Metoda fotochemiczna i źródło UV

Kompletuję zestawik do produkcji płytek (prototypów) metodą fotochemiczną, Jakie źródło UV zastosować Świetlówkę, a może ktoś miał jakieś doświadczenia z żarówkami UV jedną taką znalazłem w Conradzie

Czy ktoś miał doświadczenia z takiego typu źarówką, czy wystarczy ona do naświetlania płytek wielkości 15cm/15cm przy urzyciu Positiva 20? Jak to się ma w stosunku do świetlówek UV, poprzestać na źarówie, czy zainwestować trochę więcej w i kupić świetlówke z oprawą? Czy jedna świetlówka załatwia sprawę (ewentualnie jakiej mocy ma być)

Ostatnie moje pytanie tyczy się szkła jakie stosuje się do przykrywania płytek słyszałem, że musi to być szkło kwarcowe, czy coś w tym rodzaju, bo zwykłe ponoć słabo przepuszcza UV?

Pozdrawiam Lukasz (lukst)

Reply to
Lukasz (lukst

Użytkownik Lukasz (lukst) napisał:

Ja mam doświadczenia z halogenem 100W kupionym za 12,50zł w Castoramie. Czas naświetlania z odłegłości ok. 60cm był od 1 do 2min.

Halogen ma tę zaletę, że jak przeszłem 2 lata temu na metodę z żelazkiem, to halogen wykorzystuję jako fajną lampkę nad stołem w warsztacie - żarówka UV się raczej nie nada do tych celów ;-)

Ja stosowałem płytę szybę albo płytę plexi - było ok, specjalnych różnic nie zauważyłem. Plexi się łatwiej rysuje i potem te rysy czasem widać na płytkach.

Reply to
zenon

doświadczenia z

świetlówka

Witam Miałem dwie takie żarówki wytrzymują bardzo krotko przepalają się. Poszukaj świetlówek PHILIPsa TL 8W/05 te używam od czterech lat. Poszukaj w internecie sklepu Źrudła Światła. W zależności jakie duże płytki chcesz naświetlać - ja mam 4 szt. i moge naświetlać płytke 20 x 30 cm. Naświetlam 5 min. z odległości 12 cm laminat pokryty FOTOPOZITIVEM szyba zwykła nie jakaś tam kwarcowa gr. 4mm. Płytki wychodzą super. Pozdrawiam powodzenia

Reply to
marco

Ja do tego wykorzystuję wykonaną samemu oprawę z 3 świetlówkami 20W. Sa chyba produkcji Philipsa i dają swiatło zblizone do solarium. Kupiłem je w hurtowni elektrycznej po 20zł/szt (sprowadzane na zamówienie). Naswietlam przez zwykła szybe okienną. Kopiorama składa sie z dwóch czesci podstawa to kawałek grubego tekstolitu (25x35cm) na którym znajduje sie takie tworzywo piankowe (z koperty z sampalmi od Analoga ). Druga czesć to ramka tez z grubego tekstolitu (wyfrezowana na CNC) z szybą. Na kazdym z boków kopioramy znajdują sie otwory na sruby którymi skrecam całość po umieszczeniu płytki oczywiscie delikatnie aby szyba nie pękła. Płytki wychodza idealnie, czas naswietlania to ok 6 minut.

Użytkownik "zenon" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:d6l08a$t0q$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Reply to
ADAM

Spróbuj tym sposobem zrobić 200 płytek w jeden wieczór. Ja POSITIV nanosiłem na wirówce co gwarantowało równomierną warstwę a do naświetlania była 250 W rtęciówka bez klosza ( uwaga na oczy ) i szkło kwarcowe lub borowęglowe, ewentualnie zwykłe ale jak najcieńsze i jak najstarsze. Naświetlanie do formatu

40x40 w czasie krótszym niż 30 sekund, trzeba dobrać praktycznie w zależności od wielkości płytki i związanej z tym odległości od podłoża. Przy wiekszych formatach lepiej stosować dwie zamiast jednej mocniejszej. Takim sposobem kilka lat temu " wyprodukowałem kilka tysiecy płytek do składania dekoderów i transkoderów PAL-SECAM. Przypominam o oczach. Nieuwaga powoduje podrażnienia podobne jak przy bezpośrednim oglądaniu łuku elektrycznego. A to jest mało przyjemne. >
Reply to
zlodziej podatkow

Lukasz (lukst) napisał(a):

Ta żarówka przypomina moją w naświetlarce z laminatorem kupionej za 3 dychy :-) Też 250 W i jasne światło jak cholera, identycznie wygląda. Raczej jest trwała, bo coś ktoś tu pisał że nie jest. I widze że bardzo tanio nawet, poprostu rewelacja. Ta żarówka moja naświetla positiva w

40 sekund, kiedy mam papier przebitkowy o małym pochłanianiu UV, inaczej to powiedzmy dłużej 2-3 razy. Szyba może być jakakolwiek byle się nie złamała, nie za cienka, powiedzmy 4mm. Co do plexi to lepiej nie kombinuj. Mam taką jedną ładnie przyciętą, zrobione otwory na śruby i tak samo w sklejce , do dociskania i..... okazało się że słabo bardzo przepuszcza UV, poprostu beznadzieja, nie udało mi się niczego wywołać świetlówką .
Reply to
szlovak

Mając taką żarówkę można darować sobie amatorszczyznę totalną w stylu rtęciówek, to moje zdanie

Reply to
szlovak

Mając taką żarówkę można darować sobie amatorszczyznę totalną w stylu rtęciówek, to moje zdanie. *I* *ważne*, moja naświetlarka ma maksymalny timer na około 40 sekund, tzn. że te żarówki nie powinny długo pracować bo pewnie wtedy dopiero się przepalają

Reply to
szlovak

swietlówka energooszczedna i 8-10 min naswietlanie

AzaZeL

Reply to
AzaZeL