montaĹź automatyczny

Nadejszła wiekopomna chwiła, jak mawiał Pawlak, myśl o automatycznym
montaĹźu PCB.

No ślicznie, tylko - chodzi o małe serie (np. 20 szt).
W jednej serii zazwyczaj jest 2-3 PCB na jeden komplet (takie od 0.35 do
1.7 dcm2 powiedzmy).

Głównie SMD, parę przewlekanych (kilka kondensatorów, gniazda, itp).
SMD głównie 1206, 805, tqfp, tsop, itp.
Takie toto chyba niezbyt skomplikowane jest.

I teraz - czy taką ilość opłaca się robić w automacie ?
Gdzie ? Ile toto kosztuje ?

Jak jest z podzespołami (kupuję głównie TME, Farnell) - wystarczy im dać
"worek" z częściami ?

Jak przygotować dokumentację ?

Ludziska - jak to ugryźć w ogóle ?? :)

Re: montaĹź automatyczny

Ja lutowalem recznie partie po 200szt z ukladami QFN i nie bylo
problemow ktore ty sobie sam stwarzasz . Ale jak cie stac !

Re: montaĹź automatyczny

no właśnie robię ręcznie. Ale to niestety bardzo czasochłonne jest. A
czas = pieniądz. No i właśnie dlatego. Ale oczywiście wszystko zależy od
tego, ile to ostatecznie kosztuje.

Re: montaĹź automatyczny
czas

Pomyśl o kontygencie - duże zamówienie na cały rok przysyłane
Ci i płacone w partiach co miesiąc... Inaczej nie będą z Tobą poważnie
rozmawiać jak im powiesz że chcesz mieć 20 płytek w automacie :-)
Wtedy obsadzą maszynę raz, zrobią całe zamówienie na rok i będą Cię
jakoś "kredytować" - może to wyjść taniej niż 12 zamówień po 20sztk.

Do tych 20 płytek posadzą raczej Józię z lutownicą i będzie lutowała,
robiąc przy tym masę błędów bo Józia zarabiać będzie góra 2000zł/mies.

Re: montaż automatyczny

Tiaaa - w zasadzie zawsze się mówi "teraz 20 szt a potem seria po 1000szt."

Wynika to chyba z nadziei zamawiającego na dużą sprzedaż a co za tym idzie -
zyski.
Ale rynek zazwyczaj weryfikuje takie "nadzieje".

MiSter

Re: montaďż˝ automatyczny

idzie -

Ale to nie jest dla mnie żadne rozwiązanie. Ja nie będę robić serii
większych niż kilkadziesiąt szt. , bo w tym samym produkcje cały czas
robię zmiany - projekt jest rozwijany cały czas.

Dlatego teĹź nawet nie interesuje mnie taki montaĹź "na zapas". Nie ta
specyfika produktu.

Re: montaĹź automatyczny

Do automatycznego montażu NIGDY nie dajesz worka z częściami.
Części zawsze mają być na taśmach, często w szpulach.
Sam sobie odpowiedz czy opłaca Ci się kupić po 100-200 każdego
rodzaju rezystorów, kondensatorów itp na "rozbiegówkę" szpuli :-)
Przy krótkich seriach zabije Cię cenowo ustawianie maszyny.

Re: montaż automatyczny

To już nie jest do końca tak.

1. Można kupić krótką taśmę z rozbiegówką, niektórzy dystrybutorzy oferują
taką usługę często za darmo.
2. Można kupić specjalny zestaw do robienia rozbiegówek.
3.Współczesne automaty umożliwiają zakładanie tzw, scinek taśm.
4.A jeżeli chodzi o elementy typu R czy C na taśmach przy ich niskich cenach
co za problem kupić kilka cm (zazwyczaj 4-5cm)więcej taśmy?  dodatkowy koszt
tych kilkunastu elementów to kilkanaście groszy.

MiSter

Re: montaż automatyczny

Ustawienie linii do montaBF%u automatycznego zajmie minimum kilka
godzin. Nie worek a rolki.
W caB3%oB6%ci automatem przy 20 sztukach siEA% nie opB3%aca, chyba BF%e kil=
kaset
elementF3%w na jednej pB3%ytce.
SB1% firmy, ktF3%re oferujB1% montaBF% rEA%czny. Teoretycznie powinno wyj=
B6%E6
taniej opB3%acenie pracownika "fizycznego" (nie wiem czy to dobre sB3%owo)
niBF% specjalisty, ktF3%ry przygotuje produkcjEA%, ale w naszym kraju moBF%
to wyglB1%daE6% czasem odwrotnie.
Najtaniej by chyba byB3%o rEA%cznie pick-and-place, pasta z szablonu i
lutowanie w piecu.100 elementF3%w moBF%na posadziE6% w 5 minut przy dobrej
organizacji stanowiska. I moBF%na braE6% je z worka.

Re: montaż automatyczny

Zdecydowanie najprościej i najlepiej jakościowo.

Jak ktoś polutuje całkowicie ręcznie, to może wyjdzie taniej, bo
pomijamy koszt szablonu do pasty - pewnie z 200-400zł. (zależy od liczby
otworów, przy szablonach wycinanych laserem). Jeśli 2 rodzaje płytek to
warto zrobić panel, aby dało się zaciągnąć pastą z jednego szablonu,
wtedy wyjdzie taniej za szablon, za płytki pewnie też.

Lutowanie ręczne ma taką wadę, że powoduje duże naprężenia i lokalne
zmęczenie termiczne. Może to powodować defekty.
Ale właściwie ten, kto lutuje ręcznie tez może korzystać z dyspensera do
pasty, potem ręczne układanie elementów i całość do pieca.
--
Pozdr
EM

Re: montaż automatyczny

jako że mam zaszczyt pracować w firmie która zajmuje się między innymi
montażem ośmielę się opisać proces montażu zleconego z punktu widzenie
usługobiorcy

- mała seria - niedobrze - wolimy duże i powtarzalne serie na których można
zarobić
jeśli mała ale powtarzalna to jeszcze pół biedy ale jeśli jednorazowo to
tragedia,

rodzaj elementów - kładziemy wszystko co się da położyć

przygotowanie produkcji
siada gość i robi:
-sito do drukarki -samo sito powiedzmy 200-500 zależnie od ilości punktów,
praca człowieka 50dych/godz brutto -zależy jakie pliki dostarczy klient

przygotowanie automatu - tak samo - siada gość i robi
-ręcznie jeśli klient ma tylko pdf'a z rozmieszczeniem elem (są tacy) albo
próbuje wczytać pliki dostarczone przez klienta -robota na kilka godz.
to samo dla kontroli po montażu
jeśli np. profil lutowania ma być speszyl to też trzeba go ustawić

dostawa elementów
klient upiera się że dostarczy własne - niedobrze- elementy SMD powinny być w
taśmie, kupując w TME dostajemy odliczoną ilość na taśmie ale każda maszyna
domaga się aby na początku było trochę pustej tzw rozbiegówki
inne elementy w tackach czy  standardowych pojemnikach

słowem kilkaset złotych na dzień dobry , później oidp kilka groszy od punktu -
typu RC do kilkunastu groszy za scalak, może jeszcze być opłata za każdą serię
- maszyny są ustawione ale elementy trzeba na nowo instalować

pzdr

Re: montaĹź automatyczny
jeśli małe serie to jestem w stanie sam zrobić je ręcznie, jeśli zaś
potrzebujesz
większe ilości to mogę pomóc w załatwieniu montażu automatycznym SMD
oraz ręcznym w zaprzyjaźnionej firmie.
--
jacek.rutkowski<2+shift>wp.pl

Re: montaĹź automatyczny
Nie no wiecie, z tym "workiem" to zbyt dosłownie zrozumieliście... :)
Chodziło mi tak, jak dostaję z TME, czyli głównie taśmy to jakieś są...

No tak, dodatkowym problemem jest to, że potrzebuję do jednego
urządzenia przynajmniej ze 2 płytki. Co podnosi oczywiście 2-krotnie
koszt za montaĹź...

Re: montaĹź automatyczny
Huh? Płytki przecież dajesz w panelu, więc możesz je tak rozłożyć, żeby
wychodziło jak jedna większa.

Re: montaĹź automatyczny

No ale jak ? PCB1 ma 130x130 mm, PCB2 ma 95x95mm. Jak to niby złożyć ?
Znaczy - inaczej, w panelu mogą być PCB różnych rozmiarów i kształtów ?

Re: montaĹź automatyczny
Ĺźeby
W jeden blok o obrysie 230 x 130. Wada - tracisz w takiej sytuacji na
rozmiarze PCB ~0.3dm^2 na parze.

I tak i nie - w panelu chodzi o to, że "układ" się powtarza cyklicznie.
"Układ" to niekoniecznie jedno PCB - możesz mieć ich kilka o ile ich
wzajemne położenie wewnątrz pewnego prostokąta jest stałe.

W skrajnym przypadku można by spróbować opisać cały panel jako jedno
wielkie PCB - wtedy jeżeli tylko p&p jest w stanie zapamiętać tyle
elementów (ilość płytek w panelu * ilość elementów na płytce) to powinno
obsłużyć dowolny zestaw.

Re: montaĹź automatyczny
Sam sobie zrób montaż pół-automatyczny-ręczny smd :
- nanoszenie kleju do SMD - "Pieczątka" (robiona na wielkość płytki)
posadowiona na np deseczce z bolcami obsadzającymi pcb, tak by płytka
pasowała tylko i wyłącznie w dobrym miejscu. na pieczątkę nakładasz klej
do elementów smd, przykładasz płytkę, gotowe - masz punkciki. Robisz tak
ze wszytkimi 20 płytkami, kilka minut i gotowe
- nanoszenie elementów smd - również "pieczątka" ale z dołeczkami na smd
w odpowiednich rozmiarach (tak by wpadały w swoje dołki, a głębokość
każdego dołka była mniejsza niż element, by każdy trochę wystawał. Jak
się postarasz, to sobie obok każdego dołka na element opis zrobisz, więc
pensetą z tasmy/worka/pudełka elementy poobsadzasz w dołeczkach w
chwile, przykładasz płytkę (z klejem wczesniej naniesionym), gotowe -
płytka do pieca dla utrwalenia kleju, a ty w tym czasie wrzucasz pensetą
kolejne elementy. Kilka minut na płytkę maks...
- w piecu ci klej związał, więc teraz już lutujesz dzielnie ręcznie, lub
pastę nakładasz z strzykawki i jedziesz przez piec/hotair - gotowe.

Jak zrobić pieczątki samodzielnie - patrz google, specjalna gumka-żel,
wydruk na folii jako klisza, naświetlenie przez nią w UV, zmywacz - i
masz gotową pieczątkę. Dobrze popraktykujesz, to masz głębokość
wytrawienia idealnie kontrolowaną. Albo zamawiasz u pieczątkarza gotowe
gumki, po kilka(naście) zł za sztukę.

Zostają przewlekańce (wkładanie tak by nie wypadły, lutowanie i
upierdliwe obcinanie ich za długich nóżek), dlatego należy jak najwięcej
robić w smd, choćby trzeba dać było 4 rezystory obok siebie, zamiast
jednego duĹźego ;)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: montaĹź automatyczny

Pogrupuj płytki stanowiące komplet w jeden panel. Dzięki temu masz
"jedną" płytkę do montażu zamiast trzech w znikomych ilościach. Panele
oczywiście rylcowane (lub frezowane jak ktoś woli), żeby później dały
się łatwo podzielić.

To zależy ile masz części na tych płytkach. Ja jak mam nawet polutować
kilkanaście prototypów (po ~200 elementów każdy) to wolę zapłacić za
blachę i montaż.

Do tej pory robiłem w Blaberku i Instelu. Obie firmy robią ilości
prototypowe. Blaberk ma nieduży magazyn z najpopularniejszymi częściami
(100n, 1k, BC847 itp.). Resztę części dostarczasz w taśmach z zapasem na
rozbiegówkę. Ze względu na jakość montażu polecałbym raczej Instel.

Koszty to blacha (>200zł za sztukę), przygotowanie produkcji, i sam
montaż (pojedyncze grosze za "punkt"). Przy większych ilościach
przygotowanie produkcji jest za friko.

Do małych projektów wystarczy rysunek z rozmieszczeniem i _wartościami_
(nie numerami) elementów. Przy większych wysyłasz dodatkowo plik
pick&place.
Płytki w zależności od rozmiaru umieszczasz po kilka(naście) na panelu.
To czy potrzebne są marginesy technologiczne (jak duże i na których
bokach), otwory pozycjonujące w tych marginesach - dowiedz się od firmy
montującej. Blaberk ma na swojej stronie pliki z zalecanymi formatkami.

Blachy do pasty raczej zlecaj przez firmę montującą, bo mogą chcieć coś
poprawić (np. podzielić duży obszar pasty na mniejsze poletka). Poza tym
będą lepiej wiedzieć jaką wybrać grubość blachy. Do jej wykonania
potrzebny jest plik gerber. Żeby się nic nie rozjechało to gerbera dla
całej formatki generuje mi płytkarnia na podstawie gerberów jednej płytki.

Przede wszystkim dzwonić i rozmawiać z ludźmi z firm montażowych. Ilości
prototypowe montują zazwyczaj małe firmy i nie mają czasu, żeby siedzieć
przed komputerem i odpowiadać na maile. Jak możesz to pojedź i spotkaj
się twarzą w twarz. W ciągu 15 minut dowiesz się dużo więcej niż
czekając dzień czy dwa na maila z dwoma krótkimi zdaniami.

Re: montaĹź automatyczny

Na dwóch płytkach (140x140 + 90x90) mam około 250 elementów. No i myślę,
że jak policzyć czas na zrobienie tego ręcznie , a który mogę poświęcić
na coś innego, to montaż automatyczny wyjdzie taniej.
No, a Ĺźe lepiej to inna sprawa.

A to przygotowanie produkcji, to mniej więcej jaki rząd wielkości ?

Dzięki serdeczne za informacje. Bardzo to pomocne.

Re: montaĹź automatyczny

Ciekawe bo dla mnie jest krócej i taniej odpisać na maila niż być gotów
cały dzień na telefon czy wizytę osobistą w wyrywkowych porach dnia...

Site Timeline