mostek gretza

Witam !

Mam oto takie pytanie :

Jeśli na mostkach gretza mam napisane ,że max. napięcie to np 24 V a natężenie
to 5 A -to czy muszę dać jakiś rezystor przed transformatorem ,żeby  DAWAŁ
prąd o natężeniu 5A czy mostek DAJE prąd 5A i żadnego rezystora nie muszę dawać ?

Pozdrawim

Re: mostek gretza

dawać ?

Musisz sie upewnic ze z transformatora nie pojdzie wecej niz 24V a  Twoj
uklad za mostkiem nie pobierze wiecej niz 5A (np za pomoca bezpiecznika)

c.

Re: mostek gretza
Ja takowy zasilacza chciałbym zrobić do testów i o ile się nie mylę to przez
transformator bez rezystora przepłynie prąd o nateężeniu takim jaki ten
transformator 'wyciśnie'.WIęc czy muszę zrobić tak :

Transformator -> rezystor ( redukujący natężenie np do 5 A ) -> mostek
pracujący na 5 A -> i tu wychodzą kabelki od + i -

P.S. Czy potem będę mógł dać jakiś rezystor który zredukuje mi pojnownie
napięcie np. do 2 A ?

Re: mostek gretza

Nie napiecie, a prad, i wcale nie chcesz dawac takiego rezystora.

Bo owszem,  przy 24V mozesz dac rezystor 5 ohm, ktory nawet przy
zwarciu wyjscia ograniczy prad do ~5A (tylko musi miec moc 120W),
tylko ze np przy pradzie 3A na tym rezystorze bedziesz mial spadek 15V
(i 45W), wiec na wyjsciu bedzie tylko 9V.
A ty pewnie bys chcial 24V.

Normalnie to sie robi zasilacz stabilizowany z ogranicznikiem pradu.

No chyba ze naprawde do testow i wolisz miec 9V szybko i tanio  niz
spalic cos przypadkowo.

J.

Re: mostek gretza
O kurde...o wiele bardziej skomplikowana sprawa niż
myślałem...Interesujęsięelektroniką ( a reczej zaczynam od podstaw ) i
myślałem ,że zasilacz to nie będzie aż tak duży probem a jednakk..

Tak wiec daje sobie spokój z tym i zajmę się czymś łatwiejszym.

Re: mostek gretza

zrób sobie na początek taki zasilacz +12V
niczego nie spalisz bo ma on ogranicznik prądu do 1.5A
LM7812 przykręć do aluminiowej blaszki żeby się nagrzał
za bardzo.

http://www.porcupine73.com/pics/misc1/LM7812.gif
http://www.phoenixcomputerlabs.com/All-About-Mixers/images/LM7812-1Amp-12v-Power-Supply.gif

--
Piter

Re: mostek gretza
Wiem ,że mogę użyć gotowego schematu ale jesli w przyszłości będę chciał
zrobićjakąś ładowarke czy inne cudo na np 150 mA albo 3 A to co ? mam szukać
po necie schematów.Jak raz załapie o co chodzi z tymi amperami napisanymi na
mostku to już na przyszłość będę umieł to robića tak to tylko nic nie mówiące
mi gotowe schematy.Ja tam wolę znać jak coś działa i dlaczgo tak działa-
dlatego mam teraz problem :D

PS
Transformator ma natężenie wyjściowe czy daje tylko napięcie ( tak jak z
baterii ? )

Re: PS

Co to znaczy dać tylko napięcie? Bateria nie da prądu? To chyba jest
mało użyteczna :)
A tak naprawdę to baterię  możesz uznać za pewne idealne źródło
napięciowe które wewnątrz jest połączone szeregowo z tzw rezystancją
wewnętrzną, która da o sobie znać gdy zewrzesz końcówki tej baterii.
Popłynie prąd równy U/Rs na przykład 30 A. Ale popłynie krótko bo
bateria się rozgrzeje i eksploduje albo przynajmniej uszkodzi
wewnętrznie. Ale nikt cię nie zmusza do zwierania tej baterii tylko
podłączasz do niej odbiornik taki żeby nie przekroczyć dopuszczalnego
prądu np 1 A.
Transformator (oczywiście zasilony z napięcia przemiennego) też w sumie
jest źródłem napięciowym (tylko napięcia przemiennego) z wewnętrzną
rezystancją. Rezystancja zależy od rezystancji od rezystancji uzwojenia
wtórnego (i w pośredni sposób od rezystancji uzwojenia pierwotnego i
rezystancji linii zasilającej). Od tej rezystancji zależy prąd zwarciowy
czyli możliwy do uzyskania przy zwarciu wyjścia tego trafa. Ale nikt cię
nie zmusza do zwierania trafa ani zwierania wyjścia mostka zasilonego z
tego trafa.
Jeśli mostek jest na 5 A to znaczy, że możesz podłączyć odbiornik który
ma rezystancję 24/5 = 4,8 Ohma, lub inaczej, możesz podłączyć odbiornik
który przy zasilaniu 24 V pobiera 120 W.
Jeśli podłączysz odbiornik o rezystancji 10 Ohm (moc odbiornika 48 W
przy zasilaniu 24V) to popłynie 2,4 A.
Jeśli podłączysz odbiornik o rezystancji 2,4 Ohma to popłynie 10 Ohm i
spali się mostek. Taki prąd popłynie gdy podłączysz odbiornik o
znamionowej mocy 240W przy zasilaniu 24V . Moce podawałem żeby było
łatwiej skojarzyć o co chodzi. Odbiornikiem może być na przykład żarówka
na napięcie 24V (do ciężarówek). Na przykład żarówka 50 W czy 110 W. W
tych przykładach pomijałem istnienie rezystancji szeregowej bo jest ona
na tyle mała, że nie wpłynęła by istotnie na wynik  przy tych prądach.
Tak więc to odbiornik swoją rezystancją decyduje o tym jaki będzie prąd
a w zasilaczu można dać co najwyżej bezpiecznik żeby ten prąd nie był
większy niż dopuszczalny dla mostka czy dla transformatora.

Jeśli wywody moje i innych nie trafiają ci do przekonania to wróć/skocz
do materiału z fizyki z liceum. W ramach nauki o elektryczności
przerabiane są prawa Kirchhoffa. Potrzebna ci znajomość  drugiego prawa
Kirchhoffa a oprócz tego prawa Ohma i znajomość pojęcia źródła napięciowego.

Re: PS
chyba już rozumiem.Chodzi o to ,że transformator daje jakieś maksymalne
natężenie np 5 A i napięcie 24 V  to wtedy mostek musi by ćna 5 A i 24 V .

Jeżeli dobrze rozumiem schemat ma wyglądać tak :

 transformator 24V,5A---->mostek 24 V 5A -----> rezystor ( który nie da
większego natężenia niż 5 A ) ---> jakieś urządzenie ( np. Dioda LED )

Jeżeli nie tak to poddaje się :/ .

PS.Na transformatorach pisze jakie mają napięcia wyjściowe i netężenia ?

Re: PS

A na cholere ten rezystor? chcesz sobie ogrzewac uklad? Twoj odbiornik
jest takim zastepczym rezystorem i to tam masz sie upewnic ze wiekszy
prad niz maksymalny nie poplynie. Chyba ze za rezysto przyjmiesz
bezpiecznik - on jest takim rezystorem o bardzo malej rezystancji.

tak. Dodatkowo podaje sie jego moc maksymalna.

c.

Re: PS
To jak mam niby zasilić np . 1 diodę LEd. JAk ją do tego podłącze to spali się
tak jakbym podłączył do baterii bez rezystora

Re: PS

Dioda ma podany prąd maksymalny oraz np prąd nominalny - przy którym ma
określoną jasność. Trzeba nie dopuścić do przekroczenia tego prądu gdyż
rosnąca, silnie nieliniowa zależność I(U) doprowadzi do spalenia
elementu.  Większość innych urządzeń elektrycznych czy elektronicznych
ma zdefiniowane napięcie zasilania a nie prąd. Prąd podawany w
dokumentacji jest informuje cię jaki prąd pobierze urządzenie przy
danych warunkach zasilania a nie jest prądem jaki masz uzyskać przy
pomocy rezystora ograniczającego aby urządzenie mogło prawidłowo pracować.

Re: PS
jeśli urządzenie wymaga ograniczenia pobieranego prądu to stosuje
się rezystor ograniczający prąd ale większość urządzeń jak np. silnik
czy żarówka pobiera tyle prądu i jej potrzeba nie więcej np.
żarówka 24V 24W pobierze z transformatora prąd 1A.
Jeśli zastosujesz jedną diodę LED to musisz dać rezystor ograniczający
prąd ponieważ na diodzie zależnie od jej typu odkłada się pewne
napięcie dla czerwonej czy zielonej ok 2V a białej 3V, reszta czyli
ok 21-22V musisz wytracić na rezystorze aby nie przekroczyć
maksymalnej wartości prądu dla diody danego typu.
Stosowanie jednej diody zasilanej z 24V jest nie ekonomiczne gdyż
ponad 90% energi (napięcia) będzie tracone na rezystorze.

Ps. Jesli czegoś jeszcze nie rozumiesz możesz napisać do mnie
gg: 3273506
--
pzdr, j.r.

Re: PS
1 Pytanie.Zeby zredukować napięcie z 24V do np 2 lub 3 V muszę użyć
'rezystorowego dzielnika napięcia " ?

Re: PS
1 Pytanie.Zeby zredukować napięcie z 24V do np 2 lub 3 V muszę użyć
'rezystorowego dzielnika napięcia " ?

Re: PS

Transformator może mieć prąd dopuszczalny 20 A ale jak do niego dopniesz
mostek 5 A to nie powinieneś z układu brać więcej niż 5A. Oczywiście
może być też odwrotnie, że transformator jest słabszy niż mostek i jego
prąd maksymalny decyduje o tym jaki jest dopuszczalny prąd zasilacza.
Najkorzystniej jest zazwyczaj dać tak jak napisałeś bo tak jest najtaniej.

  rezystor ( który nie da

Wcale nie musi być urządzenie plus rezystor. Czasami urządzeniem jest
rezystor np grzejnik. Może też być żarówka albo na przykład silnik
mający  prąd maksymalny 5 A ( w tym przypadku). A może być tym
odbiornikiem wzmacniacz akustyczny czy komputer pod warunkiem, że nie
pobiera więcej niż 120 W. To moc urządzenia decyduje jaki jest
maksymalny prąd a nie rezystor wpinany w szereg.

Uczepiłeś się dość nietypowego układu diody LED z rezystorem. Faktycznie
w takiej sytuacji daje się rezystor w szereg ale dlatego żeby
ustabilizować prąd pobierany przez diodę , gdyż jest to element dość
nieliniowy i w dodatku jego parametry zależą od temperatury. Przy
niewielkim wzroście napięcia lub przy zmianie temperatury złącza, prąd
mógłby wzrosnąć ponad dopuszczalną wartość gdyby nie było rezystora w
szereg. Zazwyczaj zasilane urządzenia nie mają tak niekorzystnych
właściwości i nie trzeba ograniczać pobieranego przez prądu. Wystarczy
utrzymać napięcie w dopuszczalnych granicach ( np nie więcej niż 28V) a
nie trzeba przejmować się prądem.

Tak pisze się. Aczkolwiek podając napięcie wyjściowe trzeba podać przy
jakim napięciu wejściowym.

Re: PS

Proponuję abyśmy ustalili, czy to jest wątek prima aprilisowy czy poważny bo
już nie wiem.
P.G.

Re: mostek gretza

acha, bo tu wszyscy pomyśleli że chcesz zrobić zasilacz 0-24V
z ograniczeniem pradu do 5A :)

No więc już wiesz że to są napisane parametry mostka jakie on
teoretycznie wytrzyma.

--
Piter

Re: mostek gretza

Elektronika nie jest straszna. Prawo Ohma na początek, to podstawa, także
wzory z fizyki traktujące o energii... prawa Kirchhoffa... itd, nie
przedłużam, bo się na serwerze nie zmieści.