Mam pytanie o przyszłośc radia naziemnego

Mam pytanie jak w temacje. Dużo mówi sie o radio cyfrowym a co z analogowym? Czy ktos zna jakies załozenia w tym zakresie co do dat i tego czego mozemy sie spodziewać. Czy warto jeszcze kupowac radia (tunery) analogowe?

pozdrawiam Janusz

Reply to
sofu

W dniu 2009-12-09 12:21, sofu pisze:

chyba na polskie warunki źle postawione pytanie, powinno być:czy warto dopłacać do tuner z DAB

Reply to
Krzysztof Warunek

Krzysztof Warunek pisze:

patrząc, jak ślamazarzy się DVB, mimo sporego rynku oglądaczy można założyć, że radio FM zostanie zastąpione cyfrówką za x-dziesiąt lat, bo tu jest totalna padaka - nikt nie ma pomysłu, co z tym paskudnym radiem - w kontekście cyfryzacji - zrobić :-). Na mój gust nadal warto kupić przyzwoity tuner FM... Dziesięć lat pogra bez problemu :-)

Reply to
BoDro

Powitanko,

Przejscie z secam na pal, albo z oirt na ccir odbylo sie z dnia na dzien. MPEG 2 na 4 w DVB-T tez odbylo sie z dnia na dzien i w d* mialy nasze wladze, ze troche ludzi juz kupilo dekodery z MPEG 2. Znajac pomysly i sluzalczosc naszych marionetkowych wladz, moga wprowadzic co chca z dnia na dzien i bez zadnych dyskusji, nawet ruch lewostronny.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel O'Pajak

Pan Pawel O'Pajak napisał:

Jedno i drugie nieprawda. Trudno nadawać jeden program na raz w SECAM i PAL (z jednego nadajnika), ale i tak przejście nie odbyło się z dnia na dzień. Najpierw zmieniono emisję w jednym z dwóch nadawanych przez TVP programów, później w drugim. Polskie Radio nadawało programy w starym pasmie OIRT jeszcze kilka lat po pokryciu całego kraju siecią nadajników CCIR.

Zdaje się, że oficjalnie DVB-T wciąż jest w Polsce w fazie emisji testowych. Zastąpiono w trakcie testów MPEG-2, który nie ma przyszłości, emisją MPEG-4, co pod każdym względem jest rozsądną decyzją. Jeśli ktoś przy tym miał kogoś w dupie, to sprzedawcy telewizorów swoich klientów. Sprzedawali (i podobno nawet wciąż sprzedają) stare graty mówiąć, że to "nowoczesny telewizor do odbioru programów cyfrowych".

Zaraz, zaraz... to ruch lewostronny też należy wprowadzać stopniowo, z długim okresem przejściowym?

Reply to
Jarosław Sokołowski

Pan Bogdan napisał:

A tak przy okazji, czy istnieją jakieś dane dotyczące słuchalności Programu 1 Polskiego Radia na falach długich z nadajnika w Solcu Kujawskim? Ciekawe ile ile watów mocy emitowanej przypada na jednego słuchacza. Średnio dobowo i w danym momencie. Później można to jeszcze przeliczyć na złotówki albo tony dwutlenku węgla -- w zależności od tego, co kto lubi.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Pawel O'Pajak pisze:

ale zanim to całe towarzystwo publiczno-prywatne się dogada we wszelkich kwestiach cyfryzacji radia, to minie ruski rok :-). Radiofonia to jednak inna bajka niż telewizornia, bo nie ma tu takiego parcia na zmianę z analoga na cyfrę. Nawet słuchaczom może to wisieć, bo różnica jakościowa między dobrym FM a cyfrą wcale nie musi powalać, jak w przypadku różnicy między obrazem analogowym SD a cyfrowym HD w telewizorni...

Reply to
BoDro

Ależ nadal są programy nadawane w paśmie VHF OIRT. Odstęp fonii - 6.5 MHz jest również nadal zgodny z OIRT. Jedyne, co się zmieniło, to kodowanie koloru.

RoMan Mandziejewicz pisze:

To źle? Obowiązujący w Polsce PAL D/K to najlepszy na świecie standard telewizji analogowej.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Jarosław Sokołowski pisze:

Tak a'propos. Nie znam się za dobrze na radiodyfuzji cyfrowej, ale słyszałem, że w DAB jeden nadajnik _średniofalowy_ może pokryć zasięgiem całą Polskę, a nadajnik _długofalowy_ znacznie większy obszar - całą Europę. Prawda li to?

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Ja tez sie nie znam, ale jakos tak sie okazuje ze kanal analogowy przyzwoitej jakosci pozwala i na transmisje cyfrowe.

A nadajnik stosownej mocy ma zasieg europejski.

Pozostaje kwestia pasma - potrzebne dosc spore, a kHz do dyspozycji malo. Na dlugich to chyba tylko "jakosc komorkowa" bedzie osiagalna.

Ale w DAB chyba nie o to chodzi, a wrecz odwrotnie - ma byc siec malych nadajnikow, wspoluzywajace czestotliwosci.

Ma to jeszcze znaczenie ? Podnosne koloru sa nizej.

Ja nie oceniam - stwoerdzam tylko fakt, że wcale tak daleko od OIRT żeśmy nie odeszli.

Bo to imperialisci i wyzyskiwacze byli, stac ich bylo na drogi telewizor.

Tylko czy mi sie wydaje ze juz ladnych pare lat minelo, a ci co sie pospieszyli z zakupem nadal nie bardzo maja gdzie wykorzystac tuner, niezaleznie od standardu.

Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

Też miałem o coś podobnego zapytać. Ja sobie to całe cyfrowe radio wyobrażałem dotąd podobnie do telewizji -- częstotliwości z grubsza te same, tylko kilka stacji zbitych do kupy w jeden multipleks. Czy to też ma być tak wrażliwe (na przykład na odbicia) jak (podobno) jest z w przypadku telewizji? Jeśli do odbioru potrzebna będzie zewnętrzna antena kierunkowa, to ja chrzanię takie radio. W domu to ja sobie mogę przez Internet posłuchać.

A co do długich fal, to pytanie trzeba jeszcze uzupełnić. Ile da się wcisnąć (stacji i o jakiej jakości) w taki nadajnik jak mamy w Solcu? Zakładając nawet, że dostanie on kilka sąsiednich kanałów rastra 9kHz. Bo że zasięg może mieć po byku, to prawda.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Tomasz Wójtowicz pisze:

do zastosowań w zakresie poniżej 30MHz zaprojektowano cyfrowy system DRM (Digital Radio Mondiale) o jakości zbliżonej do UKF-FM. Z tego, co można wyczytać, zasięgi potrafią być spore - typowe dla poszczególnych częstotliwości fal długich, średnich i krótkich.

Reply to
BoDro

Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

Narzekającemu chyba w ogóle nie chodziło o telewizję, tylko o tak zwany UKF -- przejście z zakresu 65,5-74 MHz (OIRT) na 88-108 MHz (CCIR).

Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl... (ciap)

Oczywiście, najpierw ciężarówki i autobusy!

Włodek ;-)

P.S. W telewizorni (niedawno) pokazywali jak sobie jakieś małe wyspiarskie państewko bajzlu narobiło zmianą ruchu, taką racjonalną z dnia na dzień...

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Pan J.F napisał:

Skoro w pasmie telefonicznym (3,5kHz) modam potrafi wypiszczeć tyle bitów na sekundę, co w jakimś MP3, to może aż tak komórkowo nie jest?

Reply to
Jarosław Sokołowski

Mmmmhmmmm, z innej grupy :)

Reply to