Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

Hello,

Zarzuciłem taki sobie wątek na Elektrodzie i przeszedł bez echa:

===8<===
Co jakiś czas wracają pytania o samodzielną budowę samochodowego
zasilacza ATX. Przyjrzałem się dostępnym rozwiązaniom i nie zachwyciły
mnie one. Najpopularniejsze opierają się na dość zaskakujących
założeniach:
- brak stabilizacji 12V
- brak izolacji galwanicznej między wejściem a wyjściem
- proste przetwornice step-down 5V i 3.3V
- brak rozwiązań umożliwiających bezpieczne zamknięcie systemu przy spadku
napięcia na wejściu.

Po długim dumaniu wyszło mi, że tak naprawdę warte przemyślenia jest
zaprojektowanie modułowego zasilacza, umożliwiającego rozbudowę i
dostosowanie do rzeczywistych potrzeb.

Na początek chcę zaprojektować trzy moduły podstawowe:

1. Przetwornica +5VSB (2A) z układem start-stop, power-good oraz
kontrolą napięcia wejściowego z układem buforowym umożliwiającym
podłączenie małego akumulatora żelowego służącego jako zapas energii
na czas awaryjnego zamykania systemu.

2. Przetwornica 10-15V DC/12V DC 10A (120W) - służąca jako zasilanie
podstawowe 12V, zasilanie dodatkowe karty graficznej oraz zasilanie
dla kolejnego modułu:

3. Przetwornica step-down 5V 5A i 3.3V 5A

Kolejnym modułem - opcjonalnym może być moduł przetwornicy 10-15V
DC/12V DC połączony z przetwornicą step-down 5V 5A - do zasilania
napędów.

Założeniem jest możliwość równoległego łączenia wyjść poszczególnych napięć.
===8<===

Zapraszam do dyskusji :)

 RoMan                          mailto:roman@pik-net.pl
Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

Wydaje mi się że można sobie darować akumulator. Można skorzystać z
samochodowego. Warunek: wpięcie zasilacza "przed stacyjkę". Czasami, ale nie
zawsze może być to gniazdo zapalniczki. Jeżeli pobory miałyby sięgać jak
poniżej to i tak wychodzi dedykowane zasilanie.

Desoft

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)AT X
Hello Desoft,

A co zrobisz podczas rozruchu? Ciężkiego, zimą...
Poza tym - nie planuję umieszczania tego akumulatora w samym zasilaczu
- ma być tylko możliwość jego podłączenia.

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

Zatrzaskiwać power good z napięcia stacyjki. Uruchopmienie komputera
odbywałoby się po odpaleniu samochodu. Nawet dałoby się wyłączać go
gaszeniem silnika, są takie płyty. Przy 120W poboru bez pracującego silnika
wogóle to niezdrowo dla akumulatora.

--
Desoft

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)AT X
Hello Desoft,

Jasne. A jak zgaśnie Ci na skrzyżowaniu? Nie każdy ma automatyczną
skrzynię biegów i nawet dobremu kierowcy czasem się zdarzy zgasić
zamiast ruszyć...

Jasne. I tak ma być. Ale niekoniecznie musi to oznaczać zakaz
włączenia przy wyłączonym silniku. I niekoniecznie uruchamianie
silnika musi się łączyć z restartem komputera.

Bez przesady. Po to ma być ostrzeganie o niskim napięciu akumulatora,
zeby użytkownik nie przegiął.

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

Zatrzaskiwać, komputer nie musi się wyłączać. Po odpaleniu i zgaśnięciu
akumulator da radę odpalić samochód. Praktykowałem: słaby akumulator ledwo
udało się odpalić, ujechałem około 500-700m, gaszenie silnika, zakup
papierosów, i opdpalenie bez problemów.

Same zasilacze (przetwornice) to generalnie rzemiosło, kwestia wykonania,
aby pracowało to w ciężkich samochodowych warunkach, zabezpieczenia i
kawałek logiki do załączania, wyłączania itp. Dzisiaj to pewnie jakiś prosty
uC, chociaż elegancko dałoby się obejść bez niego.

Raczej automatyczny shutdown przy niskim napięciu.

Ale czy to nie jest wizja laptopa w samochodzie?

--
Desoft

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

Do czego w samochodzie komputer pobierający 120W? To jakiś klaster
obliczający rozwiązania problemu komiwojażera?

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini )ATX
Mój laptop pobiera 4,75A przy 19V. Sporo.
Maciek

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

Pobiera, czy ma tak napisane na tabliczce przyklejonej na spodzie?

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)AT X
Hello Jarosław,

Chwileczkę - a jakie to ma znaczenie?

Ja nie zakładam, że komputer ma _stale_ pobierać 120W. Zakładam, że
ten moduł ma sobie z taką mocą poradzić. Choćby podczas startu
systemu, gdy rozkręcają się napędy.
Poza tym - po to w założeniu przyjąłem modułową konstrukcję z
możliwością zrównoleglania, żeby nawet maniak gier mógł z klocków
zbudować sobie zasilacz, który da radę jego wypasionej płycie z
jeszcze bardziej wypasioną grafiką, która wymaga tylko dla siebie 12V
15A. Bo są takie.

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX
Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

Pozwoliłem sobie przywrócić wycięty wcześniej cytat:

<<<<< Przy 120W poboru bez pracującego silnika
<<<<< wogóle to niezdrowo dla akumulatora.

I to by miało być niezdrowe dla akumulatora?

No i bardzo dobrze, jestm za. Jestem za tym, żeby ludzie robili rzeczy,
które sami uważają za fajne. Może komuś jeszcze się spodoba i też
będzie takie chciał. Jak ktoś przerabia akademik na wyświatlacz
wielkoformatowy, to nie mam pytań, bo dla mnie wszystko jasne, wszystko
rozumiem. Ale montowanie do samochodu komputera o takim poborze prądu
(i jeszcze zastanawianie się co zrobić, by przy temperaturze 65°C mógł
być chłodzony), jest dla mnie zagadką.

Jak dobrych kilka lat temu szukałem płyty, która sprawdzi się jako
mobilna, znalazłem taką, co pobiera 23W. Do tego zasilacz 12V we
wtyczce ATX. Dzisiaj łatwiej mi wziąć komputer zasilany jednym
napięciem, więc wogóle nie zaprzątam sobie głowy takimi problemami.
Ale oczywiście miło mi będzie, jeśli taki modułowy zasilacz ATX
również powstanie.

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)AT X
Hello Jarosław,

Ale to nie moje słowa...

j.w.

Ale to juz naprawdę nie nasz problem, jak sobie z chłodzeniem poradzi
użytkownik. Chlodzą wzmacniacze o mocach liczonych w kW - poradzą
sobie z komputerem :)

Jasne. Ten zasilacz to dwie proste przetworniczki step-down - o takich
zasilaczach pisałem na samym początku...

:)

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

To nieistotne czyje. Ważne, że określają tematykę, poza którą starałem
się nie wychodzić.

Skoro już rozszerzyliśmy temat, to pozwolę sobie zauważyć, że problem
chłodzenia umcykatora może różnić się od problemu chłodzenia komputera.
Ale racja, to nie nasz problem.

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

Moje. Ale o co chodzi?
Uważam, że używanie odbiorników o dużych poborach prądu bez pracującego
silnika nie przedłuża żywota akumulatorowi i nie ułatwia rozruchu silnika.
Ja w każdym bądź razie tak uważam i nie znam słowa "prostownik samochodowy"
(ładowarka akumulatorów samochodowych).

--
Desoft

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

Chodziło o określenie tematyki. Było to napisane.

Też tak uważam, szczególnie w tej drugiej kwestii (nad zaleceniem, by
w trosce o żywotność akumulatora, używać rozrusznika tylko przy pracującym
silniku, nigdy się nie zastanawiałem).

A ja znam. Myślę, że taka wiedza raczej pomaga, nie przeszkadza, przy
planowaniu różnych projektów.

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

To jest nieistotne po co. Takie założenia przyjął i teraz nie "po co" ,
tylko "jak"
Podobnie po co można zapytać o audio w samochodzie o mocy 4 x 500W.

Niezdrowe jest dla akumulatora obciążanie go bez ładowania.

Pomysł jest ciekawy

--
Desoft

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

Pytanie "jak" jest trywialne. Wiadomo: niezdrowo. Ciekawe jest dopiero
pytanie "po co". Odpowiedź "bo takie przyjęto założenia" nie wszystkich
satysfakcjonuje. A przede wszystkim skłania do pytania "a dlaczego takie?".

Po co pytać "po co"? Przecież wiadomo -- do robienia umc-umc.

Przecież mądrzy ludzie wymyślili akumulatory właśnie do tego!
(Wcześniej wymyślili drut, który "niezdrowo" jest obciążać bez
jednoczesnego ładowania go na drugim końcu.)

Też tak uważam.

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini )ATX

Słowa kluczowe - czas pracy. Nie musisz tego robić godzinami. Nie musisz
montować na stałe. Wystarczy dorywcze uruchomienie.
Maciek

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini)ATX

No właśnie, o to mi chodziło. Komputer w nagrzanym na słońcu
samochodzie może w ogóle odmówić współpracy. Laptopom takie
rzeczy się zdarzają. O ile jakiś umcykator z kilowatowym
wzmacniaczem w warunkach przerzegrzania sobie jakoś poradzi
(chyba, bo praktyki w tym nie mam), to komputer albo się nie
włączy albo zaraz się zawiesi lub zwariuje. Tu nie chodzi
o temperaturę wywołaną pracującą elektroniką, tylko o warunki
*zewnętrzne*. Urządzenia o niskim poborze mocy jakoś sobie
w wysokiej temperaturze radzą, ale te, które wymagają
intensywnego cłodzenia, już nie bardzo.

Re: Modułowy zasilacz samochodowy (mini )ATX
Tak ma napisane. Chyba nie myślisz, że tyle pobiera cały czas?
Jakby wystarczył mniejszy zasilacz, to by taki dali. Komputer czasami
robi coś więcej, niż układanie pasjansa. Wtedy potrzebuje więcej prądu,
np. gdy jednocześnie zacznie ładowanie swojego akumulatora.
Maciek

Site Timeline