Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ?? - Page 3

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

alternatywą jest też dokupienie większego procesora i interfejsem
dwuprzewodowym (np. 430F2274) i wykorzystanie LunchPada jako praktycznie
darmowego JTAG-a

--
Pozdr.
Michał

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Launchpad jest wręcz tak zaprojektowany żeby można było odpiłować
programator nie uszkadzając części procesorowej. Testowałem
programowanie RF2500 launchpadowym programatorem i poszło jak po maśle.
Ale najtańszym rozwiązaniem będzie chyba zamówienie LP i największych
procesorów z serii ValueLine. Same kostki kosztują po kilka dolarów, ale
może wyślą próbki. Launchpady znalazłem we wrocławskim Contrans TI po
14.99. Opłaca się kupić nawet dla samego programatora. Jak sprawdzałem
to mieli w magazynie 5 sztuk.
Warto też zaglądać na tideals.com. Kiedyś było sporo narzędzi do msp430
ze zniżką 50%, ostatnio był za ok. $120 zestaw "inteligentnego
wyświetlacza" ze stellarisowym cortexem m3, LCD z ekranem dotykowym i
stertą innych peryferii. Za kilka dni powinna się pojawić nowa oferta.

pzdr.
j.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
Hello Waldemar,

Właśnie zacząłem zabawę. I powiem Ci jedno - nie ma nic bardziej
frustrującego niż błędy w _pierwszym_ ćwiczeniu z "warsztatów".

Oczywiście to absolutnie nic do Ciebie :) Po prostu opisuję.

W warsztacie laborka 2 - czyli program domyślnie zapakowany do procka
- próba kompilacji - 8 błędów - niezdefiniowane symbole. Dobrze, że
coś tam jeszcze sprzed tych 20 lat zostało - sprawdzam w pliku
nagłówkowym a na samym początku - nie używać z nowszymi programami -
uzyć albo ogólnego msp430.h albo konkretnego do procka.
No to zmieniłem include'a i po próbie kompilacji - dwa błędy.
Szukam w pliku nagłówkowym - są definicje, ale warunkowe.

Odpuściłem sobie laborkę 2, wziąłem na tapetę przykład wbudowany -
migająca diodę, odpaliłem - działa. Odpaliłem laborkę 3, tym razem
dioda migająca na innej podstawie - też działa. Pobawiłem się
debugerem - praca krokowa itd. Na dzisiaj wystarczy :)

Podziękowania dla Michała B. przy tej okazji!

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
Jak wypadnie Delhi, assembler, C, to kod pisany w Javie pojawi się na LCD po
500ms
od naciśnięcia OK, na procku 1GHz.
Nie ma na to norm.
Elektryk - ma narzucone normy na prąd, przekrój przewodu, czas wyłączenia.
Mechanik - ma narzucone normy na wytrzymałość materiału, średnicę drutu
zbrojeniowego, klasę betonu
Informatyk  - wybiera Javę, najszybszy procesor, największą pamięć - nie ma
norm na maksymalny czas obsługi zadania.
Co 10 lat czas reakcji na naciśnięcie klawisza- podwaja się.
Jest już masa symboli związanych z czekaniem:
DOSowski progress bar, jeszcze taki w trybie znakowym, klepsydra,
Timer!!!, wkurzające kółko, czy kulki latające na ekranie, jak łapa
Kaszpirowskiego przed twarzą naiwnego itp. itd.
Nie ma co - postęp. I to tylko w imię wygody.
Nie namawiam do Pascala, ale tylko dlatego, że się nie przyjął.
Basic się przyjął i był idealny do większości zastosowań.
C upraszczał wiele z assemblera
assembler bezkonkurencyjny czasowo.
Delphi - szybki. Im starsza wersja tym szybsza.
Java - ciągłe updaty. Na tej działa, na innej nie. Nie zaleca się tej,
Telefony, które obsługuje w tym roku to:...itp.
C++ coś czuję, że jest jeszcze strawny, ale brak mi doświadczeń w tym
temacie, więc się nie wypowiadam.

--
-- .
pozdrawiam

To była katastrofa. Jedynym powodem popularności BASICa jest fakt że to
g... było jedynym produktem Microsoftu który się na poczatku sprzedawał.
Wciskano go na wszystkie 6502 w okolicy (moje dzielne Atari się jednak
obroniło) tylko z powodu że nikomu się nie chciało pisac na nowo. Do
dzisiaj przetrwały tylko strukturalne protezy które z BASICem mają na
szczęście mniej wspólnego przypominając bardziej wspólczesne języki.
Oryginalny BASIC narobił wiele szkody.

PS. Czy ilośc dialektów BASICa przekroczyla już 100?

PS2. Microsoft ma w swoim udziale dwie wielkie katastrofy informatyki:
popularyzację prymitywnego BASICa i reanimację CP/M w postaci DOSa. Nie
wiem co gorsze.

Jednak boost wybije zęby jesli nie jesteś twardzielem. Tak, używam boost
na uC ;)

Re: [OT] Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
Hello Sebastian,

Ale protezy były fajne - BetaBasic3 na Spectrum nauczył mnie
programować strukturalnie i używać rekurencji :)

1000?

E, tam - bez tego nie bylibyśmy tu, gdzie jesteśmy. BASIC i DOS
pokazały ludziom, że nie święci garnki lepią.

Z moim synem byś sobie pogadał... C++, Python, Kanban, Agile, Boost,
STL, Embedded Software, Git, ClearCase, UML, BDD, YAML, Embedded
Systems - tylko cytuję, bo większości nawet nazw nie znam.

Re: [OT] Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzic ie ??

Wszystkie BASICe po produktach MS były wyraźnie skręcające w kierunku
poważniejszych języków. jednak preinstalowane były głównie MS BASICe na
6502 i to one nauczyły pokolenia młodych ludzi używać GOTO.

Pokazały raczej że gliniane garnki da się lepić z błota i niektórzy do
dzisiaj wierzą że to jedyna dostepna wtedy droga..

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Nie mam pojęcia czy przypadkiem nie przesadzam z "mierzeniem nisko",
biorąc pod uwagę Twoje wieloletnie doświadczenie elektroniczne, tyle, że
w zupełnie innej "szufladzie", ale tak jak koledzy napisali:

- jakiś breadboard, zrobisz sobie przecież na tym taką "płytkę
uruchomieniową" jakiej będziesz na danym etapie potrzebował,
częstotliwości ośmiobitowców nie są przecież tak wielkie, żeby
pojemności i rezystancja "wciskanych" styków robiły jakiś problem w cyfrówce
- dowolny klon usbASP (albo samemu złożyć coś na LPT, jeżeli jeszcze
posiadasz w komputerze)
- co do "migania diodą" to p. Górecki(?) z EdW(?) ZTCP napisał całkiem
niezły kurs C/Cpp dla AVRów, tyle, że to było zupełnie "od zera", ale
chyba przypomnieć sobie nie zaszkodzi.
- no a potem to już albo ścieżka "datasheetów", "application notes",
albo gotowcĂłw z Google'a - ten punkt chyba zbyt wiele od
"przetwornicowej analogówki" się nie różni.

--
butek
Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Jasne. Ale przydałby się jakiś link....

Myslę, że programowanie jest prostsze. Problem jest w samych
początkach i "oczywistych" kruczkach.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Arduino.
Masz dużo gotowych dodatków, w sieci jest bardzo dużo materiałów,
powstało sporo wersji rozszerzonych czy specjalizowanych do określonych
zastosowań. Jeśli nie odpowiada Ci C/C++, możesz korzystać z arduinowego
środowiska programistycznego i pisać w wiring. Radzą sobie z tym tysiące
komputerowych analfabetów, więc dla Ciebie opanowanie programowania nie
powinno być żadnym wyzwaniem. Migać diodką będziesz w max. 5 minut od
wyjęcia płytki z pudełka.

j.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Ale po co ma iść w kierunku właściwym dla analfabetów skoro zapewne da
sobie radę w kierunku w którym dzieje się coś sensownego.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
Hello Mario,

Nie mam problemu z nauczeniem się języka programowania - teraz
przeraziło mnie środowisko. Jest zapewne bardzo czytelne i oczywiste
dla wszystkich, którzy "od dziecka" programują w C ale dla mnie jest
to totalna czarna magia.

20 lat pracy z IDE, z którego uzyskiwałem gotowy .EXE człeka
doprowadziła do takiego analfabetyzmu właśnie :(

Po prostu nie mam pojęcia, od czego zacząć. Udalo mi się otworzyć
jakiś tam przykład z gotowym makefile i uzyskałem jakiś plik wynikowy.
Ale co będzie, jak zechcę napisać banalne "I'm RoMan M."?
Jak stworzyć makefile i jak tego wszystiego użyć?

User Manual do WinAVR zabija.

Ja naprawdę potrzebuję pomocy dla totalnie początkujących...

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Ja też stosunkowo niedawno (no jakieś 2 lata) wziąłem się na mikrokontrolery (bo
za moich młodych czasów
leciałem w asemblerze na 6502 albo Z80...). I miałem dokładnie ten sam problem.

I po paru podejściach do tych WinAVR i całej tej reszty trafiłem na bascoma, i
na razie tak zostało.
I parę rzeczy zrobionych na nim udało mi się nawet sprzedać :)

A teraz, jak się z letka otrzaskałem z mikrokontrolerami, to przypuszczam, że
byłoby mi łatwiej
przejść do C, co też zapewne uczynię, tylko czasu ostatnio mało...

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

No to zacznij od polecanego wcześniej arduino. Masz do tego gotowe
płytki, kursy itp.

http://ep.com.pl/szukaj.html?szukaj=kurs+arduino&x=0&y=0

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Nie gderaj!
Makefile robisz praktycznie raz do określonego projektu.
Ja piszę w WinAVR zintegrowanym z Programmers Notepad.
Problem w tym, że faktycznie trzeba przeczytać plik "make" i go rozumieć. Są
generatory gotowych ale trzeba coś czasem poprawić.
Trzeba czytać przynajmniej opisy w dołączanych plikach nagłówkowych.
Trzeba przeczytać wszystkie pliki definiujące IO i rejestry danego prcesora.
Prawie Wwszystkie przykłady do znalezienia w internecie pisane przez
fachowców są bełkotliwe. Niby profesjonalne 120% ale dla mnie
przekombinowane dla samej idei tak samo w AVR czy ARM.

Łukasz

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Nie mam zamiaru nawracać na siłę na konkretny język programowania. Do
zmiany trzeba dorosnąć. Jeśli Roman się broni rękoma i nogami przed
programowaniem w C, nie będę go przekonywać że to jest jednak dla niego
lepsze. Efekt może być co najwyżej taki że odechce mu się próbować.
Wiring jest prosty do opanowania, nie uczy złych nawyków jak Basic, ale
jednocześnie jest dość wydajny u umożliwia łagodne przejście do
programowania w C/C++.

A tak nawiasem mówiąc, jako osoba żyjąca z programowania, nie rozumiem
ciągłych grupowych wojenek o wyższości jednego języka nad innymi i
nawracania niewiernych. Nie zdarzyło mi się żebym pracował nad
projektem, gdzie od początku do końca wszystko zrobiłem w jednym języku.
W miarę nieźle posługuję się co najmniej kilkunastoma i zawsze staram
się dopasować do potrzeb. Do bazy nie będę gadał w C, bo do tego mam
SQL, analizę i wizualizację danych wygodnie robi się w R, do szybkiego
przemielenia danych w postaci tekstowej świetnie nadaje się Perl.
Język programowania jest tylko narzędziem do osiągnięcia celu, a nie
celem samym w sobie.

pzdr.
j.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
[.....]
No ja również nie rozumiem skoro dla pospólstwa piszącego na uC z
kilkoma/kiludziesięcioma KiB RAM w zasadzie tylko C, C++ i BASIC są
dostępne. :-)

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Plus wymienione w wątku Wiring i Ada, jest python na mikrokontrolery,
NesC też jest bardzo przyjemne i wydajne, znajdzie się pewnie jeszcze
kilka innych języków. Jest w czym wybierać.

j.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
[.....]
W przypadku Ady wybór jest raczej czysto teoretyczny ponieważ nie ma
dobrego taniego bądź darmowego kompilatora. A przynajmniej ja takowego
nie znam. Zresztą Green Hills nie oferuje narzędzi na "drobnicę" typu
AVR, H8 czy MSP430. Natomiast AVR-GCC jest AFAIK od kilku ładnych lat w
powijakach. Swoją drogą swego czasu nawet sam myślałem aby zrobić coś
takiego dla H8/300H i H8S.

Python? Ale to chyba masz na myśli (typowe) używanie go jako embedded
command interpreter a nie jako kompilowany język masowego rażenia do
którego wkładasz źródła a wyjmujesz binarkę do wypalenia w jakimś
ROM-ie. Zresztą Python ze względu na dynamiczność typów i automatyczne
zarządzanie pamięcią IMO raczej słabo nadaje się do tworzenia
oprogramowania systemowego. Chociaż jako język osadzony rzeczywiście
jest w porządku.

Wiring? O tym mówisz
http://en.wikipedia.org/wiki/Wiring_%28development_platform%29? Nie
znam, ale wygląda na to, że używanymi tam językami są C i C++. :-) Poza
tym Wiring nie jest językiem programowania. :-)

NesC? O to chodzi http://nescc.sourceforge.net/? Nie znam, ale wygląda
na jakiś mocno specjalizowany język. Bazowany na C. :-)

IMO jeśli się przyjrzysz to za bardzo nie ma w czym wybierać. Bo albo
brakuje kompilatorów (wspomniana Ada) albo sam język programowania
niejako z definicji niezbyt pasuje do (takiego prawdziwego
niskopoziomowego) embedded software developement (wspomniany Python czy
tez mój ulubiony Eiffel).

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Jedyna darmowa implementacja jaką znam to właśnie gcc-ada W sumie szkoda
że Ada jest tak mało popularna, bo to bardzo przyjemny język. Ale chyba
za bardzo pilnuje porządku jak na mikroprocesorowców.

Python jest językiem skryptowym, więc z definicji wykonywanym przez
interpreter. O wiele bardziej przyjazny niż C, ale za cenę wydajności.
Coś za coś.

Tak. Pod spodem siedzi kompilator C++, ale nie programuje się
bezpośrednio w C++. To pozwala na łatwy start ludziom, którzy dostają
drgawek na samą myśl o C i mejkfajlach, i ułatwia późniejsze przejście
do C++.
Spopularyzowany przez Arduino, w tej chwili pół świata go używa,
włączając ludzi, którzy wcześniej z programowaniem i mikroprocesorami
nie mieli nic wspólnego.

Ulubiony język sensorowców. Do tego masz tinyOS, prosty OS oparty na
modelu zdarzeniowym. Program konstruuje się w postaci modułów
implementujących jakąś funkcjonalność, które później się "drutuje" w
całość. Spokojnie mógłbym go polecić do nauki programowania.
Nie dziwię się że nie znalazł uznania w środowisku zatwardziałych
mikroprocesorowców, bo zanim się coś napisze trzeba problem przemyśleć.
Kompilacja odbywa się przez konwersję do C++, ale sam język z C++ ma
niewiele wspólnego.

Sam programuję w C/C++, a nad alternatywami zacząłem się zastanawiać
tylko dlatego że Roman zadał takie pytanie. I jeśli miałbym mu coś
polecać na początek, to chyba właśnie wiring, ze względu na to że nie
jest C/C++ i że łatwo później przejść na te języki.
Sam też chętnie bym się przerzucił się na coś bardziej
wysokopoziomowego, byle tylko miało porządny kompilator.

pzdr.
j.

Site Timeline