Memory Stick + mikrokontroler

Cześć,

Ostała mi się zbędna karta Memory Stick PRO-HG Duo 4GB i wymyśliłem by użyć jej jako pamięci szeregowej do mikrokontrolera. Niestety nigdzie nie mogę odnaleźć opisu protokołu szeregowego używanego przez te karty. Spotkał się może ktoś z implementacją obsługi tych kart dla jakiegokolwiek mikrokontrolera, albo z dokumentacją tego protokołu?

Reply to
Andrzej W.

Użytkownik "Andrzej W." napisał w wiadomości

google znajduje np

wiki podpowiada ze pro-hg ma tez tryb 8-bit.

Ale ... jak juz cos robic, to moze wybrac bardziej przyszlosciowe rozwiazanie i uzyc SDHC ? Ktora kosztuje dzis kilkanascie zl.

A ta MS ... zawsze mozna spieniezyc na allegro, jak kto lubi kolejki na poczcie :-)

J.F

W dniu 2013-05-06 19:31, J.F pisze:

Przeglądałem tę dokumentację ale nic tam o TPC nie było. Nie zauważyłem kodu w Verilogu, może coś wyciągnę z tego.

Reply to
Andrzej W.

Kiedyś dodałem do swoich projektów obsługę sdhc, z tego co pamiętam troszke inaczej się inicjuje, reszta komunikacji (sector read/write) pozostaje bez zmian. Oczywiście caly czas mówimy o komunikacji po spi.

Reply to
Marek

Trzeba "tylko" uwzględnić rozmiar sektora.

Micro SD afaik nie muszą obsługiwać (kontrolery zazwyczaj obsługują, ale tylko zazwyczaj a nie zawsze). Natomiast w przykładowych kodach na stm32 jest komunikacja z kartą po sdio - bardzo się zdziwiłem, bo myślałem, ze spec sdio wymaga nda.

Reply to
Michoo

Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości

A nie jest ta sama ? To taki ustalony przez dekady standard, 512B, i kazde odstepstwo powodowalo klopoty, wiec po co odstepowac ?

J.F

Było 512 w SD, potem afaik(pisałem to kilka lat temu i już dobrze nie pamiętam), żeby zrobić karty 2GB weszło "fałszywe" 1024 - czytało/pisało się dwa razy po 512B na sektor.

Reply to
Michoo

Nie potwierdzam, przed chwila sprawdzilem kod na sdhc 16GB , sektor jest 512,odczyt mam pojedynczy i działa prawidłowo.

Reply to
Marek

Na SDHC jest 512B. Na SD (zanim SDHC się pojawiło) 2 i 4GB były robione właśnie przez kombinacje z rozmiarem.

Reply to
Michoo

A co to za standard dla 4GB nie będący SDHC? Przecież wszystko co na rynku jest dostępne i jest większe od 2GB to sdhc. Natomiast muszę przyznać, że zaciekawiles mnie informacją, że natrafiłeś na "otwartą" implementację sdio. Tylko pytanie czy właściwie warto, jak dotąd szybkość po spi wystarczala mi w zupełności...

Reply to
Marek

Ponoc nie wszystko. Karty SD 4GB byly - nie wszytkie urzadzenia obsluguja SDHC, a widac niektorzy chcieli miec wiecej.

Co nawiasem mowiac generuje kolejny problem z kompatybilnoscia w przypadku FAT16, bo wymaga obslugi klastrow 64KB.

J.F

Użytkownik "J.F" <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:5189527e$0$26695$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Testowałem od MS-DOS 5.0, aż po Jądro DOSowe WMe, wszystkie umieją obsłużyć

64k, ino z nich nie wystartują. Posunąłem się do tego,że tytułem próby, startowałem na 32k jądro (z dyskietki, tercet IO.SYS, MSDOS.SYS i COMMAND.COM, wersja oczywiście, musiała być zgodna, wystarczyło zrobić odpowiedni autoexec i już samo szło) i z niego komendą WIN z katalogu systemowego leżące całkowicie na partycji z 64k blokami Windows 98SE. To czemu inne miały by nie potrafić? Inna sprawa, że rzeczywiście, narzędzia wind nie-NT głupieją mając zadziałać na dysku..., ale sam system śmiga, aż miło. Poczta (MSOE), WWW, komunikatory, nawet nie zauważają, że coś jest nie tak. Hm... to może jednak bezpieczniej nie kombinować? :)) P,NMSP... :))
Reply to
Anerys

Użytkownik "Anerys" napisał w wiadomości grup Użytkownik "J.F" <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

A telefony, nawigacje, fotoaparaty, mp3ki - tez testowales ?

J.F

Użytkownik "J.F" <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:518979e7$0$1229>>64k blokami Windows 98SE. To czemu inne miały by nie potrafić?

Spróbuję ze swoim MP3-grajkiem i telefoniakiem Sferii. Jeśli nie postawią się na sztorc, jak Nokia 5510 - ta, jeśli coś narzeźbi się w jej 64MB ramdysku w MBR, resetuje łączność z komputerem i czyści system plików do fabrycznego. Ale już nie mam tej Nokii, więc jej nie sprawdzę, z pozostałymi pobawię się za dnia, a jak jeszcze innym załaduję jakąś pamiątkę - to i tamte sprawdzę. MP3 grajek chyba dal sobie NTFS-a włożyć, tylko wtedy nie dostępował zaszczytu rozpoznania leżących tam plików, ale komputer tak; sprawdzę rano, co obiecałem. Fociaka też mam 1GB karta, ale ten na razie ma jeszcze pakowane foty, jak docykam do pełna (19 brakuje), to i jego sprawdzę. Z innego fociaka posiałem kartę, pozostałych 2 zabytków (stare syfry jeszcze na kartę CF 256MB) nie mam na razie jak zasilić.

Reply to
Anerys

Już od paru lat jest dostępna "uproszczona" specyfikacja, wystarczająca do implementacji normalnej komunikacji po SDIO (kiedyś opisane było tylko SPI). Płaci się za używanie logo, produkcję kart, dostaje się pełną specyfikację z pierdołami typu DRM (spotkał ktoś kiedyś takie cudo?) i parę innych dupereli. Tu można zassać:

Co do tego czy warto, to oczywiście zależy ile danych chcesz przerzucać, jeżeli jakieś proste pomiary po kilkadziesiąt – kilkaset kB, to można na SPI, ale z drugiej strony, jeżeli µC ma sprzętowy interfejs, to o ile dobrze kojarzę, obsługa karty w ten sposób jest nawet prostsza niż po SPI. Zaglądałem kiedyś do tych źródeł z ST, ale na razie nie miałem potrzeby użyć.

Reply to
shg