Monitor czy to ojawy końca ?

Witam, Monitor Samsung SyncMaster 215TW kilku letni używany dość intensywnie w domu. Od kilku dni podczas włączania wykazuje dziwne objawy, mianowicie lekko mruga przez chwilę i poźniej się stabilizuje. Mruganie jest bardzo delikatne coś jak lekkie "przysiady" napięcia. Tu przypuszczam że coś z zasilaniem podświetlenia. Jednak wczoraj wieczorem stało się coś co mnie trochę zmartwiło, lewy dolny narożnik zrobił się czarny. Wielkość zaczernienia przykryła logo windows na przycisku "Start" czyli rozmiar mniejszy niz paznokieć kciuka. Już sobie pomyśłałem że może dziecko mi dziabneło czymś w monitor, dzisiaj jak włączyłem komputer to narożnik wygląda ok. Owszem pomrugał troszkę ale wyświetla teraz stabilnie cały obraz. Wczoraj jeszcze zauważyłem że narożniki monitora były bardzo gorące - dotykałem matrycy. Co może dawać takie objawy? Szukałem co może siadać w tych monitorach i wszędzie sprawa kończy się na wymianie kondensatorów w przetwornicy. Czy taie mogą być objawy wyschniętych kondesatorów?

- migający chwilowo obraz

- dziwinie gorące narożniki monitora + zaczernienie w jednym z nich ?

Reply to
Gejzero SQ3OGX

Moim zdaniem wyeksploatowane świetlówki podświetlające ekran. Tak samo dzieje się w zwykłych (oświetleniowych) świetlówkach. Pozdrawiam - Waldek

Reply to
waldek

Użytkownik "waldek" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:irffh2$bcg$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

To bym rozumiał w przypadku migania, ale ten zaczerniony narożnik, który wrócił do życia po nocnym odpoczynku ? Czy tak się objawia przegrzanie matrycy ? Drugie pytanie czy wyeksploatowane świetlówki mogą się bardziej grzać, wtedy to by tłumaczyło gorące narożniki ?

Reply to
Gejzero SQ3OGX

Zaczerniony narożnik tym bardziej wskazuje na defekt świetlówki.

Trzeba zacząć od sprawdzenia i ewentualnej naprawy zasilacza/inwerterów. Isteniej też podejrzenie przepalenia się kabelka przylutowanego do końcówki świetlówki. Zrobił się niekontakt i stąd miganie oraz zwiększone przegrzewanie się tego miejsca.

Matryca składa się z wielu podzespołów. Cała się nie przegrzewa.

W powyższym ujęciu (niekontakty) jak najbardziej mogą się bardziej grzać.

Pozdrawiam

PP

Użytkownik "Piotr Pięciak" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:irfpbv$gpc$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Tylko to nie mógł być defekt w postaci nieświecenia świetłówki w tym miejscu. Wyrażnie było widac że ciekły kryształ zmienił swoje parametry w tym miejscu matrycy. Obszar w bliskiej odległości od tego zaczernienia miał normalną jasność i granica miedzy obszarami przebiegała ostro i wyraźnie. Także ja bym się skłaniał ku przegrzaniu z powodu jakiegoś niekontaktu i stąd zmiana właściwości ciekłego kryształu. Chyba trzeba będzie się dobrac do tego monitora, chociaż nie uśmiecha mi się jego rozkręcanie. Jak już drążę temat monitora to czy istnieje możliwość rozdzielenia matrycy tak żeby usunąć jakieś "robaszki" które dostały mi się tam 2 lata temu i nie zdołały wyjść :P Zalegają mi 2 tak zwane przecinki, jeden w centralnej części ekranu jest bardzo denerwujący. Jak już będę miał rozebrany monitor to może jakoś da się usunąć to dziadostwo ?

ps.

Napewno nie są to bad pixele, oglądałem przez lupę i wyraźnie widać zarys różny od kształtu pixela.

Reply to
Gejzero SQ3OGX
[..]

Jeśli jasność jest względnie stała to będzie defekt samego panela LCD. Bez zdjęcia usterki, bez oględzin monitora ciężko jednoznacznie stwierdzić co się stało i co było tego przyczuną. Wysoka temperatura może uszkodzić panel.

Raczej nie da się jednoznacznie okreśłić usterki bez rozebrania panela.

Tak, można panel rozebrać. Ale jest to dość delikatna część i trzeba bardzo uważać aby go nie uszkodzić.

A może jest po zalaniu ?? Takie dziwne plamy są teś skutkiem zalania panela LCD. Często przybierają kształt okręgów lub zacieków i własnie granica między polem uszkodzonym a dobrym jest ostra.

Pozdrawiam

PP

Użytkownik "Piotr Pięciak" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:irg3h8$sgs$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Uszkodzenie napewno nie jest od zalania, to była ewidentna czerń, która zginęła przez noc. Rano jak włączyłem komputer to wszystko wyglądało ok poza tym lekkim mruganiem przez kilka pierwszych sekund od włączenia. tak samo jeżeli sugerujesz ze te plamki "robaszki" są od zalania to napewno nie, ponieważ widziałem jak to coś chodziło w mitorze zanim zdechło :P to ma wielkość 1,5-2 pixeli.

Pozdrawiam

Piotr

Reply to
Gejzero SQ3OGX

Miganie, mruganie sugeruje usterkę zasilacza/inwerterów i/lub świetlówek. Najpierw trzeba ustalić w jakm stanie są te elementy. Jeśli tu jest usterka to może mieć to związek z tą plamą. Jeśli po czasie miganie ustaje to jest prawie pewniak, że powysychały kondensatory elektrolityczne z zasilaczu.

A pozatym usterka po zalaniu wcale nie musi się ujawnić od razu. Czasami po kilku miesiącach. Najlepiej by było wyjąć tą matrycę i dokładnie pooglądać na okoliczność śladów korozji.

Nie, tego nie sugerowałem. To rozumiem i rozbierając matrycę jest szansa na usunięcie tych plamek.

PP