MC34063 step-down i zewn. klucz

Witam!

Przy okazji porzadkow znalazlem fajny transformator 2x30V, 2x2,5A. Chce zrobic z niego tanim kosztem uniwersalny zasilacz do zastosowan amatorskich. Nie chce trobic z tego grzejnika i chcialbym zastosowac impulsowa stabilizacje napiecia. Mam kilka kostek ukladu MC34063. Chcialbym go wykorzystac dodajac do niego jakis tranzystor kluczujacy i cewke nawinieta na rdzeniu ze starego zasilacza komputerowego.

W zwiazku z tym mam kilka pytan:

  1. Jaki typ popularnego tranzystora mozna zastosowac? Mam kilka szt 2N3055 - nie bedzie za wolny ?
  2. na co uwazac projektujac plytke? Ktore polaczenia krotkie itp - nie chce sie zmagac z pasozytniczymi oscylacjami itp, jesli mozna ich uniknac na etapie dobrego projektu plytki.
  3. Jakie realne napiecie mozna uzyskac w takiej konfiguracji na wyjsciu pobierajac prad ok 1 A ? Uklad na zasadzie: 30V skutecznego na trafo, mostek, kondensatory, step-down na MC z zewn. tranzystorem?

dzieki za rady.

Reply to
Marcin Szczepaniak

Dnia 16.01.2007 CosteC snipped-for-privacy@konto.nielubiespamu.pl> napisał/a:

Z czego taki opornik 0.2 oma najlepiej zrobic?

Reply to
Marcin Szczepaniak

Kupić. Metalizowany 0.22 om/0.6W

RoMan Mandziejewicz schrieb:

w ostateczności można też kupić opornik 0.2 ohma/0.6W. Szereg E24 w końcu.

Waldek

Reply to
Waldemar

Nestety, w Polsce dostępne są metalizowane 0.6W tylko E6 poniżej 1 oma. W Elfie podobnie.

RoMan Mandziejewicz schrieb:

czasem muszę też biegać (wirtualnie ;-)) za czymś takowym. Już mi się zdarzyło składać 0.1 ohma z 10 1ohm formatu 1206. Wyszedł zgrabny klocek i działało. Albo jak nasz chiński student przed laty pytał mnie jak policzyłem kondensator 0.22 mikro do antyaliasingu do PCM. Powiedziałem mu, że otworzyłem szafkę i tylko te znalazłem. A opory miałem cały rząd E24 0d 0.1 ohma do 1 mega. Ale w razie co, to mira electronic takowe oporniki posiada. Czasem tylko E12 na stanie, ale E24 też są skłonni za pieniądze zdobyć. Ceny pewnie wyższe niż w Polsce, ale mają dość dużo rzeczy. Ostatnio kupowałem tam kondensatory 0201, pylicy można od nich dostać ;-)

Waldek

Reply to
Waldemar
[...]

E24 mam od 1 oma. Poniżej 1 oma mam raczej różne wiekszej mocy. Na przykład 4-końcówkowe 1 miliom 3W 1% :-)

Rezystorów o skrajnie niskich wartościach używa się rzadko i w małych ilościach - sprowadzanie ich jest totalnie nieopłacalne. Poluję na Alledrogo i czyszczę aukcje, jak tylko coś ciekawego się pokaże ;-)

Jak to lutować?

RoMan Mandziejewicz schrieb:

ostrożnie :-)

w Każdym razie kolega, na którego padło powitał je westchnieniem "oh f*ck". Utrudnieniem jest jeszcze, że musi je lutować "w powietrzu". Z tego ma być obwód LC: cewka powietrzna z drutu AWG34 i tego kondziora. Faajna rzecz ;-) W każdym razie jeszcze się nie zdecydowaliśmy, czy będzie lutowane (pasta + hot air: kondzior przymocowany mikromanipulatorem operacyjnym do płytki teflonowej), czy zgrzewane.

Waldek

Reply to
Waldemar