Moc bierna - Page 2

Re: Moc bierna

To jest akurat wzór na czynną :)

Re: Moc bierna

A bo wątek obok był o lidlowych miernikach mocy czynnej i tak mi zostało w
głowie.
Oczywiście *sin(fi)

Marek

Re: Moc bierna
On Tue, 19 Apr 2011 13:31:37 +0200, "J.F."

Jest kilka definicji tych mocy, jak chcesz mogę je na jutro wykopać.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Moc bierna
bierna ?
pomiarowego.

Najbardziej popularne w Polsce to teorie Fryzego i Budeanu.
Z tego co wiem to każda z teorii ma swoich zwolenników i przeciwników.

Re: Moc bierna

Obydwaj zmarli na dlugo przed wspolczesnymi przetwornicami.
Chociaz kto wie - moze jeszcze zahaczyli o tyrystory, tyratrony, a
nawet zwykle prostowniki czy wzmacniacze klasy C.

J.

Re: Moc bierna
bierna ?
pomiarowego.

No i co z tego? Obaj badali moce w układach z przebiegami odkształconymi. Czy te
przebiegi są
powodowane przez diody, SCR, GTO, IGBT to nie ma znaczenia, bo te teorie są
uniwersalne. O czym
świadczą choćby współczesne publikacje, do których linki podano w tym wątku.

Re: Moc bierna

W przypadku gdy odbiornik jest liniowy a napięcie sinusoidalne to
tradycyjnie Q=Usk*Isk*sin(fi).
a P=Usk*Isk*cosfi

Jeżeli odbiornik nie jest liniowy tzn: np: gdy napięcie jest sinusoidalne a
prąd nie to moc
bierna jest to suma mocy biernych wytworzonych pomiędzy napięciem a
kolejnymi składowymi (harmonicznymi)
prądu.
Gdy np: prąd jest prostokątny to ma harmoniczne o częstotliwościach
podstawowej oraz dalszych nieparzystych.
Wtedy tych "sinusów fi" jest nieskończenie wiele i każdy wytwarza swoją moc
bierną Q1, Q3,Q5 itd....
i Q=Q1+Q3+Q5+....
Moc czynna P=Usk*Isk*wsp_mocy
W tym przypadku wsp_mocy != cos(fi)

Pozdrawiam
Paweł

Re: Moc bierna

Glupich pytan ciag dalszy - a jak napiecie tez ma harmoniczne,
albo co gorsza - nie ma okresu, nie ma w ogole zadnych
harmonicznych ? :-)

J.

Re: Moc bierna

ma charmoniczne, tylko są one zmienne w czasie:O)
jeśli dobrze mi się zdaje to moc bierną mamy ftedy gdy prąd i napięcie mają
pszeciwne znaki, więc da się to policzyć numerycznie bez żadnych sinusuf czy
fi:O)
po prostu prubkujesz odpowiednio gęsto i sumujesz sobie iloczyny prądu i
napięcia, sumy dodatnie to moc czynna, sumy ujemne to moc bierna!:O)
ale mnie tak zastanawia jaki fizyczny sens ma ta moc bierna, co to włąściwie
jest?:O)

Re: Moc bierna

Tez tak sobie pomyslalem, ale to chyba nie jest takie proste.

Ot chocby typowy dla prostownika pobor impulsowy w szczytach napiecia.
Nie ma odwrotnych znakow, ale przeciez nie jest to rezystor.
No chyba ze to jest wlasnie moc odksztacenia.

przy zwyklej sinusodzie - przeplyw pradu ktory nie przenosi mocy
czynnej. Czyli chwilowa moc raz w jedna, raz w druga.

No wlasnie - raz w druga, czyli nie ma tak prosto jak napisales -
jesli stwierdzamy iloczyn ujemny to to jest moc bierna .. ale tylko
polowa. Za chwile drugie tyle przeplynie w dobra strone, ale to nie
zaliczamy do mocy czynnej.

J.

Re: Moc bierna

nie wim czy to jest proste, dlatego spytałem się czym jest ta moc bierna i
jaki ona ma fizyczny sens, bo ja tego nie wiem:O)
być może trzeba na bierząco wykonywać transformaty furiera prądu i napięcia
i liczyć mocoe bierme i czynne dla każdej harmonicnej, ale może można to
uprościć tak jak ja pisałem, nie wiem, pytaniem kluczowym jest czym jest ta
moc bierna, dopiero po odpowiedzi na to pytanie można zacząć myśleć o
rozwiazaniu problemu:O)

pszy zwykłej sinusoidzie moc bierna jest dokładnie ftedy gdy napięcie jest
pszeciwne do prądu, niezależnie od okresu danej sinusoidy, być może pszy
pszebiegach niesinusoidalnych jest podobnie:O)

Re: Moc bierna

Sens fizyczny mocy biernej to ilościowe określenie mocy która jest
wymieniana między źródłem i obciążeniem (i z powrotem) bez wykonywania
pracy.
Sens praktyczny : przykładowo przekroje przewodów powinno dobierać się
na moc symboliczną.

Wszystko oczywiście w ograniczeniu do jednej harmonicznej :)

Pozdrawiam
Bartek

Re: Moc bierna

Zebyz to bylo takie proste ... moc chwilowa wsteczna mozna policzyc
latwo, usrednic tylko troche trudniej, ale co potem - zalozyc ze
drugie tyle co wrocilo bylo niepotrzebnie wyslane i to jest moc bierna
? Chyba nie do konca pokrywa sie to z definicjami podawanymi.
Tak sie zastanawiam czy mozliwe jest aby na ktorej harmonicznej byla
moc bierna, ale w sumie nigdy cofki nie bylo ..

Na prad skuteczny. To sie akurat dosc prosto liczy.

J.

Re: Moc bierna
To jest to suma mocy wytworzonych przez każdą harmoniczną napięcia z każdą
harmoniczną prądu oddzielnie.

Podałem wcześniej przykład szczególny gdy napięcie jest sinusoidalne czyli
posiada tylko jedną harmoniczną.

Jednak w przypadku układów nieliniowych moc pozorna S nie jest równa
sqrt(P^2 + Q^2). Dochodzi do tego
jeszcze tzw: moc odkształcenie oznaczana literką D.
S=sqrt(P^2+Q^2+D^2)

Również w przypadku układów nieliniowych moc czynna wyznaczana jest wzorem
P=Usk*Isk*wsp_mocy
gdzie wsp_mocy to nie jest znany z liniowych cos(fi)

Paweł

Re: Moc bierna

Moja pamięć tak daleko nie sięga.
Z tego co mapiętam dla przebiegów nieokresowych to moc liczyło się
całkując moc chwilową za okres gdzie okres dążył do nieskończoności :)
Ale przyznam że dawno to było i nie chcem do tego wracać bo coś "mnie
bierze".

Paweł

Re: Moc bierna

Tylko ze czynna latwo tak policzyc - tzn wiadomo jak to sie robi, a
zastanowilo mnie ze na bierna jakos nie ma podobnie prostego wzoru
:-)

J.

Re: Moc bierna
Hm.
Moc bierna dla okresowych:

Q=-1/wT * całka(0-T) [i(t)*du(t)/dt * dt]

Podejrzewam (ale pewien nie jestem) że dla nieokresowych tak jak dla czynnej
całkować z   limes przy T->nieskończoności

Pozdr.

Re: Moc bierna

Napięcie przemienne nie ma okresu? Jaki to prąd przemienny? Nawet ten
prostokąt z UPSa ma okres.
Gdy nie ma harmonicznych to znaczy że jest idealna sinusoida więc problemu
wogóle nie ma.

Marek

Re: Moc bierna

z generatora losowego, albo pseudolosowego o okresie powiedzmy 2^128
ms :-)

Sinusoida sama jest harmoniczna.

J.

Re: Moc bierna

Więc wartośc mocy biernej będzie także losowa.

Pierwsza.