Modowanie Cateye HL-EL320

Witam
Wziąłem się zmodyfikowanie lampki znajomego Cateye HL-EL320. Niestety nie
idzie mi wylutowanie oryginalnej diody. Lutownicę mam nastawioną na 350stp
ale dioda ani ruszy. Nie wiem czy większa temperatura nie uszkodzi mi
płytki.

Coś możecie doradzić? Dominik?

--
piecia aka dracorp

Re: Modowanie Cateye HL-EL320

Takie coś?
http://www.torch.pl/forum/index.php?topic57%748.0

Nie powinno być problemu z wylutowaniem. Odrobina wprawy i tyle. Nałożyć
więcej
cyny ołowiowej. Temperaturę śmiało ustaw większą. 350 stopni to jest nie
za duĹźo
nawet dla delikatnych elementĂłw. Tym bardziej, Ĺźe rozumiem, Ĺźe na diodzie Ci
nie
zaleĹźy.
EM

Re: Modowanie Cateye HL-EL320
Ponieważ dioda jest wlutowana w sposób mający ułatwić odprowadzanie
ciepła to mała moc lutownicy lub "krzywe" grzanie może powodować problemy.

Jeżeli chodzi o szybkie wylutowanie to rzeczywiście wysoka temperatura
pomaga gdy grot ma małą pojemność cieplną a grzałka jest słaba, ale ja
nie przypominam sobie abym przekraczał 300 stopni od czasu grzebania w
karcie graficznej.

350 to _jest_ duĹźo. Profil dla XP-G mĂłwi, Ĺźe szczytowa temperatura
lutowania powinna być w okolicy 260*C dla bezołowiówki i 215 dla SnPb.

Re: Modowanie Cateye HL-EL320

ciepła to

Masz rację, ale z tego co widzę to jest zwykły laminat, nie ma większego
problemu. Jeśli to by było MCPCB to zupełnie inna bajka.

pomaga
lutowania

To powodzenia. Wiesz jak się sprawdza profil w piecu rozpływowym? Ja wiem.
Natomiast dla lutownicy to inna bajka. Serio lutujesz lutownicą która ma
ustawione poniżej 300 stopni? No i kwestia taka, że wątkotwórcy zależy na
wlutowaniu nowej, a nie na odzyskaniu starej.
--
Pozdr
EM

Re: Modowanie Cateye HL-EL320
Lutuję elwikiem - typowo trochę poniżej 250 tak żeby lutowało szybko ale
nie paliło kalafonii i nie groziło uszkodzeniem laminatu jak się chwilę
za długo przygrzeje. Więcej ustawiam tylko jak muszę polutować coś
niklowanego, albo pocynować kable w emalii.

W 300*C nie da się choćby wlutować prosto goldpinów ;)

Zgadza się, ale jak się odklei mu pad to nie będzie raczej zbyt zadowolony.

Ja bym na jego miejscu to zalał dużą ilością SnPb w około 200*C i
ewentualnie zwiększał temperaturę do czasu aż część odpłynie. Potem
tylko zostaje odessanie cyny.

Re: Modowanie Cateye HL-EL320
nie
długo
albo

To chyba masz popsutego tego Elwika jesli chodzi o ustawianie temperatury :)
--
Pozdr
EM

Re: Modowanie Cateye HL-EL320
Termopara mówiła co innego ;) Ale może mam popsuty miernik.

Re: Modowanie Cateye HL-EL320
Termopara mówiła co innego ;) Ale może mam popsuty miernik.
Chociaż z drugiej strony używałem też pożyczonego z uczelni wellera
nastawionego na podobną temperaturę i pracowało się podobnie.

Re: Modowanie Cateye HL-EL320

Aż sprawdziłem, u mnie też cyna się topi, gdy temperatura ustawiona jest na
260
stopni. Ale do sprawnego lutowania to się nie nadaje. Raczej do generowania
zimnych lutĂłw.

Im lepiej ktoś umie lutować tym ma wyższą temperaturę ustawioną :)

EM

Re: Modowanie Cateye HL-EL320
Myślę, że znaczenie ma:
- pojemność cieplna grotu im większa tym dłużej po dotknięciu padu
temperatura się trzyma
- kształt grotu - płaskie dłuto będzie znacznie szybciej topić cynę przy
tej samej temperaturze w porównaniu ze "szpilką"
- co się lutuje: ja ostatnio robię głównie w smd - małe pady, mało cyny,
dużo ustawiania elementów jak kiedyś lutowałem wszystko przewlekane to
też ustawiałem na 350+

Jak zaczynałem przygodę z elektroniką to lutowałem b. gorącą bo nie
miałem regulacji ;) Potem lutowałem b. gorącą bo było szybko i "pro" -
koło pół sekundy na punkt lutowniczy, aż wszędzie leciały kulki
kalafonii. Teraz lutuję głównie smd i temperatura mi znacznie spadła.

Re: Modowanie Cateye HL-EL320

No właśnie brakło mi wprawy. Miałem jakąś starą diodę Cree i chciałem
nią
zastąpić oryginalną.
Obeszło się bez dodatkowej cyny, grzałem bokiem grotu i delikatnie
podważałem i jakoś odeszło.
Samą diodę Cree odlutowałem od podstawki za pomocą kuchenki elektrycznej
bo lutownicą nie szło.
W obu przypadkach za dobrze ciepło odprowadzało.

Wielkie dzięki.

--
piecia aka dracorp