Magister Inżynier elektronik - Page 5

Re: Magister Inżynier elektronik
Hello,

Jeśli ktoś jest zainteresowany, to udało mi się odnaleźć w sieci ten
numer RiK - nie chcę łamać praw autorskich i nie upublicznię skanu ale
jak ktoś będzie miał tyle samozaparcia, żeby znaleźć mój żywy adres mail
(ten z nagłówka nie żyje od roku) albo poda mi w jakiś inny sposób
swój adres mail, to linka dostanie.

 RoMan
Re: Magister Inżynier elektronik
Pan Cezary Grądys napisał:

Czytam tu od jakiegoś czasu dyskusje na temat tego, co potrafią absolwenci.
Nie odzywam się, bo co tu więcej powiedzieć -- wszystko to zgadza się z tym,
co sam obserwuję od lat. Aż tu nagle...

Nie, nie będzie o giarzystach. Podpinam się w miejscu dowolnym, bo to i tak
wszystko jedno, a rzecz się będzie tyczyć Magistra Inżyniera Informatyka.

Dzwoni dzisiaj do mnie pan z Netii, bo przeszło tydzień temu jakiś ichni
mądrala wpadł na genialny pomysł, by wszystkim jak leci poblokować
port 25, co spowodowało, że mój domowy serwer pocztowy przestał gadać
z moim niedomowym serwerem pocztowym, więc maile stały w spoolu zamiast
iść  w świat. Oczywiście zgłoszenie awarii, reklamacja i żadanie
przywrócenia pełnej funkcjonalności łącza. Kolejny dzień się z tym
biedzą, a dzisiejsze przedstawienie wyglądało tak:

-- Jakiego programu pocztowego pan używa?
-- Sendmail -- mówię zgodnie z prawdą.
-- Jeszcze raz, może pan powtórzyć?
-- Send-mail -- mówię powoli dokładnie dzieląc na sylaby.
-- Nie słyszałem o takim, pewnie jakiś darmowy. Ale wszystkie te programy
są podobne, weźmie pan w konfiguracji zmieni port 25 na 587...

Oho -- myślę sobie -- zaraz się zacznie. Zrobię 'vi /etc/mail/sendmail.cf'
i będziemy wspólnie rzeźbić konfiga. Ale zlitowałem się i mówię:

-- Jak rozumiem, jest pan po krótkim przeszkoleniu i...

Tu miałem plan przystępnego wykładu na temat tego, że MUA i MTA, to nie
to samo i dlaczego ich pomysły na "walkę ze spamem" nie w każdym przypadku
są dobre, ale Pan Pomocny znów mi przerwał obruszonym głosem:

-- To przeszkolenie trwało pięć lat, jestem po studiach informatycznych!
-- Wiem -- mówię -- informatyka, to szeroka dziedzina, a nie zawsze można
znaleźć pracę dokładnie w swoim kierunku. Jaką specjalizację pan kończył?
-- ADMINISTRACJA SIECI KOMPUTEROWYCH.

Kurtyna. Opada. Wszystko inne też.

Jeszcze się dowiedziałem, że z "programów pocztowych", to na studiach dla
BOFH-ów omawiano Outlooka, Thunderbirda i coś jeszcze. Politechnika Śląska,
jakby kto pytał.

#SOA1

Re: Magister Inżynier elektronik
Hello Jarosław,

To nawet ja mam jeszcze gdzieś zadołowaną "książkę z krabem", której
połowa to opis sendmaila ;) A w życie nie studiowałem informatyki...

 RoMan
Re: Magister Inżynier elektronik

Używam _serwera_ pocztowego - było by bliższe prawdzie, co nie?

Ja na laptopie mam wysyłanie przez tunel - wtedy niezależnie gdzie się
podepnę serwer widać tak samo.

Szczerze, tak długo jak długo dla pozostałych jest opcja włączenia portu
25 to jest to genialne rozwiązanie, bo odcina naprawdę sporo malware.

I spodziewałeś się dobrego absolwenta informatyki na helpdesku, srsly?
To jest praca, którą normalnie studenci infy łapią part-time na
inżynierskich jak kompletnie nie mają doświadczenia a potrzebują kasy.

Re: Magister Inżynier elektronik

Pytanie było konkretne -- chodziło o "program do wysyłania poczty",
może niezbyt dokładnie odtworzyłem dialog. Pocztę wysyła u mnie
sendmail -- nie może być inaczej i nie chcę, by było inaczej.

No jasne, też tak umiem. Albo przez webmail -- jest również niezależny
od miejsca podpięcia. Ale tu nie o to chodzi.

No więc właśnie nie. Za autora tego rozwiązania uważam tepsę -- to ona
pod koniec 2009 roku zablokowała *domyślnie* port 25. Ale każdy kto chce
(i potrzebuje) może go sobie sam odblokować. To jest mądre rozwiązanie.
Trzy lata temu szalało mallware, które wysyłało *bezpośrednio* pocztę
wprost z portu 25 komputera z Windows. Dzisiaj botnety spamujące robią
to przy użyciu legalnych serwerów i ustawień, które znajdą w programach
pocztowych (w sensie MUA) zawirusowanego komputera. Jedynym skutecznym
sposobem walki z tym paskudztwem jest użycie lokalnego MTA (np. sendmaila),
który monitoruje ruch i w razie potrzeby go blokuje. Idioci z Netii
właśnie zlikwidowali możliwość walki ze spamem (przynakmniej utrudnili
i skomplikowali -- wiem, że czasem  można użyć portu submision, ale nie
jest to zgodne z RFC).

W ogóle się nie spodziewałem absolwenta.

Re: Magister Inżynier elektronik

Jarku, ciesz się, że ci nie kazał przeinstalować Łindołsa...

Re: Magister Inżynier elektronik

Zdarzało się, że kazali. A tym razem kazali uruchomic program WinMTR
(podali źródło skąd mam ściągnąć). Chwile potrwało, zanim wytłumaczyłem,
że to u mnie nie pójdzie. Ale jak bardzo chcą, to mogę uruchomić MTR,
choć to i tak wiele do sprawy nie wniesie.

Re: Magister Inżynier elektronik

Czyli nawet w ich główkach nie urodziło się to, że "Łindołs" nie jest jedyny
na tym świecie?

Czyli ty abonencie, znaj się na wszystkim, a my tylko sobie na krzesełku
posiedzimy i skasujemy od ciebie pieniądze...?
Jarku, a może trzeba był złapać podpuchę, sprokurować jakiś alternatywny
układ, aby swojego dopieszczonego nie pouszkadzać, i wtedy wciągnąć takiego
melepetę w tą jego grę "chuj ci w dupę abonencie", aby wykazać, że z niego
taka pomoc, jak z koziej dupy puzon, że w końcu trafiła kosa na kamień...?

Re: Magister Inżynier elektronik

A dlaczego by miało? Takie wyobrażenie, to standard.

Też nie tak. Jak abonent zna się na wszystkim, znajdzie rozwiązanie,
poradzi co i jak mają poistawiać, żeby wszyscy byli zadowoleni, to
oni i tak tego nie zrobią. Bo nie.

W takim razie opowiem jak to się skończyło. Chcieli, to im zapuściłem
to całe MTR. No i wyszło przy okazji, że ich router gubi pakiety.
W takim razie ja im bach, reklamacja, bo jak gubi, to jest awaria,
a jak jest awaria, to brać mi się zaraz do naprawy (może przy okazji
rozrtajbujecie ten tandetnie zablindowany port 25) a do tego jeszcze
korektę faktury za niedziałanie. Pogłówkowali chwilę i piszą, że
straty pakietów są rzeczą normalną, nie świadczą o awarii i nie mogą
być podstawą do złożenia reklamacji. Na pytanie, po jakiego grzyba
było to całe WinMTR, to już jeden z drugim nie potrafił odpowiedzieć.
Program przecież niczego poza liczeniem strat pakietów nie robi.

Re: Magister Inżynier elektronik

A na jakim poziomie miałeś straty? Bo to tak... dziwnie brzmi. Straty są
normalne od razu na wejściu? Ja mam łącze Netii i TP - Zero strat na
wyjściu. i nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek miał więcej poza
awariami, ale wtedy było 100%. A łącze do Netii jest określone jako max
tego, co się da (faktycznie jakoś koło 15M i może się wahać, ale ja mam
po kablu jakieś 300m do centrali, więc może to ma jakieś znaczenie).

Pozdrawiam

DD

Re: Magister Inżynier elektronik

Straty są *tylko* do pierwszego routera za moim ADSL (w moim przypadku
to jest Warszawa-bras2.inetia.pl) i wynoszą kilka procent. To znaczy
raz na "jakiś czas" (w zależności od pory dnia może too być kilkanaście
sekund albo kilkanaście minut) guni sie jeden bądź kilka kolejnych
pakietów ICMP. To wcale nie jest takie dziwne, jak by się mogło wydawać.
Współczesne routery są na tyle mądre, że gdy mają coś zgubić przy
obciążeniu, to wybiorą pakiet diagnostyczny, a przepuszczą ten bardziej
użyteczny. Dziwnym zbiegiem okoliczności straty zaczęły się pojawiać
wtedy, gdy zaczęli filtrować ten nieszczęsny port 25. Czy to ma jakiś
związek ze sobą -- nie będę wnikał, nie moja sieć, nie mój biznes.

Ja mam 800 metrów i jest zawsze 20M w warstwie ADSL. Łączność TCP/IP
też do tej pory była taka, jak z techniki wynikało -- przez pięć lat
i jeden miesiąc nie miałem powodów do narzekań. Jeśli się szybko nie
ogarną, to zlikwiduję to i pozostałe łącza Netii. Jacy operatorzy BSA
jeszcze są dostępni w Warszawie? Dawno przestałem się tym interesować
i trochę wypadłem z tematu.

Re: Magister Inżynier elektronik

(Jarek, straty pakietów)
po

Powiem tak, miałem kiedyś, że mi net zaczął kuleć, bardzo kuleć. Już
niejako
odruchowo robię wtedy baterię pingów/traceroute, dzięki czemu +- wiem, gdzie

owo okulawienie nastąpiło.
Straty - są, ok. 20 %.  już od 10 zaczynam mieć wyraźne kłopoty z
połączeniami. 20 to już jest mocno źle, gdyz już najprostsze połaczenia
stają się problematyczne. Ale rosło i doszło do 50, że nawet GG już nie
bardzo chciało, rekordem było 90 i to do bramy domyślnej. A skoro brama już
nie  bangla (i wlaściwie nic dalej nie banglało już), to modem musi być
padł. Rozkręcam dyskretnie (plomb niet) i jest wybujały kondzior w
zasilaniu. Wymieniłbym, bo miałem, ale nie mój modem, niech oni się bujają,

skręciłem, zapyskowałem, że jest be. Na szczęście nie czynili wstrętów,
przyszedł monter i bez zbędnych pytań wymienił, ruszyło z kopyta. Jarek to
musi chyba mieć pecha do zbutwiałej obsługi... Chyba, że to był wyjątek,
który i tak nie powinien zaistnieć...

Re: Magister Inżynier elektronik

Ok. Chociaż ja wolę postfixa - daje większe możliwości.

Web mail jest najwyżej do czytania a i tak wolę imap.

Ja mam lokalnego postfixa na laptopie [*] który ma jako smarthost
ustawiony ip tunelowe postfixa "zewnętrznego" - właśnie po porcie 25 (bo
to w końcu serwer-serwer).

[*] Dzięki temu nie mam debilnych komunikatów od programu pocztowego
"nie udało się wysłać, spróbuj ponownie". Wysyłka jest lokalna a potem
serwery zajmują się resztą.

No i właśnie ciągle jeszcze się takie zdarza. Mój "najbardziej
procentowy" spam (15+ punktów od s-a) to w sporej części właśnie różne
dynamiki. Z ostatniego czasu na 700 maili:
$ grep RCVD_IN_SORBS_DUL Mail/SPAM |wc -l
270

39% to dynamiki, głównie korea. Kiedyś była głównie Polska.

O ile się wie co się robi. Całkiem spora ilość spamu idzie z "lokalnych
MTA" na przeróżnych słabo zabezpieczonych VPSach czy innych takich. Dla
większości userów to tylko brzytwa leżąca na podłodze - prędzej czy
później się potną.

Zgodnie z RFC połączenie klient - serwer to właśnie submission. 25 jest
na połączenia serwer-serwer.

Ot to. Fakt, że skończył akurat administrację nie ma dużo do rzeczy -
skoro po 3 roku pracuje na helpdesku to wiadomo czego się spodziewać.

Re: Magister Inżynier elektronik

Oldskulowy jestem, możliwości sendmaila mi wystarczają. Zresztą Nasz
Pan Administrator Kochany na temat postfixa też nic nie słyszał --
mówiłem mu, że wybór nie jest wielki i poza tymi dwoma programami
wiele się nie znajdzie.

Wielu ludzi tak pisze, np. w gmail, i nawet nie wie, że można inaczej.
Trzeba teraz dać odpór, bo jak nie, to za kilka lat się nie pozbieramy.
Różne netie poblokują "dla naszego bezpieczeństwa" wszystkie porty,
które nie są potrzebne do WWW.

Na nielaptopie nie widzę potrzeby kopania tunelu -- podłączony jest (był)
do normalnego nielimitowanego łącza. Poza tym, to wszystko święta prawda.

Spam jak flora bakteryjna, u każdego wygląda inaczej. Ale owszem, może
tak być jak w tej statystyce.

Blokada jako ustawienie *domyślne*, nie jest złym pomysłem. O ile jest
możliwość jej zdjęcia. Tak jak w neostradzie.

Ale wzmiankowani idioci tego nie wiedzą i wiedzieć nie chcą. Ich zdaniem
te dwa numerki są po prostu alternatywą i każdy, w każdym przypadku, może
je dowolnie zamieniać. Na pytanie, dlaczego w takim razie nie zablokowano
obu, odpowiedzieć nie potrafią (podejrzewam, że wyobrażaja sobie, że ich
ruch jest genialnym posunięciem, bo wybrano jakiś tajny numerek nieznany
spamerom).

Wiele się nie spodzewam, ale to jednak on dzwonił do mnie, a nie ja do
niego. Widząc co sie święci, firma mogła wydelegować do tej rozmowy kogoś
z większą wiedzą.

Re: Magister Inżynier elektronik

Operator, który odbiera skargi, powinien po prostu blokować konkretnego
usera, którego skargi dotyczą. A jeszcze lepiej by było, gdyby wreszcie
skońcono z pomysłem dynamicznych numerów IP. Wtedy operator by nie był
w możliwości blokowania osamotniony.

Re: Magister Inżynier elektronik
am, a nie
merów
rać
 na 25 i ciąć
nego
eszcie
e był

Tylko to wymaga radykalnego i powszechnego przejścia na IPv6 - bo IPv4

ma chyba już za małą przestrzeń adresową...

--
Darek

Re: Magister Inżynier elektronik

Czyli co, zrobie kiedyś restart routera ADSL, a serwer DHCP mi powie, że
już nie ma dla mnie numeru IP? W takie bajki, to ja nie uwierzę. Kiedyś
operatorzy próbowali wciskać ciemnotę, że to wszystko dla oszczędności
adresów IP. Dzisiaj większość abonentów ma non stop zalogowany router.
A numery po tepsianym 202122 stoją nieprzydzielone i nikt ich nie przenosi
do neostrady.

Re: Magister Inżynier elektronik
spam, a nie
pamerów
ierać
ę na 25 i ciąć
etnego
wreszcie
nie był
v4
 że
edyś
ędności
y router.
enosi

Spora część operatorów "dla Kowalskiego" przydziela adresy z zakr
esów
prywatnych - i już mamy dużą oszczędność bo w wielu sieciach
te same
adresy można dać... Generalnie IPv4 ma dosyć ciasna przestrzeń ad
resową
- prędzej czy później trzeba będzie przestać nowe przydziały
dawać. IPv6
chyba nie zabraknie - adresów ma ponoć więcej jak ziaren piasku na
tej
planecie...

--
Darek

Re: Magister Inżynier elektronik

Ale żaden ADS na linii telefonicznej taki nie jest. Oszczędność za pomacą
NAT jest ok, zwłaszcza jeśli operator oferuje to taniej mniej wymagającym.
Ale tam, gdzie publiczne IP jest nadawane po zalogowaniu konkretnym loginem
(tak jak w ADSL tepsy czy netii), nadawanie za każdym razem innego adresu
jest bez sensu.

Już zabrakło, już nie dają. Operatorzy muszą gospodarować tym, czego się
wcześniej nachapali. Ale przeważnie nie ma bólu.

Chyba nawet trochę więcej niż atomów.

Re: Magister Inżynier elektronik
e, że
Kiedyś
czędności
any router.
rzenosi
akresów
ch te same
 za pomacą
ającym.
inem
resu
czy później
ym, czego się
asku na

No to zabraknie. Obiektów do zaadresowania...

--
Darek

Site Timeline