MC34063

Przetwornica działa.
Vin 10-15V
Vout 5V
Iout 210mA około
Pobiera z zasilacza np 100mA przy 10.2V ustawione na zasilaczu
laboratoryjnym i ten 1W pozostaje w całym zakresie
Dławik 220uH/0.8A / 0.6 Ohma
Rsc 0.5ohma
Elektrolity po 1000u oba low ESR

No i mam dylemat na jakiej częstotliwości ją pozostawić.
Obciążenie się nie zmienia, jedynie napięcie zasilania 10-15V
Na wyliczonym CT około 500p wydawał mi się ciepły scalak i dławik. Nie wiem
czy dławik grzał scalak czy odwrotnie, bo są obok.  Zmierzyłem oscylem
piłę
na CT i miała z 46kHz. Więc dałem CT=1n i teraz ma około 32kHz i jakby był
chłodniejszy. .

Może tak zostać ?
Tyle złego i dobrego się wypisuje o 34063, że już sam nie wiem :-)

Re: MC34063
Jeszcze pytanie gdyby ktoś wiedział.

Rezystor ograniczający prąd dławika Ipk. Czy on ma być ustalony do
posiadanego dławika czy do prądu jaki chcę pobierać ?

jak pisałem mam dławik 0.8A ale pobieram około 210mA czyli rezystor Rsc
ustawiam dla 420-450mA czy dla 800 ? O co tu chodzi? czy o to Ĺźeby nie
nasyciś rdzenia czy żeby zacząć z jakiegoś powodu ograniczać wcześniej ?
Już się pogubiłem.
Teraz wstawiłem rezystor 1 ohm i jak zrobię zwarcie miernikiem to pokazuje
mi prąd totalnego zwarcia 505mA. Wystarczy żeby mój układ chodził ale jak
jest ? Mam zapas w dławiku.
Wyjaśnijcie mi proszę. mam oscyloskop i umiem sie nim posługiwać :-)

Re: MC34063

Ja bym ustawił do spodziewanego prądu, z małym zapasem. Jeśli w Twoim
układzie maks to 400mA, to jeśli jest więcej, to coś jest nie tak. Po co
ładować prąd w "coś nie tak"? Ale oczywiście, wybór należy do Ciebie.
Możesz w ogóle tego rezystora nie dawać. Układ będzie działać. Kwestia
co się stanie w przypadku awarii... ale to sam musisz zdecydować.

  Konop

Re: MC34063

co

Ale w papierach jest napisane, że to ma trzy sprawy załatwić.
Wcale nie chodzi o uszkodzenie mojego układu ale o soft start, ograniczenie
prądu przy ładowaniu dużych pojemności, zapobieganie nasyceniu się rdzenia
dławiku i niejako przypadkowo po przekroczeniu prądu i obcięciu czasu Ct z
powodu zbyt szybkiego slope'u ładowania Ct, prowadzi do opuszczenia
kolejnego taktu co daje mniej przełączeń.

Mam teraz dylemat. Np gdyby ktoś dał dławik 3A z gwarancją, że sie nie
nasyci, bo nie ma czym, to można by ustawić maksymalny prąd z rezystorem
0.22 ohma (taki jest najmniejszy dopuszczalny) i pozwolić odginać domeny
magnetyczne rdzenia dużo mocniej w chwilach gdy walnie za dużym prądem w
dławik i tam sie zmagazynuje po czym sie odłączy na dużo dłużej.

Dałem akurat ten scalak, bo jest tani i działa. Idzie o koszty. Całą
przetwornicę mam za 2zł, a nie sam scalak za 5.
Tak więc moje przemyślenia są takie żeby dobrać opornik tak aby prąd na
totalnym zwarciu nie przekroczył powiedzmy 0.7-0.75A ale kręcąc zasilaczem
od 7.5 do 20V i dla najgorszego przypadku.

Nie wiem w związku z tym czy mam korzystać z dobrodziejstwa
więcej-amperowego dławika czy nie. Bo z obliczeń i dyskusji na elektrodzie
nic nie wynika.

Dotykanie tego Rsc właściwie nic innego nie psuje. Ciut inaczej wygląda może
PFM pod pełnym obciążeniem na granicy current limitu tego silniejszego i
słabszego i tylko tyle.
częstotliwość jest 1n/32kHz. Piękna piła i czym wyższe napięcie zasilania
ma te slopy zawinięte do góry jak czapka krasnala :-)

Re: MC34063
Hello newxmega,

Zaskakująco wysoki prąd zwarcia. Mam obawy, że masz za małą wartość Ct
i układ ograniczenia nie nadąża.

Jest dobrze. Tak zostaw i nie kombinuj.

W przypadku MC34063 oscyloskop nie jest potrzebny. Ten układ generuje
tak chaotyczne przebiegi, że nic rozsądnego nie widać.

Re: MC34063

32kHz mierzone oscyloskopem.
Czy to dużo czy to mało?  Kondensator 1nF Dwie płytki zachowyją sie
identycznie. Różnica w częstotliwości 2kHz między nimi. Prądy takie same
Przed tym miałem 470nF tak jak w notach aplikacyjnych ale wydawał mi się
ciepły scalak. teraz jest zimny i scalak i dławik.
Czy jeszcze zejść z częstoltliwością?

Jakie pozostawić ograniczenie prądu? Chodzi na 1 Ohm-ie i na 0.5Ohma ale są
różne prądy zwarcia. 1Ohm daje 0.5A natomiast 2 równoległe 1Ohm dają 1A.
Dławik mam 0.8.
Ponawiam pytanie czy mam chronić dławik przed nasycaniem się czy obciąć prąd
szybciej z jakiegoś powodu ?

Widać widać. Mam dobry oscyloskop z duuużą pamiecia. Widać jak Ct zaczyna
się zmieniać i czas narastania wzrasta od pewnego progu Vin

Re: MC34063

miało być 470p

Re: MC34063

Jeszcze jedno pytanie od ciebie jako specjalisty od przetwornic.:-)

Czy ten prąd zwarcia mam traktorać jako I pk Prąd szczytowy tak ? Czyli prąd
roboczy to jest jego połowa?

Site Timeline