Video Broadcasting) jest standardem transmisyjnym telewizji
cyfrowej przekazywanej z nadajników naziemnych, satelity i stacji czołowych
telewizji kablowych.

Podstawą tego systemu jest strumień transportowy (TS) zdefiniowany i opisany
w normie międzynarodowej ISO/IEC 13818-1.
TS składa się ze skompresowanych składowych wizji, fonii i danych oraz
tablic (PSI) umożliwiających urządzeniu odbiorczemu odbiór wybranego
programu telewizyjnego lub radiowego oraz danych.

Standard DVB definiuje dodatkowe tablice (SI) umieszczone w strumieniu oraz
parametry transmisji w zależności od typu kanału transmisyjnego.
System ten został opracowany dla sygnałów poddanych kompresji MPEG-2 ale
jest na tyle otwarty, że nowe efektywniejsze algorytmy kompresji typu
MPEG-4 part10 (H.264) mogą również być stosowane do przetwarzania obrazu i
dźwięku.

Re: MPEG2 MPEG4 - (4) podsumowanie

<ciach>

Przez parcie na kase producenci tego gestu nie uczynia?

Niedawno mialem przyjemnosc rozmawiac z pewnym panem znanym rowniez
jako Jacek Torun.
Pytalem o mozliwosc wspF3%lpracy z tv-dongle starego dekodera n
przeprogramowanego pod enigme.
Chodzi o sprzet od telewizji n. Pan Jacek stwierdzil, ze do sticka nie
ma sterownikow.
Prawde mF3%wiac niewiarygodnie to zabrzmialo.

Producenci i uzytkownicy sprzetu to jednak dwie strony barykady i
raczej na mile gesty tych pierwszych
jak i lojalnosc oraz sentyment tych drugich nie ma co liczyc.

Brooks

Re: MPEG2 MPEG4 - (4) podsumowanie

BTW: Gdzie można poczytać o takim przeprogramowaniu?
Nie wiedziałem, że starego nboxa jeszcze można do czegoś innego używać. :-o

Re: MPEG2 MPEG4 - (4) podsumowanie
Witaj.

Brooks:

Prawda. Raczej jest tendencja blokowania mozliwosci uzywania
segmentow uniwersalnych - niefirmowych.

Chyba przykladem ekstremalnym jest tutaj Dream Multimedia.
Destrukcyjne dzialania firmy pamietam od czasow Magic CAM'a.
Potem niszczyli co popadlo, a ostatnio nawet przejeli Enigme.

To, ze uszkodzili celowo swoim oprogramowaniem, nie tylko
CAM'y konkurencyjne, a przez pomylke wlasne - coz kazdemu
moze sie zdarzyc.
Ale niestety nie mieli sensownego pomyslu jak to naprawic,
wiec chyba nie bardzo wiedzieli jak ten CAM dzialal.

(Dopiero Wlosi zrobilie sensowny programator, a nie naprawa
metoda DM - mloteczek, dlutko, lutownica, programator.)

Ale w zakresie wlasnych produktow mozliwosc skladania
z klockow, szczegolnie w drogich modelach (DM 8K), jest
ogromna. No i wiadomo, wsparcie wielkiej rzeszy entuzjastow.

A to rozbudziles moja ciekawosc :-)
Nie sadzilem, ze prace az tak daleko zaszly.
Przegladalem Forum, jest 60 stron i juz E2 - ogromna praca.

Jezeli uzywasz Enigmy na tym dekoderze, prosze opisz
aktualna sytuacje w kilku slowach.

Pzdr.J.P.

Site Timeline