mostek gretza - Page 2

Re: mostek gretza

żarówkę samochodową albo halogen 12V 50W sobię włącz w szereg. Jak
zrobisz zwarcie to najwyżej się zapali lub przepali w końcu.

Jeśli nie będziesz pobierał dużo prądu to będzie się tylko żarzyć.
Po za tym za 9zł można kupić mostek 50A. Nawet niech wytrzyma on te 10A
to i tak go od razu nie spalisz ;)

--
Piter

Re: mostek gretza
Dnia Mon, 2 Apr 2012 14:20:43 +0000 (UTC), snipped-for-privacy@gazeta.pl

Żle kombinujesz. Żadnych rezystorów nie dajesz (co najwyżej stosujesz
bezpiecznik dowolnego rodzaju na 5A). Po prostu podłączasz twój odbiornik i
go używasz. Odbiornik sam sobie pobierze prąd jakiego będzie potrzebował,
ty w to nie ingerujesz. A jesli by chciał pobrać większy niż 5A to zadziała
bezpiecznik.
Twoje wątpliwości zdradzają brak wykształcenia (to nie przytyk :) w tej
materii. Zalecałbym podręcznik z zadaniami dot. prostych obwodów, jak sobie
policzysz trochę to na pewno ci się rozjaśni.
--
Jacek

Re: mostek gretza

Czy to pytanie teoretyczne, czy to ma zasilić jakieś urządzenie?
24V i 5A to przeważnie prąd maksymalny ciąły. Jaka moc transformatora?

Czasem zależy to od tego, czy do mostka przykręcimy radiator czy nie.
W sumie za mostkiem dostajemy jednokierunkowe napięcie zmienne :)
o kształcie połówek sinusoidy o napięciu szczytowym takim jak trafo daje
pomniejszone
o sadki napięcia na 2 diodach, jakieś 1,2V mniej. Ale to szczytowo.
Bo jak za mostkiem damy kondensator, to już mamy napięcie bardziej odobne do
stałego,
o napięciu szczytowym, czyli 1,4 skutecznego. A prąd zależy wyłącznie od
tego
ile podłączone obciążenie sobie zażyczy, nawet do wartości prądu zwarcia
transformatora -
nawet może być 50 i więcej Amperów, dopóki coś się nie przepali.

Dlatego zasilacz należy zabezpieczyć bezpiecznikiem. Przeważnie są dwa, po
pierwotnej stronie trafo i za mostkiem.

Reasumując - bardzo wiele zależy od tego co jest ZA MOSTKIEM.

Feromon

PS. Mostek nie wyposażony w kondensatory równoległe do diod
bardzo sieje po częstotliwościach radiowych. Warto sięgnąć po gotowy schemat
których pełno w internecie...

Re: mostek gretza
Jak temat o mostku to zapytam... do czego służą kondensatory równoległe do
diod?

Robert

Re: mostek gretza

Na pewno chodzi o zakłócenia w.cz, ale czy o przychodzące, czy wychodzące z
urządzenia, czy o wysokie harmoniczne impulsów płynących przez mostek, czy o
wszystkie razem to nie jestem pewien.
Nie wiem też dlaczego te kondensatory zazwyczaj występują na przeciwległych
diodach mostka.
Ja bym dał od każdej linii ~ do GND za mostkiem, ale nigdy nie projektowałem
na poważnie niczego zasilanego AC, wtedy może bym doczytał i wiedział.
P.G.

Re: mostek gretza

na diodach mostka następuje detekcja sygnałów radiowych np. I program PR i
słychać to ponoć w głośnikach...

Re: mostek gretza

Dawaj dalej, coraz śmieszniej się robi.

Re: mostek gretza

ja nie wiem, zasłyszałem, a Ty wiesz, czy udajesz Romana?

Re: mostek gretza
przy okazji, ten wykładowca który to powiedział dał na pewnym egzaminie
pytanie: narysować sygnał na wyjściu detektora diodowego sygnału radiowego
zmodulowanego AM, wszyscy dostali pały, tylko jedna osoba piątkę... nie
poznałem rozwiązania, może Jaśnie Królewicz objaśni?

Re: mostek gretza

Znam takiego jednego który robi wzmacniacze krótkofalarskie takie po minimum
5kW. Twierdzi że podczas testów najmocniejszych wzmacniaczy w sąsiednim
pokoju gada żelazko. Ponoć czytelnego głosu nie ma ale w takt mowy takie
szemrania spirali grzejnej ma się dawać słyszeć wyraźnie. Gdyby to była
modulacja AM a nie SSB to prawdopodobnie mowa byłaby czytelna. Z ciekawości
kiedyś wybiorę się do niego na sprawdzenie tego mitu. Równie dobrze żelazko
może gadać nie na wskutek wcz,  w co właśnie akurat powątpiewam ale chyba
jest możliwe że ze względu n amodulowane spadki napięcia podczas
wysterowywania wzmiacniacza sygnałem mowy spirala zachowuje się jak zwykła
cewka głośnika.

Marek

Re: mostek gretza
Użytkownik "4CX250"  napisał w wiadomoœci grup

U mamy szumi prodiz. Jest wylaczony wylacznikiem, ale widac te 320V
50Hz jest w stanie rozruszac spirale, bo wyjecie wtyczki z gniazdka
uspokaja go.
Niestety - bolce zerujace uniemozliwiaja obrocenie wtyczki :-)
Spirala widac ma wiele rezonansow, bo 50 czy 100Hz to nie przypomina.

Z ciekawostek - to u kolegi kiedys gadalo radio, nawet zrozumiale. O
tyle ciekawe ze gadalo bez podlaczonych kolumn glosnikowych.
Gadalo nastrojonym programem, wzmacniacz wyjsciowy na jakis polskich
scalakach - 1481 czy 1440, i nie wiem co gadalo - trafo sieciowe chyba
nie.
Elektrolity wyjsciowe ?

J.

Re: mostek gretza

Prędziej trafo.

Marek

Re: mostek gretza

Trafo sieciowe nie ma prawa. bo przez nie płynie tylko 50 i 100 herców.
Kondensator elektrolityczny w zasilaczu nie puści wyższych częstotliwości
wstecz do trafa, szczególnie, że bez obciążenia prąd pobierany przez
wzmacniacze wyjściowe jest mały.
Grać mogą tranzystory końcowe, przewody na wyjściu mogą pracować jako
elektrostatyczne głośniki.
Przy pomiarach wzmacniaczy sporej mocy przy wysokich częstotliwościach grywały
mi zewnętrzne rezystory obciążenia (nic dziwnego, cewka drutu oporowego na
ceramice)a bez obciążenia słychać było tranzystory mocy.

Re: mostek gretza
A i jeszcze jedno. W mojej okolicy w którymœ domu który jest zapewne z tego
samego trafa zasilany co mój, jest chyba jakiœ warsztat w którym jest jakaœ
maszycna do cięcia albo szlifowania.  Ta maszyna musi być naprawdę spora
gdyż jš słyszę w... garnkach na kuchni indukcyjnej. Tak to nie żart. Garnek
położony na indukcji oddaje idealnie wszystkie dŸwięki z sieci. A więc w
chwili kiedy następuje rozruch tej maszyny słychać wyraŸnie dzwięk jako
narastajšca częstotliwoœć buuuum, a następnie jak się już rozpędzi do co
kilka sekund słychać jak te obroty lekko spadajš dzwiękiem bzuuum cyklicznie
jak by ktoœ coœ w cišł na kawałki.  Kto cišł coœ na kawałki flexem to wie o
co chodzi.

Marek

Re: mostek gretza

Może jeszcze z sensem gadało? To by dopiero było!

Pamiętam, że mój radmor też gadał. Tam wzmacniacz cały na elementach
dyskretnych, które jednak też języka za zębami trzymac nie chciały.

Bez głośników? Przecież one wtedy wiszą w powietrzu, bez podłączenia.
Też się w tamtym czasie nad tym zastanawiałem.

Re: mostek gretza

IMO możliwe. Pamietam jak daaawno temu jak robiliśmy na zawody QRP dopałę
na 813 to jak kluczowaliśmy CQ to żarówki w całej chacie w takt migały choć
wcale nie były włączone :)
--
Jacek

Re: mostek gretza

Ktoś mi opowiadał,że jak pluł w sito, to w sąsiednim domu świetlówki migały.
Innym razem ktoś mi mówił, że był sobie kiedyś pewien uparty CB-ista. Nie
pomogło po dobroci, to antena kierunkowa, 3kW srruuu, podobno CB-er już się
nie odezwał...
Jakiś czas temu robiłem komuś komputer, jtóry dziwnie hałasował, bo ani to
wiatrak, ani HDD. W końcu doszedłem do tego, że chyba ceweczki na liniach
prądowych przy procku, po ich chrzęszczeniu, podobnym akustycznie do wysoko
chrzęszczącego podczas normalnej pracy pozycjonera dysku, wiedziałem, jak
jest system obciążony, bez konieczności spoglądania nba wskaźniki :)
Zdaje mi się, ze czasem mogą dźwięczeć badziewne kondensatory, stopnie
wzmacniaczy są czasem blokowane układem dwójnika RC boc znikującego wyjście.
A dawnych numerów Młodego Technika, w dziale "Sędziwy Technik", była
wzmianka pt. "Śpiewający kondensator", gdzie opis pasował nieco do
poruszonej tu sytuacji. Składało się to-to chyba z okładzin metalowych
przekładanych cienkim izolatorem. Nie pamiętam, czy podali, jak to było
zasilane.

Re: mostek gretza

Są głośniki elektrostatyczne. Zasilane wysokim napięciem (rzędu 1kV), nawet
niezłe. Praktycznie tak jak mikrofon pojemnościowy, tylko na odwrót.
A mi kiedyś grał kondensator w lampkach dyskotekowych. W którymś filtrze
(wszystko pasywne RC, tylko tyrystory na wyjściu, zasilane z wyjścia
głośnikowego) był kondensator styroflex, niepewnej jakości. Ale na balandze
nie przeszkadzało :-)

Re: mostek gretza

Może magnetostrykcja rdzeni. Tak samo wydawało mi się, że piszczały i
grały muzyczkę rdzenie w filtrach gdy się rozstroiło radio.

Re: mostek gretza

No, takie jeszcze mi się nie trafiło, choć potrafiłem się ostro bawić.
A magnetostrykcja? Heh, OTVC Rubin, ślicznie piskał, z sąsiedniego pokoju
slyszałem gdy się synchro rozjechało :) Ale dobrze uregulowany miał super
kolory. A to rzadkość w Rubinach.
Jeszcze jak czasem zwieram zasilacz (ZST1, taki ciężkawy), ma
zapezpieczenie, ale słychać, jak trafo się wnerwia :)
Nie pamiętam jak w starych lampowych radiach ze wzmacniaczami w klasie A,
nie zwróciłem uwagi, czy trafo glośnikowe brzęczy wtedy...