Miganie żarówkami a ich trwałość.

Witam wszystkich Mam takie trochę luźne pytanie. Ciekaw jestem jaki wpływ na żywotność żarówek ma miganie nimi? Dokładnie chodzi mi o żarówki wykorzystywane w migaczach czyli 5 watowe. Zdaje sobie sprawę, że po to są żarówki w migaczach by migały ;) ale czy jest jakaś zalecana częstotliwość której nie powinno się przekraczać? Chodzi mi o częstotliwości rzędu kilku herców, by uzyskać efekt migania a nie PWM. Czy mogę sobie powiedzmy przez parę godzin migać taką żarówką z częstotliwością np. 4 herców? Zawsze wydawało mi się że żarówki najbardziej zużywają się podczas włączania.

Pozdrawiam

Reply to
M...

M... schrieb:

skraca znacznie. Jak dodasz podgrzewanie włókna, to dłużej popracuje.

Ale trochę dzielenia włosa na czworo:

nie migacz, tylko kierunkowskaz nie 5W tylko 21W nie włączania tylko załączania.

Częstotliwość pracy kierunkowskazów jest dość dokładnie zdefiniowana w kodeksie drogowym (chyba 60-90 błysków/min). W nowych kierunkowskazach (ale nie tych na LEDach) żarówki są zresztą sterowane PWM, właśnie by ograniczyć prąd udarowy.

W lampkach "dysko", które zrobiłem sobie będąc nieletnim brzdącem właśnie miałem podgrzewanie włókien: triaki były synchronicznie z siecią załączane na 3-5% sinusoidy. Niezbyt dokładnie, bo opóźnienie było zrealizowane na układzie RC.

Waldek

Reply to
Waldemar

A tu już przesadzasz.

Jarek P.

W bocznych mam W5W.

Napisz w skrócie na jakimś "heblu" ! to się okaże czy to przesada, czy nie.

Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Jak fachowo zrobione to dlugo wytrzymuja.

Samochod to moze i malo miga, ale sygnalizatory uliczne duzo, a tez rzadko spalone.

a czy w sygnalizatorach nie stosuje się jakichś dedykowanych, "wzmocnionych" żarówek? Ktoś na grupie kiedyś coś takiego napisał, że mają jakąś ciemniejszą bańkę. Na ile to prawda?

Reply to
krychu

Użytkownik "M..." snipped-for-privacy@ed.pl napisał w wiadomości news:fso2h6$3em$ snipped-for-privacy@achot.icm.edu.pl...

? Z mojej wieloletniej praktyki wynika, że najczęściej zmieniam te żarówki, bo. . . spala się na nich pomarańczowa farbka. A upierdliwcy od przeglądów rejestracyjnych nie przepuszczają białych kierunkowskazów.

Roman

Reply to
Roman

Tu nie piszemy w skrócie, tylko pełnym słowem. Jak najbardzej poprawnym. Twór "załączać" powstał chyba tylko na potrzeby skrótowca zresztą.

Jarek P.

nie tylko. Też w przekazie ustnym i pisemnym łatwo o pomyłkę, a ta może się skończyć śmiercią lub kalectwem.

Waldek

Reply to
Waldemar

To prawda, ze w sygnalizatorach stosuje sie dedykowane zarowki. Maja dluzszy zarnik i chyba mniejsza skutecznosc bo wydaje sie, ze swieca slabiej niz zwykle zarowki o tej samej mocy. No i cena jest odpowiednio wyzsza...

Reply to
Bartłomiej Kasiewicz

Co nie zmienia faktu, że forma "włączać" jest poprawna, amen.

Jarek P.

Roman napisał(a):

A mnie najbardziej wkurza to, że takiej żarówki ze spaloną farbką nie można potem oskrobać do końca i włożyć do otworu, gdzie wkłada się białe żarówki (np. stop, cofanie, przeciwmgłowe), bo jakiś idiota wymyślił sobie, że cokoły muszą być "idiotoodporne".

IMHO przy 4Hz nie bedzie widać migotania. Bezwładnosc wlokna jest spora. Co najwyzej bedzie widac lekkie falowanie światła. Ale jeśli sie uprzesz na 4Hz to cieżko ocenić wpływ na żywtość żarówki. Włókno będzie gorące, więc bardzo nie powinno cierpieć. Chyba że użyjesz halogen, to może się zdarzyć ze zjawisko halogenowe nie zajdzie:-)

A co do żywotności to np można kupić zarówki na 280V, które stosuje sie do oświetnia na klatkach schodowych. Taka żarówka wiadomo świeci słabiej, jednak 100W/280V przy 230V napewno da tyle światła, żeby klatke oświetlić. Żarówka znacznie dłużej wytrzymuje takiej cięzkiej pracy.

Pozdrawiam Michał

Tomasz Wójtowicz schrieb:

dlaczego nie? U mnie pasują do stopu i cofania.

Waldek

Reply to
Waldemar