Mały kondensator tantalowy

Szukam możliwie najmniejszego kondensatora, który współpracowałby z wbudowanym stabilizatorem w mikrokontrolerze albo jakimś sterowniku interfejsu (pin vcore w PIC32, vcap w ENC28J60 itp.). Do tej pory korzystałem z tantali w rozmiarze A i B, jednak chętnie użyłbym czegoś mniejszego (nawet porównywalnego rozmiarowo do 0603). Jak rozumiem standardowy monolit o pojemności około 10uF nie nada się do takich zastosowań?

Jaki najmniejszy kondensator będzie odpowiedni? Czego szukać w sklepach?

Reply to
Atlantis

Am 26.08.2016 um 11:21 schrieb Atlantis:

Ceramiczny jest do tego celu ok. Nie wiem, czy naprawdę chcesz najmniejszy, bo 01005 kiepsko się lutuje, ale jak 0201 podejdzie, to masz tutaj:

Nawiasem mówiąc, są już mniejsze od 01005

Waldek

Reply to
Waldemar

W dniu 2016-08-26 o 11:43, Waldemar pisze:

Czyli standardowy MLCC w rozmiarze 0603 albo 0402 będzie się do tego nadawał? Wartość ESR nie będzie za wysoka?

Reply to
Atlantis

A to sa jeszcze kondensatory czy już prawie waraktory? ;)

W dniu 26.08.2016 o 12:06, Atlantis pisze:

Weź pod uwagę, że przy napięciach zbliżonych do napięcia znamionowego, pojemność może spaść nawet do wartości rzędu 30% pojemności nominalnej.

Reply to
Mario

W dniu 2016-08-26 o 12:06, Atlantis pisze:

Ja tam nie wiem czego używasz, ale po pierwsze są stabilizatory zbudowane właśnie pod kątem użycia kondensatorów ceramicznych, a po drugie - MLCC mają dość niską ESR, a już w porównaniu do tantali o podobnej pojemności to chyba rewelacyjną. Nie wiem czego chce PIC32, ale normalne procki spokojnie działają z MLCC.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Am 26.08.2016 um 12:08 schrieb RoMan Mandziejewicz:

Jak na waraktory mają zdrową pojemność ;-)

A tutaj 0201metric (0.25x0.125mm). Listowy głupek pewnie by się spytał, czy da się lutować transformatorówką ;-)

Waldek

Reply to
Waldemar

Lepiej wziąć X7R i jedna 0603

Ale strasznie zmienną. Można się pokusić o jakiś generator m.cz. przestrajany napięciowo ;)

Transformatorówką zdarzyło mi się 0603 lutować...

Am 26.08.2016 um 12:33 schrieb Mario:

Ten kondensator, który podałem, ma Vmax 25V przy wymiarach 0201.

Waldek

Reply to
Waldemar

W dniu 2016-08-26 o 14:04, Waldemar pisze:

A urządzenia z takimi elementami się naprawia? Jest do tego technologia? Czy z założenia już to jest nienaprawialne?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid...

Audiofilski generator 50Hz do zasilania.

Wzorcowa sinusoida generowana w pelni analogowo, a jedynie czestotliwosc stabilizowana zegarem atomowym.

Swoja droga - jak oni to zrobili ? Kondensatory tak male, ze sie juz elektrony na okladkach nie mieszcza, i zjawiska nieliniowe sie objawiaja ?

W dniu 2016-08-26 o 13:31, Dariusz Dorochowicz pisze:

Swoją drogą jest np:

ESR to takie sobie... Ta seria:

jest lepsza, ale też raczej bez rewelacji jak dla mnie.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 26.08.2016 o 14:27, RoMan Mandziejewicz pisze:

Nie rozumiem. X7R i jedną 0603? Czyli dwa różne kondensatory? Zresztą zarówno X7R jak X5R ma dużą zależność od napięcia.

Reply to
Mario

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:57c0149e$0$12561$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

MLCC generalnie mają mniejsze ESR od tantali i to bywa problemem, a nie za duża wartość ESR. Piszesz, że to ma współpracować z wbudowanym stabilizatorem, a właśnie stabilizatory mogą mieć problem jak ESR za małe. Jedyne miejsce, gdzie da się to sprawdzić to dokumentacja tego stabilizatora. Wydaje mi się, jednak, że analogówka wbudowana w mikrokontrolery była słabo udokumentowana. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Literkę połknęło - powinno być „jednak”

prawie waricapy ;)

Reply to
Jawi

Użytkownik "Mario" snipped-for-privacy@w.pl napisał w wiadomości news:npp5t1$1sf$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

To pojemność nie jest podawana dla napięcia znamionowego? Czy to takie wadliwe te kondzioły? Bo mi się to w zrozumieniu nie klei. Już ja bym się zdziwił, jak bym miał np. w instrukcji samochodu, że znamionowo ma wachę LO98, ale przy tej wasze będzie palić o połowę więcej... Co przespałem...? Może nie uważałem na lekcjach, ale kondzioł, który ma np. podane 10uF/25V, mający przy tych 25V tylko 3uF, jest dla mnie kondensatorem WADLIWYM. Jaki by nie był, suchy, mokry, tantalowy, papierowy, polimerowy, itd, etc...

Reply to
HF5BS

W dniu 27.08.2016 o 19:19, HF5BS pisze:

No niestety znamionowe napięcie (rated voltage) to takie przy jakim się nie uszkodzi. A znamionowa pojemność to ta przy napięciu bliskim zeru.

Mario

Dławik, który przy podanym prądzie nominalnym ma 50% indukcyjności początkowej też wyrzucisz? To wyrzucisz większość dławików mocy.

Witaj w świecie elementów rzeczywistych i się przyzwyczajaj a nie marudź. Jeśli potrzebujesz naprawdę małych elementów, to musisz iść na kompromis. Coś za coś - w przypadku kondensatorów monolitycznych tracisz na pojemności, w przypadku dławików mocy - na indukcyjności.