Malutki stablizator LDO

Tak trochę przez niedopatrzenie kupiłem kilka stablilizatorów MIC94310,

3,3V,200mA, sot23-5.

Problem w tym, że w pdf jest napisane, że max Vin to 3,6V (absolute:4V), a ja chcę układ pędzić z 6V (4xR14) ale przy mniejszym prądzie niż maksymalny katalogowy (max 50mA@3.3V).

Pytanie: Czy to max Vin to wynika z maksymalnych strat mocy, przy maksymalnym prądzie i dV, czy też to są jakieś ograniczenia technologii i wyższe napięcie wejściowe grozi jakimś przebiciem struktury?

Zanim się zorientowałem to pierwsza sztuka została pomontowana i działa OK. ale nie wiem czy na kolejne prototypy kupować inne, z większym Vin czy też zastosować te co kupiłem (oczywiście przy nieprzekraczaniu U*I).

Coś, ktoś wie, ma jakieś doświadczenia w podobnej kwestii?

jp

Reply to
jacek pozniak

W dniu 19.03.2018 o 16:38, jacek pozniak pisze:

To nie ma związku z mocą traconą. Jest wiele LDO z napięciem, 6V na wejściu i ta wartość jest dosyć typowa dla układów w obudowie SOT23. Tutaj masz dostępny w super małej obudowie, więc i napięcie może być ograniczone.

Reply to
EdiM

W dniu 2018-03-19 o 16:38, jacek pozniak pisze:

Max moc podają osobno. Jak jest podane max napięcie to należy go przestrzegać. Jak ktoś wymienia baterie to może z palca strzelić ESD. Moim zdaniem trzeba oszacować jakie max napięcie może w takiej sytuacji pojawić się na wejściu LDO i na takie napięcie powinien on być.

Ja stosuję LP2985-33DBV (do 16V na wejściu), ale to wybrane kiedyś dawno. Jakby teraz przeglądać dostępne elementy to być może wybór byłby inny. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Trochę mylisz pojęcia. Ten twój przykład ma 16V na wejściu i 1000 lub

2000V, zależnie między którymi nóżkami, jako odporność na ESD. Natomiast ten MIC94310 ma 3kV odporność ESD, aczkolwiek nie mam pewności czy to jest według tej samej normy.
Reply to
EdiM

Po dokładniejszym przeczytaniu pdf okazuje się, że ten chip występuje w wersji Vout=1,2V (również sot23)

3,6-1,2=2,4V Przy 200mA daje to 0,48 W (dużo)

Wydaje mi się, że to ograniczenie Vin do 3,6V bierze się właśnie z tego najgorszego przypadku.(?) W moim przypadku byłoby to 6,3V(nowe bakterie)-3,3=3V*50mA=150mW (chyba obudowa sot23 to zdzierży?)

Tak mi się wydaje.

jp

Reply to
jacek pozniak

Napięcie, to napięcie, prąd, to prąd, moc to moc. Istnieje także safe operating area. Zobacz np. figure 4 tutaj:

ż LDO.

Idąc dalej twoim tropem, to można by i 100V zasilać jeśli pobierasz 1mA.

Reply to
EdiM

No niezupełnie. Dla każdej technologii elektronowej istnieje napięcie przebicia. Mnie zastanawia czy napięcia rządu pojedyńczych woltów są takimi, które mogą prowadzić do przebicia, innymi słowy czy napięcie 3V nie przebija a 6V już tak, trochę ciężko mi to sobie wyobrazić.

jp

Reply to
jacek pozniak

W dniu 2018-03-19 o 21:20, EdiM pisze:

ESD 3kV to podobno człowiek nawet nie zauważa. Kiedyś dawno czytałem, że ESD 'z palca' dochodzi do 25kV, a nawet podobno udało się zarejestrować wyładowania 35kV. Standardem przy badaniu odporności urządzeń na ESD (z palca) jest 8kV.

Z tego powodu nigdy nie wnikam w to, czy scalak ma odporność 2kV czy

3kV. Tłumię ESD na zewnątrz. Ale ESD ma takie duże dI/dt, że na minimalnej L potrafi wygenerować spore napięcie. Przyjmuję, że jak taką szpilkę przepuszczę do scalaka to poradzi sobie z nią jego własna odporność i że do tego ona właśnie służy.

W przypadku urządzenia bateryjnego ESD jest potencjalnie mniej groźne bo całe urządzenie może za nim 'podążyć' i nie wystąpią w nim duże różnice potencjałów. Ale to tylko z dokładnością do prądu niezbędnego do przeładowania pojemności poszczególnych obwodów urządzenia względem świata zewnętrznego. Nie zadałem sobie trudu aby oszacować te prądy i wywołane nimi spadki napięcia bo nie jest to takie łatwe (głównie nie wiadomo jakie dI/dt - im mamy lepsze oscyloskopy tym się okazuję, że czas narastania ESD jest krótszy niż się wcześniej wydawało). Tego tematu tyczyło moje "trzeba oszacować" w pierwszej wypowiedzi. Wolę po prostu zblokować dla ESD wszystkie punkty urządzenia, których potencjalnie może dotknąć człowiek do jego GND (niefortunna nazwa, ale powszechnie stosowana również w urządzeniach bateryjnych).

Przy takim podejściu jakbym miał 6V baterii to dałbym na to jakąś diodę Zenera np. 9V (lepiej diodę specjalnie przewidzianą do ESD). I sprawdziłbym ile V jest na niej przy impulsie rzędu 2A (coś koło tego ma chyba ESD) i to byłaby dla mnie podstawa do określenia napięcia, które scalak ma wytrzymać. Ale to jest moje (bardzo zachowawcze podejście) i nikogo do tego nie zmuszam. Wzrost ceny zastosowanych elementów nie jest ogromny, a wzrost odporności bardzo znaczący. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

użytkownik jacek pozniak napisał:

Czytałeś notę? Ja tam widzę ograniczenie prądowe + zabezpieczenie termiczne. Paczaj current limit, najwyżej się wyłączy.

Ciekawe po co tam pompa ładunkowa podbijająca napięcie? Do sterowania bramki mosfeta, czy do zasilania wewnętrznego WO?

Reply to
Bombardier Dąs vel Karbonylek

Am 19.03.2018 um 16:38 schrieb jacek pozniak:

To nie jest stabilizator, tylko filtr (ripple blocker)

Waldek

Reply to
Waldemar

W tme był w dziale stablilizatory LDO, więc kupiłem.

A poza tym pdf ma tytuł '200mA LDO >>with<< ripple blocker' No i jak mu daję na wejście 6V to na wyjściu mam 3,3V, więc robi co trzeba. :)

jp

Reply to
jacek pozniak

W dniu 20.03.2018 o 10:14, Piotr Gałka pisze:

Przy normach "domowych" 8kV robi się przez szczelinę powietrzną, więc trochę energii się wytraca. 4kV jest już kontaktowo.

61k-4-2 podaje przy 4kV wyładowaniu kontaktowym 15A w pierwszej fazie (tej która symuluje pojemność dłoni).

Zbych

W dniu 2018-03-20 o 20:15, Zbych pisze:

Jakieś pojedyncze A kojarzyły mi się lata temu z Human Body Model. Poszukałem - faktycznie 61k-4-2 przy 4kV daje początkowy prąd 15A. W takim razie jest to jakaś adekwatność do znacznie wyższych napięć spotykanych w realu, ale dla HBM.

Tak czy siak miałbym wątpliwość, czy scalak sam w sobie wytrzyma jeśli jakaś jego noga jest podczas użytkowania narażona na bezpośrednie dotknięcie przez człowieka i o to chodziło. Scalaki mają być odporne na ESD powstające w trakcie montażu, a to jest bardziej kontrolowane środowisko niż potem użytkowanie więc i zagrożenia niższe. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Wg datasheet:

200mA LDO with Ripple Blocker (TM) Technology
Reply to
EdiM

Takie rzeczy to ogólnie są poza przeciętnym wyobrażeniem :) A procesor 3V3 zasilisz z 6V? Będziesz liczył na to, że zadziała bezawaryjnie przez lata? To może wcale nie dawaj tego LDO do swojego układu. Nawet kondensatory ceramiczne mogą być na 4V.

Reply to
EdiM