MC1204 N - wyprowadzenia kontrolne...

No cóż, wszystkim zdarzają się niedopatrzenia. Ale już wylano gościa, który je zaprojektował. Natępne wytrzymają 2 lata.

Grosze jakieś, 14.63zł za sztukę w Mouserze. Ma też trochę RAMu na pokładzie, więc krytyczne parametry przeżyją brak zasilania.

2 minuty na rok to znakomity wynik.

Czyli 6 minut na rok?

Jak nie wpadł, jak wpadł? MCXO się to nazywa, gdzie M to Microcontroller. Tylko nie wszędzie się je da wcisnąć, jeśli w budżecie energetycznym jest cały mikroamper, wliczając w to drgający rezonator widełkowy.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Jakoś w płytach PC dają CR2032 i nie wylewa, ja się nie spotkałem.

48h wystarczy, w swoich urządzeniach stosuję tą metodę i działa już kilka lat.

W PL na wsiach częściej, kilka razy w roku. Na prawdę jest to problem do ogarnięcia w 21 wieku. A jak nie potrafią to wystarczy żeby wyprowadzili dwa przewody z adnotacją "tu ma być 3V żeby bylo potrzymanie" i każdy sobie z tym poradzi.

Reply to
Marek

Wystarczająco. Lepsze to niż nic, po dekadzie urządzenie i tak się wymieni.

Reply to
Marek

W dniu 24.02.2021 o 09:03, Andrzej W. pisze:

Nie wiem, jak z Braiankiem ale kupiłem kiedyś w Lidlu 2 zegary radio controlled LCD i pomimo dużego wyświetlacza LCD pracują już 2 lata bez wymiany baterii (2xAAA) dłużej niż wskazówkowy zegar naścienny i korekcji ustawień. Wystarczyłoby tylko zaimplementować długowieczne źródło ładowalne i nawet zwykły mały panel krzemowy (grosiki) czy inne ładowanie i zegar miałby szanse działać kilkadziesiąt lat do momentu zużycia ogniw. Jak dla mnie, to dobre rozwiązanie, bo nie potrzeba ingerencji w ustawienia i wystarczy tylko podmiana zasilania.

Reply to
LordBluzg®

To prawda, w sprzęcie konsumenckim to wystarczająco dużo. Ale się spytał ile wytrzyma -- mniej więcej dekadę, jak go nie przeciążać. Z punktu widzenia trwałości to jest zwykły niehermetyczny kondensator elektrolityczny. A jak ktoś chce większą trwałość, to się pojawia gigantyczny problem. Albo "nie da się", albo pluton 238 i termoelementy, czyli też "nie da się"... No chyba, że ktoś sobie polutuje superkondensator z wojskowych mokrych tantali -- tylko one mają niefajny prąd samorozładowania, więc znowu "się nie da". Sprężyna zegarkowa napinana silniczkiem jest chyba najpraktyczniejszym podejściem, choć dość absurdalnym.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Były, ale się zmyły. A ten póki co został z nami -- jakie proponujesz rozwiązanie podtrzymywania przez 48h prądem, powiedzmy, 2uA wytrzymujące

50 lat? Cena nie gra roli, byle z COTS, tj. bez certyfikatu Państwowej Agencji Atomistyki. 100uAh to coś, co póki co potrafią tylko elementy elektrochemiczne, a one mają krótką żywotność. Wiele godzin przy tym kombinowałem, ale bez efektu.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W dniu 2021-02-24 o 05:58, J.F. pisze:

Ale nie w AGD.

Reply to
PeJot

Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s15qaf$hrl$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org... W dniu 2021-02-24 o 05:58, J.F. pisze:

Alez czemu nie ? Tylko trzeba by policzyc - jaki prad tam plynie. Bo jesli nanoampery wspolczesny scalak chyba wiecej pociagnie :-(

W dniu 2021-02-24 o 17:04, J.F. pisze:

Bo się nie sprzeda. Przeciętny Kowalski czy inny Schmidt za podtrzymanie zegara, które może przyda się raz do roku, zwyczajnie nie zapłaci, więc producenci AGD, jako masówki nie stosują tego rozwiązania.

Reply to
PeJot

a o energy harvestingu myślałeś? Choć tu są inne zagrożenia - zrobiłem łądnych parę lat temu urządzenie zasilane energią z pobliskiego BTS-a GSM (kilka mikrowatów mi wystarczało). Najpierw się to nie spodobało naszym prawnikom, a potem problem z prawnikami sam się rozwiązał, bo operator BTS-a zakończył pracę w paśmie 900MHz, z którego łapałem energię..

Reply to
Michal

Obawiam się, że to juz jest mit. Koszt podtrzymania jest mniejszy od kosztów innych niepotrzebnych "wynalazków" typu rozbudowane menu i koszt jego oprogramowania, fikuśne i psujące się enkodery, drogie szklane panele frontowe zamiast taniego plastiku. Brak rozwiązania problemu zegara to celowy spisek. I to nie jakaś teoria spiskowa ale zwykła spiskowa praktyka. Tutaj nie tylko chodzi o kwestię braku podtrzymania ale celowego utrudniania ustawienia zegara ukrywając to w menu. Każdy normalny projektant nie dając funkcji podtrzymania umieściłby przyciski do zegara pod ręką by wygodnie i szybko zegar ustawić. A tak celowo utrudnia się nawet ustawianie. Produkty sprzed 5-10 lat miały często dedykowane przyciski do zegara, obecnie coraz rzadziej.

Reply to
Marek

Myślałem, ale to jest zbyt nieprzewidywalne. Z jednej strony widmo nieprzerwanie ucieka w kierunku mikrofalowym, więc gdzie byś się nie ustawił, to Ci w końcu odjedzie. Z drugiej, lokalny blackout wyłączy większość loklnych nadajników, więc się harvesting skończy akurat w momencie, gdy zaczyna być potrzebny.

No więc sam widzisz. A tempo wyłaczeń będzie przyspieszać.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W czwartek, 25.02.2021 o 08:41, Marek napisał:

Bo obecne produkty przeznaczone są dla współczesnego pokolenia, od niemowlęctwa raczkującego z tabletem w rączce, a nie dla dziadersów pamiętających jeszcze Franie w domu, które miałyby na pewno przycisk osobny do zegara, gdyby miały zegar. Ot i cały spisek. Po prostu czas umierać.

Reply to
collie

Hm, jak blackout bedzie dluzszy, to najmniej istotne bedzie ze sie zegarki zresetowaly :-)

Zaraz zaraz ... pasmo 900MHz sie uwalnia, czy raczej przechodzi na inne uslugi ... w telefonii komorkowej ciagle ...

Obawiam sie, ze bateryjka plus inne kosztuja od sztuki, a program - od projektu. A potem dzielisz cene na milion urzadzen, 2 mln, 10 ...

One akurat moga byc dosc tanie ..

A szklany panel dotykowy .. kto wie, czy nie bardzo tani.

Aby raz na rok zegar ustawic ?

Bo IMO mialy dedykowana kosc do zegara. Jak teraz trzeba rozbudowac funkcjonalnosc ... to sie zegar wciska gdzies w komputer. Ekran dotykowy robi sie koniecznoscia, a przyciski ... niepotrzebnym kosztem :-)

Dodaj jeszcze modne "home automation" ... moze kolejna generacja bedzie sobie czas sama sciagala z internetu ...

Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:s163vl$1fuf$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org... W dniu 2021-02-24 o 17:04, J.F. pisze:

Nie bardzo wiadomo co jest w srodku, wiec nie bardzo wiadomo ile to kosztuje ... ale na oko - bateria, nie moze byc bardzo drogo.

Wiec sie sprzeda, klient nawet nie zauwazy - ani funkcjonalnosci, ani ceny, ale potem bedzie chwalil, ze dobry sprzet kupil, i kupi nastepny.

A na to wszystko niestety naklada sie zmiana czasu - i tak dwa razy w roku trzeba przestawiac :-)

Fakt, tez nie spotkalem. Ale inne "guzikowe" z lekkim wyciekiem to juz widzialem.

Ciekawe - litowa technologia jakos mniej korozyjna ?

No ale chodzi o to, aby po 10 latach nadal bylo te 48h podtrzymania, a nie "supercap zdechl".

Po 10 latach to trzeba kupić nowy sprzęt wspierając tym gospodarkę.

Reply to
Marek