mostek gretza

Witam !

Mam oto takie pytanie :

Jeśli na mostkach gretza mam napisane ,że max. napięcie to np 24 V a natężenie to 5 A -to czy muszę dać jakiś rezystor przed transformatorem ,żeby DAWAŁ prąd o natężeniu 5A czy mostek DAJE prąd 5A i żadnego rezystora nie muszę dawać ?

Pozdrawim

Reply to
maroo123321

Musisz sie upewnic ze z transformatora nie pojdzie wecej niz 24V a Twoj uklad za mostkiem nie pobierze wiecej niz 5A (np za pomoca bezpiecznika)

c.

Reply to
Cezar
Reply to
Robert Wańkowski

Dnia Sun, 1 Apr 2012 21:21:26 +0000 (UTC), maroo123321 napisał(a):

To jest prąd maksymalny jaki wg. fabryki mostek zniesie. A jaki praktycznie popłynie to zależy od odbiornika jaki będzie za mostkiem.

Reply to
Jacek Maciejewski
Reply to
identifikator: 20040501

Piotr Gałka snipped-for-privacy@CUTTHISmicromade.pl napisał(a):

To co piszesz też. Ale o coś innego idzie z kondensatorami w mostku. I nie dla redukcji zakłóceń są podłączane ale dla tego czegoś innego.

Reply to
kogutek

identifikator: 20040501 snipped-for-privacy@go2.pl napisał(a):

Dawaj dalej, coraz śmieszniej się robi.

Reply to
kogutek
Reply to
identifikator: 20040501

Diodom prostowniczym krzemowym zdarza się mieć jakies dziwne zjawiska w okolicach przejść przez zero i zdarzaja się bardzo silne oscylacje na wysokich częstotliwościach - po to te kondensatory.

identifikator: 20040501

Diodom - coś tam tuneluje.

Jeśli chodzi o Warszawę I, to rzeczywiście niezablokowane diody słychać w głośniku. Chodzi o to, że sygnał radiostacji indukowany w przewodach sieciowych na mostku miesza się (mieszacz diodowy) z sygnałem 50 Hz i zostaje znowu wyemitowany w przestrzeń, więc mamy sygnał radiowy z przydźwiękiem sieciowym - i radio to odbiera. Kiedyś to sprawdziłem w praktyce, szukając bezskutecznie przyczyn przydźwięku w zasilaniu, czyli kondensatorach filtrujących i stabilizatorze.

Tester

Reply to
Tester

RoMan Mandziejewicz snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał(a):

Bardzo ładnie widać to na oscyloskopie podłączonym do diody. Kiedyś dokładałem wzmacniacz 2x80W do radia Elizabeth - oczywiście nowy wielki transformator i zasilacze. Na UKF było bez zakłóceń ale na długich i średnich falach strasznie warczało. Przy gramofonie z magnetyczną wkładką też było nieco słychać. Wprawdzie używałęm tylko UKF ale ambitnie zawziąłem się by pozbyć się zakłóceń Zacząłem dobierać kondensatory na prostownikach by stłumić oscylacje na diodach. Kombinowałem z różnymi pojemnościami równolegle do diod mostka i do masy, do plusa i minusa. Było "śmiesznie" - likwidacja przydźwięku na zakresie LW powodowała pojawienie się zakłóceń MW i odwrotnie. Było trochę roboty, by znaleźć optymalną konfigurację kondensatorów i ich wartości by było cicho na obydwu zakresach i na gramofonowym wejściu.

To samo zjawisko można spotkać w tanich zasilaczach wtyczkowych do przenośnego sprzętu. Dołożenie 2-3 kondensatorów przy mostku, których pożałował producent. wyraźnie zmniejsza przydźwięk.

Reply to
Wmak

Ja takowy zasilacza chciałbym zrobić do testów i o ile się nie mylę to przez transformator bez rezystora przepłynie prąd o nateężeniu takim jaki ten transformator 'wyciśnie'.WIęc czy muszę zrobić tak :

Transformator -> rezystor ( redukujący natężenie np do 5 A ) -> mostek pracujący na 5 A -> i tu wychodzą kabelki od + i -

P.S. Czy potem będę mógł dać jakiś rezystor który zredukuje mi pojnownie napięcie np. do 2 A ?

Pozdrawiam

Reply to
maroo123321.WYTNIJ