mała ładowarka do akumulatora samocho dowego

witam

Moja matka mało jeździ już autem. Trasy ma po 2km więc akumulator jest
notorycznie nie doładowany. Wprawdzie ma "prostownik" ale ciężki,
niewygodny, a i podłączanie do akumulatora sprawia jej już duży kłopot.
Tak sobie pomyślałem że zamontuje jej 15W zasilacz, z wtyczką do
zapalniczki. Ładowanie tym sposobem będzie dla niej wygodne, a
akumulatorowi wystarczy 1A w zupełności. Sęk w tym żeby taki zasilacz
był w 100% bezpieczny. Kupiłem ostatnio taki zasilacz do zewnętrznego
dysku twardego. miał dawać 2.5A, dawał 0.5A i popsuł się po 4 dniach
pracy. Takiego bubla chciałbym uniknąć. Zastanawiałem się nad użyciem
zasilacza z PC- bo one chodziły latami bez awarii, ale 12V to za mało.
Poradźcie proszę jaki zasilacz kupić/przerobić. Nie za drogi jeśli można.

Pozdrawiam
ToMasz

Re: mała ładowarka do akumulatora samoch odowego
[..]

Jeśli samochód trzymany na zewnątrz to można podpiąć panel słoneczny.
Osobiście mam coś takiego:
http://www.maplin.co.uk/12v-2w-solar-briefcase-348075

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

Najprosciej jakas automatyczna ladowarke aku
np. cos z http://tnij.com/ladMoto12

Co jakis czas sa calkiem sensowne w Lidlu za ~60PLN, full automat,
odporne na zwarcia i odwrotne podloczenie klem ;)

Jesli chcesz ladowac przez gniazdo zapalniczki, to zalezy od
samochodu, ale w wiekszosci trzeba kluczyk w stacyjce przekrecic...
-chyba, ze dorobiles gniazdo specjalnie do ladowania...

Drugi problem to ograniczenie pradu - jesli aku jest mocno
rozladowany, a zasilacz ma zabezpieczenie na bezpieczniku, to na 100%
bezpiecznik sie przepali... To juz chyba lepiej zrobic cos ze
stabilizacja pradu ~1A i max napieciem ~14.5V ;)

WS

Re: mała ładowarka do akumulatora samocho dowego

Na allegro takie gotowe.

Nigdy nie wiesz ... chyba ze trafo sam nawiniesz :-)

mozna go podkrecic na te 13.8V.

A moze cos tego typu:
http://allegro.pl/akumulator-baterie-sloneczne-solar-lodz-kampery-i1972750808.html

J.

Re: mała ładowarka do akumulatora sam ochodowego
jak go podkręcić? patrząc na 4 wątki wyżej aż boję się zapytać...

Panel słoneczny odpada. Dostawczak blaszanka, stoi w garażu.

ToMasz

Re: mała ładowarka do akumulatora samochodowego

zamontuj na dachu albo zamontuj szyberdach, chwila z elektrycznym wycinakiem do
metalu ;) Taki typu uchylana klapa. Tylko podrozy to koszty ale coz.

Re: mała ładowarka do akumulatora samochodowego
Hello ToMasz,

Można przenieść sprzężenie zwrotne na linię +12V i ustalić takie
napięcie, jakie chcesz. Problem jednak w tym, że zasilacz komputerowy
ma "twardą" charakterystykę i słabo się nadaje na ładowarkę. Żeby to
poprawić, trzeba dodać sprzężenie zwrotne zależne od prądu wyjsciowego
(charakterystyka CC/CV) a to już przestaje byc banalne.

Panel na dachu garażu :)

Re: mała ładowarka do akumulatora sam ochodowego

tu masz przykladowy schemat:
http://www.pavouk.org/hw/en_atxps.html

Sprzezenie jest realizowane przez R25, R26  i R20 (i R21, o ile to nie jest
blad). Ktore tworza dzielnik, stabilizujacy tutaj bardziej 5V.

Trzeba sie doczytac z jakim napieciem porownuje TL494, wywalic R26, i
policzyc ile ma byc w miejscu R25.
Albo od razu wlutowac potencjometr i krecic do uzyskania efektu :-)

J.

Re: mała ładowarka do akumulatora samochodowego
Hello J.F.,

Bez prądowego sprzężenia zwrotnego to efektem może być dym.

Re: mała ładowarka do akumulatora sam ochodowego
To ma być podładowanie akumulatora! JAk ustale napięcie na 14V i jako
ogranicznik prądu wstawie halogen 50W. Wystarczyłoby?

ToMasz

Re: mała ładowarka do akumulatora samochodowego
Hello ToMasz,

Z halogenem w szereg powinno dać radę - dodałbym w szereg termistor
rozruchowy NTCS-12R-3A0 z TME - o ile masz możliwość dopisać sie komuś
do zamówienia, bo przesyłka droższa niż te min. 5 sztuk termistorów,
które trzeba na raz wziąć.

Re: mała ładowarka do akumulatora samochodowego

A nie lepiej, jak juz tacy bojazliwi jestescie, tylko troche podniesc ten
R26, i jak to bylo w sasiednim watku - zbyt duzy prad z +12 nie poplynie,
jesli + 5V nie podlaczone :-)

J.

Re: mała ładowarka do akumulatora samochodowego
Popieram rozwiazanie z panelem solarnym.

Osobisice sie dziwie dlaczego lepsze samochody nie maja takiego czegos w
standardzie, w miejscu na zaslonke szyber dachu, tyle miejsca pod szlem i sie
marnuje :)

Ale trzeba by poszukac cos sprawdzonego, dobrej jakosci panel solarny bo te
chinskie to mam doswiadczenie tylko z takimi do lampek LED na ogrodzie,
wewnetrznie odspajaja sie styki fotoogniwa z kablami wyprowadzajacymi :-( A w
taka lampka to ma duze wahania temepratury slonce/zima i panel foto pracuje....
takze cos dobrej jakosci i bedzie OK.

A latanie z kablem co chwile to chory pomysl? Jak hatchback to masz duza
powierzchnie na tylniej polce :)

Re: mała ładowarka do akumulatora samochodowego
Papkin:

No nie wiem. Ja w okresie zimowym wożę w samochodzie urządzenie
grzewcze typu farelka (tylko z obecnej epoki) i przekaźnik
czasowy. Zawsze wieczorem wkładam kabel 230V do samochodu
i podłączam do tego urządzenia. W zależności od temperatury
ustawiam czas grzania na około godzinę. I jak wstaję rano,
to nie dość, że nie muszę odszraniać, odśnieżać itp, to jeszcze
mam ciepło w samochodzie od samego początku :)

Re: mała ładowarka do akumulatora samochodowego

Tak jak koledzy wspominali, prostownik z Lidla:
http://fanlidla.pl/gazetka/2011.10.31.narzedzia/3331,Prostownik,automatyczny,elektroniczny
Instrukcje:
http://www.kompernass.com/pages/index.php?page=1,2,1,1&product10%01&lang=pl
http://www.kompernass.com/pages/index.php?page=1,2,1,1&product85%4&lang=pl

Ale nastepna dostawa to chyba dopiero za rok.

Byly tez w Auchanie, troszke inne, ale funkconalnie prawie identyczne:
http://www.success.com.my/main.php?section=product&page=product_detail&category_id=7&subcategory_id14%8&product_id10%2

Ewentualnie pozostaje Alledrogo.

Qwinto

Re: mała ładowarka do akumulatora samochodowego

Klasyczny (transformatorowy), niestabilizowany zasilacz Tatarka 12V/2A
przerobiłem dodając wtyczkę do zapalniczki.
Aby mieć pewność, że wtyczka kontaktuje LEDa zastąpiłem 2 kolorowym -
czerwony zasiliłem normalnie (jak jest napięcie, a zielony jak jest powyżej
15V - jak nie kontaktuje to świecą oba kolory.
P.G.

Re: mała ładowarka do akumulatora sam ochodowego
  Zastanawiałem się nad użyciem

kiedyś przerobiłem zasilacz atx według schematu ze strony:
http://gayos.w.interia.pl/ladowarka.html
już z trzy lata używam w okresie zimowym i nie narzekam.
Pozdrawiam

Re: mała ładowarka do akumulatora samochodowego

Ile lat ma ten akumulator? Bo komputer autka zapewne zadbał o jego
ładowanie....
Feromon

Site Timeline