Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Witam ,

Nie lubię C i wszelakich jego klonów. W Pascalu jestem w miarę ..
'W miarę' , to znaczy mam za sobą trochę pożytecznych aplikacji , w tym kilka
duuużych (Turbo Pascal/Delphi). Niestety , C mnie irytuje.

Aha , jestem zdecydowanie bardziej elektronikiem niż programistą , głównie
papram się w FPGA , doświadczenie w uC głownie assembler.

Pytanie jak w temacie...

MH

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Wziac lusterko, na lusterku narysowac ladne, duze "C" i wypic z tym "C"
flaszke do lustra.
Nastepnego dnia po kacu zostanie juz tylko kumpel c ;-)

Serio - nie da sie odejsc od C. Pascal/delphi jedzie w dol po rowni
pochylej (ostatnie zrodla w pascalu widzialem przed rokiem 2000), a C
bylo, jest i bedzie.

PS: C nie ma klonow. Owszem sa rozne standardy, ale IMHO dla Ciebie one
sie niczym nie beda roznic.

--
Jerry1111

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Skąd się bierze ta irytacja i czy nie pora skończyć z takimi fochami? Po co
na siłę szukać Pascala, skoro standardem jest C i jest do niego mnóstwo
narzędzi, książek i przykładów w necie?

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /
Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
Kolega chyba dobrze podpowiedział.
A co zamierzasz zrobić?
Zobacz na przykłady, które są dostępne dla Twojego projektu.
Jeśli są w Pascalu - weź Pascal,
jeżeli w C - weź assembler :-)
Wszystko zależy od tego ile masz czasu.
Teraz czasu to nikt nie ma, więc najprościej wykonać 2 punkty
z poradnika biznesmena:
1) wyłącz internet
2) weź się do pracy
:-)
S.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Nie polecam.

Możesz przecież wziąć C ale dodać swoje makra preprocesora aby pisało Ci
się "wygodniej" prawie jak w Pascalu. Na przykład:

#define begin {
#define end }
i całą masę innych, które wg Ciebie upodobnią C do Pascala. Z czasem z
nich zrezygnujesz a znajomość C pozostanie.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Pascal i C to jezyki o praktycznie identyczym targecie, składni,
możliwościach, koncepcjach. Tylko może poza tym że ostatni ludzie
piszący w Pascalu wymarli 10 lat temu. Naprawdę spodziewasz się że ktoś
tego trupa będzie reanimował bo jest 1 osoba na świecie chcąca w tym
pisać na AVR? Dzisiaj jest tak że niepełnosprytni używają BASCOMa a
pełnosprytni C/C++. Czas iść za stadem zamiast zajmować się archeologią.

 > doświadczenie w uC głownie assembler.

Zmień na C. A jeszcze lepiej na C++, choć doskonale wiem że to nie
będzie miało miejsca...

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
Hello Sebastian,

Bez żartów - składnia C(+(+)) jest porąbana.

Jeszcze żyję! Co prawda ostatnio w Pascalu jakies 20 lat temu ale
jakbym się uparł...

A ja na stare lata zaczynam mieć powoli chęć na pobawienie sie jakimis
kontrolerami w C/C++ właśnie. Tylko nie wiem, od czego zacząć a
wstydzę się zapytać :(

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Jest identyczna z Pascalem z dokładnością do dupereli. Mogę te duperele
zdefiniować, ale naprawdę Pascal i C stoją na jednej półce. Żeby
zilustrować o czym mówię porównaj np C z Lispem (imperatywny vs
funkcyjny). Natomiast porąbaność bezwzględna C[++] to kwestia gustu.
Zawsze na pocieszenie możesz zobaczyć COBOLa. Jeśli chcesz zobaczyć np.
hybrydę C z Pascalem z której wyszła katastrofa to możesz zobaczyc
SystemVerilog. Naprawdę, jest masa języków znacznie gorszych od C[++].

*Nikt* poza szumem nie pisze w Pascalu nowych projektów. Delphi się
jeszcze kreci bo są miliony lini kodu które trzeba utrzymać. Jednak
środowisko programistów wymiera lub po cichu uczy się C#/Java doskonale
sobie zdając sprawę że to trup. Pascal@uC to prędzej efekt 5 wieczorów
nudzenia się. Ktoś chetny na projekt bez celu?

AVR a potem ARM. Bo dostępne, bo tanie, bo jest gcc, bo jest C++, bo
jest support "google".

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
Hello Sebastian,

Kiedy własnie dostaję czkawki od tych dupereli. Przede wszystkim od
zabawy operatorami :(

Ależ widziałem. I COBOLa i Algola. Ja stary jestem ;)

Przez prawie 20 lat żyłem z języka wysokiego poziomu, o rozbudowanej
składni i raczej obawiam się, że będzie mi tego brakować. Z drugiej
strony - do zrbienia migajacej diodki orłem w C nie trzeba byc ;)

Ale Delphi to też Pascal...

To tak, jakbys mnie namawiał do Linuksa, bo jest w nim "man". A to mi
własnie Linuksa skutecznie obrzydziło lat temu sporo - w każdym razie
za czasów wczesnego Slackware.

Problem w tym, że ja potrzebuję podpowiedzi na jeszcze niższym
poziomie - czyli od jakiegoś zestawu startowego - programator, płytka
uruchomieniowa, i komlet softu, który umożliwi mi uruchomienie
migającej diody bez wielomiesięcznego kopania w Sieci. Już wiem, że
programatory mają jakiś swój standard i warto kupić taki, który tego
się trzyma.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Jak cię męczy i++ to pisz i=i+1 :)
Natomiast operatory przesunięcia, jak:
#define ADC_DOUT_BIT ( 1 << 17 )

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
Hello Mario,

Ale to nie na tym polega, żeby sobie zmieniać język definicjami.
Własnie zbyt duża łatwość zabawy definicjami, operatorami,
przeciążanie operatorów zaciemniają programy i ciężko uczyć się na
przykładach.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Coś mi ucięło:
Natomiast operatory przesunięcia, jak:
#define ADC_DOUT_BIT ( 1<<  17 )
są jakby stworzone dla mikrokontrolerów

W przypadku programów na mikrokontrolery nie ma tego dużo. Zwłaszcza gdy
opisze się w c a nie w c++, a większość kodu jest jednak w c.
Dasz radę. Sam jestem takim samym dinozaurem wychowanym na Fortranie a
na mikrokontrolery pisałem przez lata w asemblerze. Do przejścia na c
zmusiła mnie konieczność odejścia od '51. Po krótkiej przygodzie z AVR
przeszedłem na ARMy a do c ostatecznie przekonała mnie możliwość
zastosowania RTOSa i gotowych bibliotek do USB i Eth.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Mówisz tak, jakby autorzy przykładów nadużywali takich elementów języka.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Mam złe doswiadczenia z dawnych czasów, gdy robiłem pierwsze
podejścia. Ale już pisałem - nie boję się języka, martwią mnie rzeczy,
które są oczywiste dla wielu a zupełnie niezrozumiale dla mnie.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??

Nikt nie wymusza zabaw z nimi. Nie chcesz - zlewaj. Operatory to nie
tylko zabawa - zobacz boost.org (w kontekście uC rownież).

Tak. To wypudrowany trup. W dodatku puder marnej jakości, generyki po 20
latach od reszty świata itp. Delphi się trzyma tak samo jak COBOL. Bo
nie da się nagle wyciągnąć wtyczki. Ale zaraz sama wypadnie.

Gwarantuje Ci że na zajeciach ze studentami migającą diodę miałem po 20
minutach dysponując kilkoma drutami, płytka uniwersalna i kablem z LPT
oraz AVRem w DIP w miedzyczasie instalując środowisko na Linuxie. Kilku
zaszczepiłem bakcyla.

Płytka - w zupełności wystarczy uniwersalna stykowa.

Programator - byleco z allegro.

Komplet softu - WinAVR i Yagarto (ARM). Soft do programowania załączony.

Migająca dioda - exampl do napisania w 2 minuty bez żadnych makefile.

AVR - ISP, ARM - JTAG. Narzedzia darmowe. Programatory tanie.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
Hello Sebastian,

Tak, jak pisałem wcześniej - Pascal to vyło ponad 20 lat temu - jakis
wczesny TurboPascal. No i wczesniej na Spectrum - tam to była sama
przyjemność ;) Ale w tamtych czasach wszystko było przyjemnością ;D

Hmmm...

Spamowany tu Multitool może być?
http://allegro.pl/multitool-programator-avr-usb-stk500v2-rs232-i2c-i2026388624.html

Zadziala z powyższym? W aukcji jest mowa o AVRStudio, Ty proponujesz
WinAVR...

:)

A ro STK500?

To właśnie nęci. Bo wielu klientów koniecznie chce wciskać uC
wszędzie a mi jest trudno odpowiadać na pewne pytania, nie znając
mozliwości.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
To prawda.
Najbardziej podobał mi się czas ładowania systemu :-)
Nigdy się to już nie powtórzyło.
Potem, i do dziś się zastanawiam, dlaczego na wszystko trzeba czekać, choć
procesory z 3,5MHz
zwiększyły prędkość ~1000 krotnie.
Dobranoc.
Idę zobaczyć, co z moją żoną. Dziś coś pisała w Delphi i trochę się boję w
tej sytuacji :-)
S.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
http://allegro.pl/multitool-programator-avr-usb-stk500v2-rs232-i2c-i2026388624.html

A ja proponuję ominąć etap AVR i od razu przejść na jakieś małe ARMy.
NXP serii LPC11xx i LPC13xx kosztują po kilka złotych. I jestreś j7uz w
królestwie 32 bitowców :) Interface JTAG na USB można dostać już w
okolicy 60-80zł. Środowisko darmowe z pełnym gcc a nie portem jak gcc-avr.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
Hello Mario,

http://allegro.pl/multitool-programator-avr-usb-stk500v2-rs232-i2c-i2026388624.html

Bez przesady - jeszcze nie zrozumiałem jednego a już mam się brać za
inne? Po co mi te 32 bity? Ja nie mam zamiaru niczego wielkiego robić.

Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
http://allegro.pl/multitool-programator-avr-usb-stk500v2-rs232-i2c-i2026388624.html

IMHO dużo więcej dzieje się w ARMach więc łatwiej znaleźć radę lub dobre
przykłady. ARMy mają relatywnie więcej pamięci. Jak zaczniesz pisać na
intach czy longach i używac tablic to dość szybko zacznie ci brakować
pamięci. Szkoda wysiłku w opanowanie jednego środowiska gdy za np. rok
porzucisz je dla innego. Ja w każdym razie tak widzę po sobie. Mam
jakieś stare projekty w WinAVR i muszę je pielęgnować a na co dzień
siedzę w Eclipse przystosowanym do ARMów. I jeszcze  programatory na to
i na to.