Magister Inżynier elektronik - Page 15

Re: Magister Inżynier elektronik
Hello J.F,

http://web.archive.org/web/20080208171302/http://www.abb.com/cawp/gad02181/c1256d71001e0037c12568320047c4b8.aspx
http://web.archive.org/web/20080208171231/http://www.abb.com/cawp/GAD02181/613AE4D80F2A48F4C1256DD3002A6D77.aspx

Się śmiej - do dzisiaj nie potrafię tyrystorowych w.n., może
przeciwsobną niskiego napięcia, z kondensatorem gaszącym bym się
odważył...

Chyba w zeszłym roku...

Chyba ST

Miałem to jako tapetę na pulpicie :)

Miał podobny generator HP jaki ja mam, ale ja mam lepszą wersję - z
tłumikami :P

 RoMan
W dniu 2013-04-18 21:34, J.F pisze:

 > Ktos zapamietal link ? Taki jeden wielki burdel :-)

Jim Williams z Linear Technology?

http://www.computerhistory.org/atchm/an-analog-life-remembering-jim-williams/

Piotr Dmochowski

Re: Magister Inżynier elektronik
Hello Piotr,

Friday, April 19, 2013, 9:46:21 AM, you wrote:

> [...]

Słusznie - Linear nie ST. Mnie też dopadła skleroza :(

 RoMan
Re: Magister Inżynier elektronik

Otóż to. DIODA. Coś, co koszmarnie zaniedbał nie kto inny, jak sam Edison.
On bowiem ja odkrył, ale zlekceważył i dopiero następni zajęli się tym na
poważnie. Zob. Wiki...
A żeby się douczyć, to jednak podstawy trzeba znać. A choćby podstawy
podstaw. Inaczej się okaże, że moja Mama wie więcej, niż pan inżynier...
(miała o triodzie w szkole lat temu ohohooo...). A na hasło "dioda" padnie
pytanie "czyli Diorota Rabciewska?"
Dobrze gadasz Roman, naprawdę, zyskujesz w moich oczach! Jeszcze trochę, a
odszczekam, co pisałem na twój temat.
Od siebie - jako amator, mogę nie kojarzyć budowy wewnętrznej diody, czy
działania nuwistora, ale jakby co, to napewno doczytam się w necie. Od osoby
nobilitowanej tytulem oczekuję jednak, że w swoim zakresie będzie
nobilitowana teżwiedzą, niewymagam od lekarza znajomości budowy
transformatora, bo lekarz nie od tego jest. Podobnie od inżyniera
elektronika nie wymagam znajomości budowy komórki, wiedzy czym jest
mitochondrium, czy DNA, uważam wszakże, że taka dodatkowa wiedza, może
lekarzowi, czy inzynierowi, pomóc lepiej wykonywać swoją pracę, lekarz,
znając transformator, może lepiej wiedzieć, o co prosić inżyniera przy
projektowaniu urządzenia potrzebnego mu do leczenia, inzynier zaś, znając
budowę komórki, może lepiej dostosować wykonany projekt/urządzenie do
potrzeb lekarza, bo będzie wiedzieć jak działa komórka, przez co lepiej
pozna konkretne oczekiwania lekarza. Sam Penderecki, taki kompozytor
dźwięków przypadkowych, dzięki jako-takiej (być może nawet ledwo-zielonej,
ale jednak) znajomości działania wzmacniaczy i innej elektroniki, był w
stanie skomponować niektóre ze swoich utworów. Bez tego miałby kłopot.

Re: Magister Inżynier elektronik

A ja nie. Minus!!! ;)

Zazwyczaj.

Nie do końca - z wykształcenia jestem informatykiem (inż) i
informatyko-elektronikiem cyfrowym (mgr inż), pracuję jako programista.
Zaczynałem jeszcze przed inż (studia dzienne, praca 1 dzień w firmie +
zdalnie) od pracy z kodem programisty z doświadczeniem, który jednak
dość szybko zrezygnował ze studiów. Facet ma świetne predyspozycje do
tej roboty ("myśli w kodzie"), spore doświadczenie ale kilka razy
poprawiałem błędy logiczne, które wynikały imo z nie spotkania się z
pewnymi zagadnieniami, tak, że musiał kombinować samemu zamiast wiedzieć
o czym poczytać.

Tak samo olimpiada informatyczna - nigdy nie lubiłem kucia
wzorów/algorytmów na pamięć, nie zaszedłem poza zawody 2 stopnia, ale
obcowanie z różnymi problemami sprawiło, że umiem teraz stwierdzić "coś
podobnego było w OI xxx", albo "to jest chyba problem AAA wiec przydało
by się sprawdzić algorytm BBB".

Jest tylko jeden problem - takie osoby często dość szybko się orientują,
że na rynku ich brakuje i w związku z tym ile są warte. Wszyscy
"dobrzy", którzy nie postanowili robić doktoratu a przy tym nie są w na
tyle komfortowej sytuacji, że ich rodzice utrzymują mają już pracę,
zazwyczaj dobrze lub bardzo dobrze płatną, lub jeszcze lepiej płatną
pracę za granicą. Ludzie świeżo po studiach, doświadczenie - praktyki
(ale czasami i 1.5 roku) i oczekiwana pensja sporo ponad średnią
krajową(tak np 1.5*) - jesteś gotów tyle zapłacić?

Re: Magister Inżynier elektronik

Schodzenie na nizszy poziom programowania powinno odbywac sie chyba u
pracodawcy a nie na uczelni. Rownie dobrze mogles zadac pytanie z
czego zklada sie rezystor, tylko taka informacja jest dzis zbedna,
czyta sie katalogi i kupuje, nie rzezbi sie w miekkim.

Re: Magister Inżynier elektronik

Chyba, że się jest producentem rezystorów, te rezystory dostrajasz, np.
laserem albo projektujesz na ścieżkach.
Niższy poziom programowania przydaje się. A co do pytania o lampy i
takie inne, to odpowiedzi świadczą o kandydacie. Uczestniczyłem w
dobieraniu pracowników dla firmy kolegi. Wybraliśmy ludzi, którzy
potrafili powiedzieć: nie wiem, ale wiem gdzie i jak znaleźć. I
rzeczywiście znaleźli i potrafili wytłumaczyć jak to potem zrobić. Nie
potrzebowaliśmy ludzi znających na pamięć katalog TTLi czy wszystkie
mnemoniki MSP430. Ale jak jednemu powiedzieliśmy: napisz program
mrugania diodą w assemblerze na MSP430, tu masz książkę i 15 minut
czasu. Usiadł przy kompie i napisał. I się na człowieku nie zawiedliśmy.
Jest już 10 lat w firmie i zrobił już parę projektów jako szef grupy. A
studiów nie skończył.
Inny znajomy zadaje pytania zupełnie nie mające wspólnego z tematem w
stylu: "jaka jest mniej więcej masa startowa Boinga 747". Nie chodzi o
to, by ktoś podał V1 i Vroll dla danej masy startowej, ale jak ktoś
odpowie 10 ton, czy 10000 ton to znaczy że ma za mało wyobraźni i jest
dupa a nie inżynier.

Re: Magister Inżynier elektronik

Ja jednak myślę, że elektronik poważnie myślący o projektowaniu, powinien
mieć choć blade pojęcie o składzie użytego rezystora, przy prądzie stałym to
raczej obojętne, ale w życiu mamy coraz więcej radiotechniki, czy przebiegów
szybkozmiennych, a tam znaczenie może mieć właściwość matoeriału użytego do
zbudowania rezystora, i/lub jego rozmieszczenie. Ergo - projektant, który
chce dobrze zrobić projekt, powinien te właściwości uwzględnić.

Ale do tego chyba musieli mieć jednak bladozielone pojęcie, czego szukać,
żeby nie było pomyłki w stylu wyszukaj zespół "Pussycat", a wyszuka
"Pussycat Dolls", albo odwrotnie...?

Wiedzieliście, czego wymagać, człowiek miał odrobinę oleju w głowie i
zagrało. Ale pewnie wiedział, że asembler to takie coś, w czym gada procek,
że taki RTS, to nie nazwa klubu sportowego, tylko jeden z rozkazów (to
akurat cytat z procka 6502), miał choćby szczątkowe pojęcie o prawie Ohma,
że im większe napięcie i/lub prąd, to opornik bardziej się grzeje, bo
wydziela się większa moc, itd.

Re: Magister Inżynier elektronik

Tego akurat nie napisałem i odcinam się od powyższego!!!!

Właśnie. Nie zawsze, ale często. Jak mam wzmacniacz parametryczny, to
jednak jest ważne jaki współczynnik temperaturowy dany opornik ma, czy
kondensator zmienia swoją pojemność w funkcji napięcia (tak, ale czy
wystarczająco mało) i tym podobne.

No i o to chodzi. Co z tego że facio ma dyplom ze szlaczkiem i nagrody,
jak tylko potrafi powtórzyć wiedzę podręcznikową. Ale jak mu się da
problem do rozwiązania pod stresem (bo taka rozmowa to jednak stres) i
go rozwiąże, znaczy, że umie myśleć, a to jest ważne. Nie musi mi
wyprowadzać prawa Ohma z równań Maxwella, ale np. dobrać oporniki do
dzielnika napięcia korzystając ze standartowych wartości. Nie masz
pojęcia ilu dyplomowanych ma z tym problem.

Re: Magister Inżynier elektronik

Tylko ze wlasnie czlowiek bez podstaw to jak drzewo bez korzeni.

Re: Magister Inżynier elektronik
Z mojej praktyki ...
Pewien "elektronik" dostał zadanie usunięcia usterki w nadajniku (1kW)
W środku była jedna (1) lampa. Nie wyglądała jak lampa. Ceramiczna z
radiatorem.
Schemat sprawił trudność, więc otworzył pokrywę i ... sparzył łapę.
Po kolejnych dwóch zwolnieniach lekarskich starał sie o odszkodowanie.
Nie wiem czy w końcu coś dostał.
W każdym razie do roboty już nie przyszedł.

Re: Magister Inżynier elektronik

Naprawdę, nie mogę zrozumieć, dlaczego znajomość funkcji wszystkich siatek w
lampie uważasz za wiedzę podstawową, którą elektronik musi znać.

Wydaje mi się, że jak ktoś Ci powie, że czegoś nie wie to przyjmujesz, że on
się tym chwali.
Ja z kolei wysoko cenię właśnie człowieka, który potrafi się powstrzymać od
wypowiadania się na temat na którym się nie zna uzasadniając to prostą
informacją - tego nie wiem.

Jako nastolatek zbudowałem jeden układ lampowy - przystawkę UKF do radia
lampowego (według gotowego schematu - nie rozumiejąc dokładnie jak działa -
nie wiedziałem jak modulacja f jest zamieniana na modulację amplitudy)
Nie mam pojęcia do czego służą poszczególne siatki w lampie i prawdopodobnie
nigdy nie będę wiedział, bo jak mam wybrać czego by się tu pouczyć to akurat
teraz bardziej interesuje mnie kryptologia niż siatki.
P.G.

Re: Magister Inżynier elektronik
Hello Piotr,

Nie było mowy o siatkach - była mowa o prostej diodzie. I o zjawisku
fizycznym - przepływie prądu w próżni. Tak elementarnej wiedzy
oczekuję po elektroniku, podobnie jak znajomości prawa Ohma i
umiejętności jego stosowania.

 RoMan
Re: Magister Inżynier elektronik

Odnosiłem się do jego wcześniejszej wypowiedzi (wczoraj 12:37):
============
Tak, póki lampy są stsowane, to minimum do pentody (ale wolałbym jednak
wyżej, znacznie wyżej), wszelkie zależności powinny siedzieć w malutkim
palcu. KAŻDY inż. elektronik. Nawet, jeśli ani razu nie użyje lamp. Inaczej
będzie tak, jakby lekarz dermatolog, czy okulista, nie był uczony zasad
pierwszej pomocy, nie umiał ich. Tak, jak elektronik lampy, tak KAŻDY lekarz
zasady pierwszej pomocy.
============
P.G.

Re: Magister Inżynier elektronik
My tu pierdu pierdu a ostatnio w telewizorni zapodali program jak to
dzieki funduszom europejskim w glebokiej afryce przyuczaja kobiety do
montazu roznej elektroniki . Tak wiec panowei nawet malpe mozna
przyuczyc po roku i nie musi miec do tego mgr. !

:):):)

Re: Magister Inżynier elektronik

Pamięci ferrytowe były montowane też przez zakonnice w klasztorach.
Spokój, cierpliwość, czego więcej trzeba?

Re: Magister Inżynier elektronik

Do montazu, to tego nie trzeba _zadnej_ znajomosci elektroniki.
To pudelko przylozyc w tym miejscu i przykrecic tymi dwoma wkretami. I
przekazac na nastepne stanowisko.
Gdzie wcisna zlacze w gniadko i przekaza na nastepne stanowisko.

Radia w Diorze tez montowaly kobiety, bez cienia znajomosci
elektroniki.
Ale one byly wysokowykwalifikowane, bo umialy lutowac, no i zrozumialy
ze to nie wszystko jedno w ktore dziurki sie ten opornik co go maja
zamontowac, wsadzi :-)

Zreszta lutowanie swiezych elementow i swiezych plytek na
przygotowanym stanowisku, to faktycznie dla malpy ..

J.

Re: Magister Inżynier elektronik
Hello J.F,

Jasne. Tylko ktoś musi najpierw opisać, które pudełko, w którym
miejscu i którymi wkrętami. Opracowywać technologii montażu bez
znajomości technik  montażu się nie da. O takim drobiazgu jak
znajomość możliwości pracowników szkoda nawet gadać.

 RoMan
Re: Magister Inżynier elektronik

Albo przyjdzie jakiś specjalista od optymalizacji, np. jakiś facet od
McKinseya, który stwierdzi, że jak tą śrubą będzie kręcić 10 osób, to
będzie to szybciej. Jak fama głosi: McKinsey sądzi, że jak jedna kobieta
potrzebuje 9 miesięcy by urodzić dziecko, to dziewięć kobiet urodzi w
miesiąc.

Re: Magister Inżynier elektronik

Według mnie źródłem Waszego sporu są dwie odległe od siebie wizje pracy
inżyniera elektronika.
Z jednej strony inżynier elektronik (raczej inżynier niż technik), który w
małym warsztaciku w warunkach prawie chałupniczych zaprojektuje jakiś
wzmacniacz (może lampowy) i sprzeda go w kilkunastu/kilkudziesięciu
egzemplarzach.
Z drugiej strony inżynier elektronik opracowujący jakiś wprółczesny układ
scalony (szybki cyfrowy, albo radiowy na GHz).

Inżynier na studiach uczony powinien być raczej do tego drugiego wariantu,
ale jest jak jest.

ale

Tak to jakoś na tym świecie jest, że to humaniści zostają politykami i
decydują o losach świata i często mam wrażenie, że im się wydaje, że:
- jakby nawet nikt nie uczył się matematyki to świat jakoś by funkcjonował
(mają rację - miliardy lat tak było),
- produkowanie czegokolwiek to tylko zbędny dodatek do marketingu.

A w 3-mieście jestem cały czas :-)
P.G.

Site Timeline